פט גלסינגר אינטל
צילום: Photography courtesy of Nasdaq, Inc

הבעת אמון? אינטל בשפל של שנים והמנכ"ל רוכש מניות

גלסינגר ניצל את הירידות ושילם ב-5 באוגוסט 252,000 דולר עבור 12,500 מניות אינטל במחיר ממוצע של 20.16 דולר; מניית החברה נסחרת כעת ברמות בהן נסחרה בשנת 2010
אדיר בן עמי | (8)
נושאים בכתבה אינטל פט גלסינגר

כפי שעשה בפעמים קודמות, מנכ"ל אינטל INTEL CORPORATION פט גלסינגר רכש מניות של יצרנית השבבים בשוק הפתוח לאחר הקריסה של מניית אינטל. המניה נפלה ב-26% ב-2 באוגוסט לאחר שהחברה הודיעה על השהיית הדיבידנד ופיטורים של 15,000 עובדים. ב-7 באוגוסט המניה המשיכה לרדת לשפל של 18.95 דולר והגיעה לרמות בהן נסחרה באוקטובר 2010.

גלסינגר ניצל את הירידות ושילם ב-5 באוגוסט 252,000 דולר עבור 12,500 מניות אינטל במחיר ממוצע של 20.16 דולר. הרכישה התבצעה דרך קרן משפחתית שמחזיקה כעת ב-37,975 מניות אינטל. המנכ"ל מחזיק גם 38,416 מניות בחשבון אישי ועוד 554,916 מניות בנאמנויות אחרות.

במהלך שלוש השנים שבהן גלסינגר משמש כמנכ"ל אינטל, הוא קנה מספר פעמים מניות כאשר המניה הגיעה לשפל. הפעם האחרונה הייתה בחודש מאי. גלסינגר שילם אז 250,000 דולר ב-29 באפריל וב-1 במאי עבור סך של 8,100 מניות, במחיר ממוצע של 30.85 דולר ליחידה. עם זאת, כעת מניית אינטל נסחרת ברמה הנמוכה ביותר בתקופת כהונתו, והאתגרים של יצרנית השבבים גדולים יותר מאשר ב-2021.

 

הצרות של אינטל

הצרות של אינטל הן לא דבר חדש, אבל הן מחריפות מאוד בשני הרבעונים האחרונים. הנהלת אינטל דיברה בשיחת ועידה לאחר הדוחות על כך שהיא תהיה גמישה יותר. היא תגייס ותבנה את המפעלים רק על פי הזמנות שיתקבלו מהלקוחות. אין הזמנות - אין מפעל. אלא שאין הרבה הזמנות ולקוחות לא ממהרים להזמין מחברה שנמצאת בנפילה. עם זאת הממשל האמריקאי מגבה את התוכנית העיקרית של אינטל בשנים הקרובות להקמת מרכזים גדולים בארה"ב. הוא גם ידאג להזמנות. חשוב לממשל שתהיה בארה"ב יכולת ייצור מקומית גדולה של שבבים שהם החומרי גלם החשובים ביותר בעולם הטכנולוגיה.

זאת עוצמה גדולה, אבל זה גם אומר שאינטל תתעדף את המפעלים בארה"ב ששם גם היא מקבלת מענקים גדולים יותר, על פני כל מקום אחר בעולם, לרבות ישראל. אינטל הקימה כאן שורה של מפעלים ב-50 השנה האחרונות ושיתוף הפעולה איתה היה מאוד חשוב לכלכלה המקומית ולהייטק המקומי, אבל במקביל לדעיכה שלה שהתחדדה בעשור האחרון, העסקה עמה הפכה להיות מסוכנת לישראל. 

פיטורים גדולים ודחייה של פעילויות השקעה יתבטאו גם במספרים השנה ושנה הבאה של בכלכלה הישראלית - אינטל היא גורם חשוב בהיקף ההשקעות בשוק המקומי, בכוח האדם, בקשר עם ספקים מקומיים. לצד החולשה והאי וודאות מאז המלחמה ובהינתן החור התקציבי הגדול והעלייה בגירעון, הדיווח של אינטל אמש הוא מכה גדולה למשק הישראלי.

 

הדוחות לרבעון השני

יצרנית השבבים רשמה בדוחותיה האחרונים רווח למניה של 2 סנט על הכנסות של 12.8 מיליארד דולר. הצפי בוול-סטריט היה לרווח למניה של 10 סנט על הכנסות של 12.92 מיליארד דולר.

קיראו עוד ב"גלובל"

החברה צופה לרבעון השלישי הכנסות בטווח של 12.5-13.5 מיליארד דולר, עם הפסד למניה של 3 סנט. עוד דיווחה אינטל כי תשהה את חלוקת הדיבידנד שלה החל מהרבעון הרביעי וכי היא מכריזה על תוכנית לחיסכון בעלויות בסך 10 מיליארד דולר. בנוסף לכל זה, אינטל מודיעה כי תפטר 15% מכוח העבודה שלה, כלומר יותר מ-18,500 עובדים יאבדו את עבודתם.

