עליות בוול סטריט
צילום: iStock

ראלי בארה"ב: פייסבוק זינקה ב-6%, אודיוקודס בשיא חדש

המדדים המובילים טיפסו 2%. מדד הנאסד"ק מתקרב לשיא כל הזמנים. עליות חדות בשוק האג"ח הקונצרני. הנפט זינק ב-4.3% ל-33 דולר לחבית. סולאראדג' טיפסה ב-1.8%, טאואר עלתה ב-3.4%, טבע ללא שינוי, פייבר עלתה  בעוד 3.9%, ביונד מיט עולה ב-3.2%
עמית נעם טל | (15)

יום המסחר בוול סטריט מתנהל הסתיים בעליות של 2% . ברקע למסחר, פעולות הבנקים המרכזיים ממשיכות לספק תמיכה לנכסי סיכון ומאפשרים להתעלם מנתוני המאקרו החלשים. 

מדדים בוול סטריט

S&P 500 0.13%
דאו ג'ונס 0.16%
נאסד"ק -0.21%

הדיווחים סביב נגיף הקורונה ממשיכים לרכז עניין גם היום: מספר הנדבקים ברחבי העולם עלה היום מעל לרמה של 5 מיליון איש, כאשר מספק הנדבקים היומי ממשיך להיות קבוע ברמה של 70-100 אלף ביום. מספר הנפטרים ברחבי העולם עלה היום ל-325,457. מספר המחלימים מהנגיף עלה לרמה של 1.97 מיליון איש. ארה"ב ממשיכה להוות את מוקד ההתפרצות הגדול ביותר עם למעלה מ-1.57 מיליון נדבקים ולמעלה מ-93 אלף נפטרים. נציין כי המוקד הגדול ביותר בימים האחרונים נמצא בברזיל, עם שיא נדבקים של קרוב ל-17 אלף ביממה אחת בלבד. 

במקביל לסוגיה הרפואית, ההידרדרות בכלכלות בעולם ממשיכה להחריף. בארה"ב, הערכות הן כי התמ"ג בארה"ב צפוי לרשום צניחה היסטורית של 32%-42% במהלך הרבעון הנוכחי וכי הכלכלה תחזור לקצב של לפני הקורונה רק ב-2022.

הסיבה שהשווקים מתעלמים מהאירועים הכלכליים היא התמיכה הגדולה מצד הבנקים המרכזיים. מאזן הפד' האחרון הצביע על עלייה של עוד 213 מיליארד דולר בשורת הנכסים של הבנק, כאשר בסה"כ מימן הבנק כ-127% מהסכום שהונפק בחודשיים האחרונים ע"י הממשל האמריקני (לכתבה המלאה). נציין כי מאוחר יותר הערב צפוי להתפרסם פרוטוקול החלטת הריבית האחרונה, כאשר המשקיעים יחפשו רמזים נוספים למדיניות העתידית של הבנק. 

בגזרת הסחורות, הנפט מטפס כעת ב-4.3% לרמה של 33.4 דולר לחבית. במקביל, הזהב עולה ב-0.2% לרמה של 1,750 דולרים לאונקיה. 

במרכז

מניית טבע (סימול:TEVA) עממשיכה את התקופה הטובה ברקע להודעת החברה כי אוסטדו, התרופה לטיפול בכוריאה הקשורה למחלת הנטינגטון ולטיפול בדיסקינזיה מאוחרת, אושרה בסין - המדינה הראשונה מחוץ לארצות הברית שמאשרת את התרופה (לכתבה המלאה). נציין כי החברה עשויה לקבל רוח גבית מהמתרחש בשוקי האג"ח הקונרצניים (לכתבה המלאה). 

רגע לאחר שנמחקה מהמסחר בת"א בתירוץ עלוב של עלויות רישום, מניית חברת המדפסות התלת מימד ננו דיימנשן (סימול:NNDM) טסה אמש ב-341%  לאחר שהחברה דיווח כי הגיעה עם חברת Hensoldt הגרמנית לפריצת דרך בהדפסת תלת מימד של מוצרי אלקטרוניקה. המשקיעים שבחרו לממש את המניות בגלל המחיקה, פשוט "אכלו אותה" (לכתבה המלאה). היום התממשה המניה במעל 10% 

קיראו עוד ב"גלובל"

מניית חברת הביוטכנולוגיה מודרנה (סימול: MRNA) צפויה להמשיך לרכז עניין ברקע לדיווחים הסותרים על החיסון של החברה לנגיף הקורונה (לכתבה המלאה). 

