מניית מיקרוצ'יפ ממשיכה ליפול - מאבדת 5%; האם היא איבדה את הדרך?
מניית חברת מיקרוצ'יפ טכנולוגיות עברה ב-2024 את השנה הגרועה שלה מאז המשבר הכלכלי של 2008. היא צנחה בכ-35% והיא גם מאכזבת בינואר 2025 כשהיום היא נופלת ב-6%, ללא סיבה רשמית ומוחקת את העליות של הימים האחרונים - מתחילת השנה היא במינוס 2%.
מדובר בענקית שבבים שלא מוצאת את דרכה. החברה נפלה במכירות ב-40% בשנה שעברה וזה גם מה שצפוי השנה, כשהמכירות צפויות להערכת האנליסטים להסתכם ב-4.55 מיליארד דולר. בשנה הבאה צפויה עלייה לכיוון 5.25 מיליארד דוולר ובמקביל הרווחיות והרווח יעלו. החברה נסחרת בשווי של 30.5 מיליארד דולר ומכפיל רווח של 22.5 על רווחי השנה הבאה.
מיקרוצ'יפ מספקת שבבים המיועדים בעיקר לתעשיות הרכב, התעשייה, הרפואה והאינטרנט של הדברים (IoT). החברה מתמחה בפיתוח וייצור של מיקרו-בקרים (Microcontrollers), רכיבים אנלוגיים ושבבים המאפשרים תקשורת יעילה ואינטגרציה החברה עם פעילות גדולה בתחום האוטומציה התעשייתית והרכב, ואלו שווקים תחרותיים מאוד שבו ענקיות כמו אינטל וסמסונג מציעות פתרונות. התחומים האלו גם מאוד רגישים לסיכונים מאקרו-כלכליים, כמו ירידה בביקוש העולמי או שיבושים בשרשראות האספקה וזה פוגע מאוד בתוצאות של החברה.
הקשיים העיקריים שמכבידים על מיקרוצ'יפ
בבנק אוף אמריקה פסימים מאוד על המניה. הם הורידו לאחרונה את הדירוג ל-"תשואת חסר" ומחיר היעד הופחת
מ-80 דולר ל-65 דולר (היא נסחרת כעת ב-56 דולר).
- אוקראינים תובעים את אינטל, AMD וברקשייר: "שבבים אמריקאיים הגיעו לנשק רוסי"
- סין נגד ארה"ב: לא מוכנים לקבל מאנבידיה שבבים נחותים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
החברה על פי האנליסטים של בנק אוף אמריקה מתמודדת עם מספר "רוחות נגד". היצרנים של שבבים לתעשיית הרכב והתעשייה, כמו מיקרוצ'יפ, חשופים למכה משמעותית בעקבות ירידה בביקוש העולמי, מלאי גבוה ותנאי שוק לא יציבים.
דוחות כספיים מאכזבים
הדו"ח האחרון של מיקרוצ'יפ הראה ירידה של 48% במכירות נטו, שהסתכמו ב-1.16 מיליארד דולר בלבד לעומת התקופה המקבילה אשתקד. מנכ"ל החברה, גנש מורתי, שפרש לאחרונה, הדגיש בשיחת משקיעים את הבעיות העיקריות:
מלאי גבוה בתעלות האספקה, סביבה מאקרו-כלכלית חלשה ותנאי ריבית גבוהים.
שינויים בהנהלה ומפעלים נסגרים
בנובמבר, מורתי פרש מתפקידו כמנכ"ל, והוחלף זמנית על ידי סטיב סאנגי, שמכהן גם כיו"ר החברה. בנוסף, בתחילת דצמבר הודיעה החברה על סגירת
מפעל הייצור שלה באריזונה, מהלך שהביא לאובדן של 500 מקומות עבודה.
- ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום
- תרופת ההרזיה החדשה של אלי לילי: ירידה של 30% במשקל, אך שיעור הנשירה גבוה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
הפסקת המו"מ עם הממשל האמריקאי
פרט נוסף שמכביד על החברה הוא עצירת המשא ומתן מול ממשלת ארה"ב לקבלת מענקים במסגרת חוק השבבים (Chips Act). מיקרוצ'יפ הייתה צפויה לקבל
162 מיליון דולר כתמיכה בפיתוח תשתיות ייצור בארה"ב, אך ההנהלה הודיעה על עצירת השיחות.
שאלות ותשובות בנושא מיקרוצ'יפ טכנולוגיות
מדוע מיקרוצ'יפ נמצאת במצב כל כך קשה?
החברה מתמודדת עם ירידה חדה בביקוש לשבבים,
תנאים כלכליים עולמיים חלשים, מלאי עודף ותנאי ריבית גבוהים שמקשים על הפעילות.
כיצד ההחלטה לסגור מפעל באריזונה משפיעה על החברה?
הסגירה חוסכת בעלויות תפעול בטווח הארוך, אך מאבדת 500 עובדים ומשאירה שאלות פתוחות לגבי כושר הייצור העתידי
של החברה בארה"ב.
מה המשמעות של עצירת המו"מ עם הממשל האמריקאי?
המענק הפוטנציאלי היה יכול לחזק את מיקרוצ'יפ מבחינת השקעות בייצור מקומי. עצירת המו"מ מעכבת את מימוש התוכנית הזו, מה שעלול לפגוע ביכולת החברה להתחרות בשוק הגלובלי.
האם יש סיכוי לשיפור בעתיד?
אם השוק יתאושש והחברה תצליח לשפר את מצבה הפיננסי, ייתכן שהיא תוכל לחזור לצמיחה. יחד עם זאת, שיפור משמעותי תלוי גם בתנאים הגלובליים ובחידוש ההסכמים עם הממשל
- 2.אלי 29/01/2025 05:42הגב לתגובה זועל פניו המעבדים שמפתחת מיקרוציפ עונים על הרבה קריטריונים של מהנדסים. הבעיה המרכזית של מיקרוציפ זה הבאגים שהמעבדים שלה מכילים זה פשוט הורג כל פרויקט שמשתמש במעבדים שלהם. שיתמקדו בבאגים והם עולים על מסלול המראה.
- 1.קש 25/01/2025 05:16הגב לתגובה זולפי דעתי פיטורים המוניים יהיו חלק מרכזי בהתנהלות הגלובלית על פי דעתי זה מתבקש כדי להוריד עלויות ושכר אסטרונומי של העובדים בתעשייה
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס
אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.
כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.
הון של 500 מיליארד דולר
ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.
העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון.
- טסלה מתקרבת לנהיגה אוטונומית מלאה - נתוני FSD מצביעים על קפיצה בביצועים
- חנות המחשבים הראשונה נפתחת לקהל הרחב ומה קרה היום לפני 15 שנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד.
ריביאן אתר החברהריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום
יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%
ריביאן Rivian Automotive -6.11% חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.
הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.
החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.
דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית
דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.
- ריביאן מפטרת עובדים ומתכוננת לאתגרים כלכליים בשוק הרכבים החשמליים
- ריביאן מתפצלת: משיקה חברה בת למיקרו-ניידות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.
