מונית מעופפת
צילום: אתר החברה, צילום מסך

המוניות המעופפות יתחילו לפעול ב-2024

ג'ובי הודיעה כי היא תתמזג עם SPAC לפי שווי של 6.6 מיליארד דולר ומתכננת טיסות מסחריות, אבל השוק הגדול הזה רק בראשיתו

ארז ליבנה | (2)

אחרי למעלה מעשור של פיתוח סודי, חברת ג'ובי (Joby) של היזם המיליונר ג'ו-בן בווירט, חשפה בסוף השבוע את המונית החשמלית המעופפת שפיתחה, כשהודיעה במקביל על כוונתה להתמזג עם SPAC – שלד בורסאי שמוקם לצורך מיזוג פעילות עסקית פרטית – לפי שווי של 6.6 מיליארד דולר. מטרת החברה היא להחליף את הטיסות המסחריות במסוקים, כשכלי הטיס שפיתחה מהיר יותר ממרבית המסוקים האזרחיים, אך לא פחות חשוב, שקט יותר.

 

בווירט הקים את החברה ב-2009, כשעד כה הצליח לגייס 800 מיליון דולר, כשאת הסיבוב האחרון ב-2020 בהיקף של 600 מיליון דולר הובילה טויוטה. לשתי החברות שיתוף פעולה בנוגע לייצור כלי הטייס החדשים, שמורכבים מ-6 רוטורים המסתובבים על ציר ממצב מקביל לקרקע למצב תיכון, על מנת אפשר לכלי הטיס להמריא מהמקום, אבל גם להתקדם במהירות של 200 מייל לשעה, או בערך 300 קמ"ש. כמו כן, לכל מונית מעופפת יהיה מקום לעד 5 אנשים, טייס ו-4 נוסעים.

 

כנראה שהיתרון החשוב ביותר שמציגה ג'ובי הוא השק היחסי. בעוד מסוקים מודרניים הם עדיין רועשים להחריד, בשל הקרבה בין המנוע והרוטור לתא הנוסעים, המנועים החשמליים מציגים לראווה לפחות 20% פחות ברעש הדציבלי; מ-87 דציבלים במסוקים, לפחות מ-70 דציבלים. או בערך כמו ההבדל בין לנסוע על מכסחת דשא רועמת במיוחד, לבין לנסוע בתוך המכונית שלכם כשכל החלונות סגורים על מהירות של 90 קמ"ש.

 

עניין הרעש יכול להוות יתרון משמעותי, שלא רק יהפוך את דור המסוקים האזרחיים הנוכחי למיושן וחסר כדאיות כלכלית. סביר להניח שנראה גם אפסייד בצד הצבאי, כיוון שלטכנולוגיות שקטות ישנן יתרונות מובנים, בשל כושר ההפתעה שלהן בשדה הקרב. כרגע, החברה נמצאת בשיתוף פעולה עם צבא ארה"ב לפיתוח מסוק שכזה.

 

בכל מקרה, לאחר למעלה מ-1,000 שעות של טיסות ניסוי, החברה אומרת שב-2024 המוניות שלה כבר יבצעו שילוחים אנושיים בשמיים. נכון לכרגע, המטרה היא להחליף טיסות קצרות, כשבעתיד, עם המשך הפיתוחים הטכנולוגיים בתחום הסוללות, סביר להניח שגם הטווחים של המסוקים החשמליים יגדלו גם כן.

 

לפני שבועיים הודיעה החברה על מיזוג עם הספאק ריאינוונט טק (RTP) של אחד ממייסדי לינקדאין. החברה צופה לגייס 1.6 מיליארד דולר לפי שווי של 6.6 מיליארד, כש-910 מיליון דולר כבר הובטחו לה באמצעות משקיעים מוסדיים, בהם אובר (UBER) – שג'ובי רכשה ממנה את חטיבת המוניות המעופפות שלה – בלקרוק ופידליטי.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

בכל מקרה, ג'ובי היא לא הראשונה שהודיעה על כניסה לבורסה. חברת ארצ'ר, שלאחרונה חתמה על הסכם עם יונייטד איירלינס (UA) שתרכוש 200 כלי טיס במיליארד דולר, הודיעה כי תמזג עם ספאק לפי שווי של 3.8 מיליארד דולר.

 

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    המחיר יקר מידי לחברה בחיתולים (ל"ת)
    דני 10/03/2021 07:44
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    לארצ׳ר יש כבר חוזה בביליון עם יונייטד איירליינס ל2 09/03/2021 21:04
    הגב לתגובה זו
    לארצ׳ר יש כבר חוזה בביליון עם יונייטד איירליינס ל200 יחידות שיובילו לקוחות לשדות תעופה. וגם הסכמים עם מיאמי ולוס אנג׳לס. אחד הבוסים הוא מבני עמנו (גולדשטיין אחד). וקרן Ark מושקעת בגדול. והכי חשוב המעופף שלהם הרבה יותר יפה.
B2 (X)B2 (X)

10 הצבאות העשירים בעולם ואיפה ממוקם צה"ל?

