ביקורת חריפה על הפד': הגיע הזמן להרוג את המדיניות "תלויית הנתונים"
מאקרו: הגיע הזמן להרוג את המדיניות תלויית הנתונים
בשלוש השנים האחרונות, בניגוד לעבר, הפד' מקפיד לא לתת אינדקציות ברורות על מהלכיו העתידיים, וטוען שהמדיניות תקבע בהתאם לנתונים השוטפים שנכנסים מדי שבוע בין הפגישות של ועדת השוק הפתוח. אלו נערכות 8 פעמים בשנה, ובהן נקבעת המדיניות המוניטרית של הבנק המרכזי. השוק מנסה "לנחש" את מהלכי הפד', בעיקר בנוגע לשיעורי הריבית, ונכשל פעם אחר פעם. 7 פעמים צפה השוק הורדת ריבית שלא התרחשה לבסוף, והתקשה לחזות את ההורדה המאסיבית של חצי אחוז בפגישה האחרונה. שינויי הציפיות התכופים בהתאם לנתונים המתפרסמים כל העת גורמת לתנודתיות יתר מוגזמת בשוק.
זוהי תמצית הביקורת החריפה שמותח הכלכלן מוחמד אל עריאן על מדיניות הפד'. אל עריאן מרבה לבקר את פקידי הבנק המרכזי במגוון תחומים. בין השאר הוא טוען שהריבית הייתה צריכה לרדת כבר מזמן, שיעד אינפלציה של 2% הוא אנכרוניסטי ולא ריאלי, ועל הפד לתת עדיפות לצמיחה על פני החזרת האינפלציה ליעד של 2%, ועוד. לפחות לגבי חלק מהדברים לא ברור ולעולם לא יהיה ניתן לדעת מי צדק יותר. הטענה האחרונה על כל פנים, היא, כאמור, על המדיניות "תלויית הנתונים" של הפד'.
"המדיניות תלוית הנתונים באופן מוגזם תורמת לתנודתיות לא רק בתדרוך של הפד' לגבי המדיניות העתידית אלא גם בצעדי המדיניות בפועל" צייץ אל עריאן ברשת החברתית X, והצביע על השינויים המוגזמים לדעתו:
"סוף יולי: אין שום הורדת ריבית בהתאם לנתונים.
"אמצע ספטמבר: הורדת ג'מבו של 50 נקודות בסיס בהתאם לנתונים.
"אמצע אוקטובר: נטיה לכיוון של "זהירות בהורדות ריבית" בהתאם לנתונים.
"התנודתיות מן הסוג הזה אינה מוגבלת רק לשלושת החודשים החודשים האחרונים, היא נמשכת כבר כשלוש שנים. בתקווה שישנם סימנים ראשונים לשינוי לכיון של שילוב מדיניות תלויית נתונים בגישה אסטרטגית".
- למה השוק מריע לאינפלציה של 3%?
- מהאינפלציה לצמיחה: מלחמת הסחר חוזרת למרכז הבמה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אל עריאן בעצם טוען שהפד' צריך להתוות מדיניות כללית ברורה יותר ושקופה יותר לציבור על סמך הערכתו לגבי השפעת המדיניות המוניטרית על הכלכלה, באופן שיאפשר לשחקנים בשוק לפעול בצורה יעילה וודאית יותר, ולא לשנות מדיניות עם כל נתון שמתפרסם. כל מדיניות בנויה על נתונים, אך יש מודלים כלכליים ארוכי טווח יותר שמעריכים את השפעת המדיניות על הכלכלה, ולא מושפעים בצורה חריפה מכל נתון שמתפרסם. על הפד' לקבוע יעדים ארוכי טווח ולנוע לקראתם תוך התעלמות מנתונים יוצאי דופן ורעש זמני תוך התמקדות במגמות.
ג'יימס מקינטוש, פרשן הוול סטריט ג'ורנל, שותף לביקורת של אל עריאן. במאמר שכותרתו "השווקים והפד' הפכו לתלויי נתונים באופן מסוכן" הוא טוען "הפדרל רזרב נוהג בעזרת ה"מראה האחורית" במשך שלוש שנים, ובכך הוא הפך את המשקיעים לסופר רגישים לכל נתון אינפלציה או דו"ח תעסוקה שמתפרסם. הגיע הזמן להסתכל קדימה שוב ולסטות מגישת הטווח הקצר ששלטה בחשיבה שלו במהלך ההתפרצות האינפלציונית".
חוסר הוודאות והתלות בנתונים גרמו לפי מקיטוש לזינוק בתשואות האג"ח דווקא לאחר הורדת הריבית הגדולה של הפד' בפגישה האחרונה. התגובה הטבעית הייתה צריכה להיות ירידת תשואות, אך מאז תשואות האגרות הממשלתיות לא מפסיקות לטפס, כיון שהשוק עבר לתמחר פחות הורדות ריבית בהמשך. השוק פשוט מנחש על סמך הנתונים הסותרים שמתפרסמים חדשות לבקרים, ואין לו באמת מושג מה יהיה הצעד הבא של הפד', מה שגורם לתנודתיות המיותרת הזו.
