שבבים על לוח אם
צילום: pixbay

מניית מיקרוצ'יפ ממשיכה ליפול - מאבדת 5%; האם היא איבדה את הדרך?

עמית בר | (2)
נושאים בכתבה שבבים

מניית חברת מיקרוצ'יפ טכנולוגיות עברה ב-2024 את השנה הגרועה שלה מאז המשבר הכלכלי של 2008. היא צנחה בכ-35% והיא גם מאכזבת בינואר 2025 כשהיום היא נופלת ב-6%, ללא סיבה רשמית ומוחקת את העליות של הימים האחרונים - מתחילת השנה היא במינוס 2%. 


מדובר בענקית שבבים שלא מוצאת את דרכה. החברה נפלה במכירות ב-40% בשנה שעברה וזה גם מה שצפוי השנה, כשהמכירות צפויות להערכת האנליסטים להסתכם ב-4.55 מיליארד דולר. בשנה הבאה צפויה עלייה לכיוון 5.25 מיליארד דוולר ובמקביל הרווחיות והרווח יעלו. החברה נסחרת בשווי של 30.5 מיליארד דולר ומכפיל רווח של 22.5 על רווחי השנה הבאה. 



מיקרוצ'יפ מספקת שבבים המיועדים בעיקר לתעשיות הרכב, התעשייה, הרפואה והאינטרנט של הדברים (IoT). החברה מתמחה בפיתוח וייצור של מיקרו-בקרים (Microcontrollers), רכיבים אנלוגיים ושבבים המאפשרים תקשורת יעילה ואינטגרציה החברה עם פעילות גדולה בתחום האוטומציה התעשייתית והרכב, ואלו שווקים תחרותיים מאוד שבו ענקיות כמו אינטל וסמסונג מציעות פתרונות. התחומים האלו גם מאוד רגישים לסיכונים מאקרו-כלכליים, כמו ירידה בביקוש העולמי או שיבושים בשרשראות האספקה וזה פוגע מאוד בתוצאות של החברה.





הקשיים העיקריים שמכבידים על מיקרוצ'יפ
בבנק אוף אמריקה פסימים מאוד על המניה. הם הורידו לאחרונה את הדירוג ל-"תשואת חסר" ומחיר היעד הופחת מ-80 דולר ל-65 דולר (היא נסחרת כעת ב-56 דולר).

 החברה על פי האנליסטים של בנק אוף אמריקה מתמודדת עם מספר "רוחות נגד". היצרנים של שבבים לתעשיית הרכב והתעשייה, כמו מיקרוצ'יפ, חשופים למכה משמעותית בעקבות ירידה בביקוש העולמי, מלאי גבוה ותנאי שוק לא יציבים.


דוחות כספיים מאכזבים
הדו"ח האחרון של מיקרוצ'יפ הראה ירידה של 48% במכירות נטו, שהסתכמו ב-1.16 מיליארד דולר בלבד לעומת התקופה המקבילה אשתקד. מנכ"ל החברה, גנש מורתי, שפרש לאחרונה, הדגיש בשיחת משקיעים את הבעיות העיקריות: מלאי גבוה בתעלות האספקה, סביבה מאקרו-כלכלית חלשה ותנאי ריבית גבוהים.

שינויים בהנהלה ומפעלים נסגרים
בנובמבר, מורתי פרש מתפקידו כמנכ"ל, והוחלף זמנית על ידי סטיב סאנגי, שמכהן גם כיו"ר החברה. בנוסף, בתחילת דצמבר הודיעה החברה על סגירת מפעל הייצור שלה באריזונה, מהלך שהביא לאובדן של 500 מקומות עבודה.

קיראו עוד ב"גלובל"

הפסקת המו"מ עם הממשל האמריקאי
פרט נוסף שמכביד על החברה הוא עצירת המשא ומתן מול ממשלת ארה"ב לקבלת מענקים במסגרת חוק השבבים (Chips Act). מיקרוצ'יפ הייתה צפויה לקבל 162 מיליון דולר כתמיכה בפיתוח תשתיות ייצור בארה"ב, אך ההנהלה הודיעה על עצירת השיחות.


שאלות ותשובות בנושא מיקרוצ'יפ טכנולוגיות

מדוע מיקרוצ'יפ נמצאת במצב כל כך קשה?
החברה מתמודדת עם ירידה חדה בביקוש לשבבים, תנאים כלכליים עולמיים חלשים, מלאי עודף ותנאי ריבית גבוהים שמקשים על הפעילות.

