אילון מאסק
צילום: PR

לקראת "יום הסוללה" של טסלה

מהו המחיר הצפוי לסוללה החשמלית, מה כושר הייצור של החברה והאם הטכנולוגיה באמת כזאת מיוחדת ? אילון מאסק עתיד לחשוף "דברים מרגשים"
אור צרפתי | (13)
נושאים בכתבה טסלה רכב חשמלי

מנכ"ל טסלה (סימול:TSLA), אילון מאסק, שהה החודש בגרמניה בכדי לבדוק את בניית מפעל החברה סמוך לברלין. בעוד כשבוע יתקיים יום "הסוללה הטכנולוגית" של טסלה, והמנכ"ל מאסק נראה נרגש, ומצייץ "ייחשפו הרבה דברים מרגשים".

הציוץ  גרף מעל ל-164 אלף לייקים, מעל ממוצע הציוצים של מאסק שמתגאה בכ-39 מיליון עוקבים בטוויטר.. בתגובה, מניית החברה מזנקת בכ-10%. אך על מה המשקיעים בעצם שמים את כספם?

ניתן לחלק את הציפיות לקראת יום הסוללה לארבעה חלקים: עלות הסוללה, אמינות, יכולת ייצור והטכנולוגיה החדשה.

 

עלות הסוללה תמיד היוותה בעיה גדולה עבור כלי הרכב החשמליים. עד היום הסוללות, הממירים והמנועים החשמליים היו יקרים הרבה יותר ממנוע מסורתי, תיבת הילוכים, מערכת פליטה ומיכל דלק. השוק מצפה לראות שעלויות הסוללה יהיו נמוכים מ-100 דולר לקילוואט פר שעה, מה שיעזור לחדירת כלי הרכב החשמליים לשוק.

 

ה-EV מגיע בדרך כלל עם סוללה של 60 עד 80 קילוואט לשעה, כלומר עלויות תאי הסוללה צפויים להיות סביב המחיר של 6000 ועד 8000 דולר ליחידה.

 

לצד המחיר, גם אמינות הסוללה הייתה בעיה ממשית בחדירת כלי הרכב החשמליים. כמה זמן הסוללות יחזיקו מעמד לאחר שנטענו שוב ? והאם יעמדו בכל תנאי מזג האוויר ? הם שאלות שנשאלו לא פעם, וההצלחה של טסלה נובעה מהפחתת חשש זה. מכוניות דגם S פועלות בשוק, ונראה כי מהבחינה הזאת רכבי טסלה שווים את תג המחיר הגבוה שלהם. בוול סטריט מדברים על סוללה של מיליון מייל- מקפצה משמעותית לרכבים החשמליים.

 

שותפתה של טסלה, פנסוניק היפנית, הודיעה לאחרונה על הגדלת כושר הייצור במקן של טסלה בנבדה. המשקיעים בטוחים, שלכל הפחות יש מספיק סוללות שיתמכו בצמיחה. בוול סטריט צופים כי מכירות טסלה יגדלו בכ-20% בשנת 2021.

לבסוף, מדובר בכימיקלים וטכנולוגיות חדשות לבדיקה. יום הסוללה של טסלה אמור לעזור למשקיעים למיין מה יהיה מוכן באופן מסחרי בשנים הקרובות, ומה עדיין מוגדר בגדר "מחקר".

 

מהצד השני נמצאת חברה צעירה בשם QuantumScape, אשר פועלת לייצר סוללות במצב מוצק. לאחרונה יצאה החברה בהודעה כי היא מתכננת להפוך לחברה ציבורית באמצעות מיזוג, או באמצעות רכישת SPAC.

קיראו עוד ב"גלובל"

השבוע אנחנו הולכים לשמוע הרבה על טסלה במקביל להצגת הסוללה ופיתוחים נוספים. המשקיעים בטוחים שרכבים חשמליים הם כאן כדי להישאר, וטסלה  היא הסיפור המרכזי, לא סתם מניית החברה זינקה במעל ל-360% בתוך פחות משנה.