מניית וויקס (סימול:WIX) צפויה להמשיך לרכז עניין לאחר תיקון בימים האחרונים.  נזכיר כי החברה זינקה בשבוע שעבר לשיא כל הזמנים עם שווי שוק של יותר מ-10 מיליארד דולר. החברה פרסמה תוצאות טובות במיוחד לרבעון האחרון, כאשר היא מרוויחה משמעותית מהשינויים שנגרמים נגיף הקורונה (לכתבה המלאה).

עוד ישראלית שצפויה לרכז עניין היא פייבר (סימול:FVRR) שעולה ב-2.2% לאחר זינוק של 7% אמש כאשר  היא נמצאת בתקופה נהדרת ברקע לשינויים המתרחש בשוק העבודה (לדוחות האחרונים של החברה). 

מניית אלוט (סימול:ALLT) בולטת גם היא עם זינוק של 13%, ללא אירוע משמעותית סביב החברה. 

ברקע לתיקון מרשים של קרוב ל-40% מהשפל שנקבע במארס האחרון, תיקון שמחזיר את מניית החברה להיסחר ברמות שיא כל הזמנים עם שווי שוק של 61 מיליארד דולר, ענקית הקמעונאות טרגט (סימול:TGT) פרסמה את תוצאותיה לרבעון הראשון של 2020 (לכתבה מהלאה). 

מניית חברת תחליפי הבשר ביונד מיט (סימול:BYND) מטפסת כעת ב-3.2% ומשלימה זינוק של יותר מ-200% מהשפל שמניית החברה קבעה במארס האחרון. המשקיעים ממשיכים לתמחר צמיחה גדולה של החברה בחודשים הקרובים (לכתבה המלאה). 

תגובות לכתבה(15):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 10.
    אודיוקודס שווה 21/05/2020 11:28
    הגב לתגובה זו
    אודיוקודס מתחזקת מוד בזכות הקורונה והופכת להיות אחת המניות החזקות והחשובות בוולסטרייט
  • 9.
    הלכו השורטים ! (ל"ת)
    מה 20/05/2020 22:23
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    נעם 20/05/2020 21:05
    הגב לתגובה זו
    מבין כל החברות שנסחרות בתא אתה בוחר לציין אותה דווקא בכל סיקור שלך.. את מי היא מעניינת? מה האינטרס פה...
  • אבי 21/05/2020 11:08
    הגב לתגובה זו
    אותי היא מעניינת לפני שבוע רכשתי אותה בנסד״ק , רק נחת . בעייני היא מניית השנה וללא קשר לקורונה . אתה אל תקנה אותה . בכלל כדאי שלא תעסוק במה שאתה לא מבין .
  • 7.
    יש מצב לזריקת סחורה היסטרית כמו אמש בהמשך המסחר. (ל"ת)
    היי האלו 20/05/2020 20:20
    הגב לתגובה זו
  • מישהו 20/05/2020 21:15
    הגב לתגובה זו
    הזריקה היתה בגלל הדיווח על החיסון שלא באמת יהיה כל כך מהר אם בכלל.
  • 6.
    תלמיד + חייל 20/05/2020 19:49
    הגב לתגובה זו
    ולהכחידם סופית. מעלים הילוך לקראת התופת שנגרום להם.
  • 5.
    כל פרסי נחש ארסי (ל"ת)
    בני אליאסף 20/05/2020 17:49
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    ירוק (ל"ת)
    ירוק ירוק ירוק !!!!! 20/05/2020 17:44
    הגב לתגובה זו
  • דר גרין 21/05/2020 08:21
    הגב לתגובה זו
    האמנם מחר לא יהיה אדום אדום ?
  • שירוק כבר את הרעל שהכניס לפיו לפני שיגרום למותו. סכנה. (ל"ת)
    יאללא 20/05/2020 19:22
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    תומר 20/05/2020 16:43
    הגב לתגובה זו
    כאשר הכלכלה חרבנה, לך תבין
  • אל תדאג מחר תהיה מצוקת נזילות (ל"ת)
    ==================== 20/05/2020 22:34
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    תלמיד וחייל 20/05/2020 16:28
    הגב לתגובה זו
    מכין עד כלות עד קצה ..
  • 1.
    חייל ותלמיד 20/05/2020 16:24
    הגב לתגובה זו
    לא משאירים שבויים!!!
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.