סין נדל"ן מגדלים בניינים
צילום: גיא בן סימון

אוורגרנד המתרסקת מבשרת על סוף בועת הנדל"ן הסינית?

יזמית הנדל"ן למגורים השנייה בגודלה בסין קורסת תחת חוב של 300 מיליארד דולר, בצל המדיניות הסינית החדשה שנועדה להוריד את מינוף החברות בסקטור. הממשל יציל את החברה שקריסתה יכולה לפגוע בצמיחה הסינית? ומיהי הסינית שנפלה היום ב-87%?
ארז ליבנה | (11)

בחודש שעבר, בצילומים שרצו ברשתות החברתיות, הרשויות בסין פוצצו 15 בנייני מגורים שעמדו לא גמורים בעיר קונמינג במשך מספר שנים. זה לא דבר חדש. סין מתמודדת עם שכונות וערי רפאים, גורדי שחקים לא גמורים ואינספור בעיות בסקטור הנדל"ן, שהוגדרו אשתקד ע"י יו"ר הבנק המרכזי הסיני (PBOC), גואו שוקינג כ"קרנף לבן" שמאיים על הכלכלה הסינית.  כך נראית קריסת השכונה:

כדי להתמודד עם הקרנף הלבן שהוא שוק הדיור הסיני, באוגוסט שנה שעברה, הממשל בסין הציג את מדיניות "שלושת הקווים האדומים". מה המדיניות אומרת? בפשטות הממשל הסיני מנסה להוריד את המינוף של החברות הסקטור, בשל מרכזיותו של הנדל"ן בתדלוק הכלכלה הסינית. >>האג"ח הסיני בוער: הדירוג של אוורגרנד הורד לזבל והשוק בסכנה לפי הנתונים שפרסם, החשיפה של הבנקים לתחום הנדל"ן עלו ב-39% מסך כל ההלוואות במדינה, הן בתחום המשכנתאות והן הלוואות ליזמים. בסך הכול, התחום היווה קרוב ל-29% מכל תנועת הכספים במערכת הבנקאית הסינית נכון לחודש ספטמבר. זה המון וזה מטריד את הממשל, שעד כה אמר כי לא יציל את החברות הממונפות.   3 הקווים כוללים את הורדת המינוף לפחות מ-70%, הורדת החוב ביחס לאקוויטי (Gearing Ratio) לפחות מ-100% ויחס של מזומן לחוב קצר טווח למכפיל 1. בעצם הסינים סגרו לחברות הנדל"ן שלהם את ברזי האשראי, בניסיון לשלוט על כל השרשרת מהבנייה ועד המכירה, וזה הוביל לגל של פשיטות רגל.   הצעד הזה, גם אם מתבקש, הכניס את סקטור הנדל"ן הסיני לסחרחרה, לאחר עליות מחירים אסטרונומיות שהממשל הסיני אחראי להן, בשל העלויות הגבוהות של הקרקע ומיסוי על בנייה, שמהווים בין 40 ל-60% ממחיר הדירה ודחפו את המחירים מעלה מעלה, למרות עודף בנדל"ן למגורים. הורדות דירוג וחדלויות פירעון אבל ייתכן שמה שהממשל הסיני ניסה לעצור רק הוסיף שמן למדורה. בתחילת החודש, סוכנות הדירוג הבינ"ל מודי'ז הורידה את דירוג הסקטור לשלילי. "הרגולציות הסיניות שמכוונות לשלוט במחירי הדירות ובמינוף הסקטור, כמו גם להכיל את החשיפה הגדולה של הבנקים הסינים לשוק הנדל"ן למגורים, עצר את יכולת המימון של מפתחים. מכירות של נכסים, נזילות ותזרים מזומנים ירדו ומעלים חששות לסיכוני מחזור חובות, במיוחד ליזמים חלשים", כתב סדריק לאיי, סמנכ"ל במודי'ז ואנליסט בכיר בחברה ואמר כי ב-12 החודשים הקרובים השוק יסבול ממצוקת נזילות וירידה של עד 5% במכירות הדירות.   