תחנת דלק של אקסון
צילום: unsplash

אקסון רוצה להיכנס לעסקי הליתיום - למה אולי זה לא רעיון כזה טוב?

החברה נמצאת בשיחות כדי לספק ליתיום ליצרניות הרכבים, האם עסקי הליתיום בכלל יועילו לענקית הנפט או שאולי בכלל עדיף לה לחפש הזדמנויות בעולם החשמל?
אדיר בן עמי | (1)

ענקית הנפט אקסון מובייל EXXON MOBIL חושבת להיכנס לעסקי הליתיום בעקבות גדילת מספר הרכבים החשמליים והאיום כי יגרמו לירידה בביקוש לבנזין. סוכנות האנרגיה הבינלאומית מעריכה כי יהיו בעולם כ-350 מיליון רכבים חשמליים עד לסוף העשור, פי כמעט 10 מהמצב כיום. זה יגרום לרכבים חשמליים להוות בערך 15% מהרכבים הפרטיים בעולם, עלייה משמעותית מה-2% הנוכחיים. אולי היא בכלל צריכה להיכנס לעסקי החשמל?

"ההזדמנות הזו מרגישה לנו כניצחון משולש, נוכל בעזרתה לנצל את היכולות שלנו, להשפיע לטובה על הסביבה ולעזור לאספקת רכיב הכרחי לתעשיית האלקטרוניקה וה-EV", אמר מנכ"ל אקסון דארן וודס בשיחת המשקיעים האחרונה. "זוהי נקודת המבט הנוכחית שלנו ואנחנו בוחנים באופן פעיל את ההזדמנויות הקיימות ואוהבים את מה שאנו רואים עד כה". 

בבולמברג דיווחו השבוע כי אקסון נמצאת בשיחות עם כמה מיצרניות הרכבים והסוללות לרכבים חשמליים בכדי לספק להם ליתיום, רכיב עיקרי בסוללות של הרכבים. בנוסף, בתחילת השנה דווח כי החברה רכשה שטח באקרנסו שיכול בקלות להפוך למפעל לייצור ליתיום. אקסון מאמינה כי הידע שצברה בקידוחי נפט ובייצור כימיקלים יעזור לה על מנת לייצר מוצרי ליתיום, יכול להיות שהוא באמת יעזור אבל יש כמה דברים שצריך לשים לב אליהם.

הראשון הוא איכות. ככל שהביקוש לסחורה גדל יתכן וחברות הכרייה יצטרכו לכרות ליתיום באיכות נמוכה יותר, מה שעלול להוביל לעלויות כרייה וייצור גבוהות יותר בשל הצורך לעבד כמויות גדולות יותר של חומרים על מנת להפיק את אותה כמות המשאב. לאקסון אין כרגע את האפשרות הזו שקיימת לחברות כמו SOCIEDAD QUIMICA CHILE Albemarle ALBEMARLE CORP , SQM ו- LIVENT CORP Livent. השני, שווי השוק של שלושת יצרניות הליתיום הגדולות יחד הוא בערך עשירית מזה של אקסון. ההכנסות של כל עסקי הליתיום עומדות על כמה מיליארדים בשנה. השאלה האם זה שווה בכלל מבחינתה של אקסון את הטרחה היות וזה לא ממש פותר לה את הבעיות.

בתחילת החודש דיווחה אקסון כי היא צופה ירידה משמעותית ברווחיה לרבעון השני, זאת לאור מחירי הגז הטבעי הנמוכים ומרווחי הזיקוק שפוגעים ברווחיות שלה. לדבריה, היא צופה ירידה של כ-4 מיליארד דולר בהשוואה לרווחי הרבעון הקודם, מה שעשוי להעיד על תקופה מאתגרת בפתח. אנליסט RBC, בירז'ה בורקטריה, צופה שהרווח הנקי של אקסון ירד לסביבות 7.5 מיליארד דולר, הרבה מתחת לקונצנזוס של בלומברג לרווח של כ-9.43 מיליארד דולר.

