אילון מאסק טסלה
צילום: טוויטר

טסלה- מבצע סוף שנה על הרכבים; המניה מאבדת 9%, חוזרת שנתיים לאחור

חברת הרכבים החשמליים מאפשרת ללקוחות לרכוש את דגם ה-3 החדש או דגם ה-Y עד ה-31 לחודש בהנחה של 7,500 דולר, המשקיעים לא מרוצים והמניה מאבדת מעל ל-60% בתוך שלושה חודשים 
מתן קובי | (8)

אתמול לפני שנתיים המנייה של  TESLA INC נכנסה אל ה-S&P 500, היא הספיקה להכפיל את שוויה תוך פחות משנה, אך מאז תחילת 2022 המניה נמצאת במגמת ירידה חדה, אשר הוחרפה עוד יותר לאחר הרכישה של טוויטר על ידי המנכ"ל, אילון מאסק. למרות שהחברה הכתה את כל תחזיות האנליסטים בשורה התחתונה מאז תחילת 2021 נראה כי המשקיעים הבינו שהטירוף של הקורונה היה אולי מוגזם. על פי דיווח שעלה אתמול, החברה צפויה לעצור גיוסים ולפטר חלק מעובדיה, עוד ברבעון הבא, ככל הנראה בניסיון לחסוך בעלויות ולהרגיע את המשקיעים.

כעת החברה יוצאת במהלך חדש בכדי להאיץ את מכירות הרכבים שלה - הנחה של 7,500 דולר על מודל 3 או מודל Y, בנוסף ל-10,000 מיילים של Supercharge בחינם, המבצע של החברה תקף בארה"ב עד סוף החודש הקרוב. בנוסף לבמצע של החברה, על פי חוק הפחתת האינפלציה של ממשל ביידן, מתחילת 2023 יוכלו בעלי הרכבים החשמליים לקבל הקלת מס בסך זהה לזה של ההנחה של טסלה והחברה רוצה לתמרץ את הרוכשים כמה שיותר.

לפני המבצע החברה הציעה הנחה של מחצית מהסכום הנוכחי - 3,750 דולר, וכעת לא ברור מה עומד מאחורי השינוי - בעיה בביקושים או פשוט ניסיון להשפיע על מספר הרכבים שהחברה תמסור ב-2022. מה שכן ברור הוא כי המשקיעים לא אוהבים את המבצע, בלי קשר לסיבה האמיתית - שווי החברה נמוך כבר מ-400 מיליארד דולר

הכל בגלל טוויטר? 

בסוף חודש אוקטובר השלים אילון מאסק את הרכישה של טוויטר בתמורה ל-44 מיליארד דולר. מאז שהחל את המסע שלו עם הרשת החברתית המשקיעים החלו לחשוש שמא הוא מתרכז יותר מדי "בצעצוע החדש שלו" בזמן שהוא עדיין מנהל חברה שהמשקיעים רואים בה כעתיד של התחבורה. טענות רבות הגיעו כנגד מאסק בנוגע להתנהלותו והשבוע הוא פירסם בטוויטר סקר בו הוא שואל את עוקביו האם עליו לפרוש מתפקידו כמנכ"ל טוויטר.

57% אחוז מהמצביעים טענו שעל מאסק להתפטר והוא אמר שלאחר מכן כי יפנה את הכיסא שלו ברגע שימצא את האדם המתאים. נטען כעת כי יכול להיות שמאסק צפה את תגובת הציבור וכי זה בעצם מה שהוא רצה - הוא נהנה מספיק עם טוויטר, הוא טיפס על עץ גבוה מדי ועכשיו הוא מעדיף לתת למישהו להתמודד עם הבלאגן של החברה בזמן שהוא נהנה מהבעלות.

כמה ימים לפני הסקר שפירסם בטוויטר, מאסק מכר מניות של טסלה ביותר מ-3.5 מיליארד דולר, למרות הירידה החדה בשווי המניה עד אז, מה שכמובן לא עשה לה טוב. עד אותה המכירה מאסק מכר מניות של טסלה בשווי של יותר מ-15 מיליארד דולר והעניין לא מועדד את המשקיעים בשום צורה. 

