
מאסק לסם אלטמן: "גנבת עמותה"
לאחר פוסט של סם אלטמן ובו מתוארת סאגת ביטול ההזמנה של הרואדסטר של טסלה שארכה 7.5 שנים, ומאסק הגיב בזעם והאשים את מנכ"ל OpenAI בכך ש“גנב עמותה”; העימות בין שני יזמי הטק גולש לאידיאולוגיה, אגו וכוח
היריבות בין אילון מאסק לסם אלטמן, שניים מהאנשים המשפיעים ביותר בעולם הטק וה-AI, שוב מתפרצת - הפעם סביב החזר כספי של 50 אלף דולר על רכב שמעולם לא נמסר.
הכול החל כאשר אלטמן, מנכ"ל OpenAI, פרסם ברשת X סדרת צילומי מסך שכינה “סיפור בשלוש מערכות”. בצילומים נראה כי הוא הזמין את הרואדסטר כבר ב־2018, שילם פיקדון של 50 אלף דולר, ובשנים האחרונות ניסה לבטל את ההזמנה עקב עיכובים ממושכים. לדבריו, כששלח בקשה להחזר, האימייל של מחלקת ההזמנות של טסלה הוחזר עם הודעת כישלון במסירה. "באמת התרגשתי מהרכב", כתב אלטמן, "ואני מבין עיכובים, אבל 7.5 שנים זה כבר הרבה זמן לחכות".
מאסק: "שכחת להזכיר את המערכה הרביעית"
כצפוי, מאסק, שמחזיק כיום בשליטה על פלטפורמת X, לא נשאר אדיש. בתגובה לפוסט של אלטמן הוא כתב: "שכחת להזכיר את המערכה הרביעית, שבה הנושא טופל וקיבלת
את ההחזר בתוך 24 שעות. אבל זה בטבע שלך". בהמשך הוסיף תגובה נוספת, הפעם חריפה יותר: "גנבת עמותה". זו אינה הפעם הראשונה שמאסק מאשים את אלטמן "בגניבת עמותה", ביטוי שחוזר אצלו מאז פרישתו מ-OpenAI בשנת 2018. מאסק היה בין מייסדי הארגון ב-2015, כשהוקם כעמותה ללא
מטרות רווח שמטרתה "להבטיח שבינה מלאכותית תשרת את טובת האנושות". אולם בהמשך דרכם נפרדו השניים, לאחר שמאסק התנגד למהלך שבו הפכה OpenAI לגוף רווחי חלקית הנתמך על ידי מיקרוסופט, ושבו לעמותה יש שליטה רגולטורית בלבד. לדברי מאסק, זהו שינוי יסודי של חזון החברה. לדבריו,
"OpenAI הוקמה כדי להיות פתוחה, שקופה ונטולת אינטרסים, והיא הפכה לכל מה שהתיימרה לא להיות".
המאבק הישן, הגרסה החדשה
מאז הפיצול ב-2018, היחסים בין מאסק לאלטמן הפכו לקרב מתוקשר ארוך־טווח. מאסק טוען כי אלטמן “סגר את הקוד” והפך את OpenAI לישות ממוקדת רווחים ולבת חסות של מיקרוסופט; אלטמן טוען בתגובה כי מאסק משתמש ב-X ובחברת הבינה המלאכותית שלו, xAI, כדי לקדם את האינטרסים האישיים שלו ולהחליש מתחרים. ישנם דיווחים שכבר ב-2018, מאסק ניסה למנוע מ־OpenAI לעבור למודל עסקי-מסחרי והציע למזג אותה עם טסלה, בטענה שטסלה תוכל לממן את מחקר ה-AI באופן עצמאי. כשההצעה נדחתה, מאסק עזב את הארגון, אך הסיפור לא הסתיים שם. בשנת 2024 הוא הגיש תביעה נגד OpenAI ומנהליה בטענה ש-"נטשו את הייעוד המקורי של החברה", אך מאוחר יותר משך את התביעה. באותה תקופה כבר הקים את xAI, שפיתחה את הצ’אטבוט Grok המשולב כיום בפלטפורמת X.
- ניצחון למאסק: בית המשפט העליון החזיר את חבילת השכר ההיסטורית של טסלה
- אילון מאסק, הנפקת ספייסX ומניית טסלה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מחלוקת על עקרונות – או על שליטה?
