האם אנבידיה יכולה להיות גלגל ההצלה של אינטל?
במהלך 20 השנה האחרונות אינטל INTEL CORPORATION הפסידה שני גלי מחשוב גדולים ועשתה שורה של שגיאות אסטרטגיות, בהתחלה היא הפסידה לאפל APPLE וקוואלקום QUALCOMM INC 0.17% בתחום המובייל, לאחר מכן היא נפלה מאחורי אנבידיה NVIDIA COR בכל מה שקשור לכרטיסים הגרפיים לבינה מלאכותית ובנוסף לכל זה היא איבדה נתח בשוק המעבדים למתחרתה AMD ADVANCED MICRO DEVICES שהציגה מעבדים עם ביצועים טובים יותר.
מניית אינטל ירדה בשנה האחרונה ב-25%, כשתעודת הסל העוקבת אחר חברות השבבים ISHARES PHLX SEMICONDUCTOR ETF עלתה ב-12%. מנכ"ל אינטל פס גלסינגר עדיין נשאר אופטימי לגבי אסטרטגיית הקאמבק של החברה. אינטל רוצה לבנות מפעלי שבבים בארצות הברית בדומה למפעליה של TSMC באסיה. בחודש הקודם גלסינגר אמר כי אינטל בדרך להשיג מחדש את ההובלה בכל מה שקשור לטכנולוגיות ייצור שבבים והיא תעשה את זה עד שנת 2025.
על מנת שהתכנית של אינטל תעבוד, היא תצטרך לקוח דגל אמריקאי ונראה שרק ארבעה חברות יכולות להיות מתאימות: קוואלקום, אפל, AMD ואנבידיה. נראה שהסיכוי לשיתוף פעולה עם אפל וקוואלקום הוא די קלוש. קוואלקום התעניינה לאחרונה בייצור השבבים שלה למובייל דרך אינטל, אך די מהר השהתה את זה אחריי שאינטל פספסה שוב ושוב בדוחות וביעדים שהציבה לעצמה. הצרות הטכניות של אינטל לא ממש מפתיעות. החברה התמקדה בעיקר במעבדי מחשבים בעלי ביצועים גבוהים בעוד יצירת שבבים לסמארטפונים דורשת מערך מיומנויות שונה כששם ההתמקדות היא בעיקר ביעילות צריכת החשמל של הרכיבים. זה די מקטין את הסיכוי לשיתוף פעולה עם אפל. גם AMD לא ממש ממהרת להשתמש באינטל כיצרנית, היות והיא המתחרה העיקרית שלה בשוק המעבדים.
זה בעצם משאיר רק את אנבידיה בתור האפשרות היחידה. מנכ"ל אנבידיה ג'נסן הואנג כנראה שפתח את הדלת לשיתוף פעולה עם אינטל כאשר נשאל בכנס לאחרונה אם אנבידיה מחפשת להגדיל את מספר הספקים שלה וכך להקטין את הסיכונים בעקבות המתח הגובר בין ארצות הברית לסין, כש-TSMC TAIWAN SEMICOND MNFCG CO היא ספקית השבבים העיקרית של החברה. "יש לנו המון לקוחות שתלויים בנו ולכן חוסן שרשרת האספקה הוא חשוב לנו מאוד. אנחנו מייצרים במקומות רבים ככל שנוכל" אמר הואנג. "אנחנו פתוחים לייצור עם אינטל וקיבלנו לאחרונה את התוצאות של בדיקות שבבי הדור הבא של אינטל והן נראות טוב".
- אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור
- אינטל עלתה יותר מ-80% - אך המבחן האמיתי עוד לפניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במהלך 2022, חתם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן על CHIPS, תכנית שנועדה לעודד חברות שבבים לייצר בארצות הברית ומציעה להן מימון של עד 50 מיליארד דולר. אך כל הכסף שבעולם לא יעזור אם לחברה אין לקוחות גדולים שירכשו את השבבים.
בדוחותיה האחרונים דיווחה אינטל על הפסד למניה של 4 סנט על הכנסות של 11.7 מיליארד דולר, לעומת צפי אנליסטים להפסד למניה של 16 סנט על הכנסות של 11.05 מיליארד דולר. הכנסות מובילאי הסתכמו ב-458 מיליון דולר לעומת צפי של 498.8 מיליון דולר. ההכנסות ממרכזי הנתונים ומבינה מלאכותית עמדו על 3.7 מיליארד דולר לעומת צפי של 3.5 מיליארד דולר, ההכנסות ממרכזי הנתונים ירדו 39% וההכנסות ממחשבים ירדו 38%. תחזית החברה לרבעון השני היא להפסד למניה של 4 סנט על מכירות של בין 11.5 מיליארד ל-12.5 מיליארד דולר. החברה נסחרת לפי שווי של 134 מיליארד דולר.