וגם מי שחשבו שחסין לכל הרגולציות, בפשטות אינו כזה. עכשיו אוורגרנד (3333.HK) שצברה חובות שנאמדים בכ-300 מיליארד דולר ושהיא אינו מסוגלת להחזירן, עומדת לפוצץ את הבועה. החברה שייכת למועדון גלובל 500, מה שאומר שהיא אחת החברות הגדולות בעולם בהכנסות. אוורגרנד מעסיקה 200 אלף בני אדם ואחראית על עוד 3.8 מיליון עבודות עקיפות בשנה. היא גם בעלים של קבוצת הכדורגל גאונז'ו אוורגרנד והיא בונה את האצטדיון הגדול בעולם.   אבל כל הדברים המרשימים האלה לא מספרים את הסיפור. המניה לעומת זאת מספרת ועוד איך. מתחילת השנה היא ירדה מ-14.9 דולר הונג קונגי והיום נסגרה על 2.3 דולר ה"ק, כשהיום היא ירדה בלמעלה מ-10% - ירידה של כמעט 85% מתחילת השנה – והורידה יחד איתה את כל בורסת הונג קונג שנפלה ב-3.3%. יזמית הנדל"ן שמחקה היום 87% מערכה עוד יזמית נדל"ן שנמצאת בבעיות קשות היא סיניץ' (2103.HK), שהתרסקה היום בלא פחות מ-87% והמסחר בה נעצר בשל כך. הסיבה? ניחשתם נכון, בעיית נזילות. לחברה יש חובות של 246 מיליון דולר שצריכים להיפרע בחודש הבא, כשנכון לכרגע שווי השוק שלה הוא בערך 230 מיליון דולר. רק בשבוע שעבר סוכנויות הדירוג הורידו את דירוג האשראי של החברה והורידו את התחזיות לגביה ולאפשרות כי תעמוד בהתחייבויותיה. בקיצור, בלאגן.  "השורש של הצרות של אוורגרנד וכל יתר היזמים הסינים הממונפים, היא שהביקושים למגורים בסין נכנס לתקופת התכווצות ומצבה של אווגרנד שם פוקוס על גל של פשיטות רגל של חברות נדל"ן שישפיע על צמיחתה של סין", כתב האנליסט מארק ויליאמס מקפיטל אקונומיקס במכתב למשקיעים והוסיף כי "זה המבחן המשמעותי מזה שנים שהמערכת הפיננסית הסינית צריכה להתמודד עמו".   רבים בשוק העולמי מתייחסים לנפילת אוורגרנד לרגע "הליהמן ברדרז", בהשוואה לבנק הענק שפשט את הרגל במשבר הסאב פריים ב-2008. למרות שהממשל האמריקאי נתן לבנק ליפול, ובצדק, את יתר הבנקים הוא הציל. הממשל הסיני אינו רחמן כלל וכלל. הוא כבר הודיע כי לא יחלץ חברות שהגיעו לקשיים בשל מינופי יתר. ההשלכות הגלובליות - סערה בכוס תה או טייפון? אמנם קריסתן של חברות הנדל"ן בהחלט יכולות להשפיע על הכלכלה הסינית, החשיפה של השווקים הפיננסיים הגלובליים לשוק הזה שם הוא נמוך באופן יחסי ולא מעט צופים בשוק אומרים כי ההשפעות של זה לא יורגשו בשווקים בארה"ב. אז הם אומרים.   "להערכתנו, הדרך שבה מחנק האשראי של אוורגנרד ייפתר ידחוף את סנטימנט השוק, כששוק האג"ח הסיני עלול לקבל מכה ואובדן האמון יזלוג לשוק הנדל"ן הרחב", העריכו בגולדמן זאקס.   אבל הסכנה האמיתית לשווקים הסינים, היא הסופה שמייצרים מספר סקטורים יחדיו. בין אם אלו הרגולציות נגד חברות הטק שמחקה טריליונים משוויין בשנה, בין אם זה סקטור הלימוד הפרטי וגם הנדל"ן, כולם במים סוערים. האדוות הכלכליות מצטברות והולכות, וכבאפקט הפרפר, עלול להשפיע עמוקות על ההתאוששות הכלכלית הסינית ומשם יזלוג לעוד ועוד שווקים שתלויים במסחר מול סין כדי להתקיים. ואז המיתון שבעולם כל כך מנסים לחמוק ממנו מאז התפרצות המגפה, פשוט יפרוץ מעצמו ויפיל את השווקים ואת הסחורות בעולם.