- "טראמפ הבטיח להגן עלינו מפני התקפות ספקולטיביות בשוק המט"ח"
- "פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
"הפד' אומר שהוא קובע את המדיניות בהתבסס על הנתונים הנכנסים, במיוחד האינפלציה והמשרות" כתב מקינטוש במאמר נוסף שכותרת המשנה שלו טענה שעל הפד' "להרוג" את המדיניות תלויית הנתונים שלו, "הנתונים האלו הם גם לא אמינים וגם הרבה יותר תנודתיים מבדרך כלל, הם מבלבלים את המשקיעים ומובילים אותם לסדרה של שינויים מהירים. הנתונים מצביעים תחילה על חולשה כלכלית, ואז לעיתים לאחר עדכון לאחור, על התחזקות".
ההתרחשויות בחודשים האחרונים מדגימים היטב את הנקודה הזו. כל הנתונים שהתפרסמו מאז החלטת הריבית הדרמטית משקפים כלכלה חזקה מאד, בעוד הנתונים שהובילו להחלטה יוצאת הדופן והתפרסמו קודם לכן הצביעו על כלכלה חלשה. אותם נתונים עצמם מלפני ההחלטה, בעיקר ביחס לתעסוקה, עודכנו מאוחר יותר כלפי מעלה בצורה משמעותית. סביר להניח שאם היו מתפרסמים נתוני האמת מההתחלה הורדת הריבית האגרסיבית לא הייתה מתרחשת, והרבה תנודתיות כלפי מעלה וכלפי מטה הייתה נחסכת מהמשקיעים. כלומר, הנתונים הלא אמינים גורמים לקבלת החלטת לא צפויה ולא מבוססת.
מקינטוש מודה שההתמקדות בנתוני העבר הייתה נכונה בתקופת האינפלציה שלאחר המגיפה. אז המודלים הכלכליים ארוכי הטווח הרגילים לא חזו את ההתפרצות יוצאת הדופן והיה חשש מהתפתחות ספירלת אינפלציה - ציפיות אינפלציה - דרישות שכר - אינפלציה. במקרה זה היה חשוב לשמור על ציפיות האינפלציה תחת שליטה, וזאת על ידי התייחסות לנתונים השוטפים ולא למודלים כלכליים שכשלו. החיסרון בגישה הזו הוא שהשוק מגיב בשיהוי של כשישה חודשים לצעדים מוניטריים, כך שאם הכלכלה נפגעה קשות, הדבר לא יבוא לידי ביטוי בנתונים השוטפים עד שיהיה כבר מאוחר מדי. זו הסיבה שהשוק הגיב בכל כך הרבה דאגה ביחס לנתוני התעסוקה שפורסמו באוגוסט ובספטמבר, מתוך חשש שנגרם נזק בלתי הפיך, שיבוא לידי ביטוי בחודשים הבאים, חשש שהופרך לאחר מכן.
כעת, כשהפד' מאמין שהוא בדרך הנכונה להשגת הנחיתה הרכה, אין צורך להיות כה אובסיסיבי ביחס לנתונים, טוען מקינטוש, "הפד' יכול להתעלם מהתנודות הרועשות כמו מדד המחירים לצרכן החודשי או נתוני המשרות. הוא צריך לחזות מה יקרה ולמקד מחדש את המשקיעים בתמונה הגדולה יותר".
מקינטוש טוען שהתלות בנתונים הגיעה למצב שמתסכלים רק על נתוני העבר ולא מנסים לאמוד את השפעת המדיניות, בעיקר מדיניות הריבית הגבוהה, על העתיד. "ניווט הנחיתה הרכה על ידי שימוש במראה האחורית בלבד הוא לא אופציה כשלוקח חצי שנה או יותר לשיינוי בשיעורי הריבית להשפיע על המשרות ועל האינפלציה" כתב מקינטוש, וסיים את מאמרו בקביעה כי "הגיע הזמן שהפד' יהרוג את התלות בנתונים וינסה לגרום למשקיעים לחשוב על הטווח הארוך".
מאקרו: עוד נתונים סותרים על מצב הכלכלה
השבוע שעבר סיפק לנו דוגמה נוספת לבעיתיות שבהסתמכות יתר על נתונים שוטפים. שני הנתונים החשובים שהתפרסמו נתנו אינדקציות סותרות ביחס למצב הכלכלה, וביחס למדיניות הריבית הצפויה, וזרעו עוד בלבול בשוק. התביעות השבועיות הראשוניות לדמי אבטלה היו גבוהות בהרבה מהצפי, והגבוהות ביותר מזה למעלה משנה, מה שמעיד לכאורה על היחלשות שוק העבודה, כלומר היחלשות הכלכלה. נתון האינפלציה, לעומת זאת, היה גם מעל הציפיות, מה שמעיד לכאורה על התחממות הכלכלה דווקא. איזה נתון אמיתי ואיזה נתון משקר? נתון האבטלה דוחף לריבית נמוכה יותר, נתון האינפלציה לזהירות בנוגע להורדות ריבית נוספות, איזה נתון הוא בעל משקל גבוה יותר בהחלטת הפד' הצפויה בחודש הבא?