רק בחודש האחרון הספיקה טסלה לקבל כמה וכמה המלצות שליליות מאנליסטים בוול סטריט. עוד לפני המכירות והסקרים האנליסט טוני סאקונאגי מברנשטיין הוריד את מחיר היעד של המניה (אשר עמד אז על 170 דולר) אל 150 דולר (מאז היא איבדה עוד יותר מ-25 דולרים נוספים), בטענה כי צפוייה לחברה ירידה משמעותית בייצור עקב בעיה בביקוש. לפני יומיים האנליסט ויג'יי רקש  מחברת מיזוהו (Mizuho) הוריד את היעד שלו למחיר המניה בעוד שנה ל-285 דולר, לעומת 330 דולר באנליזה הקודמת, אבל עדיין מחזיק בהמלצת קנייה (מדובר על אפסייד של יותר מ-100%).

קיראו עוד ב"גלובל"

טסלה אכן עומדת בפני לחצים רבים מצד המשקיעים אך יש לזכור כי למרות הירידה החדה, טסלה היא עדיין יצרנית הרכבים הגדולה בעולם מבחינת שווי שוק, ובפער גדול, שכן הבאה אחריה היא טויוטה עם שווי שוק של כ-185 מיליארד דולר. בנוסף, צפי המכירות של החברה לרבעון הנוכחי עומד על בין 420 אלף ל-430 אלף רכבים, שיא כל הזמנים של החברה - את התוצאות נגלה כמה ימים לאחר סוף השנה.

בדוחותיה האחרונים החברה דיווחה על הכנסות בסך 21.45 מיליארד דולר, מתחת לצפי האנליסטים ל-22.09 מיליארד דולר. בשורה התחתונה החברה המשיכה לעקוף את התחזיות עם רווח של 1.05 דולר למניה, זאת לעומת תחזית האנליסטים ל-1.01 דולר.

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    היום בטסלה בעקבות המכירות הגדולות של מאסק הבינו הש 24/12/2022 09:37
    הגב לתגובה זו
    היום בטסלה בעקבות המכירות הגדולות של מאסק הבינו השורטיסטים שניתן לעשות שורט יחופשי בטסלה ובעקבות השורטים הרוויחו משהו כמו 16 מליארד דולר בשורטהם הבינו שמאבק לא יוכל להתמודד עם השורט בגלל השקעתו בטוויטרגם כמות השורטים באמזון שוברת שיאים
  • 7.
    סין, היצע, מאסק, טסלה חייבת לשחרר אוויר.. (ל"ת)
    תכלס 23/12/2022 02:33
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    החיים 23/12/2022 01:21
    הגב לתגובה זו
    כשמחיר מניית טלסה ירד ל 20-40 דולר ושווי החברה יתכנס אל מתחת 100 מיליארד דולר אפשר יהיה להתחיל לשקול האם לקנות את המניה כל חלום מתכנס בסוף למציאות...
  • 5.
    Super man 22/12/2022 23:52
    הגב לתגובה זו
    מתנקם בטסלה כי הוא לא תומך ואוהב את הדמוקרטים! אז הנשיא מתנקם במאסק
  • 4.
    טום 22/12/2022 23:50
    הגב לתגובה זו
    על טעויות משלמים.
  • 3.
    ישראלי ״גאה״ 22/12/2022 23:21
    הגב לתגובה זו
    חס ושלום שיגיע גם אלינו איזה הנחה …
  • 2.
    לילי 22/12/2022 22:55
    הגב לתגובה זו
    ירידת מחיר הנפט הקטינה ביקושים ומצד שני עלה היצע המכוניות החשמליות
  • 1.
    מתברר שלבחור בס"הכ יש די הרבה כשלונות והוא לא כזה מוצלח,מלכלך על כולם ובסוף הכל חוזר אליו.ז=בומרנג. (ל"ת)
    יוסף 22/12/2022 20:52
    הגב לתגובה זו
דיאן קיטון. קרדיט: רשתות חברתיותדיאן קיטון. קרדיט: רשתות חברתיות