- 2.[email protected] 01/06/2023 06:50הגב לתגובה זואדיר היקר לא שכחנו לתת מילה טובה אחת על העובדה שעוד רגע סין עלולה לחרב את טיוואן ??? ואז מה בדיוק יהיה בגורלה של TSMC?? קצרה היריעה מלהכיל את כל המידע שחסר לך ולכן.... ממליץ לך בחום רב ביותר לצפות בהרצאה שנערכה באינטל ישראל על המצב על ידי חזי יחזקל מפורום כיכר השוק בטלגרם תוכל ללמוד המון ! https://youtu.be/VMA21F_g8lw
- שימי 01/06/2023 08:29הגב לתגובה זובמשך חודשים פמפם על אינטל ועל D-wave אני את השיעור למדתי
- 1.רועי 31/05/2023 23:50הגב לתגובה זומספיק שסין עושה פו לכיוון טאיוון וכל החברות האלו יעמדו בתור למפעלים של אינטל. ברגע שאסטרטגיית המפעלים תוכיח את עצמה, החברות המערביות לא ירשו לעצמן להסמך רק על TSMC כמו עכשיו. לא הגיוני מבחינת ניהול סיכונים.
- בגלל זה הם פותחים מפעלי ייצור באמריקה. ולא רק הם. (ל"ת)אלכס 01/06/2023 11:08הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
וול סטריט שור (גרוק)המדדים סביב ה-0; איירן יורדת ב-5%, למונייד מאבדת 6%
שלושת המדדים העיקריים פתחו ביציבות, עם חזרת המשקיעים מחופשת חג המולד ליום מסחר יחיד ודליל לפני סוף השבוע. הדאו יורד קלות בעוד ה-S&P 500 והנאסד״ק עולים קלות, כאשר מחזורי המסחר נותרו נמוכים על רקע היעדר טריגרים כלכליים משמעותיים.
המסחר הדליל מגיע לאחר שיום המסחר המקוצר של ערב חג המולד הסתיים בשיאים היסטוריים. מדדי S&P 500 ודאו ג’ונס רשמו רמות שיא חדשות, והשלימו חמישה ימי עליות רצופים. מגמה זו משתלבת ב”ראלי סנטה קלאוס” המסורתי, התקופה שבין סוף דצמבר לתחילת ינואר, הנחשבת לרוב חיובית עבור שוקי המניות.
במבט שנתי, השווקים מציגים ביצועים חזקים במיוחד. מדד S&P 500 עלה בכ-18% מתחילת השנה והוא בדרך לשנה שישית של תשואות דו-ספרתיות מתוך שבע השנים האחרונות. מדד נאסד״ק הוביל את העליות עם זינוק של יותר מ-20% בשנת 2025, זאת למרות תנודתיות חריפה במהלך השנה, כולל כניסה זמנית לטריטוריית שוק דובי לאחר הכרזת מכסי היבוא הרחבים של הנשיא טראמפ באפריל.
במקביל למניות, שוק הסחורות היקרות ממשיך להתחזק. חוזים עתידיים על זהב וכסף טיפסו לשיאים חדשים, על רקע מתיחות גיאופוליטית מתחדשת והיחלשות הדולר האמריקאי. מגמה זו מחזקת את מעמד המתכות היקרות כנכסי מקלט בתקופות של אי-ודאות גלובלית.
- טסלה תחת בדיקה: האם ידיות החירום במודל 3 מסוכנות בשעת משבר?
- אילון מאסק בדרך לטריליון דולר: השנה שקבעה רף חדש בצבירת הון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
למרות העליות החדות בשווקים, המשקיעים מתמודדים עם ציפיות הולכות ומצטמצמות להפחתות ריבית מצד הפדרל ריזרב בשנה הקרובה. פחות מ-15% מהסוחרים מעריכים כי תתרחש הורדת ריבית כבר בחודש הבא, וההערכות לגבי חודש מרץ נותרות חלוקות. בשלב זה, היעדר נתוני מאקרו ופרסומי דוחות כספיים מסמן סיום שקט יחסית לשבוע המסחר המקוצר של תקופת החגים.
