פיירפלייפיירפליי

פיירפליי מתרסקת לאחר דוחות ראשונים מאכזבים

חברת השיגורים האמריקאית פרסמה את דוחותיה הראשונים מאז ההנפקה באוגוסט, עם הפסד מתואם של 5.78 דולר למניה וירידה של יותר מ-25% בהכנסות ל-15.5 מיליון דולר; בתגובה, המניה צונחת דו ספרתי במסחר המוקדם וחוזרת כמעט למחיר ההנפקה, בעוד אנליסטים מתלבטים בין ביקוש חזק וצבר הזמנות של 1.3 מיליארד דולר לבין שריפת מזומנים גבוהה ואי־ודאות תפעולית

רן קידר |

חברת פיירפליי אירוספייס Firefly Aerospace 2.12%  , אחת מהחברות החדשות בשוק השיגורים המסחריים, נכנסה לבורסה רק לפני חודש במחיר של 45 דולר למניה. זמן קצר לאחר מכן טסה המניה לשיא של 73.8 דולר, כשהמשקיעים מהמרים על ביקושים גוברים לשיגורי לוויינים ולחוזי הגנה. אולם לאחר פרסום הדוחות הראשונים של החברה לאחר שהפכה ציבורית נחשפו נתונים קשים: הפסד מתואם של 5.78 דולר למניה, וסך הכל הפסד של 80.3 מיליון דולר, שהגביר את ההפסד של 4.6 דולר בשנה שעברה. ההכנסות הסתכמו ב-15.5 מיליון דולר, ירידה של יותר מ-25% משנה לשנה ואף מתחת לציפיות האנליסטים, שעמדו על כ-17.3 מיליון דולר. 

התגובה בשוק צניחה דו ספרתית שהחלה בכ-13% והתמתנה מעט לכ-10%, ואם המגמה תמשיך, המניה תחזור כמעט למחיר ההנפקה. בכך נמחקו הרווחים שנצברו לאחר ראלי חד של 9.6% רק יום קודם לכן, בעקבות הודעת החברה על הרחבת חוזה עם נאס"א בהיקף של 10 מיליון דולר. התזזיתיות הזו ממחישה את הקושי של חברות חלל צעירות לשכנע את השוק כי יש להן לא רק חזון אלא גם מסלול יציב לרווחיות. 

האנליסטים מציינים כי אין זו הפתעה וכי ענף השיגורים מאופיין בתנודתיות גבוהה מאוד בהוצאות ובהכנסות. כל שיגור כרוך בהכנות ארוכות, בעלויות גבוהות ובסיכונים טכנולוגיים, ולכן קשה לעמוד בתחזיות רבעוניות וציינו כי ייצור חלל, ובמיוחד שיגורים, תמיד יביאו חוסר יציבות שמקשה לעמוד בציפיות שוק, אך הביקוש נמצא שם והצמיחה ארוכת הטווח מבוססת על חוזים ממשלתיים וביטחוניים. 

נקודות של אור ופוטנציאל 

לצד ההפסד, ציינה החברה כי השלימה 95 ניסויי בעירה חמה למנוע Miranda, שאמור להניע את טיל הדור הבא, Eclipse, המיועד לשיגור ראשון כבר ב-2026. מדובר בצעד חשוב שמעיד על התקדמות טכנולוגית ועל יכולת לספק פתרונות מגוונים מעבר למשגר Alpha הקיים, שבו בוצעו עד כה שישה שיגורים בלבד. 

למרות התוצאות המאכזבות, הביקוש לשירותי פיירפליי נותר חזק. החברה דיווחה כי צבר ההזמנות שלה הגיע ל-1.3 מיליארד דולר עד סוף יולי, עלייה של כ-18% מתחילת השנה. מדובר בחוזים הכוללים גם לקוחות מסחריים וגם מוסדות ביטחוניים, ובהם נאס"א, שחתמה עמה על הרחבות חוזים. התחזית השנתית מעודכנת להכנסות של 133-145 מיליון דולר ב-2025, נתון שאם יתגשם יהווה קפיצה משמעותית ביחס למצב הנוכחי. 

