תקרית באלסקה: רוסיה מתגרה באמריקה - האם אנחנו על סיפה של מלחמת עולם?
רוסיה "בודקת את הגבולות" של המערב - כטב"מים שחודרים לפולין ומטוסים שטסים על התפר של אלסקה - המתיחות מגיעה לנקודת רתיחה: השאלה הגדולה שמרחפת עכשיו היא האם זו הרתעה הדדית בלבד, או סימנים ראשונים להתנגשות היסטורית? הנה כל התרחישים שעל השולחן
בשבועות האחרונים נרשמת הסלמה מתמשכת בזירות שונות שבהן פועלת רוסיה מול המערב. בחזית הצפונית, בצמוד לארצות הברית, מדווח פיקוד ההגנה האווירית של צפון אמריקה (NORAD) כי ארבעה מטוסי קרב מדגם F-16, מטוס תצפית E-3 ומטוסי תדלוק אווירי הוזנקו כדי ליירט ולזהות
מפציצים ומטוסי קרב רוסים שחדרו לאזור זיהוי ההגנה האווירית של אלסקה. התקרית הזאת היא חמורה אבל בכלל לא נדירה. זה כבר האירוע התשיעי מתחילת השנה שבו מטוסים רוסיים חודרים אל תוך האזור האווירי שבו ארה"ב מזהה פעילות כמאיימת. אפילו שמדובר בשטח בינלאומי ולא בהפרת
ריבונות ישירה, עצם הפעילות נועדה לאתגר את ארה"ב ולבחון את מוכנותה המבצעית.
רוסיה "בודקת גבולות"
במקביל, זירות נוספות במזרח אירופה הולכות ומתחממות. בפולין נרשמו החודש דיווחים על חדירה של לא פחות מ־19 כלי טיס בלתי מאוישים שמקורם ברוסיה.
חלקם הופלו, אחרים חמקו ובכל מקרה מדובר בהפרת גבול אווירי חוזרת ונשנית שמציבה את וורשה בפני דילמה ביטחונית. פולין אפילו הפעילה את סעיף 4 באמנת נאט"ו, המאפשר למדינות החברות להתכנס לדיון משותף כאשר אחת מהן חשה מאוימת. במדינות הבלטיות, דוגמת אסטוניה, נרשמו מקרים
של חדירה בוטה של מטוסי מיג רוסיים שנשארו בשמי המדינה במשך דקות ארוכות עד שהורחקו באמצעות מטוסי יירוט של הברית. התקריות האלה הן קטנות לכאורה, אבל אם לא מסתכלים עליהן אחת אחת אלא כמכלול אנחנו רואים דפוס פעולה מכוון שנועד לשחוק את הקווים האדומים של נאט"ו ומעצמות
המערב.
הדפוס הזה מצביע על אסטרטגיה רוסית כפולה. מצד אחד, מוסקבה לא מעוניינת בעימות ישיר מול המערב, שבו ברור לה שמאזן הכוחות נוטה לרעתה. מצד שני, היא מחפשת כל דרך לייצר לחץ על מדינות הברית, לשדר ביטחון עצמי ולבדוק את גבולות ההרתעה. טיסות מתגרות לארצות הברית דרך החזית הארקטית, חדירת רחפנים לשמי פולין או טיסות קרב מעל אסטוניה כל אלה הם מבחנים מתמשכים למוכנות של נאט"ו, ובו בזמן גם מסר פנימי לרוסים עצמם על העוצמה והעמידות האיתנה של המדינה מול "האיום המערבי".
משבר הטילים של קובה - מלחמה גרעינית שנמנעה
הבעיה המרכזית נעוצה לא רק בעצם ההתגרויות אלא באפשרות של טעות חישוב. ההיסטוריה מלמדת שמלחמות גדולות נפתחו לעיתים בשל אירוע נקודתי שיצא משליטה. אחד המקרים המפורסמים ביותר התרחש באוקטובר 1962, בשיאו של משבר הטילים בקובה. במהלך אותו חודש מתוח, שבו
ארצות הברית וברית המועצות התקרבו יותר מכל לנקודת עימות גרעיני, נרשמו כמה אירועים נקודתיים שכמעט הפכו להתנגשות כוללת. טייס U-2 אמריקאי הופל מעל שמי קובה וטייסו נהרג, בעוד טייס U-2 אחר סטה בטעות אל מעל שטח סובייטי בצפון־מזרח ברית המועצות. הוזנקו לעברו מטוסי
מיג, וארה״ב הפעילה מטוסי יירוט מצוידים בטילים גרעיניים שנכנסו לכוננות. כל אלה התרחשו כאשר העולם היה בדרגת הכוננות הצבאית הגבוהה ביותר מאז מלחמת העולם השנייה, DEFCON 2 ורבים העריכו שהמלחמה הגרעינית כבר בפתח.
