אילון מאסק
צילום: Pixabay

טוויטר החדשה - טסלה הישנה; מאסק ישנה את טוויטר מהקצה אל הקצה, מה זה אומר על טסלה?

הצעצוע החדש של אלון מאסק מסוכן לטסלה - מאסק עשוי לנהל את טוויטר ולהשקיע פחות זמן-משאבים בטסלה; וגם - איך תראה טוויטר בעידן מאסק?

אלון מאסק, האיש העשיר בעולם (הון של 210 מיליארד דולר) השלים את רכישת טוויטר תמורת 44 מיליארד דולר. מאסק מתכוון להדיח כמה בכירים, בהם המנכ"ל, פרג אגראוול (שכבר הודח),  סמנכ''ל הכספים והיועצים המשפטיים הבכירים של טוויטר גם יפוטרו, אלא אם יעזבו לפני כן.

מאסק הביע את דעתו על הנהלת טוויטר מספר פעמים בעבר ודי ברור שהוא הולך לעשות שם חיסול.  כמו כן, מתכוון מאסק לפטר 75% מעובדי החברה ולהפוך אותה לרשת פתוחה יותר. מאסק מתכוון לבטל את החסימות הקבועות של משתמשים מסוימים מכיוון שהוא לא מאמין בחסימה לכל החיים. המשמעות היא כי משתמשים שחשבונותיהם הוסרו בעבר מהפלטפורמה יורשו לחזור, במילים אחרות - הנשיא לשעבר דונלד טראמפ עוד עשוי לחזור לרשת.

הרכישה של טוויטר מפחידה את משקיע טסלה ובצדק. מאסק עם כל כישוריו וגאוניותו הוא בן אדם אחד והקשב והאנרגיה שלו יוסתו מטסלה שהיתה במוקד לטוויטר שכנראה תהפוך למוקד. זה יכול לחבל בניהול השוטף של טסלה, בפיתוח העסקי ובתדמית. על פי ההערכות מאסק ירצה לנהל את טוויטר וזה אומר הרבה. 

 

רכישת טוויטר בידי האדם העשיר בעולם היא סוג של סדר עולמי חדש. ענקיות הטק, מבטאות את הממשל התאגידי בכלכלות העולם ורכישת כוח השפעה גדול כמו טוויטר היא עוד שלב להפוך את הפירמות הענקיות לסוג של "מדינות" בעולם החדש.

על רקע זה, הממשל האמריקאי, החל לפעול. לאחרונה נודע כי ממשלת ארה"ב שוקלת להכפיף חלק מהמיזמים של אלון מאסק לבדיקות של ביטחון לאומי, כך גם לגבי עסקת רכישת טוויטר ופעילות רשת הלוויינים סטארלינק של SpaceX. גורמים רשמיים בארה"ב מרגישים לא נוח על רקע האיום האחרון של מאסק להפסיק לספק את שירות הלוויין סטארלינק לאוקראינה. הוא אמר שזה עלה לו 80 מיליון דולר עד כה, אבל בממשל חוששים שמעבר לעניין הכלכלי, יש כאן עמדה ידידותית כלפי רוסיה. כך זה גם עלה בסדרת ציוצים שהתוו הצעות שלום אוהדות לנשיא ולדימיר פוטין.

 

הממשל גם מודאג מתוכניותיו של מאסק לשתף פעולה עם קבוצה של משקיעים זרים ברכישת טוויטר שהיא גורם משפיע על השיח החברתי והפוליטי. הממשל חושש ממתן כוח כזה לאיש אחד, במיוחד אם הוא נתפס כידיד של רוסיה.

 

הממשל וגופי מודיעין לא מרוצים מנוכחותם של משקיעים זרים בקבוצה שרוכשת את טוויטר. הקבוצה כוללת את הנסיך אלווליד בן טלאל מסעודיה, Binance Holdings - בורסת נכסים דיגיטליים שנוסדה ומנוהלת על ידי יליד סין - וקרן העושר הריבונית של קטאר. עם זאת, בינתיים העסקה מתקדמת ומאסק הופך להיות בעל הבית בטוויטר החדשה.

