בואינג משכה את בקשתה לפטור מבדיקת בטיחות לדגם ה-737 MAX7
בואינג BOEING נמצאת בתקופה לא קלה. התקרית במטוס מסוג 737 MAX9 של חברת אלסקה אייר בה דלת המטוס ניתקה בעוד המטוס באוויר הביאה לקרקוע של הדגם כמעט בכל העולם ולפגיעה רצינית בתוצאות, ובעיקר במוניטין של החברה. כל יום בו המטוסים של החברה לא נמצאים באוויר הוא יום בו החברה מפסידה כסף, ולכן נעשים מאמצים גדולים לזירוז ההליכים, גם אם זה לפעמים בא על חשבון הנוסעים.
בסדרת ה-737 MAX יש עוד שני דגמים שעדיין לא עלו לאוויר - MAX 7 ו-MAX 10. בשביל לקבל אישור טיסה מסחרי המטוסים צריכים לעבור שורה של בדיקות על ידי ה-FAA, רשות התעופה האמריקנית, כאשר חלק מהבדיקות יכולות לקחת זמן רב. הבדיקה המדוברת כאן היא בדיקה הנוגעת לזרימת אוויר לתוך המנוע של המטוס, בדיקה שיכולה לקחת גם שנה ויותר, ולאור העובדה ש-171 מטוסים שלה כבר מקורקעים, בואינג ביקשה פטור מאותה בדיקה בכדי שתוכל לזרז את תהליך האישורים.
האם טובת הנוסעים עומדת לעיניה של בואינג?
בואינג נמצאת כבר תקופה ארוכה במגמה של הגדלת מיקור חוץ על מנת לחסוך בעלויות ולשפר את התוצאות הכספיות. היא מנסה לחסוך כסף, וכפי שזה נראה היא חותרת לעשות זאת גם אם זה בא על חשבון בטיחות הנוסעים. "בואינג לא סיפקה תשתיות נאותות ליצרנים איתם היא עבודת בכדי להבטיח את טיב הייצור ברמה הגבוהה הדרושה בעולם התעופה על פי הנחיות ה-FAA, ומדיניות זו גם הקשתה על בקרת טיב איכות הייצור במפעלי הספקים ברחבי העולם", כתב אצלינו מהנדס בכיר מומחה תעופה ועובד בואינג לשעבר.
דוגמא אחת להורדת עלויות שעושה בואינג קשורה למקרה האחרון ממש - בואינג מציגה אפשרות של התקנת דלת פלאג במקום הדלת האחורית. דלת קלה וזולה יותר שמיוצרת על ידי חברת SPIRIT AIRLINES .
החוקרים שבדקו את המטוס אחרי התקרית כבר מצאו ממצאים קשים שם. היעדר ברגים מחברים בין הדלת למשקוף, ציר תלוש וברגי אבטחת צירים חסרים ויותר מכך, גם במטוסים אחרים נמצאו ברגים רופפים.
הדו פרצופיות של המנכ"ל
המאבק שמתנהל כרגע בנוגע למקרה הזה או האם התקלה תאופיין כתקלת איכות או תקלת תכן. תקלת איכות ניתן לפתור בזמן יחסית קצר, בעוד תקלת תכן תגרור תהליך ארוך של תכנון מחדש, ניסויי מעבדה וניסויי טיסה, תהליך היכול לקחת בין שנה לשנתיים, ולכן לא מפתיע שהמנכ"ל, דייב קלהון, נאבק לאפיין את התקלה כתקלת איכות.
- 2.YL 30/01/2024 21:43הגב לתגובה זולכל כיוון אפשרי כולנו יודעים לאן זה מוביל לא לחינם כולם מעדיפים מטוס מ אייר בוס רק לחץ מדיני גורם לקניית בואיינג
- 1.מחריד לגלות כאלה ליקויי בטיחות (ל"ת)ילדי ישראל 30/01/2024 18:06הגב לתגובה זו
- מחריד ??? (ל"ת)ת 31/01/2024 17:12הגב לתגובה זו
סטארפייטרס ספייסהמניה שהונפקה, זינקה כמעט 400% ונופלת היום ב-60%
ההנפקה הצנועה, היצע מניות מוגבל והיעדר הכנסות הפכו את סטארפייטרס לאחת המניות התנודתיות בשוק ומציבים סימני שאלה סביב השווי שנקבע לה בתוך ימים ספורים
חברת החלל האמריקאית סטארפייטרס ספייס (FJET) נכנסה בשבוע שעבר לשווקים הציבוריים בהנפקה ראשונית צנועה יחסית, אך בתוך ימים ספורים הפכה לאחת המניות התנודתיות ביותר בבורסות בארה״ב. ההנפקה, שגייסה כ־40 מיליון דולר, הציבה את החברה במרכז תשומת הלב, בעיקר בשל תנודות חדות במחיר המניה ובמחזורי מסחר גבוהים במיוחד.
