נעילה ירוקה באירופה: הדאקס טיפס 0.37%, המדד ברוסיה צלל 1.42%

הירידה החדה במחירי הנפט הכבידה על סקטור האנרגיה במניות האנרגיה האירופאיות, המתיחות באוקראינה ממשיכה להעיב
מערכת Bizportal | (5)
נושאים בכתבה אירופה

המדדים המובילים באירופה ננעלו בעלות שערים קלות של עד 0.4% לאחר שנסחרו בתנודתיות חריפה במהלך יום המסחר. בבוקר מדד הדאקס נסחר בעליות של 1.1% ברקע לסקר חזאים שפרסם ה-ECB אבל החל מהשעה 14:00 החלו המדדים לאבד גובה לפני שתיקנו מעלה חזרה בצל פתיחה חיובית בארה"ב.

בגזרת המאקרו מוקדם יותר (09:00 שעון ישראל) התפרסם בגרמניה נתון האינפלציה לחודש אוקטובר שהציג ירידה של 0.3% במחירים (בהתאם לצפי), דווקא בצרפת נתון האינפלציה הפתיע לטובה ונשאר ללא שינוי כאשר הכלכלנים ציפו לירידה של עשירית האחוז בחודש אוקטובר.

מדד הדאקס הוסיף 0.37%, הקאק עלה 0.19% ומדד MICEX ברוסיה ננעל בירידה של 1.42%. בגלל התנודתיות החזקה בבורסות בגרמניה ורוסיה, ניתן לשער שהלחץ הוא מכיוון גיאופוליטי. נוסיף כי הירידה החדה במחירי הנפט הכבידו על סקטור האנרגיה באירופה וגררו ירידות שערים חדות במניות האנרגיה, כך מניית Royal Dutch Shell נפלה ב-2.11%.

מתחילת השנה התשואה במדד הדאקס היא שלילית בשיעור של 3.18%, בעוד התשואה על ה-S&P500 היא חיובית בשיעור של 10.3%.

אתמול דווח על החששות המהותיים מפני התלקחות מחודשת של מלחמת האזרחים באוקראינה. "ראינו שיירות רוסיות של טנקים, ארטילריה, חיילים חי"ר וציוד רב שנכנסו לשטח אוקראינה", כך אמר פיליפ ברידלוב מפקד חייל האוויר האמריקני בנאט"ו.

באופן כללי נציין כי המצב בין רוסיה לאוקראינה הוא של גישושים וסיורים משוריינים עויינים, אבל אין מתקפה ממש. סוג של תקופת המתנה. הסיפור הרוסי-אוקראיני מלווה את אירופה מזה שנה, הסובלת העיקרית מכך (פרט כמובן לצדדים המשתתפים), היא כלכלת גרמניה שהייצוא שלה נפגע בעקבות הקרבה הגיאוגרפית למקום ואופי כלכלתה המוטה יצוא.

מוקדם יותר באסיה: המגמה החיובית בבוקר הייתה ברקע לדיווח לפיו הבנק המרכזי בסין (People s Bank of China) ביצע פניות לגופים פיננסים במטרה להקל על ההלוואות לעסקים קטנים. באותו הזמן, ביפן נמשכות הספקולציות לפיהן ראש הממשלה הנוכחי יילך ובחירות בזק - במטרה לקבל תמיכה ציבורית לכוונתו לבטל את העלאת המע"מ הצפויה.

מדד הדאקס - תוך יומי

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    רמי 13/11/2014 18:58
    הגב לתגובה זו
    וגם בשווקים אחרים בעולם כולל הרצות הברית הטכנולגיה מאפשרת להם את זה אבל תקנו גם ביוקר אולי יהיו ירידות מדי פעם אבל הכיון הוא חיובי לפחות עד 2017
  • 4.
    קנו שורט דאקס ותהנו (ל"ת)
    שיפרה 13/11/2014 15:36
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    שכחתם שנתתי לכם קאסם דאקס פי שלושה (ל"ת)
    מיכה 13/11/2014 15:34
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    כי אמרתי לכם שורט דקס פי 3 - רווחים מובטחים (ל"ת)
    אמיר 13/11/2014 15:33
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    דן 13/11/2014 15:23
    הגב לתגובה זו
    נוווו ?
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.