טסלה מודל 3 חדש
צילום: טסלה

טסלה מורידה מחירים לשירות הנהיגה האוטונומית שלה - איך זה ישפיע על המניה?

לפי הערכות, כל 200,000 משתמשים חדשים מעל רמת ה-800,000 משתמשים קיימים יתורגמו לחמישה סנטים ברווח למניה. זה לא הרבה, אבל טסלה תקבל כל רווח בשמחה
אדיר בן עמי |

יצרנית הרכבים החשמליים טסלה TESLA INC הורידה בימים האחרונים בחדות את המחיר של שירות הנהיגה האוטונומית המלאה שלה (FSD) וכעת הוא עולה 99 דולר לחודש, לעומת 199 דולר קודם לכן. המחיר החדש צפוי לסייע למניית החברה, שנתקלה לאחרונה בקשיים בעקבות חששות הצמיחה.

שירות ה-FSD של טסלה מבצע את רוב משימות הנהיגה בכביש ויודע להחליף ללא כל עזרה נתיבים, לבצע פניות, לצאת מכביש מהיר ועוד. עם זאת, המערכת נכון להיום עדיין חייבת פיקוח אנושי ב-100% מהזמן ולא יכולה לפעול ללא כל השגחה. זה לא אומר ש-FSD זה לא מוצר מרשים. בעוד המוצר אינו מושלם ועדיין יש לו בעיות, הוא הופך את הנהיגה לפחות מלחיצה עבור הנהגים, במיוחד בנסיעות ארוכות.

בוול-סטריט מעריכים כי 400,000 בעלי טסלות בארה"ב משתמשים ב-FSD, מתוך כ-2.5 מיליון רכבי טסלה בכבישים והציפייה היא שהמחיר החדש יגביר את אימוץ הטכנולוגיה. הירידה במחיר מגיעה בזמן שטסלה פתחה במבצע חדש בתחילת אפריל בו היא נותנת ניסיון חינם לחודש ל-FSD. במידה והחברה תצליח לגרום רק ל-20% מהמשתמשים המתנסים בטכנולוגיה לרכוש מנוי זה צפוי לכסות הפסדים פוטנציאליים ממשתמשים שהחליטו לא להמשיך את השירות עם סיום חודש הניסיון.

לפי הערכות, כל 200,000 משתמשים חדשים מעל רמת ה-800,000 משתמשים קיימים יתורגמו לחמישה סנטים ברווח למניה. זה לא הרבה, אבל טסלה תקבל כל רווח בשמחה. בוול-סטריט צופים ל-2024 רווח למניה של 2.7 דולר, לעומת צפי של 4.9 דולר למניה לפני כשנה.

התחזיות נפלו לאחר נתוני המסירות עליהם דיווחה לאחרונה החברה. האנליסטים צופים כי טסלה תספק 1.8 מיליון כלי רכב ב-2024, בדומה לנתון המסירות ב-2023. לפני כשנה בוול-סטריט ציפו למסירות של 2.4 מיליון כלי רכב.

לאחרונה גם הודיע מנכ"ל יצרנית הרכבים החשמליים - אילון מאסק, כי טסלה תשיק את הרובוטקסי שלה ב-8 באוגוסט. מדובר בפרויקט המוגדר שנוי במחלוקת בוול-סטריט, כאשר רבים סבורים כי החברה צריכה להתמקד בתקופה הקרובה ברכב המוזל שלה, מודל 2, יותר ופחות ברובוטקסי, על מנת להתמודד עם התחרות הגוברת ואתגרי הביקוש. מודל 2 של החברה מהווה, לפחות בעיניי האנליסטים, חלק מרכזי בצמיחה העתידית של טסלה. מחיר של מתחת ל-30,000 דולר לרכב צפוי להניע את הביקוש ברחבי העולם ,להרחיב משמעותית את שוק היעד של טסלה ואת הציע המוצרים שלה שבעיניי רבים נחשב למיושן.

מניית החברה ירדה ב-31% מתחילת השנה וב-7.5% בשנה האחרונה, כאשר טסלה נסחרת כעת לפי שווי של 544.7 מיליארד דולר. 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
איש עשיר
צילום: Freepik

מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי?

כמה עשירים יש בעולם? על פערי עושר לא נתפסים בין המאיון לבין היתר בארץ ובעולם וגם - מיהו עשיר באמת?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה עושר

היקף העושר העולמי מגיע ל-600 טריליון דולר, עלייה של 4.6% משנה קודמת, אך הריכוז בידי מיעוט קטן הגיע לרמות גבוהות. לפי דוח World Inequality Report , בשיתוף UNDP, העשירון העליון מחזיק ב-75% מהעושר הפרטי העולמי, בעוד מחצית התחתונה מחזיק ב-2% בלבד. המאיון העליון, כ-55,000 איש, שולט ב-6.1% מהעושר – סכום השווה פי 3.05 לעושר של 3.8 מיליארד איש במחצית התחתונה. העושר הממוצע במאיון זה עומד על 1.1 מיליון דולר, לעומת 7,000 דולר במחצית התחתונה.