תגובות לכתבה(13):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 11.
    המלש 26/05/2021 09:24
    הגב לתגובה זו
    לפי מה שראיתי באינטרנט עלות הסוללות כמחיר כל המכונית. כלומר שאחרי כמה שנים אין כדאיות לקנות אותה כמשומשת.
  • 10.
    שלום 17/09/2020 04:37
    הגב לתגובה זו
    חלום שמתגשם
  • 9.
    אילן 16/09/2020 15:15
    הגב לתגובה זו
    מדלק
  • 8.
    יניב 15/09/2020 19:36
    הגב לתגובה זו
    אם משתמשים במטען מהיר אחרי 200 אלף היא כבר הולכת למרות שיש אחריות ל8 שנים ומחליפים אותה אם משתמשים רק במטען איטי היא מחזיקה
  • 7.
    חמיד החמוד 15/09/2020 08:32
    הגב לתגובה זו
    הנפילה תהיה כואבת.
  • 6.
    אחז 15/09/2020 07:25
    הגב לתגובה זו
    מה יקרה ביום שאחריו?
  • 5.
    דור 15/09/2020 00:48
    הגב לתגובה זו
    מה לגבי הסוללות שניקולה מפתחת?
  • דין 17/09/2020 00:50
    הגב לתגובה זו
    אלא תאי דלק.. Fool cell מה שנקרא
  • בר כוכבא 15/09/2020 13:28
    הגב לתגובה זו
    יש כבר טכנולוגיה עדיפה על טסלה פי עשר ויותר
  • 4.
    גם אם ימכרו פי מאה הם לא שווים את ערך הנייר (ל"ת)
    נדב 14/09/2020 22:30
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    זיוכוסברה 14/09/2020 22:16
    הגב לתגובה זו
    או אולי המלך העירום ומאידך ...מכפיל שכזה ורכישות בסכומי עתק , מי המושקעים? האם הם שוקעים ?
  • 2.
    תביאו כבר טסלה לישראל! (ל"ת)
    אורן 14/09/2020 20:43
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    שמוליק 14/09/2020 20:20
    הגב לתגובה זו
    כל שנתיים צריך לזרוק סוללה ולא יעזור כלום
אנבידיה והמתחרות. קרדיט: נעשה עם AIאנבידיה והמתחרות. קרדיט: נעשה עם AI

"הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54% במניה

למרות שליטה כמעט מוחלטת בשוק השבבים שמיועדים ל-AI, שמובילה לצמיחה חריגה בהכנסות, מניית אנבידיה נסחרת בדיסקאונט היסטורי מול מדד השבבים; פער התמחור מעורר עניין מחודש במניה בקרב משקיעים

רן קידר |
נושאים בכתבה אנבידיה

מניית אנבידיה NVIDIA Corp. 3.93%   נסחרת כיום בדיסקאונט של 13% ביחס למדד השבבים של פילדלפיה, ה-SOXX iShares PHLX SOX Semiconductor Sector Index , שכולל 30 חברות מובילות בתעשייה כמו אינטל, AMD ו-TSMC. המדד עצמו רשם עלייה של 35% בששת החודשים האחרונים, בעוד אנבידיה עלתה רק ב-25%, מה שיצר פער תמחור נדיר. נתון זה ממקם את אנבידיה באחוזון הראשון של התמחור היחסי בעשור האחרון, כשהיו רק 13 ימי מסחר בהם הייתה זולה יותר מול המדד. השווי הנוכחי של אנבידיה עומד על כ-4.4 טריליון דולר, והיא מהווה כ-7% ממדד ה-S&P 500.

התמחור המוחלט גם הוא נמוך יחסית: מכפיל רווחים צפוי של 25, שמציב אותה באחוזון ה-11 בעשור האחרון. עבור חברה עם צמיחה שנתית ממוצעת של 60% בהכנסות בשלוש השנים האחרונות, בעיקר ממכירות מאיצי AI כמו סדרת Blackwell, מדובר ברמה אטרקטיבית. במהלך 2025, שלטה אנבידיה ב-88% משוק המאיצים הגרפיים, עם משלוחים של 6 מיליון יחידות Blackwell עד אוקטובר, תוך ביקוש גובר מענקיות כמו אמזון, גוגל ומטא. ההכנסות ממרכזי נתונים הגיעו ל-30 מיליארד דולר ברבעון השלישי של 2025, עלייה של 112% משנה קודמת.

היסטורית, רכישות במכפיל מתחת ל-25 הניבו תשואה ממוצעת של 150% בשנה אחת, ללא מקרים של הפסד. ברנשטיין קובעים מחיר יעד של 275 דולר, ממחיר נוכחי של 179 דולר, מה שמשקף פוטנציאל עלייה של 54%. הפער נובע מחששות בשוק סביב השקעות AI אדירות, שעמדו ב-2025 על 200 מיליארד דולר ברחבי העולם, אך אנבידיה נהנית מיתרון טכנולוגי, עם פלטפורמת CUDA שמחזקת מעמד מונופוליסטי.