דיאן קיטון בנתה אימפריה של 100 מיליון דולר ומורשת השקעות מרשימה

השחקנית האגדית שהלכה אתמול לעולמה, הייתה אייקון קולנוע בתקופה שהשכר היה בקנה מידה אחר, ועשתה את מירב כספה מתפיסת עולם מוצלחת במיוחד לגבי השקעות נדל"ן

רן קידר |

דיאן קיטון, שהפכה את התשוקה שלה לארכיטקטורה ולעיצוב למכונת כסף שהכניסה לכיסה יותר מאשר כל האוסקרים והבלוקבסטרים שלה ביחד. כשנפטרה אתמול בגיל 79 בביתה בקליפורניה, קיטון הותירה מאחוריה לא רק מורשת קולנועית עצומה, אלא גם תיק השקעות נדל"ן מרשים. 

שווי הרכוש המוערך שלה עמד על 100 מיליון דולר - ולא, רובו המוחלט לא הגיע מכך ששיחקה מול אל פצ'ינו או זכתה באוסקר. התובנה הגדולה של קיטון לא הייתה בדרך לזכות בליבו של וודי אלן, אלא במשהו שרוב כוכבי הוליווד לא מבינים: הכסף האמיתי לא נמצא בצ'קים מהאולפנים, אלא ברכישה של נכס מוזנח, החזרתו לחיים, ומכירה של הנכס המחודש למישהו עם חשבון בנק עמוק יותר. בעולם שבו רוב השחקנים משקיעים בהפקות או במותגי אופנה שנכשלים, קיטון הבינה משהו בסיסי: נדל"ן בלוס אנג'לס הוא תמיד הימור טוב.

הבסיס: קריירת משחק שהניבה מיליונים - אבל לא מאות מיליונים

נתחיל עם הדבר שכולנו מכירים - הקריירה הקולנועית המרשימה. קיטון החלה בברודווי בשנת 1968, כשכיכבה בהצגה "שיער" וזכתה למועמדות לטוני כבר בשנה שלאחר מכן עבור "שחק אותה, סם" של וודי אלן. אבל הפריצה הכספית האמיתית הגיעה ב-1972, כאשר פרנסיס פורד קופולה בחר בה לתפקיד קיי אדמס ב"הסנדק". הסרט הפך לאחד מהמצליחים בכל הזמנים, וקיטון חזרה על התפקיד בשני סרטי ההמשך - עסקה שהבטיחה לה הכנסה יציבה לאורך שנים רבות.

ואם לא די בכך, ב-1977 הגיע רגע שהקפיץ עוד יותר את הקריירה שלה וכך גם עשה לארנק: "הרומן שלי עם אנני". הסרט לא רק זיכה אותה באוסקר לשחקנית הטובה ביותר, אלא גם הפך אותה לאייקון תרבותי - וזה הוביל להכנסות גבוהות יותר לכל פרויקט עתידי. לאחר האוסקר, שווי השוק שלה קפץ באופן דרמטי. שחקנית שבעבר קיבלה שכר סטנדרטי פתאום הייתה במעמד של "זוכת אוסקר", וזה אומר צ'קים גבוהים יותר, מיקומים יותר מרכזיים בכרזות וחלק גדול יותר מהרווחים.

לאורך שנות ה-80 וה-90, קיטון המשיכה לבחור בפרויקטים שהניבו רווחים נאים. "בייבי בום" ב-1987 היה הצלחה מסחרית וזיכה אותה במועמדות אוסקר נוספת. אבל ההצלחה הכלכלית האמיתית הגיעה עם "מועדון האקסיות " ב-1996 - הסרט הכניס 105 מיליון דולר בקופות, ונתח ההכנסות של קיטון מסרט כזה, כשחקנית ראשית, היה משמעותי למדי. בשנת 2003, "באהבה אין חוקים" עם ג'ק ניקולסון הביא לה מועמדות אוסקר נוספת וגלובוס הזהב, והסרט הכניס כמעט 125 מיליון דולר בארה"ב בלבד.

