וול סטריט
צילום: iStock

סגירה בוול סטריט: אמזון עלתה ב-2.4%, אנלייבקס זינקה ב-48%

אופטימיות בשווקים לקראת האפשרות להכרזה על תוכנית תמריצים פיסקלית. במקביל, הארכת האיסור על ביצוע הבייבקים של הבנקים בארה"ב ברבעון האחרון של 2020 מעניקה רוח גבית. פייבר בשיא, סולאראדג' עלתה ב-4.3%
עמית נעם טל | (8)

יום המסחר בוול סטריט נסגר בעליות שערים, כאשר הורגש שוני רב בין הסקטורים. הדיווחים סביב תוכנית תמריצים פיסקלית חדשה מעניקים רוחב גבית לנכסי הסיכון. במקביל, ההודעה של הפד' אמש על הגבלת הרכישות החוזרות בבנקים הגדולים מורידה משמעותית את הסיכונים בשוק עד לסוף השנה, אך פוגעת במשקיעי הבנקים. 

מדדים בוול סטריט

S&P 500 0.13%     

דאו ג'ונס 0.16%     

נאסד"ק -0.21%      

    המחוקקים בארה"ב בדרך להציג תוכנית תמריצים חדשה? למרות ש-2 הצדדים נכשלו להגיע להסכם ופספסו אמש את "הדד ליין" להצגה של תוכנית חדשה, נראה כי הפערים בין הצדדים קטנו משמעותית. נכון לשעה זו, הדמוקרטיים בארה"ב מציעים תוכנית בהיקף של 2.2 טריליון דולר. במקביל, הרפובליקנים עשו אמש התקפלות משמעותית כאשר הגדילו את ההצעה שלהם לרמה של 1.6 טריליון דולר. התוכנית שהציג מנוצ'ין כוללת לראשונה תמיכה משמעותית ברשויות המקומיות, סעיף שהממשל התנגד עד כה. 

    בתוך כך, גם העובדה כי הפד' האריך את האיסור על הרכישות החוזרות של הבנקים הגדולים בארה"ב עד לסוף הרבעון האחרון מעניקה רוח גבית. המשמעות של ההחלטה אמש היא שהשווקים יוצפו בדולרים עד לסוף השנה. 

    נציין חלק מההשפעה של החלטת הפד' כבר מורגשת בשוק, כאשר הלחץ על השווקים המתעוררים נחלש משמעותית ביומיים האחרונים. 

    בגזרת הסחורות, הנפט איבד הערב 4% ונסחר ברמה של 38 דולרים לחבית. הזהב עלה ב-1% לרמה של 1,910 דולרים לאונקיה. 

    במרכז

    בגזרת הישראליות, אנלייבקס (סימול:ENLV) זינקה ב-48%. כפי שחשף אור צרפתי מביזפורטל, החברה הצליחה לספק תוצאות חיוביות בניסוי קליני ב-Allocetra לטיפול בחולי קורונה במצב קשה/קריטי (לכתבה מלאה).

    קיראו עוד ב"גלובל"

    מניית אבוג'ן (סימול:EVGN)עלתה ב-2.3% והמשיכה לרכז עניין לאחר ראלי בתקופה האחרונה. למעשה מאז הראיון האופטימי של מנכ"ל החברה בביזפורטל לפני שבועיים המניה הוסיפה 120% (לראיון המלא).

    ישראליות בולטת נוספת היא סולאראדג' (סימול:SEDG) עלתה ב-4.3% לאחר שעלתה ב-3 ימי המסחר האחרונים בקרוב ל-17%, ללא אירוע משמעותית. וויקס (סימול:WIX) קפצה ב-5.9%. קמטק (סימול:CAMT) קפצה ב-17% לאחר שדיווחה על קבלת חוזה בהיקף של 15 מילון דולר. פייבר (סימול:FVRR) קפצה ב-7.9% לשיא כל הזמנים. טבע (סימול:TEVAׂׂ) עלתה ב-0.6% על רקע ההופעה המבישה אמש של מנכ"ל החברה בפני המחוקקים בארה"ב. ג'ייפוג (סימול:FROG) איבדה 6.6% לאחר שעלתה מוקדם יותר השבוע לשווי שיא של 7.8 מיליארד דולר.

    מניות התעופה צפויות לעמוד במוקד לאחר שלא קיבלו עדיין תוכנית חילוץ מהממשל האמריקני. נזכיר כי התוכנית הקודמת מסתיימת רשמית היום והחברות כבר איימו בימים האחרונים כי יפטרו עוד עובדים  בהקשר זה נציין את אמריקן איירליינס (סימול:AAL), יונייטד איירליינס (סימול:UAL) ודלתא (סימול:DAL). 

    אקסון מובייל (סימול:XOM) איבדה 3.4% וחוזרת לרמות של השפל של חודש מארס האחרון. מי שהייתה המניה הגדולה בעולם ב-2014 נסחרת כעת לפי שווי שוק של 142 מיליארד דולר בלבד ׁ(לכתבה המלאה).

    במקביל לנפילה במניות האנרגיה הוותיקות, סקטור האנרגיה הירוקה ממשיך לזנק היום (לכתבה המלאה).