ההכנסות ממרכזי נתונים ובינה מלאכותית עמדו על 3.05 מיליארד דולר, לעומת צפי של 3.07 מיליארד. הכנסות מוביליאיי הסתכמו ב-440 מיליון, טוב מהצפי של 429.7 מיליון דולר. עסקי היציקה של החברה הכניסו לה 4.32 מיליארד דולר, נמוך מהצפי ל-4.47 מיליארד.

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    רוני 09/08/2024 15:56
    הגב לתגובה זו
    שלא תהיה לו חריגה בעוש..... ליצן. זה ההפך מהבעת אמון. זה אומר לכולם שהוא אפילו לא מאמין בחברה והחברה בדרך למקומות לא טובים. מציע לעובדים שם לרענן קו"ח. ואם קניתם דירה על חשבון האופציות תתחילו לחשוב איך אתם מחזירים את הכסף בהקדם.
  • 6.
    "שלושת השנים" ? נו באמת, אין את זה בעברית יותר עילגת? (ל"ת)
    קוקו 09/08/2024 12:54
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    אלף משה 09/08/2024 12:04
    הגב לתגובה זו
    בשל העובדה שאינטל מנוהלת ע"י אנשי עסקים שרוצים רווחים בזמן קצר במקום ע"י אנשי טכנולוגיה שישקיעו בעתיד, אינטל מפסידה ל TSMC.
  • 4.
    אלון88 09/08/2024 08:21
    הגב לתגובה זו
    כולם נהיו מבינים גדולים בחברה עם הכנסות של 55 מיליארד דולר בשנה. תחברו את כל הסטארט אפים המצוקשרים שלנו ביחד לא יגיעו לחודש הכנסות של אינטל, אבל בפרשנות אנחנו חזקים. מי שחושב שזה שהוא עבד באינטל קרית גת או חיפה, והיה לו מנהל כזה או אחר, הופך אותו למבין עשוי להתבדות. אינטל התרסקה זה ברור, לחשוב שהיא תיעלם ? לדעתי לא. אבל אני לא מבין ולכן גם אני קניתי במחירים הללו. מחזיק ולא ממליץ.
  • 3.
    הזדמנות ענקית ונדירה לבעלי נשימה ארוכה! (ל"ת)
    צרי 08/08/2024 23:58
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    שופט 08/08/2024 23:03
    הגב לתגובה זו
    עוד מנכל שמוריד אותנו לשאול ומרוויח מעל 100 לשנה . 250k . זה בערך שקל לכל אחד מאיתנו
  • 1.
    תגיע ל 14 (ל"ת)
    טעות שיחכה 08/08/2024 22:24
    הגב לתגובה זו
  • אימחא איסמקון מנייאק 09/08/2024 01:50
    הגב לתגובה זו
    ניצלת אפשרות להפיץ את הרוע, חוסר אמון, חוסר תקווה לחייך העלובים ומשעממים המלווים בתסכול ותפרנות
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיות

תוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה

19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה

רן קידר |
נושאים בכתבה שיאומי טסלה

שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.

כוחו של הרגל 

הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.

האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני

שיאומי אימצה גישה שונה לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.

ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות

כמעט בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.

לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.

וורנר ברוסוורנר ברוס

מי תשתלט על וורנר ברוס? 3 מתחרות הגישו הצעות

פרמאונט, קומקאסט ונטפליקס הגישו הצעות לרכישת וורנר ברוס דיסקברי - כל אחת עם גישה שונה, וגם - 10 עובדות על וורנר ברוס שכנראה לא ידעתם

עמית בר |

חברת וורנר ברוס דיסקברי, הבעלים של אולפני הסרטים והטלוויזיה האגדיים וורנר ברוס ושל שירות הסטרימינג HBO Max, הפכה באחרונה ליעד אסטרטגי מבוקש עבור שלושה שחקנים מרכזיים בענף המדיה: פרמאונט, קומקאסט ונטפליקס.

לפי דיווחים, שלוש החברות הגישו הצעות רכישה לא מחייבות, כאשר וורנר דיסקברי מקווה להשלים את תהליך הבחינה עד לסוף השנה. עם זאת, המורכבות הרגולטורית והמבנה העסקי של וורנר, הכולל גם ערוצי כבלים כמו CNN, TNT ו-Food Network, הופכים את העסקה לאתגר לא קטן.

מבין המציעות, רק פרמאונט מתעניינת ברכישת כלל נכסי החברה, כולל האולפנים, שירותי הסטרימינג וערוצי הכבלים. לעומתה, נטפליקס וקומקאסט מבקשות לרכוש רק את חטיבת האולפנים והשירותים הדיגיטליים – ללא ערוצי הכבלים.

העניין הגובר ברכישת וורנר מגיע על רקע יוזמה פנימית של החברה לפצל את נכסיה לשתי חברות, אחת שתתמקד באולפנים ובסטרימינג, והשנייה שתאגד את ערוצי הכבלים. המהלך נועד לפשט את המבנה ולאפשר מיזוגים או רכישות גמישות יותר.

פרמאונט כבר הגישה שלוש הצעות קודמות כאשר האחרונה עמדה על כ-23.50 דולר למניה, והייתה אמורה להתבצע בעיקר במזומן. במקביל, קומקאסט ונטפליקס בוחנות רכישה ממוקדת ללא התחייבות מלאה לכלל הפעילויות.