טראמפ ושי מדברים (דאלי)טראמפ ושי מדברים (דאלי)

שי לא מוותר - מגבלות על חברות ספנות אמריקאיות; החוזים יורדים

ממשלת סין הודיעה על הטלת מגבלות על חמש חברות אמריקאיות הקשורות ל-Hanwha Ocean, אחת מחברות בניית הספינות הגדולות מדרום קוריאה. ההודעה פורסמה על ידי משרד המסחר הסיני, כתגובה לצעדים של ממשל טראמפ נגד התעשייה הימית הסינית

רן קידר |

ממשלת סין הודיעה על הטלת מגבלות על חמש חברות אמריקאיות הקשורות ל-Hanwha Ocean, אחת מחברות בניית הספינות הגדולות מדרום קוריאה. ההודעה פורסמה על ידי משרד המסחר הסיני, כתגובה לצעדים של ממשל טראמפ נגד התעשייה הימית הסינית. המהלך מעמיק את השסע הכלכלי בין שתי המעצמות. הסנקציות כוללות איסור על גופים ואנשים סיניים לקיים פעילות עסקית עם החברות הללו, מה שמבודד אותן משוק סין - השוק הגדול בעולם בתחום הספנות והלוגיסטיקה.

החברות הנפגעות מהסנקציות

החברות כוללות את Hanwha Shipping LLC, Hanwha Philly Shipyard Inc., Hanwha Ocean USA International LLC, Hanwha Shipping Holdings LLC ו-HS USA Holdings Corp. משרד המסחר הסיני האשים את החברות בשיתוף פעולה עם וושינגטון בחקירה נגד התעשייה הימית הסינית, וטען כי הן תורמות לפגיעה ביכולות הטכנולוגיות והאסטרטגיות של סין. החברות הללו, שממוקמות בעיקר בארה"ב, מעורבות בפרויקטים כמו בניית ספינות צבאיות ומסחריות, והסנקציות עלולות להקשות עליהן לגייס השקעות או לספק שירותים בשוק הסיני, שמהווה כ-30% מהמסחר הימי העולמי.

הרקע: חקירת Section 301

ברקע עומדת חקירת Section 301 שמנהל נציג הסחר האמריקאי (USTR) נגד הענף הימי הסיני. בייג'ין רואה בחקירה פגיעה ביכולות הטכנולוגיות והאסטרטגיות של המדינה. החקירה בוחנת האם סין מסבסדת את תעשיית הספנות שלה, מה שנותן לה יתרון תחרותי על פני יצרניות מערביות. משרד התחבורה הסיני הודיע על חקירה פנימית לבחינת השפעת המהלכים האמריקאים, והזהיר מצעדי תגובה נוספים, כולל הגבלות על חברות זרות. כחלק מהתגובה, סין הטילה דמי נמל מוגברים על ספינות אמריקאיות: 400 עד 1,120 יואן לטון, עם מגבלה של חמש נסיעות בשנה, וחסימת כניסה במקרה של אי-תשלום, כתגובה לדמי הנמל האמריקאיים של 50 דולר לטון על ספינות סיניות.

העימות התגבר על רקע איומי טראמפ להטיל מכסים של 100% על מוצרים מסין, בתגובה להגבלות סיניות על יצוא חומרים רגישים כמו מינרלים נדירים, שהם חיוניים לתעשיות ההיי-טק והביטחון. האיומים קבעו דדליין של 1 בנובמבר להסכם, אחרת יוטלו המכסים. בתגובה, נכנסו לתוקף מגבלות על אוניות אמריקאיות בנמלים סיניים, מהלך שמעורר דאגה בענף השיט והלוגיסטיקה. חברות כמו Cosco ו-OOIL צפויות לספוג הפסדים מדמי הנמל האמריקאיים, בעוד התגובה הסינית פוגעת בספנות אמריקאיות.

כ-80% מהמסחר העולמי מבוצע באמצעות ספנות, וכל שיבוש בשרשרת האספקה משפיע על מחירי סחורות, זמני אספקה ותעשיות רבות, ממזון ועד שבבים. מומחים מזהירים כי העלייה בעלויות הנמלים עלולה להוסיף 10-15% למחירי היבוא מסין, מה שייצור לחץ אינפלציוני בשווקים. העימות עלול להשפיע על יחסי סין-קוריאה הדרומית, שכן Hanwha Ocean תלויה בשוק הסיני להזמנות, והסנקציות עלולות להאט את צמיחתה.