- רחפנים בשמי ברלין: איך גרמניה ואירופה כולה נלחמת בתופעה שמשבשת את התעופה האזרחית
- "בטווח הארוך מחירי הנפט צריכים להיות סביב 30-40 דולר לחבית"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במקביל, משחתות אמריקאיות זיהו סמוך לחופי
קובה את הצוללת הסובייטית B-59. הלחץ שהפעילו עליה באמצעות פצצות עומק אילץ את מפקדה לשקול שיגור טורפדו גרעיני. רק בזכות התנגדותו של הקצין הבכיר וסילי ארכיפוב נמנעה קטסטרופה שתייתר כל דיון דיפלומטי. האירועים הללו המחישו את עומק הסכנה שבשילוב בין לחץ מתמשך, תמרונים
צבאיים והחלטות רגעיות בשטח. בסופו של דבר, דווקא סדרת טעויות וחיכוכים שנראו אז שוליים דחקה את המנהיגים ג’ון קנדי ודיקטטור בריה״מ ניקיטה חרושצ’וב להגיע להסכמות חפוזות שכללו הסרת הטילים הסובייטיים מקובה בתמורה להתחייבות אמריקאית שלא לפלוש לאי והסרה חשאית של טילי
"יופיטר" אמריקאיים מטורקיה.
המשבר ההיסטורי הזה משמש עד היום תמרור אזהרה. הוא מראה שהאיום לא נובע בהכרח ממדיניות מכוונת אלא דווקא מטעות קטנה שמתרחשת בזמן הלא נכון, במקום הלא נכון, מול הצד הלא נכון. טייס רוסי שמפרש באופן מוטעה תמרון יירוט, מפקד פולני שמורה לירות לעבר רחפן או מטוס שחדר עמוק מדי, או תקלה טכנית שמביאה להתנגשות בשמיים – כל אחד מהתרחישים הללו יכול להפוך בתוך דקות לאירוע עם נפגעים, שבעקבותיו יידרדרו שני הצדדים במהירות להסלמה צבאית מיידית. במקרה כזה, כפי שנראה גם ב־1962, מנגנוני הבלימה והדיפלומטיה עלולים להתקשות מאוד לעצור את ההידרדרות במדרון החלקלק.
תרחישים אפשריים
תרחיש 1: המשך התגרות מבוקרת
רוסיה שומרת על משחק של עצבים מבלי לחצות קווים אדומים. טיסות יימשכו באזורים רגישים, אך יישארו במרחב האווירי הבינלאומי. המטרה: בדיקת מוכנות נאט"ו, שידור כוח פנימי והעברת מסר אסטרטגי. הסיכון: תאונה או תמרון מוטעה שיכולים להדליק אש גדולה.
- עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
- השווקים סוגרים שנה בעליות - מה קורה באסיה ובחוזים והאם האופוריה מוצדקת?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
תרחיש 2: הסלמה מדורגת
חדירה של מטוס או רחפן רוסי לעומק מדינה חברה עלולה להביא לירי ישיר מצד אותה מדינה. בתגובה, מוסקבה תבחר צעד נגדי כמו שיגור מטוסים נוספים או הפעלת מערכות נ"מ. שרשרת האירועים עשויה להתרחב ולגרור את נאט"ו למצב שבו אי אפשר עוד להסתפק במהלכים סמליים בלבד.
תרחיש 3: עימות פתוח
התרחיש הקיצוני והמסוכן ביותר. עימות צבאי ישיר בין רוסיה לנאט"ו, שבו יופעלו חיל האוויר, מערכות טילים וספינות קרב. זהו תרחיש שסיכויו נמוכים, אך אי אפשר להתעלם ממנו כאשר מתבצעות תגרויות כה קרובות לשטחי ריבונות. במקרה כזה, ההשלכות יהיו מיידיות וגלובליות, הן במישור הביטחוני והן הכלכלי.