במהלך 2025, הרחיבה אנבידיה את הפעילות, והשקיעה 2 מיליארד דולר בסינופסיס, חברת תוכנה לעיצוב שבבים, כדי להאיץ פיתוח AI. היא השיקה את משפחת Nemotron 3, מודלים פתוחים: Nano עם 30 מיליארד פרמטרים ומסגרת MoE שמגבירה תפוקה פי 4; Super עם 100 מיליארד פרמטרים; ו-Ultra עם 500 מיליארד, זמינים בפלטפורמות כמו Hugging Face ו-AWS. המודלים תומכים במערכות מרובות סוכנים, עם חלון הקשר של מיליון טוקנים, ומשמשים למשימות כמו דיבוג תוכנה ותכנון אסטרטגי.

בנוסף, שיתוף הפעולה עם ממשלת ארה"ב במשימת Genesis (פרויקט לאומי את השימוש בבינה מלאכותית למטרות מדעיות) כולל השקעות ב-AI לתחומי אנרגיה, מחקר מדעי וביטחון. אנבידיה מספקת פלטפורמות כמו Apollo למזג אוויר וסימולציות, ומפתחת AI למפעלים, רובוטיקה ותאומים דיגיטליים. ב-CES 2025, חשפה מעבדת בדיקת DRIVE AI לרכבים אוטונומיים, שעברה כבר אבני דרך משמעותיות בבטיחות. בסין, אושרו מכירות H200, מה שמגדיל הכנסות פוטנציאליות ב-10%.

טראמפ מחייךטראמפ מחייך

טראמפ מאלץ את ענקיות הפארמה להוריד מחירים בתמורה לשקט ממכסים

תשע ענקיות תרופות חתמו על הסכמים עם ממשל טראמפ להפחתת מחירי תרופות בארה״ב, תוך איום מרומז במכסים וצעדים רגולטוריים; במקביל, הנשיא מסמן יעד חדש: חברות הביטוח

רן קידר |
נושאים בכתבה טראמפ פארמה

נשיא ארה״ב דונלד טראמפ הודיע אמש כי תשע חברות תרופות גדולות הגיעו להסכמות עם הממשל, במסגרת מהלך שנועד להוזיל את מחירי התרופות לצרכנים אמריקאים. ההסכמים נחתמו לאחר שטראמפ איים בקיץ האחרון להטיל מכסים על חברות תרופות שלא יסכימו להפחתות מחירים, בעיקר עבור אוכלוסיות מוחלשות.

בין החברות שהצטרפו להסכמים נמנות רוש Roche GS 1.88%  , נוברטיס Novartis AG 0.58%  , בריסטול־מאיירס סקוויב Bristol-Myers Squibb Co , גיליאד Gilead Sciences Inc 2.32%  , בוהרינגר אינגלהיים, אמג’ן Amgen Inc 0.91%  , GSK GSK 0.66%  , סאנופי Sanofi 0.4%   ומרק Merck & Co. Inc. . הן מצטרפות לפייזר Pfizer Inc 0.6%   ואסטרהזנקה AstraZeneca plc 0.83%  , שכבר חתמו מוקדם יותר השנה. בסך הכול, 14 מתוך 17 החברות שאליהן פנה טראמפ כבר נענו לדרישות, כאשר שלוש נוספות: אבווי AbbVie 1.8%  , ג’ונסון אנד ג’ונסון Johnson & Johnson Inc  וריג’נרון Regeneron Pharmaceuticals Inc עדיין במו״מ מתקדם עם הבית הלבן.

על פי ההסכמים, החברות יוזילו מחירים עבור תוכנית Medicaid, ימכרו תרופות בהנחות ישירות לצרכנים, וישיקו תרופות חדשות בארה״ב במחירים זהים לאלו שבשווקים זרים. טראמפ הצהיר כי מחירי התרופות בארה״ב "יירדו מהר ובחדות, ויהפכו לנמוכים ביותר בעולם המפותח".

הנחות, האצות רגולטוריות והבטחות השקעה

כחלק מהמהלך, הודיע ה-FDA (מינהל המזון והתרופות האמריקאי) כי מרק תקבל מסלול בחינה מואץ לשתי תרופות מרכזיות בצנרת שלה, תרופה להורדת כולסטרול וטיפול אונקולוגי, מהלך שעשוי לקצר תהליכי אישור מכשנה לחודשים ספורים בלבד.

החברות, מצידן, הדגישו כי ישקיעו בייצור מקומי והתחייבו לאספקה בשעת חירום. בריסטול-מאיירס הודיעה שתספק את תרופת הדגל שלה לדילול דם, Eliquis, בחינם למטופלי Medicaid, בעוד גיליאד התחייבה להוריד את מחיר תרופת צהבת C שלה, Epclusa, לפחות מ-2,500 דולר, ירידה חדה לעומת מחירים קודמים.