פרוטוקול הפד': האם האינפלציה באמת בדרך למטה?

מפגישת דצמבר של הבנק המרכזי עולה תמונה מורכבת: התחזיות להורדת ריבית מתמתנות, האינפלציה עדיין גבוהה מדי, והדאגה ממדיניות הממשל החדש גוברת

אדיר בן עמי |


נראה שהבנק המרכזי האמריקאי מתקשה להחליט: האם האינפלציה באמת בדרכה למטה? בישיבת דצמבר האחרונה, בכירי הפד התווכחו בלהט על השאלה הזו, כשכל אחד מושך לכיוון אחר בנוגע לריבית ב-2025. דבר אחד ברור - אף אחד לא רוצה להתחייב לתוכנית קבועה לגבי העתיד.


הפרוטוקול שפורסם השבוע מגלה תמונה מעניינת, בעוד שכולם מאמינים שהאינפלציה בדרך ליעד המיוחל של 2%, הדרך לשם נראית ארוכה מהצפוי. המספרים האחרונים קצת טרפו את הקלפים, ועם כל השינויים המתוכננים במדיניות הסחר וההגירה - התמונה רק מתערפלת.


בישיבת ה-17-18 בדצמבר, ה-FOMC (הוועדה שקובעת את הריבית) החליטה להוריד את הריבית ברבע אחוז, והיא עכשיו עומדת על 4.25%-4.5%. זו כבר הפעם השלישית ברציפות, כאשר הבכירים מאותתים שההורדות הבאות יהיו איטיות ומדודות.  בתחזיות הכלכליות העדכניות, הפד צופה שבסוף השנה הריבית תרד לרמה של 3.75%-4%, פחות ממה שחשבו קודם , כאשר בעבר דיברו על הורדה של אחוז שלם ב-2025.


"משתתפים רבים הציעו כי מגוון גורמים מדגישים את הצורך בגישה זהירה", מציין הפרוטוקול, ולא בכדי. האינפלציה עדיין מרימה ראש מדי פעם, האמריקאים ממשיכים לבזבז כאילו אין מחר, ואף אחד לא רוצה לקלקל את המסיבה בשוק העבודה. האופטימיות הזהירה של הפד מתבטאת גם בתחזיות: הם חושבים שהאינפלציה תסיים את 2025 ברמה של 2.5% - קצת יותר גבוה ממה שקיוו. לגבי האבטלה? היא אמנם תעלה, אבל לאט לאט.


הכלכלה האמריקאית חזקה

לא הכל רע - הכלכלה האמריקאית דווקא מראה סימני חוזק מפתיעים. "הפעילות הכלכלית המשיכה להתרחב בקצב איתן", מציין הפרוטוקול, "והנתונים האחרונים, במיוחד בתחום הצריכה, היו חזקים יותר מהצפוי".


מה מניע את זה? שוק עבודה חזק, שכר שעולה מהר יותר מהמחירים, ואמריקאים שנהנים מחסכונות נאים. אבל יש גם את הפוליטיקה - הרפובליקנים, שצפויים לשלוט בוושינגטון בשנתיים הקרובות, מדברים על הורדת מיסים, הגבלת הגירה, ומכסים חדשים. כל אלה עלולים להשפיע על המשחק.


"כל המשתתפים העריכו כי אי-הוודאות לגבי השינויים הפוטנציאליים במדיניות הסחר וההגירה הייתה מוגברת", מדגיש הפרוטוקול. במילים אחרות - אף אחד לא באמת יודע מה יקרה.

קיראו עוד ב"גלובל"



לא כולם הסכימו עם הורדת הריבית

מעניין לציין שההחלטה להוריד את הריבית לא הייתה חלקה - בת' האמאק מקליבלנד התנגדה, והיא לא הייתה היחידה שהביעה ספקות. אמנם היא כבר לא תצביע ב-2025, אבל הדעות החלוקות מראות שיש ויכוח אמיתי בפד. "חלק מהמשתתפים ציינו כי יש ערך בשמירה על הריבית ללא שינוי", חושף הפרוטוקול. הם מודאגים שהאינפלציה עלולה להישאר גבוהה, ורוצים להבטיח שהמדיניות תתמוך בירידתה ל-2%.


בינתיים, נתוני האינפלציה לנובמבר היו נמוכים מהציפיות, אבל עדיין גבוהים מהיעד. הפד רוצה לראות 2% בדיוק, ועוד לא הגענו לשם.


הפגישה הבאה של הפד תהיה בסוף ינואר, אחרי שיתפרסמו עוד נתונים חשובים. השווקים לא ממש מאמינים שתהיה הורדת ריבית - הם נותנים לזה סיכוי של פחות מ-5%, וצופים בסך הכל הורדה אחת קטנה ב-2025.


