טיים סקוור ניו יורק
צילום: Pixbay

הבנק הפדרלי: נעלה ריבית 6 פעמים; אינפלציה של 2.3% ב-2024

ועדת השוק הפתוח של הבנק הפדרלי מעריכה ריבית של 1.9% עד סוף השנה, כאשר פער הריביות נע בין 1.5% למעל ל-3%. הבנק צופה ריבית של 2.8% עד 2023. הבנק צופה אינפלציה של 4.3% ב-2022, 2.7% ב-2023 ו-2.3% ב-2024
תומר אמן |

הבנק הפדרלי בארה"ב הודיע היום כי יעלה את הריבית במשק האמריקאי בשיעור של 0.25% לטווח שיל בין 0.25%-0.50%. זו הפעם הראשונה בה מעלה הפד' את הריבית מאז 2018, והפעם הראשונה בה הריבית במשק האמריקאי אינה אפסית מאז פרוץ מגפת הקורונה בשנת 2020.

לקריאה נוספת:

>>>  הבנק המרכזי האירופאי צפוי להעלות ריבית? לא כל כך מהר. ומה בארה"ב?

כעת מעריך הבנק כי יעלה את הריבית 6 פעמים נוספות במהלך השנה הקרובה, ושזו תסתכם בשיעור של בין 1.75%-2.00% עד סוף השנה, כך על פי דיווחים מצידו. התחציות החציוניות של ועדת השוק הפתוח של הבנק הפדרלי (FOMC) הן כי עד סוף השנה תעמוד הריבית על כ-1.9%. 

בפועל, קיים פער גדול בין תחזיות יושבי ה-FOMC, כאשר חלקם מעריך ריבית של 1.5% עד סוף השנה, ואילו חלקם מעריך כי הריבית תוכל להגיע עד לשיעור של 3% ומעבר עד סוף שנת 2022. הבנק הפדרלי צופה כעת ריבית של 2.8% עד סוף שנת 2023. 

בפעם הקודמת בה נתן הבנק תחזיות, זאת באמצע חודש דצמבר, קבע האחרון כי הוא צופה שלוש העלאות ריבית במהלך שנת 2022. 

דבר זה מעלה היה את הריבית בשיעור של בין 0.75%-1.00%, כאשר בזמנו שני נציגים בלבד מצד ה-FOMC העריכו אז כי הריבית במשק האמריקאי תעלה בשיעור הגבוה מ-1% במהלך השנה הקרובה. 

מנגד, במהלך החודשים האחרונות האיץ קצב עליות המחירים בשיעור גבוה יותר ממה שצפה הבנק הפדרלי בעבר, דבר שהשפיע על בנקים מרכזיים נוספים ברחבי העולם ועודד אלו לנקוט מדיניות אגרסיבית יותר כנגד האינפלציה. 

טרם החלטת הריבית שהתקבלה היום, מרבית הגורמים בשוק העריכו כי 7 העלאות ריבית בשיעור של 0.25% כל אחת הן הסבירות ביותר, וסקר אותו ערכה סוכנות הידיעות CNBC הראה כי השוק צופה ממוצע של 4.7 העלאות ריבית עד סוף השנה. 

קיראו עוד ב"גלובל"

חרף העובדה שסביר מאוד כרגע כי במהלך כל 6 העלאות הריבית שלו יעלה הבנק הפדרלי את הריבית בשיעור של כ-0.25%, יתכן מאוד ויעלה הבנק את הריבית בשיעור של 0.5% באחת או יותר מהעלאות ריבית אלו. 

גם עבור האינפלציה קבעה הוועדה תחזיות, כאשר ממוצע התחזיות עומד כעת על קצב עליות מחירים בשיעור שנתי של 4.3% עבור 2022, קצב של 2.7% עבור 2023 וקצב של 2.3% עבור שנת 2024. בעבר צפתה הועדה קצב עליות של 2.6% עבור 2022, 2.3% עבור 2023 וקצב עליות מחירים בשיעור שנתי של 2.1% עבור שנת 2024.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

ג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיותג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ג'יי פי מורגן: "אני לא קורא הודעות טקסט בעבודה, אין לי התראות בכלל"

מנכ"ל ג'יי פי מורגן, ג'יימי דימון, חושף את סוד הריכוז שלו בעבודה, מזהיר מפני הסחות דיגיטליות וממשיך לתקוף את תרבות העבודה: "כשאני בפגישות, אני מרוכז רק באנשים שמולי"

רן קידר |
נושאים בכתבה JP Morgan

מנכ"ל בנק ג'יי פי מורגן צ'ייס, ג’יימי דיימון, אחד מהמנהלים המשפיעים בעולם הפיננסים, גילה כי הוא כמעט ואינו משתמש בטלפון הנייד שלו בזמן העבודה, ובעצם לא קורא הודעות טקסט כלל במהלך היום. “אין לי התראות,” אמר דיימון “אם תשלחו לי הודעת טקסט במהלך היום, כנראה שלא אקרא אותה".

 לדבריו, יש רק חריג אחד לכלל: ילדיו. "ההתראות היחידות שאני מקבל הן מהילדים שלי. זהו. כשאחד מהם שולח לי הודעה, אני רואה את זה". דיימון, בן 69, סיפר כי הוא אינו נושא את הטלפון עמו לפגישות כדי לשמור על ריכוז מלא. “כשאני הולך ברחבי הבניין או מגיע לפגישות, אני לא מחזיק את הטלפון עליי. הוא נשאר במשרד. לפני הפגישות אני קורא את מה שצריך לקרוא, וברגע שאני שם, אני מרוכז ב-100% באנשים שמולי ובמה שהם אומרים. אני לא מוסח ואני לא חושב על דברים אחרים". 

עבור אחד המנהלים העמוסים בעולם, מדובר בגישה חריגה, כמעט אנטי מודרנית, אך לדברי דיימון, זו הדרך היחידה לשמור על איכות קבלת החלטות בסביבה רוויית הסחות דעת. "המוח לא בנוי לעבור כל כמה דקות בין הודעות, מיילים, שיחות ודיונים", אמר בעבר.

"סגור את הדבר הארור הזה" 

דיימון, שעומד בראש הבנק הגדול ביותר בארה״ב ובין המשפיעים בעולם העסקים הגלובלי, ידוע כאדם שמקפיד על משמעת עבודה קלאסית ונוקשה. באוקטובר, בכנס שנאם בו, הוא לא חסך במילים נגד השימוש בטלפונים ובאייפדים בזמן ישיבות: "אם אתה יושב מולי עם אייפד ונראה שאתה קורא מיילים או מקבל התראות, אני אגיד לך לסגור את הדבר הארור הזה", אמר לקול צחוק מהקהל. 

לטענתו, שימוש במכשירים בזמן פגישה הוא חוסר כבוד ובזבוז זמן. "פגישה צריכה להיות עם מטרה ברורה", הסביר, "ואם אתה עסוק במיילים או בוואטסאפ, זה סימן שמשהו בתרבות העבודה שלך לא עובד". גישה זו עומדת בניגוד חריף לרוח התקופה,  שבה סמארטפונים, הודעות מיידיות ועדכונים מתפרצים הפכו לחלק בלתי נפרד מהעבודה.