לכאורה המדיניות החדשה של הפד' נותנת חשיבות גבוהה יותר לשוק העבודה מלאינפלציה. אך, ראשית יש לזכור שעדיין נדרשת זהירות ביחס לאינפלציה. שנית נתון שוק העבודה נוטה ליותר רעש ומושפע מגורמים חולפים. כפי שכתבנו שבוע שעבר חודש אוקטובר צפוי להראות נתונים חלשים יותר בשוק העבודה עקב תנאי מזג האוויר החריגים ושביתות (בעיקר שביתת הענק בבואינג). נתון האינפלציה, לעומת זאת, נראה יותר אמין. האינפלציה השנתית הייתה 2.4% לעומת 2.5% בחודש הקודם, כלומר המשיכה להיחלש, אך הכלכלנים ציפו ל-2.3%. כלומר קצב הירידה נמוך יותר. מדד הליבה עלה ב-3.3%, מעל ה-3.2% שנרשמו באוגוסט. במיוחד הנתון האחרון אמור לגרום לפד' לנקוט במשנה זהירות.. יחד עם זאת חשוב לציין שלא מדובר בנתונים מאד גרועים, ובסך הכל המגמה החיובית נשמרת. הנתון המעודד הוא מרכיב קורת הגג שמתחיל להתמתן. העליה הלא צפויה הגיעה ממחירי ביטוחי הרכב, טיסות וביגוד. מדד המחירים ליצרן דווקא יצא טוב מהצפי, מה שמעיד על התמתנות עתידית של לחצי האינפלציה מצד ההיצע.
אז מה יותר חשוב? הבלבול הזה מדגים את הבעיתיות שבמדיניות תלויית נתונים עליה מדברים אל עריאן ומקינטוש. כמו תמיד בתקופה האחרונה, לאחר ירידות קלות ביום רביעי, בשוק החליטו בסופו של דבר שכך או כך, זו סיבה להמשיך לעלות, והמחירים שוב נצמדים לשיא כל הזמנים. ה-SP500 שבר את השיא כבר יותר מ-40 פעמים מאז תחילת השנה למרות כל הרעשים והתנודתיות יוצאת הדופן. יחד עם זאת חשוב לשים לב לשוק האג"ח שממשיך לשלוח סימני אזהרה כשתשואות אגרות החוב ממשיכות לטפס.
- 5.מוטי 17/10/2024 03:37הגב לתגובה זוהוא מוביל מאחור ולא מנהיג.הוא נותן לפקידים להצביע ולא מקבל החלטה בעצמו, כי הוא פחדן.הוא רוצה כסט"ח ולכן הוא פונה אל הנתונים למרות שהם לא רלוונטים ומציגים את מה שהייה ולא מה שיהיה.על זה נאמר לנהוג קדימה ולהיסתכל כל הזמן במראה האחורית.
- 4.כולם חכמים 15/10/2024 18:41הגב לתגובה זוהפד הציל ב2008 ובקורונה עכשיו צריך לתת לשוק להתבגר .גם אם יהיו נפילות ..השוק צריך להיות נטראלי
- 3.לנגיד הפד מתאים שכולם רועדים מפחד ואי וודאות מה הו 15/10/2024 17:57הגב לתגובה זולנגיד הפד מתאים שכולם רועדים מפחד ואי וודאות מה הוא יחליט אחרי כל רבע נתון כזה או אחר. מתאים לו הכח והפירסום כשבמחי מישפט אחד הוא מעלה או מפיל את השוק. כל מסיבת עיתונאים שלו הופכת לקריטית וכל ניואנס שלו גורם לתנודה חריפה בשוק.
- 2.הפד צודק 15/10/2024 17:33הגב לתגובה זוהפד פועל נכון מאוד ועובדה שהוא הצליח להביא לנחיתה רכה היכן שכל האנשים חושבים שהוא צריך לעבוד עבור בעלי ההון.
- 1.לרון 15/10/2024 17:04הגב לתגובה זוכשתהיה סטייה מעבר למחשבותיהם יגידו "מה הפד כבר איננו יודע לקרוא נתונים"? ואז יבוא טראמפ הנשיא ,אם זה יקרה ושוב ייבחר,ויגיד "לפטר את הנגיד" וחוזר חלילה
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקלא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם
דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה
הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.
1 # סינגפור
סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.

2 # לוקסמבורג
מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.
- עלייה של 3.7% בתמ"ג ברבעון הראשון
- סיכום 2024: צמיחה אטית והוצאות בטחוניות תופחות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3 # איחוד האמירויות הערביות
לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