תגובות לכתבה(11):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 10.
    אלכס 22/09/2021 10:24
    הגב לתגובה זו
    עובדים עלינו. להחזיר את הגשש החיוור. מוכרים לנו את העתיד באשליות . העיקר לגזור עמלות על חברות מנופחות מאגו ומאוויר פחות תוכן כלכלי אמיתי וקבלות. ממשלות ,בתי השקעות ,מנפיקים,בנקים. עושים עלינו סיבובים ומנפחים בלון. שם הבלוף. צמיחה.
  • 9.
    כתבה מעולה. כל הכבוד! (ל"ת)
    משקיע 21/09/2021 17:25
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    כתבה מעולה מסביר מפרט ומראה סרטון אי אפשר לבקש יותר מזה (ל"ת)
    שגיא 20/09/2021 22:45
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    זמן טוב לקנות לא לפחד 20/09/2021 21:15
    הגב לתגובה זו
    זמן טוב לקנות לא לפחד
  • 6.
    זמן לקנות לא לפחד 20/09/2021 21:15
    הגב לתגובה זו
    זמן לקנות לא לפחד
  • 5.
    עידן 20/09/2021 20:46
    הגב לתגובה זו
    קרן ההשתלמות שלהם לא היתה טובה? אחת האמירות האומללות בכל השנה.
  • 4.
    דניאל 20/09/2021 17:09
    הגב לתגובה זו
    סוף עידן הכסף הזול ובועת האשראי לכל דכפין
  • יוסף 21/09/2021 11:20
    הגב לתגובה זו
    אין סיכוי הכל עניין של היצע וביקוש
  • 3.
    בן 20/09/2021 14:21
    הגב לתגובה זו
    לא סין
  • 2.
    dw 20/09/2021 14:20
    הגב לתגובה זו
    זו אחזקה שנמצאת אצל איביאי סין. אלו עוד קרנות ותעודות מקומיות חשופים לסין? מדד ההאנג סנג חזר שנה אחורה כך שהקריסה מתחילה להתפשט.
  • 1.
    dw 20/09/2021 13:59
    הגב לתגובה זו
    לדעתי יכול לעניין את הקוראים לדעת אלו גופים ישראלים חשופים לאוורגרנד הקורסת ומה הם עושים כדי לטפל בחשיפה הבעייתית. יש פה הרבה כסף שנמחק ודי סביר שמקצתו ישראלי.
רובוטיקה  (רשתות)רובוטיקה (רשתות)

למה מניית הרובוטיקה הזאת מזנקת היום ב-80%?

חברת AMC Robotics, שפועלת מאז 2014 והשלימה לאחרונה מיזוג SPAC, מציגה רובוט אבטחה אוטונומי למחסנים, שווי שוק של כ־250 מיליון דולר והיקף מצומצם של מניות זמינות למסחר

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה רובוטיקה

מניית AMC Robotics (AMCI) מזנקת ב-80%, יום אחד בלבד לאחר זינוק חד של כ־168%. העלייה האחרונה מצטרפת לגל עניין שנוצר סביב החברה בעקבות שורת התפתחויות עסקיות, ובראשן המעבר לשלב מסחור של טכנולוגיית הרובוטיקה מבוססת הבינה המלאכותית שפיתחה. בשוק רואים במהלך זה שינוי מהותי באופי החברה, ממיזם טכנולוגי בשלב מוקדם לחברה המבקשת לייצר הכנסות בפועל.

AMC Robotics פועלת מאז 2014, אך עד לאחרונה פעלה הרחק מאור הזרקורים של שוק ההון. פעילותה התמקדה בפיתוח פתרונות אבטחה חכמים, בעיקר באמצעות שילוב של ראייה ממוחשבת, עיבוד תמונה ובינה מלאכותית במערכות פיקוח וניטור. אחד המוצרים המרכזיים בפעילות ההיסטורית של החברה הוא קו מצלמות האבטחה YI, שנועד לשימושים מסחריים ותעשייתיים. עם השנים הרחיבה החברה את תחומי הפעילות שלה מעבר למצלמות, מתוך ניסיון להציע פתרונות אבטחה אוטונומיים ומבוססי תוכנה.

לאחרונה חשפה החברה רובוט ארבע-רגלי אוטונומי, המבוסס על טכנולוגיית Visual-AI, המיועד לסיורי אבטחה ותגובה לאירועים במחסנים, מרכזים לוגיסטיים ואתרים תעשייתיים. הרובוט נועד לפעול באופן עצמאי, לנווט בסביבה מורכבת ולהגיב לאירועים בזמן אמת. לפי תיאורי החברה, הרובוט משלב חיישנים מתקדמים עם יכולות עיבוד תמונה ובינה מלאכותית, ומסוגל לקבל החלטות תפעוליות ללא צורך במפעיל אנושי צמוד. השוק הלוגיסטי, שבו נרשמת מגמה מתמשכת של אוטומציה, נתפס כיעד המרכזי ליישום הטכנולוגיה.

מנכ״ל החברה, שון דה, אמר עם פרסום התוכניות למסחור כי החברה נכנסת לשלב חדש בפעילותה. לדבריו, השאיפה היא להביא לשוק מוצרים שיספקו רמת אוטומציה גבוהה יותר ללקוחות ארגוניים, תוך שיפור היעילות והבטיחות באתרי פעילות.