סטארפייטרס החלה להיסחר בחמישי שעבר בבורסת NYSE American במחיר של 3.59 דולר למניה. כבר ביום המסחר הראשון זינקה המניה עד לרמה של 8.5 דולר, כאשר נרשמו תנודות חדות לשני הכיוונים וביום שני נרשם זינוק חריג של כ־371%, שהקפיץ את מחיר המניה לשיא של 31.5 דולר, לפני שמגמת המסחר התהפכה היום (שלישי), כאשר המניה נופלת בכמעט 60% למחיר של פחות מ-14 דולר.
סטארפייטרס מציגה את עצמה כחברה שמחזיקה ומפעילה את צי המטוסים העל־קוליים המסחריים הגדול בעולם. פעילותה מתבצעת ממרכז החלל קנדי בפלורידה, והיא מפעילה שבעה מטוסי F-104 סטארפייטר, דגם שיצא משירות בנאס"א כבר באמצע שנות ה־70.
שלוש שנים בלי הכנסות
החברה לא רשמה הכנסות בשלוש השנים האחרונות, ובשנת 2024 דיווחה על הפסד של 7.9 מיליון דולר. נתונים אלו ממקמים אותה כחברה בשלב מוקדם מאוד, שעדיין לא הוכיחה מודל עסקי יציב. מבנה המאזן של סטארפייטרס מסבך את המצב עוד יותר. לחברה הון עצמי שלילי, כך שההתחייבויות עולות על הנכסים. כתוצאה מכך, יחס מחיר להון של החברה עומד על מינוס כ־160, נתון חריג במיוחד בענף תעופה וביטחון, שבו היחס המקובל נע סביב 2.5–3.7.
- "Moonshot הוקמה כדי לשגר אובייקטים לחלל בדרכים יעילות יותר"
- הסטארטאפ Moonshot Space נחשף לראשונה עם גיוס של 12 מיליון דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גורם נוסף שמסביר את התנודות החריפות הוא היקף המניות הזמין למסחר. מתוך כ־21.7 מיליון מניות קיימות, רק כ־11.1 מיליון הוצעו לציבור בהנפקה. היצע מצומצם של מניות סחירות יוצר תנאים שבהם גם עסקאות בהיקף לא גדול גורמות לתנודות מחיר חדות.
וול סטריט שור (גרוק)וול-סטריט ננעלה בעליות מתונות; נייקי קפצה ב-5%, מיקרון עלתה ב-4%
המסחר בוול סטריט ננעל בעליות מתונות. המגמה החיובית מציבה את השווקים האמריקאיים בכניסה לחופשת חג המולד באווירה אופטימית יחסית, גם על רקע מחזורי מסחר קטנים ופעילות חלקית הצפויה בימים הקרובים.
מדד דאו ג’ונס הוביל את העליות עם התחזקות של 0.6%, והתקרב אף הוא לרמות שיא חדשות. מדד S&P 500 הוסיף כ־0.3%, בעוד שמדד נאסד”ק, שבו משקל גבוה למניות טכנולוגיה, רשם עלייה מתונה יותר של 0.2%. המסחר התקיים במתכונת מקוצרת לקראת חג המולד, כאשר ביום חמישי לא יתקיים מסחר כלל.
המשך העליות מגיע למרות נתוני מאקרו חזקים יחסית, שמיתנו את הציפיות להורדות ריבית מהירות מצד הפדרל ריזרב. נתון התמ”ג לרבעון השלישי הצביע על קצב צמיחה שנתי של 4.3%, גבוה מהתחזיות, בעיקר בזכות צריכה פרטית חזקה. בעקבות זאת ירדו ההסתברויות להורדת ריבית כבר בינואר, אם כי השוק עדיין מתמחר שתי הורדות ריבית עד סוף השנה הבאה.
נתונים נוספים סיפקו תמונה מעורבת של הכלכלה האמריקאית. מספר דורשי האבטלה החדשים ירד זה השבוע השני ברציפות, נתון המעיד על שוק עבודה יציב, אך במקביל נמשכת היחלשות במדדי אמון הצרכנים. התמונה הכוללת מצביעה על כלכלה שממשיכה לצמוח, אך בקצב שעלול להקשות על הבנק המרכזי להקל במדיניות המוניטרית.
- וול-סטריט סיימה בעליות שערים; אנבידיה עלתה ב-3%, צים קפצה ב-6%
- אנבידיה וטסלה עולות כ-1.3%, סטרטג'י עולה בעקבות הביטקוין - המניות הבולטות בוול סטריט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בשווקים אחרים נרשמה תנודתיות חדה יותר. מחירי הזהב והכסף טיפסו לשיאים חדשים, לפני שהתמתנו, בעוד שמחיר הנפט התייצב לאחר עליות בימים האחרונים. במניות בלטה אינטל בירידה מתונה, לאחר דיווחים כי אנבידיה עצרה ניסוי בתהליך ייצור מתקדם של החברה. בסך הכול, השווקים מסיימים את התקופה שלפני החג במגמה חיובית, אך עם רגישות גבוהה לנתוני מאקרו ולציפיות הריבית לשנה הקרובה.
.jpg)