רוסיה משחקת משחק עצבים
גם לרוסיה יש גבולות יכולת ברורים. פריסת מטוסי קרב לטווחים רחוקים מחייבת תדלוק אווירי מורכב וניהול לוגיסטי כבד. ניהול כמה חזיתות במקביל באוקראינה, במזרח אירופה ובחזית הארקטית מציב עומס קשה על המשאבים שלה. מנגד, נאט"ו שומרת על יתרון טכנולוגי, מערכתי
ודיפלומטי, והמסרים החוזרים על האפשרות של ירי ישיר לעבר מטוסים חודרים מהווים מרכיב הרתעתי לא פחות חשוב מהכוחות עצמם.
מעבר לשיקולים הצבאיים, כל תקרית מהסוג הזה מייצרת תנודתיות בשווקים. השקעות בתעשיות ביטחוניות גוברות, מדינות אירופה מגבירות הוצאה
צבאית, ושוקי האנרגיה מגיבים בחשש לשיבושים בזרימות גז ונפט. כל צעד רוסי או תגובה מערבית מתורגמים מיידית לתנודות במדדי מניות ובסחורות, כך שהעימות אינו נשאר במגרש הצבאי בלבד.
רוסיה מציבה כיום את המערב מול מבחן הרתעה - האם ניתן לבלום התגרויות מתמשכות
מבלי להיגרר לעימות צבאי? אירועי אלסקה, פולין והבלטיות הם חלק ממשחק מתוח שבו כל צד מודד את התגוב של הצד האחר. השאלה היא לא אם יתרחש עימות כלשהו אלא האם הוא יישאר בגדר "משחק עצבים מבוקר", או שטעות קטנה תהפוך אותו לניצוץ שיפתח חזית רחבה ובלתי צפויה? ימים יגידו.
- 8.אנונימי 18/10/2025 16:25הגב לתגובה זומי.זאת רוסיהאוקראינה.גילתה את היכולות .. שלה שהם מוגבלות!!רוסיה.סומכת רק על ההרתעה הגרעינית.אולי.בזה גם.. תאכזב .. את.עצמה!!
- 7.אנונימי 10/10/2025 22:51הגב לתגובה זוהצבא הרוסי מיושן בלי חיילים ארהב מפרקתאת רוסיה בשבוע.
- 6.טראמפ אומר שרוסיה היא נמר של נייר אז קבל את התשובה הרוסית (ל"ת)אנונימי 26/09/2025 11:38הגב לתגובה זו
- 5.העולם צריך להיחרב. עולם השקר (ל"ת)אנונימי 25/09/2025 19:58הגב לתגובה זו
- 4.אנונימי 25/09/2025 19:57הגב לתגובה זוחסר התרחיש של הפלת מטוס בטעות או פגיעה בטעות באזרחים שתחייב תגובה צבאית ותדרדר להסלמה
- 3.אנא כורדי אנונימי 25/09/2025 19:56הגב לתגובה זוולא מאף סיבה אחרת. כל תהליך סביב גילוי כלי טייס רוסיים מחייב חשיפת יכולות ואת זה רוסיה עושה בעלות של פרוטות הפעלת רחפנים או כתבמים עולה פרוטות בהשוואה לכמות המודיעין שהיא מקבלתחושפת.
- 2.מזכיר את תפוס הפעולה הערביפרסי. הרבה אגו ללא כיסוי תחת (ל"ת)מישל 25/09/2025 19:21הגב לתגובה זו
- 1.הרוסי הזה כנראה מכר מניות בוולסטריט ורוצה לעשות סיבוב זה ההזדמנות לאוקראינים לתקוף (ל"ת)אא 25/09/2025 16:38הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
צילום: Jens Mahnke, Pexelsעלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל
לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך.
זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות".
אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".
מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.
- העלאת דירוג לטבע; מניית החברה בשיא של 8 שנים
- טבע מגישה בקשה ל‑FDA לזריקה חודשית לסכיזופרניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות
שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.
