מניית מיקרוצ'יפ ממשיכה ליפול - מאבדת 5%; האם היא איבדה את הדרך?

עמית בר | (2)
נושאים בכתבה שבבים

מניית חברת מיקרוצ'יפ טכנולוגיות עברה ב-2024 את השנה הגרועה שלה מאז המשבר הכלכלי של 2008. היא צנחה בכ-35% והיא גם מאכזבת בינואר 2025 כשהיום היא נופלת ב-6%, ללא סיבה רשמית ומוחקת את העליות של הימים האחרונים - מתחילת השנה היא במינוס 2%. 


מדובר בענקית שבבים שלא מוצאת את דרכה. החברה נפלה במכירות ב-40% בשנה שעברה וזה גם מה שצפוי השנה, כשהמכירות צפויות להערכת האנליסטים להסתכם ב-4.55 מיליארד דולר. בשנה הבאה צפויה עלייה לכיוון 5.25 מיליארד דוולר ובמקביל הרווחיות והרווח יעלו. החברה נסחרת בשווי של 30.5 מיליארד דולר ומכפיל רווח של 22.5 על רווחי השנה הבאה. 



מיקרוצ'יפ מספקת שבבים המיועדים בעיקר לתעשיות הרכב, התעשייה, הרפואה והאינטרנט של הדברים (IoT). החברה מתמחה בפיתוח וייצור של מיקרו-בקרים (Microcontrollers), רכיבים אנלוגיים ושבבים המאפשרים תקשורת יעילה ואינטגרציה החברה עם פעילות גדולה בתחום האוטומציה התעשייתית והרכב, ואלו שווקים תחרותיים מאוד שבו ענקיות כמו אינטל וסמסונג מציעות פתרונות. התחומים האלו גם מאוד רגישים לסיכונים מאקרו-כלכליים, כמו ירידה בביקוש העולמי או שיבושים בשרשראות האספקה וזה פוגע מאוד בתוצאות של החברה.





הקשיים העיקריים שמכבידים על מיקרוצ'יפ
בבנק אוף אמריקה פסימים מאוד על המניה. הם הורידו לאחרונה את הדירוג ל-"תשואת חסר" ומחיר היעד הופחת מ-80 דולר ל-65 דולר (היא נסחרת כעת ב-56 דולר).

 החברה על פי האנליסטים של בנק אוף אמריקה מתמודדת עם מספר "רוחות נגד". היצרנים של שבבים לתעשיית הרכב והתעשייה, כמו מיקרוצ'יפ, חשופים למכה משמעותית בעקבות ירידה בביקוש העולמי, מלאי גבוה ותנאי שוק לא יציבים.


דוחות כספיים מאכזבים
הדו"ח האחרון של מיקרוצ'יפ הראה ירידה של 48% במכירות נטו, שהסתכמו ב-1.16 מיליארד דולר בלבד לעומת התקופה המקבילה אשתקד. מנכ"ל החברה, גנש מורתי, שפרש לאחרונה, הדגיש בשיחת משקיעים את הבעיות העיקריות: מלאי גבוה בתעלות האספקה, סביבה מאקרו-כלכלית חלשה ותנאי ריבית גבוהים.

שינויים בהנהלה ומפעלים נסגרים
בנובמבר, מורתי פרש מתפקידו כמנכ"ל, והוחלף זמנית על ידי סטיב סאנגי, שמכהן גם כיו"ר החברה. בנוסף, בתחילת דצמבר הודיעה החברה על סגירת מפעל הייצור שלה באריזונה, מהלך שהביא לאובדן של 500 מקומות עבודה.

קיראו עוד ב"גלובל"

הפסקת המו"מ עם הממשל האמריקאי
פרט נוסף שמכביד על החברה הוא עצירת המשא ומתן מול ממשלת ארה"ב לקבלת מענקים במסגרת חוק השבבים (Chips Act). מיקרוצ'יפ הייתה צפויה לקבל 162 מיליון דולר כתמיכה בפיתוח תשתיות ייצור בארה"ב, אך ההנהלה הודיעה על עצירת השיחות.


שאלות ותשובות בנושא מיקרוצ'יפ טכנולוגיות

מדוע מיקרוצ'יפ נמצאת במצב כל כך קשה?
החברה מתמודדת עם ירידה חדה בביקוש לשבבים, תנאים כלכליים עולמיים חלשים, מלאי עודף ותנאי ריבית גבוהים שמקשים על הפעילות.

כיצד ההחלטה לסגור מפעל באריזונה משפיעה על החברה?
הסגירה חוסכת בעלויות תפעול בטווח הארוך, אך מאבדת 500 עובדים ומשאירה שאלות פתוחות לגבי כושר הייצור העתידי של החברה בארה"ב.