כיצד ההחלטה לסגור מפעל באריזונה משפיעה על החברה?
הסגירה חוסכת בעלויות תפעול בטווח הארוך, אך מאבדת 500 עובדים ומשאירה שאלות פתוחות לגבי כושר הייצור העתידי של החברה בארה"ב.

מה המשמעות של עצירת המו"מ עם הממשל האמריקאי?
המענק הפוטנציאלי היה יכול לחזק את מיקרוצ'יפ מבחינת השקעות בייצור מקומי. עצירת המו"מ מעכבת את מימוש התוכנית הזו, מה שעלול לפגוע ביכולת החברה להתחרות בשוק הגלובלי.

האם יש סיכוי לשיפור בעתיד?
אם השוק יתאושש והחברה תצליח לשפר את מצבה הפיננסי, ייתכן שהיא תוכל לחזור לצמיחה. יחד עם זאת, שיפור משמעותי תלוי גם בתנאים הגלובליים ובחידוש ההסכמים עם הממשל


תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    אלי 29/01/2025 05:42
    הגב לתגובה זו
    על פניו המעבדים שמפתחת מיקרוציפ עונים על הרבה קריטריונים של מהנדסים. הבעיה המרכזית של מיקרוציפ זה הבאגים שהמעבדים שלה מכילים זה פשוט הורג כל פרויקט שמשתמש במעבדים שלהם. שיתמקדו בבאגים והם עולים על מסלול המראה.
  • 1.
    קש 25/01/2025 05:16
    הגב לתגובה זו
    לפי דעתי פיטורים המוניים יהיו חלק מרכזי בהתנהלות הגלובלית על פי דעתי זה מתבקש כדי להוריד עלויות ושכר אסטרונומי של העובדים בתעשייה
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיות

תוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה

19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה

רן קידר |
נושאים בכתבה שיאומי טסלה

שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.

כוחו של הרגל 

הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.

האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני

שיאומי אימצה גישה שונה לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.

ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות

כמעט בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.

לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.

סאנה טאקאיצ’י יפן (קרדיט רשתות חברתיות)סאנה טאקאיצ’י יפן (קרדיט רשתות חברתיות)

ראש ממשלת יפן מסרבת לסגת מהצהרות על טייוואן - המשבר מול סין מחריף

ראש ממשלת יפן, סאנאה טאקאיצ'י מבהירה שהתקפה על טייוואן הוא איום על יפן ויצדיק שימוש בכוח צבאי

רן קידר |

ראש ממשלת יפן, סאנאה טאקאיצ'י, דחתה את הדרישה הסינית לחזור בה מהצהרותיה על טייוואן, והבהירה כי אין כל שינוי בעמדתה הביטחונית של טוקיו בנוגע למצב של איום אזורי. בכך, העמיקה טאקאיצ'י את המשבר המדיני הראשון שלה מאז שנכנסה לתפקיד בחודש שעבר.(להרחבה: לראשונה מאז מלחמת העולם השנייה: איומים במתקפות ישירות בין סין ליפן)

במוקד המחלוקת, התבטאות של טאקאיצ'י, שבה הצהירה כי תרחיש צבאי במיצר טאיוואן עלול להיחשב כאיום ישיר על קיומה של יפן. אמירה זו נחשבת לקפיצת מדרגה בעמדה היפנית, והיא עוררה תגובה חריפה מצד בייג'ינג שכללה צעדי ענישה כלכליים.

בסין הכריזו כי יינקטו "אמצעים חמורים" אם יפן לא תחזור בה מהאמירה, ובינתיים הוקפאו אישורי ייבוא של פירות ים יפניים, הופסקה תיירות מאורגנת מסין ליפן, וכן נעצרו אישורים להפצת סרטים יפניים בשוק הסיני. עם זאת, בייג'ינג עדיין לא איימה בפגיעה בייצוא נדירים - מהלך בעל השלכות רחבות יותר על הכלכלה העולמית.

טאקאיצ'י מצדה נוקטת קו כפול: מצד אחד היא שומרת על ניסוח כללי וזהיר ("החלטות יתקבלו בהתאם לנסיבות"), אך מצד שני אינה מוכנה להתנצל או לחזור בה. במסיבת עיתונאים הבוקר, טרם צאתה לפסגת ה-G20 בדרום אפריקה, הדגישה כי העמדה הממשלתית נותרה עקבית.

המפגש הקודם בין טאקאיצ'י לנשיא סין שי ג'ינפינג נערך בפסגת APEC בקוריאה הדרומית, ובמהלכו סיכמו השניים על "קידום כולל של יחסים מועילים הדדית". כעת, מתברר כי הקרע סביב טאיוואן עלול להכתיב את הטון ביחסים הבילטרליים.