שבבים
צילום: Istock

AMD תרכוש את קסילינקס בכ-30 מיליארד דולר

עסקת ענק נוספת בשוק השבבים כאשר שתי החברות מודיעות על ניהול משא ומתן מתקדם: העסקה צפויה לצאת לפועל בשבוע הבא: קסילינקס מזנקת בכ-16%, AMD נופלת בכ-3%
אור צרפתי | (3)
נושאים בכתבה אינטל שבבים

תעשיית המוליכים למחצה מקבלת דחיפה חזקה מוירוס הקורונה, ולא מפסיקה ליצר כותרת. AMD ADVANCED MICRO DEVICES , המתחרה הקטנה של ענקית המחשוב, אינטל  INTEL CORPORATION , כבר לא כל כך קטנה, וכעת על פי דיווחים היא בדרך לעסקה של 30 מיליארד דולר. יצרנית השבבים מנהלת מגעים מתקדמים לרכישת יריבתה, קסילינקס (סימול:XLNX), לעסקה שצפויה לצאת לפועל כבר בשבוע הבא. 

 

השיחות עדיין לא נחתמו סופית, וקיים הסיכוי שיפלו בשלב כזה או אחר, אך במידה והעסקה תצא לפועל, היא מסמנת את אחת הרכישות הגדולות בתקופה האחרונה במגזר השבבים, שלא מפסיק לייצר עסקאות במיליארדי דולרים. 

 

מתחילת השנה, זינקה AMD בכ-85% ונסחרת לפי שווי של מעל 100 מיליארד דולר. החברה עקפה את ציפיות האנליסיטים ברבעון השני, כאשר דיווחה על הכנסות כוללת של 1.93 מיליארד דולר, בעוד האנליסיטים העריכו הכנסות בסך 1.86 מיליארד דולר. ההכנסות צמחו בכ-26% לעומת 1.53 מיליארד דולר ברבעון המקביל.

 

בשורה התחתונה החברה דיווחה על רווח נקי של 157 מיליון דולר, או 13 סנט למניה, לעומת רווח של 35 מיליון דולר או 3 סנט למניה ברבעון המקביל אשתקד.

 

החברה הודיעה כי שבבי המחשב והשרתים של החברה עתידים לייצר הכנסות רבות יותר בהשוואה למה שציפתה בעבר, וזה כאשר העולם עדיין נמצא בתוך המגיפה. יחידת השבבים המותאמים אישית, תתרום להכנסות באופן מהותי, וזאת בהמשך להשקת קונסולות משחקי הווידאו בסתיו.

 

קסילינקס עלתה בכ-8% מתחילת השנה, וכעת מזנקת בעקבות הרכישה. החברה שנסחרת טרם ההודעה ב-26 מיליארד דולר, יחד עם פרמיית השליטה, העסקה צפויה להיחתם על כ-30 מיליארד דולר. מייצרת שבבים הניתנים לתכנות, שמשמשים מרכזי נתונים על מנת להאיץ משימות כמו עבודות בינה מלאכותית ותחנות בסיס של דור 5. החברה הגיבה בירידות חדות בשנת 2019, לאחר שהלקוחה הגדולה שלה, הוואווי, הוכנסה לרשימה השחורה של ארצות הברית, מה שמנע ממנע לקנות שבבים מחברות אמריקאיות.

 

החברה איבדה לקוחות נוספים בעקבות ההגבלות האמריקאיות. בתחילת השנה קסילינקסהייתה רגע לפני רכישת מלאנוקס הישראלית, בעסקה שהתבטלה בעקבות מחלוקת על המחיר. מלאנוקסנרכשה לבסוף על ידי אנבידיה. 

 

התחרות בשוק השבבים צפויה לייצר עוד עסקאות גדולות

עסקה גדולה נוספת דווחה בתקופה האחרונה, כאשר אנבידיה NVIDIA COR (סימול:NVDA) הודיעה כי תרכוש את ארם מקבוצת סופטבנק, לפי שווי של 40 מיליארד דולר, במזומן ובמניות 

קיראו עוד ב"גלובל"

 

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    דוד 10/10/2020 17:13
    הגב לתגובה זו
    התחום שהולך לנסוק חזק בשנים הקרובות......בהצלחה.
  • 2.
    שם החברה 09/10/2020 19:34
    הגב לתגובה זו
    קוראים לחברה זיילינקס, לא קסילינקס
  • 1.
    שונא אינטל 09/10/2020 17:04
    הגב לתגובה זו
    מכיון שהיא למרות ניהול כושל מחזיקה פורטפוליו אדיר של זכרונות ומעבדים.היא תכנס ל7 ו 5ננו .והיא הכי מתאימה כפלטפורמת ווינדוס לעיבוד כבד.
אגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיותאגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיות

למה עשירים מכל העולם עוברים לאיטליה?