מה המשמעות של עצירת המו"מ עם הממשל האמריקאי?
המענק הפוטנציאלי היה יכול לחזק את מיקרוצ'יפ מבחינת השקעות בייצור מקומי. עצירת המו"מ מעכבת את מימוש התוכנית הזו, מה שעלול לפגוע ביכולת החברה להתחרות בשוק הגלובלי.

האם יש סיכוי לשיפור בעתיד?
אם השוק יתאושש והחברה תצליח לשפר את מצבה הפיננסי, ייתכן שהיא תוכל לחזור לצמיחה. יחד עם זאת, שיפור משמעותי תלוי גם בתנאים הגלובליים ובחידוש ההסכמים עם הממשל


תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    אלי 29/01/2025 05:42
    הגב לתגובה זו
    על פניו המעבדים שמפתחת מיקרוציפ עונים על הרבה קריטריונים של מהנדסים. הבעיה המרכזית של מיקרוציפ זה הבאגים שהמעבדים שלה מכילים זה פשוט הורג כל פרויקט שמשתמש במעבדים שלהם. שיתמקדו בבאגים והם עולים על מסלול המראה.
  • 1.
    קש 25/01/2025 05:16
    הגב לתגובה זו
    לפי דעתי פיטורים המוניים יהיו חלק מרכזי בהתנהלות הגלובלית על פי דעתי זה מתבקש כדי להוריד עלויות ושכר אסטרונומי של העובדים בתעשייה
בנק לוקסמבורגבנק לוקסמבורג

ישראל עוזבת את אירלנד: אישור הנפקות האג"ח יעבור ללוקסמבורג

הלחץ הפוליטי בדבלין סביב המלחמה בעזה דחף את ישראל לשנות את המדינה המפקחת על תשקיפי האג"ח. המעבר צפוי להבטיח יציבות רגולטורית, אך מעלה חששות מהתערבות פוליטית בשווקי ההון האירופיים

אדיר בן עמי |

ישראל העבירה את תהליך אישור הנפקת אגרות החוב שלה באיחוד האירופי מאירלנד ללוקסמבורג, כך לפי דיווח בבלומברג. המהלך מגיע לאחר לחץ פוליטי גובר באירלנד להפסיק את שיתוף הפעולה עם ישראל בעקבות המלחמה בעזה.


ישראל מנפיקה זה שנים אגרות חוב המיועדות לקהילות יהודיות ברחבי העולם, המכונות "אגרות חוב של התפוצות". מדובר בשוק יחסית קטן - כמה מיליארדי דולרים בשנה, אבל הוא חשוב כמקור מימון נוסף לתקציב המדינה. כדי למכור אגרות חוב באיחוד האירופי, ישראל חייבת לבחור מדינה אירופית אחת שתאשר את המסמכים המשפטיים שלה - כלומר את תשקיף, המסמך שמפרט את תנאי ההשקעה והסיכונים למשקיעים. אחרי הברקזיט, אירלנד קיבלה את התפקיד הזה. אגרות החוב הללו הפכו לקריטיות עוד יותר מאז המלחמה, כי גירעון התקציב הישראלי זינק בגלל עלויות הביטחון הגבוהות. היקף הגיוסים באירופה גדל. 


אלא שאירלנד מערימה קשיים מסוגים שונים על ישראלים וישראל עצמה בהמשך למלחמה בעזה. מעבר להתבטאויות קיצוניות נגדנו, היו גם מעשים פרקטים כשאחד מהם היה כשחברי פרלמנט אירים ופעילים למען פלסטין החלו ללחוץ על הבנק המרכזי של אירלנד להפסיק את שיתוף הפעולה עם ישראל. לטענתם, הבנק תורם בעקיפין למימון הלחימה בעזה ומשמש שותף למשבר ההומניטרי ברצועה.


אירלנד נחשבת לאחת המדינות הפרו־פלסטיניות ביותר באיחוד האירופי. בשנה שעברה היא הכירה רשמית במדינה פלסטינית, מה שהוביל את ישראל להחזיר את שגרירתה מדבלין. במקביל, הממשלה האירית מקדמת חקיקה להגבלת הסחר עם ההתנחלויות.


ישראל עוזבת את אירלנד

הבנק המרכזי באירלנד מחויב בחוק לאשר כל תשקיף העומד בדרישות הרגולטוריות,  ללא קשר לשיקולים פוליטיים. מצד שני, הלחץ הציבורי והפוליטי הלך והחריף. נגיד הבנק, גבריאל מחלוף, ניסה לשמור על קו מקצועי ונייטרלי. הוא הבהיר כי אישור תשקיף אינו מהווה הבעת תמיכה בפעילות החברה או המדינה המנפיקה, אלא אישור לכך שהמידע נמסר כראוי למשקיעים. אך גם עמדתו הברורה לא הצליחה להפיג את הלחץ. האירים לא יכלו באמת חוקית להעיף את ישראל, אבל עשו הכל כדי להראות לישראל את הדרך החוצה. ישראל בחרה בצדק - לעזוב. 

