בואינג משכה את בקשתה לפטור מבדיקת בטיחות לדגם ה-737 MAX7
בואינג BOEING נמצאת בתקופה לא קלה. התקרית במטוס מסוג 737 MAX9 של חברת אלסקה אייר בה דלת המטוס ניתקה בעוד המטוס באוויר הביאה לקרקוע של הדגם כמעט בכל העולם ולפגיעה רצינית בתוצאות, ובעיקר במוניטין של החברה. כל יום בו המטוסים של החברה לא נמצאים באוויר הוא יום בו החברה מפסידה כסף, ולכן נעשים מאמצים גדולים לזירוז ההליכים, גם אם זה לפעמים בא על חשבון הנוסעים.
בסדרת ה-737 MAX יש עוד שני דגמים שעדיין לא עלו לאוויר - MAX 7 ו-MAX 10. בשביל לקבל אישור טיסה מסחרי המטוסים צריכים לעבור שורה של בדיקות על ידי ה-FAA, רשות התעופה האמריקנית, כאשר חלק מהבדיקות יכולות לקחת זמן רב. הבדיקה המדוברת כאן היא בדיקה הנוגעת לזרימת אוויר לתוך המנוע של המטוס, בדיקה שיכולה לקחת גם שנה ויותר, ולאור העובדה ש-171 מטוסים שלה כבר מקורקעים, בואינג ביקשה פטור מאותה בדיקה בכדי שתוכל לזרז את תהליך האישורים.
האם טובת הנוסעים עומדת לעיניה של בואינג?
בואינג נמצאת כבר תקופה ארוכה במגמה של הגדלת מיקור חוץ על מנת לחסוך בעלויות ולשפר את התוצאות הכספיות. היא מנסה לחסוך כסף, וכפי שזה נראה היא חותרת לעשות זאת גם אם זה בא על חשבון בטיחות הנוסעים. "בואינג לא סיפקה תשתיות נאותות ליצרנים איתם היא עבודת בכדי להבטיח את טיב הייצור ברמה הגבוהה הדרושה בעולם התעופה על פי הנחיות ה-FAA, ומדיניות זו גם הקשתה על בקרת טיב איכות הייצור במפעלי הספקים ברחבי העולם", כתב אצלינו מהנדס בכיר מומחה תעופה ועובד בואינג לשעבר.
דוגמא אחת להורדת עלויות שעושה בואינג קשורה למקרה האחרון ממש - בואינג מציגה אפשרות של התקנת דלת פלאג במקום הדלת האחורית. דלת קלה וזולה יותר שמיוצרת על ידי חברת SPIRIT AIRLINES .
החוקרים שבדקו את המטוס אחרי התקרית כבר מצאו ממצאים קשים שם. היעדר ברגים מחברים בין הדלת למשקוף, ציר תלוש וברגי אבטחת צירים חסרים ויותר מכך, גם במטוסים אחרים נמצאו ברגים רופפים.
הדו פרצופיות של המנכ"ל
המאבק שמתנהל כרגע בנוגע למקרה הזה או האם התקלה תאופיין כתקלת איכות או תקלת תכן. תקלת איכות ניתן לפתור בזמן יחסית קצר, בעוד תקלת תכן תגרור תהליך ארוך של תכנון מחדש, ניסויי מעבדה וניסויי טיסה, תהליך היכול לקחת בין שנה לשנתיים, ולכן לא מפתיע שהמנכ"ל, דייב קלהון, נאבק לאפיין את התקלה כתקלת איכות.
- 2.YL 30/01/2024 21:43הגב לתגובה זולכל כיוון אפשרי כולנו יודעים לאן זה מוביל לא לחינם כולם מעדיפים מטוס מ אייר בוס רק לחץ מדיני גורם לקניית בואיינג
- 1.מחריד לגלות כאלה ליקויי בטיחות (ל"ת)ילדי ישראל 30/01/2024 18:06הגב לתגובה זו
- מחריד ??? (ל"ת)ת 31/01/2024 17:12הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