מיסוי נוח, נדל"ן תוסס ואיכות חיים, איטליה קפצה למקום השלישי בעולם ביעדים מועדפים להגירת הון, עם צפי לקליטת קרוב ל-4,000 מיליונרים בשנה הקרובה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה איטליה

איטליה הפכה בשנים האחרונות ליעד מועדף עבור מיליונרים ובעלי הון, לא רק בזכות הנופים, ההיסטוריה או הקולינריה, אלא בעיקר בשל שילוב בין מדיניות מס נוחה, שוק נדל"ן תוסס וסביבה כלכלית פתוחה להשקעות. התוצאה היא מגמה ברורה של מעבר של עשירים מרחבי העולם למדינה, עם הערכות שמדובר בקרוב ל-4,000 אנשים בעלי עושר גדול שייקלטו באיטליה בשנה הקרובה, ויביאו עמם כ-20-25 מיליארד דולר בהון פרטי.

מיקומה של איטליה בדירוג העולמי של יעדים מועדפים להגירת הון השתנה באופן ניכר, ממקום 11 בשנת 2023 למקום שלישי ב-2025. היא עקפה מדינות כמו סינגפור, שווייץ ואוסטרליה, והפכה ליעד מרכזי עבור קהלים אמידים שמחפשים אלטרנטיבה למיסוי נוקשה במדינות המוצא שלהם. אחד הגורמים המרכזיים לשינוי הוא מס שטוח,  מודל לפיו נדרש תשלום שנתי קבוע על הכנסות מחו"ל, ללא קשר להיקפן. בשלב הראשון עמד הסכום על 100 אלף יורו לשנה, אך לאחר ביקורת ציבורית הוכפל ל-200 אלף, ועדיין נשאר אטרקטיבי ביחס לחלופות.

ההטבה במס מיועדת לתושבים חדשים בלבד ואינה מתייחסת לרווחים מחוץ לאיטליה, בעוד שההכנסות מקומיות ממוסות לפי מדרגות רגילות. המשמעות היא שמי שמעתיק את כתובת המס שלו לאיטליה, משלם מס אחיד ומשתלם גם אם יש לו הכנסות של עשרות מיליוני יורו בשנה. ככל שמדינות אחרות מגבירות את המיסוי על עשירים, למשל בצרפת עם מס עושר או בבריטניה עם ביטול משטר המיסוי החדש, איטליה מצטיירת כמדינה עם מיסוי מאוד נמוך והופכת לאטרקטיבית לאמידים. אגב, זה במקביל לכך שהיא מפתה גם אנשים ממעמדות שונים לבוא להתגורר באזורים עם שיעור ילודה נמוך כמו חבל טוסקנה שבו יש כפרים שלמים זנוחים עם הגירה שלילית. איטליה מציעה במקומות לא מעטים דירה-בית חינם ואפילו מענק של 20 אלף דולר פלוס לתושבים זרים כדי לבוא להתגורר באזורים האלו. 

ובכל מקרה, מחירי הדירות-בתים נמוכים מאוד באזורים האלו - מאות אלפי שקלים בודדים. 


השקעה בנדל"ן באיטליה

למרות שהחוק אינו מחייב השקעה ישירה במדינה כתנאי למס, בפועל רבים מהמהגרים האמידים כן משקיעים: בנדל"ן, בעסקים, בתיירות ובתחומים יצירתיים. במקביל, איטליה קידמה תמריצים נוספים להשקעה, כמו תוכניות Industria 4.0 ו-Transition 5.0, שמעניקות זיכויי מס לעסקים בתחומי תשתיות ירוקות, דיגיטציה וחדשנות.