אופטימוסאופטימוס

מאסק משנה כיוון: הרובוטים האנושיים יהיו 80% מהמיקוד של טסלה

טסלה צונחת במכירות של הרכבים החשמליים בכל העולם וגם המומנטום בשוק האמריקאי נעצר - זאת כשההשקות האחרונות שלה כמו הסייברטראק רחוקות מלהיות להיט מכירות - מאסק מנסה להלהיב את המשקיעים מחדש בתכנית אב חדשה - הרובוטים האנושיים יהיו 80% מהמיקוד של חברת הרכבים החשמליים - אבל בוול סטריט לא מאמינים לו 

מנדי הניג |

נכון שטסלה היא כבר מזמן לא רק חברת רכב חשמלי, אבל ההצהרות האחרונות של אילון מאסק מעידות על שינוי כיוון משמעותי. לפי התחזית האחרונה של מאסק, כ-80% מהערך העתידי של טסלה יגיע דווקא מהפעילוך הרובוטית שלה Optimus ולא מהתחום המרכזי וההיסטורי של החברה: ייצור רכבים. זו הצהרה די אמיצה אפילו במונחים של מאסק, במיוחד אם מתחשבים בזה שהפעילות הזאת  עדיין לא מניבה סנט של הכנסות.

ההכרזה של מאסק מגיעה זמן קצר אחרי פרסום "תוכנית האב" החדשה של טסלה. התכנית הזאת היא מסמך רעיוני שמתעדכן מזמן לזמן וכולל את מפת הדרכים של החברה. בעדכון האחרון מאסק בחר להדגיש לראשונה את החזון הרובוטי. "אנחנו בונים את המוצרים והשירותים שמכניסים את הבינה המלאכותית לעולם הפיזי", נכתב בחשבון הרשת החברתית X של מאסק. "עבדנו בלי הפסקה כמעט שני עשורים כדי להניח את היסודות לרנסנס טכנולוגי, דרך פיתוח רכבים חשמליים, ורובוטים דמויי-אדם".

רובוטים במקום טסלות?

מאסק הציג לראשונה את הרובוט Optimus ב-2021, כרובוט דמוי-אדם שאמור לבצע עבודות פיזיות פשוטות. אבל עד עכשיו מדובר באב-טיפוס בשלבי פיתוח, שהדרך להוצאתו לשוק עדיין רחוקה. בינואר האחרון, מאסק עצמו הודה שמדובר בניחוש גס בלבד, כשהעריך שהרובוטים אולי יתחילו להימסר ללקוחות מסחריים במהלך המחצית השנייה של 2026.

ובכל זאת, ככל שמנועי הצמיחה המסורתיים של טסלה נחלשים מאסק מנסה להכפיל את ההתמקדות של טסלה ברובוטים. מסירות הרכב של החברה ירדו ב-13% בחצי השנה הראשונה של 2025, והנתונים מצביעים על ירידה שנתית שנייה ברציפות. זהו נתון מדאיג עבור שוק שציפה מטסלה להובלה משמעותית בתחום הרכב החשמלי, במיוחד מול תחרות מתגברת מסין וירידה במומנטום בשוק האמריקאי.

אבל זה לא הפעם הראשונה שמאסק יוצא בהכרזות שאפתניות, ואם לומר ביושר הוא הצליח לעמוד בהרבה מהיעדים שהציב בתכניות האסטרטגיות. מאז 2006 פרסם מאסק שלוש "תוכניות אב", כשהראשונה מתוכם התממשה יחסית אחד לאחד: התחלה ברכב ספורט חשמלי, המשך בכניסה לשוק רחב יותר עם רכבים זולים יותר. אבל התוכנית השנייה, מ-2016, שכללה ייצור משאיות ואוטובוסים חשמליים, פיתוח נהיגה אוטונומית מלאה והשקת שירות תחבורה אוטונומית עוד לא מומשה במלואה ולא בטוח שטסלה צועדת עוד בכיוונים עליהן מאסק הצהיר. אפילו מאסק עצמו הודה באחרונה כששאלו אותו על התוכניות של המשאיות שהביצוע חלקי מאוד. התוכנית השלישית, אותה טסלה פרסמה ב-2023, זכתה ממנו לביקורת יותר צוננת כשהוא הודה ותיאר אותה כ"מורכבת מדי בשביל שמישהו יבין אותה".