כבר לא שלד בורסאי

בתחילת דצמבר הושלם מיזוג שבמסגרתו חדלה החברה לפעול כשלד בורסאי מסוג SPAC, והחלה להיסחר כחברה תפעולית בנאסד״ק תחת הסימול AMCI. לפני המיזוג, פעילותה הציבורית של החברה הייתה מוגבלת להחזקת כספים בנאמנות, ללא פעילות עסקית שוטפת. עם השלמת העסקה שוחררו הכספים, והחברה קיבלה גישה להון שנועד לממן את המעבר משלב פיתוח לשלב מסחור.

טסלה מבפנים
צילום: טסלה

קליפורניה נגד טסלה: אולטימטום לשינוי הפרסומים על הנהיגה האוטונמית

הרגולטורים בקליפורניה הציבו קו אדום לטסלה: משרד הרישוי לרכב של קליפורניה (DMV) העניקה לחברה 90 יום לבצע שינויים מהותיים באופן שבו היא משווקת את מערכות הנהיגה האוטונומית שלה, לאחר ששופט מנהלי קבע כי טסלה הטעתה צרכנים בכך שיצרה רושם שמכוניותיה מסוגלות לנהוג בעצמן

רן קידר |
נושאים בכתבה טסלה

הרגולטורים בקליפורניה הציבו קו אדום לטסלה Tesla 3.07%  . רשות הרישוי לרכב של קליפורניה (DMV) העניקה לחברה 90 יום לבצע שינויים מהותיים באופן שבו היא משווקת את מערכות הנהיגה האוטונומית שלה, לאחר ששופט מנהלי קבע כי טסלה הטעתה צרכנים בכך שיצרה רושם שמכוניותיה מסוגלות לנהוג בעצמן. לפי החלטת השופט, שאומצה על ידי ה-DMV, השימוש במונחים כמו “Autopilot” ו-“Full Self-Driving Capability” מהווה פרסום מטעה, משום שהוא עלול לגרום לנהגים להבין שהרכב אוטונומי, למרות שבפועל מדובר במערכות סיוע לנהג המחייבות פיקוח אנושי רציף. 

הגירסה המרוככת של הרגולטור

במקור, השופט המליץ להשעות את רישיון הסוחר והיצרן של טסלה בקליפורניה ל-30 יום. עם זאת, הרגולטור בחר בגישה מרוככת יותר: השעיית רישיון הסוחר הוקפאה ל-90 יום, כדי לאפשר לחברה להתאים את הפרסום והמדיניות שלה, ואילו ההחלטה להשעות את רישיון הייצור הוקפאה לצמיתות. לדברי מנהל ה-DMV, המהלך נועד לאפשר פתרון ולא לפגוע מיידית בפעילות החברה. “רצינו להיות הוגנים ולתת להם הזדמנות למצוא דרך לתקן את המצב”, אמר. 

טסלה: "אף לקוח לא הוטעה" 

טסלה דחתה את הטענות. בהודעה רשמית מסרה החברה כי מדובר בהחלטה צרכנית-רגולטורית שמתמקדת במינוח בלבד, וכי לא הוגשה ולו תלונה אחת מצד לקוח שטען כי הוטעה. לדברי החברה, מכירות הרכב בקליפורניה יימשכו כסדרן. טסלה מדגישה כי לאורך השנים הבהירה ללקוחות שמערכות ה-Autopilot וה-FSD אינן הופכות את הרכב לאוטונומי, וכי הנהג מחויב להישאר קשוב ובמידת הצורך להשתלט על הנהיגה.  

לדבריה, האזהרות וההסברים מופיעים באתר החברה, במסכי הרכב ובמדריכי המשתמש. עם זאת, הרגולטורים טוענים כי המסר השיווקי הכולל - ולא האותיות הקטנות - הוא שיצר את ההטעיה. נציגי ה-DMV העידו כי בפרסומים שונים נמסר מידע סותר לגבי יכולות הרכב, וכי השמות עצמם יוצרים ציפייה לא מציאותית. "כשאומרים Autopilot, רוב האנשים מבינים שהרכב נוהג לבד", אמרה אחת החוקרות בעדותה. 

סיכון אסטרטגי לחזון של מאסק 

העימות עם הרגולטור בקליפורניה אינו נקודתי. טסלה נמצאת תחת פיקוח גובר מצד רשויות מדינתיות ופדרליות סביב טכנולוגיית הנהיגה האוטונומית, דווקא בתקופה שבה אילון מאסק מציב את התחום בלב החזון העתידי של החברה, כולל שירותי הרובוטקסי. מעבר לפן הרגולטורי, טסלה מתמודדת גם עם חזית משפטית. באוגוסט האחרון חייב חבר מושבעים בפלורידה את החברה לשלם כ-243 מיליון דולר, לאחר שקבע כי היא נושאת באחריות חלקית לתאונה קטלנית מ-2019 שבה היה מעורב רכב עם מערכת סיוע לנהג.