אובר ו-Waymo מרחיבות את השת"פ: הרובוטקסי מגיע לאטלנטה

לאחר ההשקה באוסטין, שירות "Waymo on Uber" מגיע גם לבירת ג'ורג'יה, המשתמשים יוכלו להזמין מונית אוטונומית ישירות דרך אפליקציית אובר

אביחי טדסה |
נושאים בכתבה אובר ווימו

שיתוף הפעולה בין אובר לבין חברת הרכב האוטונומי Waymo ממשיך להתרחב, והפעם לאטלנטה. החל מהשבוע, משתמשי אובר בעיר יוכלו להזמין מונית רובוטית של Waymo באמצעות האפליקציה, כחלק מהשירות המסחרי "Waymo on Uber". מדובר במהלך משמעותי שמצטרף לפעילות שכבר החלה במרץ השנה באוסטין, ובמסגרתו פועלת Waymo בצי של למעלה מ-100 רכבים אוטונומיים.


השירות באטלנטה צפוי לכסות בשלב הראשון שטח של כ־65 מיילים רבועים. ב-Waymo מציינים כי הצי בעיר מונה כעת "עשרות" רכבים בלבד, אך הוא צפוי להתרחב בהמשך השנה, כחלק מתוכנית רחבה לבניית תשתית תחבורה אוטונומית בשיתוף עם אובר.


בניגוד לשירותי Waymo בערים אחרות כמו פיניקס, לוס אנג'לס וסן פרנסיסקו שבהן הזמנת המונית נעשית דרך אפליקציה ייעודית, השירות באטלנטה מתבצע כולו דרך אפליקציית אובר. המשתמשים יכולים לבחור להעדיף מונית רובוטית, אך גם להחליף לנסיעה עם נהג אנושי אם יעדיפו. הנוסעים מפעילים את הנסיעה, פותחים את דלתות הרכב ואפילו את תא המטען ישירות דרך האפליקציה. במטרה להוריד חסמים, עלות הנסיעה עם Waymo תואמת את המחירים של UberX או Uber Comfort, ללא תוספת תשלום על בחירה ברכב אוטונומי.


Waymo מספקת את הטכנולוגיה, אובר את התפעול

שיתוף הפעולה בין החברות מבוסס על חלוקת תחומי אחריות ברורה: Waymo אחראית על הנהיגה האוטונומית, כולל ניטור הטכנולוגיה, תגובה בזמן אמת וסיוע בשטח במקרה הצורך. אובר, מצידה, מנהלת את הלוגיסטיקה: ניקוי, טעינה, תחזוקה, וגם את ממשק המשתמש והגישה לרכב באמצעות האפליקציה.


אובר שכבר משתפת פעולה עם 18 חברות רכב אוטונומי, דיווחה לאחרונה כי היא רושמת קצב שנתי של 1.5 מיליון נסיעות אוטונומיות דרך רשת השותפים שלה. Waymo, מנגד, מספקת כ־250 אלף נסיעות רובוטקסי בתשלום מדי שבוע ברחבי ארה"ב.


ההשקה באטלנטה היא חלק מהרחבת השותפות שהוכרזה בספטמבר האחרון, ומהווה עוד צעד בדרך להפיכת מוניות הרובוט לחלק בלתי נפרד מהתחבורה העירונית. אם התרחבות השירות תצליח, ייתכן שבקרוב נראה את המודל הזה מתפשט גם לערים נוספות בארה"ב.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ספייס אקס
צילום: ספייס אקס

כיצד ארצות הברית הפכה להיות תלויה בחברה פרטית אחת בתחום החלל

SpaceX שולטת ב-83% משוק השיגורים העולמיים, וההצלחה המרשימה שלה יצרה תלות אסטרטגית קריטית מצד ארצות הברית, המעמידה את הממשל האמריקאי בפני אתגרים חדשים בתחום הביטחון הלאומי והתחום העסקי

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה ספייס איקס חלל

השנה רשמה SpaceX שיא עם 134 שיגורים למסלול, פי שניים יותר מהתאגיד הסיני לטכנולוגיית חלל ותעופה, המתחרה הקרוב ביותר. הנתונים משקפים הצלחה מרשימה, אך גם תלות אמריקאית שאינה קיימת מאז הקמת תעשיית החלל הצבאית.