בעוד מאסק מתעקש ש-xAI שומרת על שקיפות ואינה מתיימרת להיות גוף פילנתרופי, אלטמן מציג את המודל ההיברידי של OpenAI, שבו העמותה האם מחזיקה בשליטה על החברה המסחרית,
כפתרון שמאפשר מימון חופשי וחדשנות מהירה, לצד שמירה על אחריות מוסרית. לדברי מאסק טוען כי אלטמן "שינה את החוקים באמצע המשחק" והפך את הארגון לישות רווחית שהשתלטה על כלכלת ה-AI, תוך ניצול המבנה של OpenAI כדי לעקוף רגולציה. מנגד, אלטמן מעדיף להתרחק מהעימות הציבורי
ולא הגיב ישירות לדבריו של מאסק. אך מאחורי חילופי הדברים עומדת שאלה עמוקה יותר: מי שולט בעתיד הבינה המלאכותית, יזמים פרטיים או מוסדות ציבוריים? מאסק דורש שה-AI תישאר "בשליטה אנושית קולקטיבית", בעוד שאלטמן מאמין שהדרך הבטוחה לקדם אותה היא באמצעות חדשנות מסחרית
מואצת, גם אם המשמעות היא ריכוז כוח כלכלי.
הרואדסטר כסמל לחזון שלא התגשם
האירוע הנוכחי סביב הרואדסטר הפך לסמל כמעט אירוני ליחסים בין שני היזמים. הרכב, שהובטח כבר ב-2017, מעולם לא הגיע לשוק, והוא מגלם בדיוק את מה שמאסק ואלטמן מואשמים בו
לעיתים: חזון עצום לצד ביצוע שנדחה שוב ושוב. מאסק טען לאחרונה בפודקאסט של ג'ו רוגן כי אב־טיפוס של הרודסטר “קרוב להדגמה”, וכי מדובר ב“מכונית שתהיה מטורפת יותר מכל רכבי ג’יימס בונד גם יחד”, אולי אף עם יכולת ריחוף חלקית (רמז לשילוב טכנולוגיות מ-SpaceX). אם יעמוד
מאסק בהבטחתו, הדגם צפוי להיחשף עד סוף השנה, אך גם אם כן, ייתכן שהסיפור סביב ההזמנה של אלטמן יישאר חקוק כעוד פרק במלחמה הבלתי נגמרת בין שניים מהאנשים שמעצבים את עולם ה־AI.
בסופו של דבר, מאסק הצהיר כי ההחזר הועבר לאלטמן "תוך 24 שעות", אבל העובדות כבר פחות משנות, היות והסיפור כבר יצא משליטה. מה שהחל כהודעת שירות לקוחות הפך למאבק על אמינות, חזון וזהות מוסרית של תעשיית הבינה המלאכותית. מאסק רואה בעצמו את “המצפון” של התחום; אלטמן מייצג את הגישה הפרגמטית של שוק ההון. שניהם חולקים חזון של עולם מונע בינה מלאכותית, אך חלוקים על מי צריך להחזיק במושכות. וכמו במקרה של הרודסטר, ייתכן ששתי הגישות עדיין נמצאות במחלקת המחקר והפיתוח.
גוגל אלפאבית רשתות חברתיותאלפאבית רוכשת חברת תשתיות ב־4.75 מיליארד דולר
ענקית הטכנולוגיה מרחיבה את שליטתה בתשתיות חשמל ומרכזי נתונים כחלק מהיערכות לגידול בביקוש למחשוב ולבינה מלאכותית, על רקע מגבלות רשת החשמל בארה״ב
אלפאבית Alphabet 1.48% הודיעה כי תרכוש את חברת התשתיות Intersect Power בעסקת מזומן בהיקף של 4.75 מיליארד דולר, בתוספת חוב קיים. המהלך משתלב בגל השקעות רחב של ענקיות הטכנולוגיה, המבקשות להרחיב במהירות את קיבולת מרכזי הנתונים והאנרגיה הנדרשת להפעלתם, על רקע העלייה החדה בביקוש למחשוב עבור יישומי בינה מלאכותית.
Intersect עוסקת בפיתוח תשתיות אנרגיה ומרכזי נתונים, ולפי הודעת אלפאבית מחזיקה בצבר פרויקטים בהיקף של מספר ג’יגוואטים, הנמצאים בשלבי פיתוח או הקמה. רכישת החברה צפויה להעניק לגוגל גישה ישירה למקורות חשמל נוספים, בתקופה שבה רשתות החשמל בארה״ב מתקשות לעמוד בקצב הביקוש הגובר. העסקה מגיעה לאחר שגוגל כבר יצרה קשרים עסקיים עם Intersect בשנה שעברה, אז נכנסה להשקעה מיעוט והחלה בשיתוף פעולה לפיתוח מתקני ייצור חשמל בסמוך לקמפוסים של מרכזי נתונים. כעת, אלפאבית מבקשת להעמיק את השליטה בשרשרת האספקה האנרגטית הנדרשת לפעילותה.
לדברי אלפאבית, Intersect תמשיך לפעול כיחידה נפרדת תחת המותג הקיים, ולא תשולב באופן מלא בפעילות גוגל. הנהלת החברה תישאר על כנה, ובראשה המנכ״ל שלדון קימבר. נכסים פעילים של Intersect בטקסס, וכן נכסים פעילים ומתוכננים בקליפורניה, לא ייכללו בעסקה.