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(12):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 10.
    יוכי 30/10/2022 00:01
    הגב לתגובה זו
    והסינים מחזיקים את פוטין ופוטין צריך את טראמפ ... זה הכל
  • 9.
    טסלה זה העתיד (ל"ת)
    משה 29/10/2022 23:31
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    הניאו גרמנים שמחים 28/10/2022 20:37
    הגב לתגובה זו
    אבל הם מנצלים את זה כדי לרמוס את המדינה כמו בפריצה לגבעת הקפיטול.
  • 7.
    השמאל בארה"ב איבד את השליטה על טוויטר (ל"ת)
    הם מפחדים 28/10/2022 17:41
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    פרשנות ספורלטיבית (ל"ת)
    יוני 28/10/2022 16:59
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    איש החופש 28/10/2022 16:01
    הגב לתגובה זו
    לא יכול לשים ברקסים של רגולציה סוציאליסטית.צנזורה זה הנשק של השליט העליון המורם מעם.
  • לצייץ בטוויטר? אותו הדבר.. (ל"ת)
    להיטלר היית נותן 28/10/2022 20:39
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    מי שמתדרך את הממשל היא התקשורת הדמוקרטית - (ל"ת)
    יותם 28/10/2022 15:28
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    היעיל 28/10/2022 14:35
    הגב לתגובה זו
    לאנשים איכותיים תחתיו. הוא יתכנן ייעול ותכנית פעולה עתידית. שתי החברות יהיו יעילות, תוך ניקוי העודפים בטוויטר.
  • 2.
    טוויטרתהיה דמוקרטית יותר מרוב המדינות "הדמוקרטיות" (ל"ת)
    דויד - הצבר 28/10/2022 14:15
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    Bill Hwang 28/10/2022 13:47
    הגב לתגובה זו
    צפה להרצות, שחרור גרסאות לא מוכנות ושאר תעלולים. כדאי לתת בביז גם את האקסטרא ולא רק את המובן מאליו שלרוב יהיה שגוי
  • סולי 28/10/2022 17:26
    הגב לתגובה זו
    היא לא תיסחר יותר? הוא יקנה את המניות מהציבור?
אגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיותאגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיות

למה עשירים מכל העולם עוברים לאיטליה?

מיסוי נוח, נדל"ן תוסס ואיכות חיים, איטליה קפצה למקום השלישי בעולם ביעדים מועדפים להגירת הון, עם צפי לקליטת קרוב ל-4,000 מיליונרים בשנה הקרובה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה איטליה

איטליה הפכה בשנים האחרונות ליעד מועדף עבור מיליונרים ובעלי הון, לא רק בזכות הנופים, ההיסטוריה או הקולינריה, אלא בעיקר בשל שילוב בין מדיניות מס נוחה, שוק נדל"ן תוסס וסביבה כלכלית פתוחה להשקעות. התוצאה היא מגמה ברורה של מעבר של עשירים מרחבי העולם למדינה, עם הערכות שמדובר בקרוב ל-4,000 אנשים בעלי עושר גדול שייקלטו באיטליה בשנה הקרובה, ויביאו עמם כ-20-25 מיליארד דולר בהון פרטי.

מיקומה של איטליה בדירוג העולמי של יעדים מועדפים להגירת הון השתנה באופן ניכר, ממקום 11 בשנת 2023 למקום שלישי ב-2025. היא עקפה מדינות כמו סינגפור, שווייץ ואוסטרליה, והפכה ליעד מרכזי עבור קהלים אמידים שמחפשים אלטרנטיבה למיסוי נוקשה במדינות המוצא שלהם. אחד הגורמים המרכזיים לשינוי הוא מס שטוח,  מודל לפיו נדרש תשלום שנתי קבוע על הכנסות מחו"ל, ללא קשר להיקפן. בשלב הראשון עמד הסכום על 100 אלף יורו לשנה, אך לאחר ביקורת ציבורית הוכפל ל-200 אלף, ועדיין נשאר אטרקטיבי ביחס לחלופות.

ההטבה במס מיועדת לתושבים חדשים בלבד ואינה מתייחסת לרווחים מחוץ לאיטליה, בעוד שההכנסות מקומיות ממוסות לפי מדרגות רגילות. המשמעות היא שמי שמעתיק את כתובת המס שלו לאיטליה, משלם מס אחיד ומשתלם גם אם יש לו הכנסות של עשרות מיליוני יורו בשנה. ככל שמדינות אחרות מגבירות את המיסוי על עשירים, למשל בצרפת עם מס עושר או בבריטניה עם ביטול משטר המיסוי החדש, איטליה מצטיירת כמדינה עם מיסוי מאוד נמוך והופכת לאטרקטיבית לאמידים. אגב, זה במקביל לכך שהיא מפתה גם אנשים ממעמדות שונים לבוא להתגורר באזורים עם שיעור ילודה נמוך כמו חבל טוסקנה שבו יש כפרים שלמים זנוחים עם הגירה שלילית. איטליה מציעה במקומות לא מעטים דירה-בית חינם ואפילו מענק של 20 אלף דולר פלוס לתושבים זרים כדי לבוא להתגורר באזורים האלו. 

ובכל מקרה, מחירי הדירות-בתים נמוכים מאוד באזורים האלו - מאות אלפי שקלים בודדים. 