המוקדים המרכזיים להגירה ולהשקעות הם אזורים עם כמו טוסקנה, הריביירה האיטלקית, אגם קומו והעיר מילאנו. מחירי הנדל"ן במילאנו זינקו קרוב ל-50% מאז 2017, בעוד שבערים גדולות אחרות באיטליה העלייה הייתה מתונה יותר. גם באזור אגם קומו מדווחים על עלייה מתמשכת במחירים.

פורשה מקאן. צילום יצרןפורשה מקאן. צילום יצרן

פורשה מתרסקת: הפסד של כמעט מיליארד אירו ברבעון

השקעות ענק במכוניות חשמליות שלא מצאו קונים, ירידה חדה במכירות בסין ומכסים בארה"ב הפכו את רווחי פורשה להפסדים היסטוריים. החברה מתכננת פיטורים נרחבים ושיקום ארוך טווח

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה פורשה

פורשה עושה היסטוריה, אבל לא מהסוג שהיא רצתה. החברה שנחשבה למכונת כסף של קבוצת פולקסווגן דיווחה השבוע על הפסד תפעולי של כמעט מיליארד יורו ברבעון השלישי. זה קורה בפעם הראשונה מאז שהחברה הונפקה בבורסה ב-2022, ומסמן נקודת מפנה בהיסטוריה המפוארת של יצרנית מכוניות הספורט.


המספרים מעידים על קריסה: הפסד תפעולי של 967 מיליון יורו לעומת רווח של 974 מיליון יורו באותו רבעון אשתקד. כלומר, היפוך מוחלט של כמעט שני מיליארד יורו תוך שנה אחת. מדובר בפגיעה יסודית במודל העסקי שהפך את פורשה לאחת החברות הרווחיות בענף הרכב העולמי. בתשעת החודשים הראשונים של 2025 הרוויחה פורשה 40 מיליון יורו בלבד, לעומת ארבעה מיליארד יורו בתקופה המקבילה ב־2024 - ירידה של 99% ברווח הנקי. קשה למצוא תקדים לחברה בסדר גודל כזה שמאבדת כמעט את כל רווחיותה בפרק זמן כה קצר.


אסטרטגיה שנכשלה

הסיבה העיקרית לנפילה היא האסטרטגיה שנכשלה. פורשה השקיעה סכומי עתק במעבר לרכב חשמלי, אך שוק הלקוחות שלה בחר בכיוון אחר. במקום להתלהב ממכוניות חשמליות, הצרכנים המשיכו להעדיף את מנועי הבנזין הקלאסיים, המזוהים עם הצליל, העוצמה והחווייה המזוהה עם המותג. בחודש שעבר הודיעה החברה על ביטול מוחלט של פרויקט רכב השטח החשמלי החדש, תוך רישום הפסד של 1.8 מיליארד יורו. במקביל, היא חזרה להשקיע בפיתוח דגמי בנזין והיבריד, מהלך שמשקף הודאה פומבית בכישלון האסטרטגיה החשמלית שבה הושקעו שנים של פיתוח ומיליארדי אירו.


סמנכ״ל הכספים, יוכן ברקנר, ניסה להציג את המהלך כחלק מתהליך ארגוני מתוכנן, וטען כי החברה מקריבה רווחים קצרי טווח לטובת חיזוק עתידי. אלא שבפועל קשה לראות בכך מהלך מתוכנן, יותר ניסיון מאוחר לתקן החלטה שגויה.


בעיה משמעותית נוספת היא סין, השוק שנחשב למנוע הצמיחה של פורשה בעשור האחרון. המכירות במדינה ירדו ב־26% מתחילת השנה, ירידה שמעידה על שינוי עמוק בהעדפות הצרכנים הסינים. פורשה, שבעבר הייתה סמל סטטוס מבוקש, מתקשה כעת לשמר את מעמדה מול מותגים מקומיים חדשים שמציעים חדשנות דומה במחיר נמוך בהרבה. גם בארצות הברית מצטברות בעיות. מכסים גבוהים שהוטלו במסגרת מדיניות סחר חדשה העלו משמעותית את עלות היבוא, ופורשה, שאין לה מפעל ייצור מקומי, סופגת את מלוא הפגיעה. ההשלכה הישירה היא הוצאות של מאות מיליוני יורו בשנה ופגיעה חדה ברווחיות.