 

שוק הנפט העולמי חווה ירידה ברווחיות בהשוואה לרמות השיא של השנה שעברה, ירידה שניתן לייחס לשילוב של גורמים, כולל ירידה במחירי הסחורות, עליית הריבית העולמית וההתאוששות האיטית של סין מהסגרים של הקורונה. כתוצאה מכך, תוצאות הרבעון השני של חברות Big Oil נמצאות בבדיקה אינטנסיבית, במיוחד בכל הנוגע ליכולתה לקיים הבטחות בנוגע להחזרת סכומים נכבדים לבעלי המניות באמצעות רכישות חוזרות וחלוקת דיבידנדים.

הביקוש לליתיום יגדל אבל כנראה שהוא לא יגיע למימדים של הנפט. רכב חשמלי סטנדרטי מכיל בתוכו ליתיום בשווי 1,000 דולר בלבד, בעוד מכונית רגילה שורפת דלק בשווי של 20 אלף דולר במהלך חייה. כלומר הליתיום לא נצרך כמו הנפט, הוא נשאר עם הרכב ומה שנצטרך שוב ושוב זה החשמל. הסוללות קצת יותר דומות לנפט, כשהן משומשות שוב ושוב לצורך אגירה ושימוש בחשמל. 

קיראו עוד ב"גלובל"

יתכן ואקסון בכלל צריכה להסתכל לכיוון של כניסה לעולם החשמל. המשמעות של יותר רכבים חשמליים היא ביקוש גובר לחשמל וחשמל הוא עסק גדול. אילון מאסק צופה כי הביקוש לחשמל בארצות הברית לבדה יכפיל את עצמו. בנוסף, האמריקאים מבזבזים מאות מיליארדים של דולרים בשנה על חשמל. החברה נסחרת כעת לפי שווי של 423.6 מיליארד דולר. זאת לאחר שמניית החברה ירדה ב-3.4% מתחילת השנה ועלתה ב-14.7% בשנה האחרונה כולה.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    מבין2 03/08/2023 01:55
    הגב לתגובה זו
    זו המציאות שהולכים לכיוון מכוניות חשמליות.
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקאתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוק
TOP 10

לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם

דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה

הדס ברטל |
נושאים בכתבה תוצר לנפש

הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף  לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.

1 # סינגפור

סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.


עובדים
 בחברת טכנולוגיה בסינגפור קרדיט: גרוק
עובדים בחברת טכנולוגיה בסינגפור - קרדיט: גרוק


2 # לוקסמבורג

מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.

3 # איחוד האמירויות הערביות 

לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

האגיס
צילום: יח"צ
הטור של גרינברג

העסקה שתייצר את וול מארט של תחום הטיפוח האישי

הרכישה של יצרנית הטיילנול Kenvue בידי קימברלי קלארק תמורת קרוב ל-50 מיליארד דולר תסייע לשני הצדדים - המותגים של Kenvue "יתעוררו" וקימברלי תקבל חיזוק משמעותי שיכול למצב אותה בעמדת הובלה בשוק שהתחזיות צופות לו מכירות של 632 מיליארד דולר ב-2032. וגם: מיהי מטסרה, יצרנית התרופה להשמנת יתר שנמצאת במוקד הקרב בין פייזר לנובו נורדיסק 



שלמה גרינברג |

בתחילת השבוע ראינו (שוב) את מסלול הייסורים שצריכים המשקיעים לעבור בשנים האחרונות. ביום ג' הובטח להם, באמצעות כל אתרי התקשורת מניו יורק ועד טוקיו דרך ת"א, שהמשבר הגדול מתחיל בגלל ההערכות המטורפות ועוד כל מיני סיבות. ביום ד', כשהמשקיעים התעוררו בחרדה ממה שנראה להם כחזרה של משבר 1929, התגלה להם שכלום לא קרה. אפילו מופע האימים של ראש העיר השיעי החדש של ניו יורק ומלחמותיו בטראמפ, בביל אקמן ובמיליארדרים נוספים (שאפילו כלי התקשורת המכובדים ביותר טענו ביום ג' שתרומתו למשבר שמתפתח רצינית) לא הפריע לשוק לעלות בעוצמה.