בזירת האנליסטים חלוקות הדעות: במחנה האופטימי נמצאים ג'פריס (יעד 60 דולר), קאנטר פיצג'רלד (65 דולר) וג'יי.פי מורגן (55 דולר), שמצביעים על הביקוש הממשי לשיגורים, על תקציבי ההגנה ההולכים ותופחים, ועל הפוטנציאל לייצר מובילות בשוק שבו מתחרות כמו SpaceX ו-Rocket Lab. במחנה הזהיר, דויטשה בנק (45 דולר), מורגן סטנלי (52 דולר) וגולדמן זאקס (54 דולר) מזכירים שהחברה שורפת מזומנים בקצב מהיר מאוד, ושכל עיכוב או תקלה טכנית עלול לערער את אמון המשקיעים. 

הנפקת פיירפליי בתחילת אוגוסט נועדה לספק לחברה חמצן פיננסי והגיעה ברגע שבו תעשיית החלל הופכת לקריטית גם אסטרטגית. על רקע המתיחות הגיאופוליטית, ובעיקר המלחמה באוקראינה והחששות ממלחמות עתידיות בחלל, הממשלות משקיעות סכומי עתק בפיתוח מערכות שיגור ולוויינים. פיירפליי מנסה למצב עצמה כספקית "דור שני", המסוגלת להציע גמישות ושירותים מהירים יותר מהמתחרים הגדולים. אך הדרך לשם עוד ארוכה. החברה צריכה להוכיח רצף שיגורים מוצלח, לצמצם את ההפסדים ולהוכיח יכולת לעמוד בלוחות זמנים קשוחים, אתגרים לא פשוטים עבור שחקן צעיר בזירה תחרותית ויקרה. בינתיים, תנודתיות חריפה במניה מלמדת שהמשקיעים מתלבטים: האם מדובר בהזדמנות לקפיצה לעולם חדש של שוקי חלל והגנה, או בחברה שנשרפת באטמוספירה עוד לפני שהגיעה למסלול.

קיראו עוד ב"גלובל"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

טראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AIטראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AI

טראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי

בציוץ ברשת החברתית שלו טראמפ מציג יוזמה לחלק "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח, שימומן מההכנסות המיסוי על יבוא; את המתנגדים לתכנית טראמפ מכנה "טיפשים"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה טראמפ

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פרסם פוסט חריג ברשת Truth Social, שבו הוא מגן על מדיניות המכסים האגרסיבית שלו וכינה את מתנגדיה "טיפשים". לדבריו, מדיניות זו חיזקה את הכלכלה האמריקאית, הפכה את ארצות הברית ל"מדינה העשירה והמכובדת ביותר בעולם" והביאה לשווקים פיננסיים בשיא של כל הזמנים.

"אנשים שמתנגדים למכסים הם שוטים!", כתב טראמפ, כשהוא מייחס את מצבה הכלכלי של ארצות הברית להטלת המכסים על יבוא. הוא טען כי ארצו נהנית כיום מ"אינפלציה כמעט אפסית" ומ"שוק מניות בשיא היסטורי", והוסיף כי תוכניות הפנסיה האמריקאיות (401(k)) נמצאות ברמות הגבוהות ביותר אי פעם.

טראמפ הוסיף כי הכנסות המדינה ממסים על יבוא עומדות על "טריליוני דולרים", שלדבריו יסייעו להתחיל לצמצם את החוב הלאומי, העומד כיום על כ-37 טריליון דולר. לדבריו, המדיניות מביאה לראשונה מזה שנים לזרימת הכנסות ישירה לקופת המדינה ממדינות זרות, במקום הסתמכות על חוב או גירעון.

דבריו מגיעים על רקע המשך הוויכוח הציבורי סביב מדיניות המכסים התמוכים רואים במכסים כלי לשיקום התעשייה האמריקאית ולחיזוק עצמאותה הכלכלית, בעוד כלכלנים מזהירים כי מדובר בצעד שמעלה את יוקר המחיה ומכביד על הצרכן המקומי.

לצד ההתבטאויות התקיפות, טראמפ ממשיך לרמוז כי בכוונתו להשתמש בהכנסות מהמכסים למימון תשלומים ישירים לציבור מהלך שכינה בעבר "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח אבל בשלב זה מדובר ברעיון בלבד שטרם עוגן בתוכנית כלכלית רשמית.


הציוץ שפרסם הנשיא טראמפ ברשת  Truth Social