החברה של מאסק התפתחה מספק לתשתית קריטית. קפסולות Dragon ורקטות Falcon 9 מהוות כיום את הדרך העיקרית של ארצות הברית לשיגור אסטרונאוטים וציוד לתחנת החלל הבינלאומית. לוויני Starlink הפכו חיוניים לאספקת אינטרנט באזורים מרוחקים ולתקשורת בזמן עימותים עבור מדינות בעלות ברית.


הבסיס למצב הנוכחי נוצר עקב מונופול קודם. בשנת 2003, בואינג ולוקהיד איחדו את יכולות השיגור שלהן בחברה אחת – United Launch Alliance. החברה החדשה גבתה מהממשל מאות מיליוני דולרים לכל שיגור לווין, ויצרה מונופול שפתח את הדלת לחברות חדשניות.

מאסק זיהה את ההזדמנות בזמן הנכון

לאחר מכירת פייפאל בשנת 2002, הקים את SpaceX והחל בפיתוח רקטת Falcon 1. בשנת 2003, הוא הסיע את הרקטה ברחובות וושינגטון במטרה למשוך תשומת לב של סוכנויות ממשלתיות ולהשיג חוזים.


שלבי הפיתוח הראשונים היו מלאים בכישלונות. שלושת השיגורים הראשונים של Falcon 1 נכשלו, והחברה כמעט הגיעה לפשיטת רגל. הצלחה הגיעה רק בשיגור הרביעי בשנת 2008, ברגע אחד קריטי שהציל את עתיד החברה. חודשים ספורים לאחר השיגור המוצלח הראשון,זכתה החברה בחוזה של 1.6 מיליארד דולר מנאס"א לביצוע 12 משימות אספקה לתחנת החלל הבינלאומית. החוזה הציל את החברה מפשיטת רגל והעניק לה את היציבות הפיננסית והאמינות הנדרשים לצמיחה עתידית.


וול סטריט אפל אנבידיה (דאלי)וול סטריט אפל אנבידיה (דאלי)
סקירה

אטסי נופלת ב-7%, רוקט-לאב קופצת ב-7.5%; הנאסד״ק עולה ב-0.2%

צוות גלובל |

לאחר רצף עליות שהביא את וול סטריט סמוך לשיא כל הזמנים, האופטימיות סביב הורדות ריבית קרובות מהפדרל ריזרב נחלשה והשווקים נבלמו. נאומו של יו״ר הפד, ג'רום פאוול, בכנס ג'קסון הול חיזק את הציפיות להפחתת ריבית כבר בספטמבר, אך המשקיעים מפקפקים בקצב שבו יתרחשו ההקלות המוניטריות. ה־S&P 500 נסחר כמעט ללא שינוי, כאשר מאות מניות רשמו ירידות, בעוד אנבידיה הובילה את מניות הטכנולוגיה הגדולות לעליות מתונות.


הדילמה המרכזית של הפד נשארה בעינה: אינפלציה שמתעקשת להישאר מעל יעד ה־2% ובמקביל שוק עבודה שמתחיל להראות סימני חולשה. לפי ההערכות, מדד ה־PCE הליבה – מדד המחירים לצריכה פרטית בניכוי מזון ואנרגיה – עלה בקצב שנתי של 2.9% באוגוסט, הקצב הגבוה ביותר בחמשת החודשים האחרונים. המשקיעים חוששים כי נתוני אינפלציה חזקים עלולים לסתור את מגמת ההקלה שפאוול רמז עליה.


תשואות האג"ח הממשלתיות ל־10 שנים עולות ל־4.28%, בעוד ששווקי הכסף מתמחרים כיום סיכוי של כ־80% להפחתת ריבית בספטמבר ועוד הפחתה נוספת עד סוף השנה. השאלה המרכזית בקרב המשקיעים היא האם מדובר בהפחתה "יונית", שתאותת על רצף הפחתות, או בהפחתה "ניצית" שתשאיר את האפשרות לצעדים מוגבלים בלבד.


כהונתו של פאוול כיו״ר הפד תסתיים במאי, והערכות הן כי מחליפו עשוי להיות בעל גישה מרחיבה יותר. שילוב של נתוני תעסוקה מעורבים, אינפלציה עיקשת והנהגה חדשה בפד עשוי לעצב מחדש את המסלול של השווקים בחודשים הקרובים.


מאסק תובע את אפל ו־OpenAI: "חונקים את התחרות בבינה המלאכותית" - המיליארדר תובע את ענקית הטכנולוגיה ואת סטארט־אפ ה־AI, בטענה שהשילוב הבלעדי של ChatGPT באייפון יוצר נעילת שוק ופוגע בחופש הבחירה של הצרכנים.