אלפאבית תרכוש את פלטפורמת פיתוח האנרגיה של Intersect ואת צוות העובדים העוסק בפרויקטים שכבר הוקצו לגוגל. מדובר בנכסים שנועדו לתמוך ישירות בהרחבת פעילות מרכזי הנתונים של החברה בארה״ב.
- אלפאבית מתחזקת, OpenAI נחלשת: המשקיעים משנים כיוון במרוץ ה־AI
- המכוניות של Waymo הפכו לאגרסיביות: מבצעות עקיפות מסוכנות ופרסות לא חוקיות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ענקיות הטכנולוגיה רוצות חשמל
העסקה משקפת מגמה רחבה יותר בענף, שבה חברות טכנולוגיה גדולות מחפשות חיבור ישיר לייצור חשמל. הביקוש למרכזי נתונים גדולים, המונעים על ידי מודלים מתקדמים של בינה מלאכותית, הפך את סוגיית האנרגיה לאחד מצווארי הבקבוק המרכזיים של הענף.במקביל, גם שחקנים נוספים בוחנים רכישות בתחום. קבוצת סופטבנק בוחנת יעדים אפשריים בענף מרכזי הנתונים, וחברות השקעה פרטיות פועלות לרכישת ספקיות תשתית ורשתות חשמל, במטרה ליהנות מהגידול בביקוש.
וול סטריט שור (גרוק)וול-סטריט סיימה בעליות שערים; אנבידיה עלתה ב-3%, צים קפצה ב-6%
שווקי המניות בוול סטריט רשמו עליות שערים בנפח מסחר דליל יחסית, כאשר המשקיעים עיכלו שורת נתוני מאקרו לקראת חופשת חג המולד. מדד S&P 500 עלה זה היום הרביעי ברציפות, בהובלה ברורה של מניות הטכנולוגיה, למרות שנתוני הכלכלה לא חיזקו את ההערכות להורדות ריבית קרובות מצד הפדרל ריזרב. מחזורי המסחר היו נמוכים בכ־35% מהממוצע החודשי, נתון אופייני לתקופה שלפני החגים. למרות זאת, המדדים המרכזיים המשיכו להתקדם, וה־S&P 500 עלה ב-0.5% וחצה את רמת 6,900 הנקודות. הנאסד״ק טיפס ב-0.6% והדאו ב-0.2%.
בשוק האג"ח נרשמה חולשה באיגרות החוב הקצרות. תשואת האג"ח לשנתיים, הנחשבת רגישה במיוחד לציפיות למדיניות הריבית, נותרה מעל 3.5%, לאחר שנתוני הצמיחה הראו כי הכלכלה האמריקאית התרחבה בקצב המהיר ביותר מזה כשנתיים. בהמשך המסחר נרשמה התאוששות מסוימת באג"ח, על רקע ירידה במדד אמון הצרכנים.
הנתונים מציירים תמונה מעורבת: הכלכלה ממשיכה להתרחב בקצב יציב, אך תחושת הצרכנים פחות אופטימית. בוול-סטריט סבורים כי אם הצרכנים ימשיכו להפגין חוסן גם במהלך עונת החגים והרבעון הרביעי, הדבר עשוי לתמוך בצמיחה ובתחזיות הרווח של החברות.לפי האנליסטים, רווחי החברות ממשיכים להפתיע לטובה, והמשקיעים מקווים שהמגמה תימשך גם בשנת 2026.
במקביל, השווקים נכנסים לתקופה המכונה “ראלי סנטה קלאוס”, שמתחילה רשמית השבוע. לפי נתונים היסטוריים מאז 1950, מדד S&P 500 רשם בתקופה זו תשואה ממוצעת של כ־1.3%, עם תוצאות חיוביות בכ־78% מהמקרים. עם זאת, אנליסטים מדגישים כי מדובר בדפוס היסטורי ולא בהבטחה. נתונים נוספים מראים כי יום המסחר שלאחר חג המולד היה לאורך השנים אחד הימים החזקים ביותר לשוקי המניות, אך גם כאן, ההיסטוריה אינה ערובה להמשך המגמה.
- אנבידיה וטסלה עולות כ-1.3%, סטרטג'י עולה בעקבות הביטקוין - המניות הבולטות בוול סטריט
- וול-סטריט ננעלה בירוק; מניות הקוונטים זינקו, גילת וסולאראדג׳ קפצו ב-6%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
זינקה 88% בדצמבר: מה עומד מאחורי הזינוק במניית רוקט לאב Rocket Lab USA -0.48%
- חוזה ביטחוני בהיקף של 816 מיליון דולר, הרחבת צבר ההזמנות ל־1.4 מיליארד דולר ושיא במספר השיגורים מציבים את רוקט לאב בשורה אחת עם קבלני הביטחון הוותיקים