מדינות העולם מגדילות את ההוצאות הביטחוניות לאור ריבוי המלחמות והמתחים, אז מיהם הצבאות העשירים בעולם - יש הפתעות 

הדס ברטל |

הוצאות הביטחון הן חלק משמעותי מתקציבים של מדינות וזה יילך ויגדל. מדינות נאט"ו יכפילו את תקציבי הביטחון שלהם ב-3-4 שנים, כשבמקביל קיימים חששות מהתלקחויות ועימותים גדלים. אנחנו אחרי סיום מלחמה ממושכת עם הישגים משמעותיים בכל הזירות. צה"ל הוכיח את עצמו במלחמה כשהוא גם הצבא הראשון שהתמודד בהצלחה עם איומי טילים, כטב"מים ורחפנים בהיקף גדול וממספר זירות. אין ספק שהכוח, מעמד והחוזקה של צה"ל מבין צבאות העולם עלה משמעותית, אבל כשבוחנים את החוזק לפי היקף ההשקעה הכספית, ישראל לא בטופ.   

הוצאות הביטחון בישראל מוערכות בכ-45 מיליארד דולר. ישנם דירוגים הממקמים את צה"ל במקום ה-12 ויש אפילו הממקמים אותו במקום 17. כנראה שמבחינת יכולות אנחנו בעשירייה המובילה

המחקרים והבדיקות על היקפי תקציבי הביטחון בעולם מציגים עלייה של 9% בהוצאות הביטחון בשנה שעברה לכ-2.72 טריליון דולר, כשהשנה זה צפוי להגיע ל-3 טריליון דולר. העלייה בתקציבי הביטחון היא התלולה ביותר מאז סוף המלחמה הקרה, ומיוחסת למתח הגובר באירופה, במזרח אסיה, במזרח התיכון ובמקומות נוספים בעולם. הנה עשרת הצבאות העשירים ביותר. 

1 #  ארצות הברית

תקציב ביטחון: 997 מיליארד דולר (2024)
אחוז מהתמ"ג: 3.4%
כוח אדם משוער: כ-2.1 מיליון כולל מילואים (1.33 מיליון פעילים)

ארצות הברית ממשיכה להוביל את העולם וחלק מזה הוא בזכות הצבא החזק שלה. היא משקיעה יותר מכל מדינה אחרת, היא מפתחת יותר מכל מדינה אחרת והיא מתכננת עכשיו "כיפת זהב" - סוג של "כיפת ברזל". שלנו, רק הרבה יותר גדולה-רחבה ועם הרבה יותר כלים. 

סקוט בסנט; קרדיט: יוטיובסקוט בסנט; קרדיט: יוטיוב

שר האוצר האמריקאי: ארה"ב וסין הגיעו למסגרת הסכם סחר - הפרטים יידונו בפסגה בין טראמפ לשי

שר האוצר סקוט בסנט הודיע על פריצת דרך בשיחות הסחר עם סין. במקביל טראמפ במלזיה חתם על הסכם על מינרלים קריטיים

תמיר חכמוף |

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ממשיך את ביקורו באסיה כשבהמשך הוא ייפגש עם נשיא סין. עוד קודם למפגש מתקיימות שיחות "ריכוך" כדי להגיע למסגרת על הסכמי סחר ונראה שהשיחות מצליחות. שר האוצר סקוט בסנט הודיע כי הושגה מסגרת הבנות בסוגיות הסחר בין ארה"ב לסין. לדבריו, מדובר בהתקדמות מהותית שתוצג לדיון בין טראמפ לנשיא הסיני שי ג'ינפינג, במסגרת הפגישה הצפויה בקרוב.

לפי בסנט, הצדדים גם קיימו שיחות מעמיקות על ייבוא חקלאי, מה שמצביע על כוונה לכלול רכיבי מדיניות מזון במסגרת ההסכמות. בשלב זה לא פורסמו פרטים על ההיקף או היישום המלא של ההבנות, אך גורמים בבית הלבן הדגישו כי מדובר בהישג של ממש לקראת הסכם מלא. בסנט אמר לעיתונאים "הגענו למסגרת מאוד מוצלחת עבור הפגישה בין שני המנהיגים. התקיימו גם דיונים משמעותיים במיוחד בנוגע לרכישות חקלאיות - תחום חשוב לשני הצדדים".




מדובר כמובן בחדשות טובות לשווקים. העימות בין ארה"ב וסין היה הקשה ביותר מבין כל עימותי הסחר. מלחמת הסחר החלה באפריל כשטראמפ מימש את איומו והטיל מכסים על כל מדינות העולם בטענה שהכלכלה האמריקאית נפגעת מכך שהיא מאפשרת לכל העולם להכניס אליה מוצרים ללא מכס, בעוד שזה לא פועל בכיוון ההפוך. מעבר לכך, טראמפ הדגיש בעיקר את הפגיעה ביצרניות המקומיות, והסביר כי המכסים יעזרו לתעשייה מקומית במקביל ללחץ גדול על מדינות ותעשיות גדולות להעביר ייצור לארה"ב. מאז היו הרבה טלטלות, אבל במבחן התוצאה, טראמפ השיג מכסים מינימליים עולמיים של 15%, יש מקומות שזה כמובן יותר, על פי בדיקה של הבית הלבן מדובר בשיעור מכס ממוצע של קרוב ל-20%. 

במקביל, חברות תרופות ושבבים חתמו על הסכמים גדולים להעברה והאצה של פעילות ייצור בארה"ב. וזה עוד לא נגמר, התהליך של הטלת המכסים והגדלת הפעילות היצרנית בארה"ב נמשך, כך שנראה שבינתיים מדובר על הישג מבחינת הממשל האמריקאי שרצה להגדיל את הקופה ולהקטין את הגירעון המסחר השוטף.