למה חשוב לציין זאת? ראשית, כי המשקיעים, ברובם, אינם מטומטמים כפי שהתקשורת נוטה להאמין. הם רואים את התוצאות העסקיות, מבינים לאן מכוון הנשיא ומנתחים נכון את התוצאות. תיקון בהחלט מתחייב בגלל ההערכות המטורפות, אבל משבר? למה? הבעיה היא שאפילו תיקונצ'יק לא מתאפשר בגלל שמי שקורא נכון את המפה הכלכלית מבין שכרגע המניות הן עדיין המשחק המועדף בעיר לטווח הבינוני והארוך, והבעיה היחידה היא המחיר. אבל מה לעשות כשיש מספיק משקיעים, במיוחד מדורות ה-X,Y ו-Z, שמוכנים להיכנס אפילו בתיקון קטנטן. דעתי היא שמתחייב תיקון ערכים גדול בהרבה מ-2%, אבל לצורך כך מתחייב "זרז" רציני ולא שטויות מהתקשורת.

משקיעים אקטיביסטים ציפו לעסקה

מדוע קימברלי קלארק (סימול:KMB) רוכשת את Kenvue (סימול:KVUE), יצרנית הטיילנול? האמת, לא הופתעתי לראות את עסקת הרכישה הזאת בשווי של 48.7 מיליארד בשילוב של מניות ומזומן. לא הופתעתי כי מאז הונפקה KVUE, יצרנית התרופה הנפוצה בעולם לשיכוך כאבים והורדת חום, במאי 2023, היו דיבורים רבים בוול סטריט על האפשרות של מיזוג בין החברות. Kenvue הייתה מטרה של משקיעים אקטיביסטים שאינם מרוצים ממסלולה של החברה ווול סטריט. בנוסף הם ציפו שקימברלי-קלארק הוותיקה תבצע פעילות M&A משמעותית מאחר שבחמש השנים האחרונות היא לא סיפקה את הסחורה לבעלי מניותיה לאחר שבין 2009 ל-2020 שילשה המניה את ערכה.

אני הכרתי היטב את Kenvue עוד בטרם הונפקה, כשהייתה חלק מענקית התרופות ג'ונסון אנד ג'ונסון (סימול:JNJ). ג'ונסון אנד ג'ונסון הנפיקה את החברה במאי 2023. ההנפקה אמנם הצליחה, החברה גייסה 3.8 מיליארד, והמניה פתחה את דרכה הציבורית בעלייה שאיפשרה ל-JNJ למכור את כל המניות שברשותה בשוק. אבל מניית KVUE לא שימחה את בעליה כי מאז ההנפקה ירדה בקרוב ל-50%. הירידה נבעה מירידה במכירות שלוותה בירידה חדה יותר ברווח למניה, מ-1.09 דולר ב-2022 ל-54 סנט ב-2024. 

האנליסט קונהי קים מהמורנינג סטאר, שאני עוקב אחרי הניתוחים שלו בתחום הרפואה ושמכסה את קימברלי, כתב שלדעתו מסעה הקצר והבלתי מוצלח של Kenvue כחברה ציבורית נבע בחלקו מביצוע לקוי וחוסר ניסיון בפעילות כעסק עצמאי. הוא כתב שחברת מוצרי צריכה מבוססת יותר, כמו קימברלי-קלארק, יכולה לסייע בהעלאת ערכה של Kenvue, מה שיתרום משמעותית לרוכשת. הסיבה שקימברלי רכשה את Kenvue במחיר כזה - פרמיה של 46% אבל במחיר שלמעשה מייצג את מחיר ההנפקה ב-2023 - קשורה לכך.