על פי הדוח יש בעולם כ-60 מיליון מיליונרים שמחזיקים ב-48.1% מהעושר, כשהשנה התווספו כ-700 אלף מיליונרים חדשים, רובם בצפון אמריקה. העושר הגלובלי צמח פי 6 ביחס להכנסה מאז שנות ה-90, בעיקר מנכסים פיננסיים באסיה ובאמריקה. עם זאת, שוויון העושר ירד ב-0.4% מאז 2000, עם מקדם ג'יני ממוצע של 0.70 במדינות כמו ברזיל ורוסיה, לעומת 0.40 בסלובקיה ובבלגיה. ארגון אוקספם דיווח כי עושר 3,000 המיליארדרים גדל ב-2 טריליון דולר ב-2024, פי 3 מהשנה הקודמת, בעיקר מירושות ומונופולים.

מבחינה אזורית, צפון אמריקה ואירופה מובילות בעושר ממוצע של 595,000 דולר לאדם, לעומת 35,000 דולר באמריקה הלטינית. באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, העשירון העליון אוחז ב-73% מהעושר, ומחצית התחתונה ב-1%. כ-83% ממדינות העולם, המייצגות 90% מהאוכלוסייה, סובלות מאי-שוויון גבוה, עם תחזית להעברת 70 טריליון דולר בירושות עד 2035, מגמה שצפויה להרחיב את הפערים.

לריכוז העושר השלכות סביבתיות משמעותיות: העשירון העליון אחראי ל-77% מהפליטות הפרטיות, בעוד מחצית התחתונה תורמת 3% אך צפויה לספוג 74% מההפסדים עד 2050.

בתחום המגדרי, נשים מרוויחות 20% פחות מגברים בממוצע, עם 32% מההכנסה מעבודה כולל עבודה ביתית לא-מתוגמלת (53 שעות שבועיות לעומת 43 לגברים). באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, נשים אחראיות ל-16% מההכנסה מעבודה, השיעור הנמוך בעולם.


אילון מאסק ספייסXאילון מאסק ספייסX

האם ספייסX תהיה חברה של טריליון דולר?

מה עושה ספייסX של אילון מאסק, למה מעריכים שהיא תהיה ה-IPO הגדול בהיסטוריה, והאם היא תהיה גדולה מטסלה?

רן קידר |

עסקת מניות בה מכרו עובדים מניות לקרנות, מציבה את שוויה של ספייסX על 800 מיליארד דולר, זינוק של 100% לעומת 400 מיליארד דולר לפני כחצי שנה. המחיר למניה בעסקה עמד על 421 דולר, כפול ממחיר של 212 דולר בעסקאות קודמות. שווי זה ממקם את ספייסX מעל חברות פרטיות כמו OpenAI (שווי 500 מיליארד דולר) ובייטדאנס (שווי 200-250 מיליארד דולר), ומקרב אותה לענקיות ציבוריות כמו טסלה (שווי 1.5 טריליון דולר).

נראה שטסלה היא המודל לחיקו או הרף לפחות מבחינת השווי - אילון מאסק בעל השליטה והמנכ"ל של טסלה הוא גם המוביל של ספייסX ואנחנו כבר יודעים שהוא יודע להשביח חברות. מאסק יודע לקחת חלום ולהפוך אותו למציאות. החלומות האלו בינתיים לא בהכרח רווחיים מאוד, אבל וול סטריט מאוהבת. השווי של טסלה הוא לא קשור להיותה חברת רכבים, אלא חברת AI שעומדת בין המובילות בתחום עם תכנון להיות המובילה ברובוטקסי ורובוטים הומנואידים. השווי של ספייסX לא קשור לביצועים הנוכחיים שלה, אלא לפוטנציאל. 

ספייסX יכולה להיות חברה בשווי של טסלה ואפילו יותר. העלייה בשווי ל-800 מיליון דולר נובעת מצמיחה בהכנסות, בעיקר מסטארלינק החברה הבת (הרחבה בהמשך) ומשיגורים תכופים יותר לחלל, אך העסקה גם מבטאת התקרבות להנפקה לציבור שאמורה להיות בשנה הבאה לפי שווי של 1.2-1.5 מיליארד דולר. 

שווי של 1.5 מיליארד דולר, אם יהיה, משקף מכפיל של 100 על הכנסות 2025 המוערכות ב-15 מיליארד דולר, גבוה ממכפילי חברות טכנולוגיה ציבוריות כמו פלנטיר (70 על הכנסות 2026). השווי מבוסס על פוטנציאל עתידי - כמות המנויים שצפויה על פי מאסק לסטארלינק עד 2040 יכולה להגיע למאות רבות של מיליונים. ההכנסות בהתאם יעלו על 100 מיליארד דולר.  



סטארלינק: מעצמה גלובלית


סטארלינק, רשת האינטרנט הלווייני של ספייסX, הפכה למקור ההכנסה העיקרי, עם 8 מיליון מנויים, עלייה מ-5 מיליון בפברואר ומ-7 מיליון בספטמבר. הצפי להכנסות מסטארלינק עומד על 11.8 מיליארד דולר ב-2025, ו-15.9 מיליארד דולר ב-2026. שירות זה מהווה 70% מהכנסות ספייסX, לעומת 30% משיגורים מסחריים וממשלתיים.