
פיירפליי צוללת ב־23% לאחר פיצוץ רקטה
החברה מדגישה כי לא היו נפגעים ושפרוטוקולי הבטיחות נשמרו, אך התקרית מוסיפה אי־ודאות לתוכניות השיגור לשנים הקרובות; למרות הפגיעה באמון המשקיעים, אנליסטים עדיין מעריכים פוטנציאל עלייה של כמעט 100% במחיר המניה ומאמינים ביכולת פיירפליי להתאושש בדומה ל־SpaceX
מניית פיירפליי איירוספייס Firefly Aerospace -12.87% צוללת ב-20% אחרי שרקטה של החברה התפוצצה במהלך בדיקות. הפיצוץ התרחש בשלב הראשון של רקטת אלפא טיסה 7 של פיירפליי במהלך בדיקות קרקע. "פרוטוקולי הבטיחות נשמרו, וכל הצוות בטוח", הודיעה החברה. "אנחנו בוחנים את הנזק למתקן הבדיקות... אנחנו לומדים מכל בדיקה כדי לשפר את העיצובים ולבנות מערכת אמינה יותר. נשתף מידע נוסף על המשך הדרך במועד מאוחר יותר".
טכנולוגיית החלל היא תחום מסובך, וגם החברות הכי מצליחות נכשלות. SpaceX, למשל, חוותה לאחרונה פיצוץ של רקטת סטארשיפ במהלך בדיקות, ואיבדה רקטות רבות לאורך השנים. עם זאת, זה לא מנע ממנה להפוך לספקית שירותי השיגור הגדולה בעולם. השנה בלבד SpaceX שיגרה את רקטת הפלקון 9 שלה יותר מ-120 פעמים – יותר ממחצית מכל השיגורים למסלול ברחבי העולם.
התקרית מוסיפה אי-ודאות לתוכניות החברה, כתבה האנליסטית שילה קהיאוגלו מג'פריס. "לפני אובדן השלב הראשון, פיירפליי הייתה בטוחה שטיסה 7 וטיסה 8 יתרחשו ב-2025", הוסיפה. טיסה 7 לא תתרחש. עם זאת, קהיאוגלו מעריכה קצב של 24 טיסות בשנה עד 2028, מה שיניב כ-360 מיליון דולר בהכנסות. קהיאוגלו מדרגת את המניה go "קנייה" ומחיר יעד של 60 דולר למניה. בסך הכל, שבעה אנליסטים עוקבים אחרי החברה. ארבעה מדרגים את המניה "קנייה". מחיר היעד הממוצע של האנליסטים הוא כ-56 דולר למניה.
ספקית פתרונות מקצה לקצה
פיירפליי שואפת להיות ספקית פתרונות חלל מקצה לקצה – שיגורים, נחיתות על הירח וטכנולוגיות מסלול. הנחתת בלו גוסט שלה נחתה בהצלחה על הירח במרץ והצליחה לפעול שם. זה היה הישג משמעותי שהוכיח שהחברה מסוגלת לספק תוצאות, לפחות בחלק מהפעילויות שלה.- פיירפליי ממריאה 20% לאחר זינוק במכירות
- פיירפליי מזנקת 8% לאחר התרחבות לסקטור הביטחון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פיירפליי לא לבד בבעיות הטכניות. ההיסטוריה של SpaceX מראה שאפשר להיתקל בהמון קשיים ועדיין להצליח. SpaceX איבדה רקטות רבות, חוותה כישלונים בבדיקות, ועדיין הצליחה להפוך לחברה הכי מוצלחת בתחום. השאלה היא אם פיירפליי תצליח ללכת באותה הדרך. האנליסטים עדיין מאמינים בחברה. מחיר היעד הממוצע של 56 דולר מעיד על כך שהם רואים פוטנציאל עלייה של כמעט 100% ממחיר המסחר הנוכחי. זה הימור על כך שהחברה תתאושש מהמכה הזו ותמשיך בתוכניות שלה.
בינתיים, המשקיעים שקנו במחיר ההנפקה של 45 דולר איבדו כ-37% מההשקעה שלהם. אלה שקנו בשיא של 73.80 דולר איבדו עוד יותר. תזכורת למה השקעה בחברות טכנולוגיה צעירות בתחום החלל היא מסוכנת – הטכנולוגיה מסובכת, העלויות גבוהות, והסיכון לכשלונות טכניים קיים תמיד.
- 1.אנדריי 30/09/2025 20:11הגב לתגובה זורוסיה הייתה ותישאר אחת השחקניות המרכזיות בחלל עם הישגים מרשימים מהעבר ועד היום
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותתוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה
19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה
שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר
מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי
של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.
כוחו של הרגל
הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב
החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה
למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.
האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני
שיאומי אימצה גישה שונה
לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו
ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.
ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות
כמעט
בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב
של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.
לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין
עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.
מי תשתלט על וורנר ברוס? 3 מתחרות הגישו הצעות
פרמאונט, קומקאסט ונטפליקס הגישו הצעות לרכישת וורנר ברוס דיסקברי - כל אחת עם גישה שונה, וגם - 10 עובדות על וורנר ברוס שכנראה לא ידעתם
חברת וורנר ברוס דיסקברי, הבעלים של אולפני הסרטים והטלוויזיה האגדיים וורנר ברוס ושל שירות הסטרימינג HBO Max, הפכה באחרונה ליעד אסטרטגי מבוקש עבור שלושה שחקנים מרכזיים בענף המדיה: פרמאונט, קומקאסט ונטפליקס.
לפי דיווחים, שלוש החברות הגישו הצעות רכישה לא מחייבות, כאשר וורנר דיסקברי מקווה להשלים את תהליך הבחינה עד לסוף השנה. עם זאת, המורכבות הרגולטורית והמבנה העסקי של וורנר, הכולל גם ערוצי כבלים כמו CNN, TNT ו-Food Network, הופכים את העסקה לאתגר לא קטן.
מבין המציעות, רק פרמאונט מתעניינת ברכישת כלל נכסי החברה, כולל האולפנים, שירותי הסטרימינג וערוצי הכבלים. לעומתה, נטפליקס וקומקאסט מבקשות לרכוש רק את חטיבת האולפנים והשירותים הדיגיטליים – ללא ערוצי הכבלים.
העניין הגובר ברכישת וורנר מגיע על רקע יוזמה פנימית של החברה לפצל את נכסיה לשתי חברות, אחת שתתמקד באולפנים ובסטרימינג, והשנייה שתאגד את ערוצי הכבלים. המהלך נועד לפשט את המבנה ולאפשר מיזוגים או רכישות גמישות יותר.
- וורנר ברוס למכירה: המניה זינקה 10% לאחר פתיחת המידע הפיננסי לרוכשים
- וורנר ברוס מסרבת להצעת רכישה של פראמאונט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פרמאונט כבר הגישה שלוש הצעות קודמות כאשר האחרונה עמדה על כ-23.50 דולר למניה, והייתה אמורה להתבצע בעיקר במזומן. במקביל, קומקאסט ונטפליקס בוחנות רכישה ממוקדת ללא התחייבות מלאה לכלל הפעילויות.