השקעה בנדל"ן באיטליה

למרות שהחוק אינו מחייב השקעה ישירה במדינה כתנאי למס, בפועל רבים מהמהגרים האמידים כן משקיעים: בנדל"ן, בעסקים, בתיירות ובתחומים יצירתיים. במקביל, איטליה קידמה תמריצים נוספים להשקעה, כמו תוכניות Industria 4.0 ו-Transition 5.0, שמעניקות זיכויי מס לעסקים בתחומי תשתיות ירוקות, דיגיטציה וחדשנות.

המוקדים המרכזיים להגירה ולהשקעות הם אזורים עם כמו טוסקנה, הריביירה האיטלקית, אגם קומו והעיר מילאנו. מחירי הנדל"ן במילאנו זינקו קרוב ל-50% מאז 2017, בעוד שבערים גדולות אחרות באיטליה העלייה הייתה מתונה יותר. גם באזור אגם קומו מדווחים על עלייה מתמשכת במחירים.

פורשה מקאן. צילום יצרןפורשה מקאן. צילום יצרן

פורשה מתרסקת: הפסד של כמעט מיליארד אירו ברבעון

השקעות ענק במכוניות חשמליות שלא מצאו קונים, ירידה חדה במכירות בסין ומכסים בארה"ב הפכו את רווחי פורשה להפסדים היסטוריים. החברה מתכננת פיטורים נרחבים ושיקום ארוך טווח

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה פורשה

פורשה עושה היסטוריה, אבל לא מהסוג שהיא רצתה. החברה שנחשבה למכונת כסף של קבוצת פולקסווגן דיווחה השבוע על הפסד תפעולי של כמעט מיליארד יורו ברבעון השלישי. זה קורה בפעם הראשונה מאז שהחברה הונפקה בבורסה ב-2022, ומסמן נקודת מפנה בהיסטוריה המפוארת של יצרנית מכוניות הספורט.


המספרים מעידים על קריסה: הפסד תפעולי של 967 מיליון יורו לעומת רווח של 974 מיליון יורו באותו רבעון אשתקד. כלומר, היפוך מוחלט של כמעט שני מיליארד יורו תוך שנה אחת. מדובר בפגיעה יסודית במודל העסקי שהפך את פורשה לאחת החברות הרווחיות בענף הרכב העולמי. בתשעת החודשים הראשונים של 2025 הרוויחה פורשה 40 מיליון יורו בלבד, לעומת ארבעה מיליארד יורו בתקופה המקבילה ב־2024 - ירידה של 99% ברווח הנקי. קשה למצוא תקדים לחברה בסדר גודל כזה שמאבדת כמעט את כל רווחיותה בפרק זמן כה קצר.


אסטרטגיה שנכשלה

הסיבה העיקרית לנפילה היא האסטרטגיה שנכשלה. פורשה השקיעה סכומי עתק במעבר לרכב חשמלי, אך שוק הלקוחות שלה בחר בכיוון אחר. במקום להתלהב ממכוניות חשמליות, הצרכנים המשיכו להעדיף את מנועי הבנזין הקלאסיים, המזוהים עם הצליל, העוצמה והחווייה המזוהה עם המותג. בחודש שעבר הודיעה החברה על ביטול מוחלט של פרויקט רכב השטח החשמלי החדש, תוך רישום הפסד של 1.8 מיליארד יורו. במקביל, היא חזרה להשקיע בפיתוח דגמי בנזין והיבריד, מהלך שמשקף הודאה פומבית בכישלון האסטרטגיה החשמלית שבה הושקעו שנים של פיתוח ומיליארדי אירו.


סמנכ״ל הכספים, יוכן ברקנר, ניסה להציג את המהלך כחלק מתהליך ארגוני מתוכנן, וטען כי החברה מקריבה רווחים קצרי טווח לטובת חיזוק עתידי. אלא שבפועל קשה לראות בכך מהלך מתוכנן, יותר ניסיון מאוחר לתקן החלטה שגויה.


בעיה משמעותית נוספת היא סין, השוק שנחשב למנוע הצמיחה של פורשה בעשור האחרון. המכירות במדינה ירדו ב־26% מתחילת השנה, ירידה שמעידה על שינוי עמוק בהעדפות הצרכנים הסינים. פורשה, שבעבר הייתה סמל סטטוס מבוקש, מתקשה כעת לשמר את מעמדה מול מותגים מקומיים חדשים שמציעים חדשנות דומה במחיר נמוך בהרבה. גם בארצות הברית מצטברות בעיות. מכסים גבוהים שהוטלו במסגרת מדיניות סחר חדשה העלו משמעותית את עלות היבוא, ופורשה, שאין לה מפעל ייצור מקומי, סופגת את מלוא הפגיעה. ההשלכה הישירה היא הוצאות של מאות מיליוני יורו בשנה ופגיעה חדה ברווחיות.