    תגובות לכתבה(8):

    הגב לכתבה

    השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
    • 7.
      גאון 02/10/2020 10:05
      הגב לתגובה זו
      מספרים הזקנים בשבט על הזמנות אדירות במוצרי תעופה מאמירויות.
    • 6.
      אבי 02/10/2020 00:07
      הגב לתגובה זו
      האמריקאים "לא קנו" את ההצלחה הזאת וזה בהשוואה למה שהלך בבוקר במניה בישראל! שם - מחכים לאישור FDA השמועה נכונה...אבל הדרך ארוכה. 5 חולים ואפילו 50 ... אי אפשר ליצור מזה מחקר ומה עם תופעות לוואי? אי אפשר לדעת עדיין
    • 5.
      דירה=קורת גג=צורך בסיסי של האדם (ל"ת)
      דירה=קורת גג 01/10/2020 19:35
      הגב לתגובה זו
    • 4.
      איצ100 המשך 01/10/2020 17:16
      הגב לתגובה זו
      ושותפייהם חלף עבר אחרי שסחבו את כל העולפ לעקידה....ואפילו הפסידו את כל הונם ולא שילמו אגורה מס והסתמכו על העם שנשאב בלי סוף והדפסת זבל נייר אינסופי.
    • 3.
      המשך 01/10/2020 17:07
      הגב לתגובה זו
      רחוקים..ועוד לא דיברנו על בורסת יפן שהיא ממש יוצאת דופן לרעה בעשרות שנים אחרונות.
    • 2.
      100המשך 01/10/2020 17:03
      הגב לתגובה זו
      בשיטה האולטימטיבית S&S ניצחו בכל החזיתות בוודאות 99% ובגודל רווח פי 5 מכל שיטת השקעה אחרת..וזה כמעט בלי סיכון וכמובן בכל מצב שוק עולה או יורד.
    • מה זה האולטימטיבית S&S ? (ל"ת)
      יוסי 02/10/2020 07:26
      הגב לתגובה זו
    • 1.
      היתפכחו !!!!! (ל"ת)
      100 01/10/2020 16:27
      הגב לתגובה זו
    מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

    "פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

    מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

    רן קידר |

    הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

    לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

    הדיון מסתכל אחורה 

    הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

    שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

    תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

    יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

    המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

    הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

    בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

    ג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיותג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיות

    מנכ"ל ג'יי פי מורגן: "אני לא קורא הודעות טקסט בעבודה, אין לי התראות בכלל"

    מנכ"ל ג'יי פי מורגן, ג'יימי דימון, חושף את סוד הריכוז שלו בעבודה, מזהיר מפני הסחות דיגיטליות וממשיך לתקוף את תרבות העבודה: "כשאני בפגישות, אני מרוכז רק באנשים שמולי"

    רן קידר |
    נושאים בכתבה JP Morgan

    מנכ"ל בנק ג'יי פי מורגן צ'ייס, ג’יימי דיימון, אחד מהמנהלים המשפיעים בעולם הפיננסים, גילה כי הוא כמעט ואינו משתמש בטלפון הנייד שלו בזמן העבודה, ובעצם לא קורא הודעות טקסט כלל במהלך היום. “אין לי התראות,” אמר דיימון “אם תשלחו לי הודעת טקסט במהלך היום, כנראה שלא אקרא אותה".

     לדבריו, יש רק חריג אחד לכלל: ילדיו. "ההתראות היחידות שאני מקבל הן מהילדים שלי. זהו. כשאחד מהם שולח לי הודעה, אני רואה את זה". דיימון, בן 69, סיפר כי הוא אינו נושא את הטלפון עמו לפגישות כדי לשמור על ריכוז מלא. “כשאני הולך ברחבי הבניין או מגיע לפגישות, אני לא מחזיק את הטלפון עליי. הוא נשאר במשרד. לפני הפגישות אני קורא את מה שצריך לקרוא, וברגע שאני שם, אני מרוכז ב-100% באנשים שמולי ובמה שהם אומרים. אני לא מוסח ואני לא חושב על דברים אחרים". 

    עבור אחד המנהלים העמוסים בעולם, מדובר בגישה חריגה, כמעט אנטי מודרנית, אך לדברי דיימון, זו הדרך היחידה לשמור על איכות קבלת החלטות בסביבה רוויית הסחות דעת. "המוח לא בנוי לעבור כל כמה דקות בין הודעות, מיילים, שיחות ודיונים", אמר בעבר.

    "סגור את הדבר הארור הזה" 

    דיימון, שעומד בראש הבנק הגדול ביותר בארה״ב ובין המשפיעים בעולם העסקים הגלובלי, ידוע כאדם שמקפיד על משמעת עבודה קלאסית ונוקשה. באוקטובר, בכנס שנאם בו, הוא לא חסך במילים נגד השימוש בטלפונים ובאייפדים בזמן ישיבות: "אם אתה יושב מולי עם אייפד ונראה שאתה קורא מיילים או מקבל התראות, אני אגיד לך לסגור את הדבר הארור הזה", אמר לקול צחוק מהקהל. 

    לטענתו, שימוש במכשירים בזמן פגישה הוא חוסר כבוד ובזבוז זמן. "פגישה צריכה להיות עם מטרה ברורה", הסביר, "ואם אתה עסוק במיילים או בוואטסאפ, זה סימן שמשהו בתרבות העבודה שלך לא עובד". גישה זו עומדת בניגוד חריף לרוח התקופה,  שבה סמארטפונים, הודעות מיידיות ועדכונים מתפרצים הפכו לחלק בלתי נפרד מהעבודה.