שביל הזהב

המתח בין הרצון להוריד את האינפלציה לבין השאיפה לשמור על הצמיחה ממשיך להעסיק את הפד. זה כמו ללכת על חבל דק - מצד אחד לא רוצים שהמחירים ימשיכו לעלות, מצד שני חוששים לפגוע בכלכלה. בנוסף, שאלה שמטרידה מאוד את הפד היא מה יעשה הממשל החדש. שינויים במדיניות הסחר וההגירה יכולים להשפיע על המחירים ועל הצמיחה, מה שהופך את קבלת ההחלטות למורכבת עוד יותר.


הפד מדגיש שוב ושוב - אין תוכנית קבועה מראש. הם יסתכלו על הנתונים ויחליטו בהתאם. זו גישה הגיונית, בהתחשב בכך שהמצב הכלכלי מורכב ודורש גמישות.


השווקים, כרגיל, עצבניים. המשקיעים מנסים לנחש מה יהיה קצב הורדות הריבית ב-2025, וכל רמז קטן מהפד גורם לתנודות. ככה זה כשאף אחד לא בטוח מה יקרה עם האינפלציה. שוק העבודה נשאר במרכז תשומת הלב. אם הוא יישאר חזק מדי, זה עלול להמשיך לדחוף את המחירים למעלה. מצד שני, היחלשות פתאומית עלולה לסמן בעיות גדולות יותר בכלכלה. הפד צריך למצוא את שביל הזהב - משימה לא פשוטה בכלל.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ג'ובי מונית מעופפת (X)ג'ובי מונית מעופפת (X)

המכוניות המעופפות מגיעות: מי תנצח במירוץ?

חברות eVTOL אמריקאיות מציגות טיסות מבחן מרשימות – 82 ק"מ ב-31 דקות לארצ'ר מול 19 ק"מ ב-12 דקות לג'ובי. שווי משולב של 19 מיליארד דולר מעיד על אמון המשקיעים בטכנולוגיה, גם אם רווחיות עוד רחוקה

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מונית מעופפת

שתי חברות אמריקאיות מתחרות על מי תהיה הראשונה להביא מוניות מעופפות לשוק. ארצ'ר אוויאיישן Archer Aviation 1.63%  הודיעה השבוע שהשלימה טיסת מבחן של 82 קילומטר ב-31 דקות עם המטוס החשמלי שלה. זה קרה ימים בודדים אחרי שג'ובי אוויאיישן Joby Aviation -1.83%  הראתה טיסה של 19 קילומטר ב-12 דקות.


שתי החברות רוצות להשיק שירות מסחרי כבר בסוף 2025, לפחות במזרח התיכון. בארצות הברית הן מתכננות להתחיל ב-2026. זה אומר שאנחנו מדברים על שנה וחצי עד שנתיים מהיום - לא על מדע בדיוני. המטוסים החשמליים האלה, שנקראים eVTOL, יכולים להמריא ולנחות בניצב. הם שקטים יחסית, זולים יחסית, וקלים יחסית לטיסה. זה בדיוק מה שצריך כדי לפעול באזורים עירוניים צפופים. בגלל זה קוראים להם מכוניות מעופפות.


"אני תומך מזמן בהבאת צורות תחבורה אווירית ברות קיימא לשוק", אמר מייק לסקינן, סמנכ"ל הכספים של יונייטד איירליינס, שצפה בטיסת המבחן של ארצ'ר. "התרשמתי מכמה שקט היה המטוס." אבל השוק לא התלהב מההישגים הטכניים. מניית ארצ'ר ירדה השבוע ב-5.4%, ומניית ג'ובי ירדה ב-7.5% אחרי טיסת המבחן שלה. זה נראה כמו מימוש רווחים אחרי עליות חדות - שתי המניות עלו יותר מ-150% בשנה האחרונה.


השווי המשולב של שתי החברות הגיע ל-19 מיליארד דולר. זה מראה שהמשקיעים מאמינים בטכנולוגיה, אבל הם גם מבינים שרווחיות עדיין רחוקה. אף אחת מהחברות לא צפויה להיות רווחית עד סוף העשור.


המרחק שארצ'ר הצליחה לטוס - 82 קילומטר - זה בדיוק מה שצריך לקווי מוניות אוויריות קצרים בתוך אזורים עירוניים או בין ערים קרובות. זה המרחק המושלם לשירות כזה. הבעיה היא שגם ההצלחה הטכנית הכי גדולה לא מבטיחה הצלחה עסקית. חברות תעופה רבות נכשלו למרות שהמטוסים שלהן טסו מצוין. כאן המורכבות גדולה עוד יותר - צריך אישורי רגולציה, תשתיות נחיתה, ציבור שמוכן לעלות על מכונית מעופפת.


טראמפ מחייךטראמפ מחייך

בית המשפט ביטל את קנס הענק שהוטל על טראמפ – ההרשעה נותרה על כנה

בית המשפט לערעורים בניו יורק קבע כי טראמפ ניפח את שווי נכסיו, אך ביטל את הקנס של 464 מיליון דולר בטענה שהוא מופרז; במקביל נפתחה חקירה פדרלית נגד התובעת לטיטיה ג’יימס, בעוד טראמפ ממשיך להיאבק בערעורים אחרים

אדיר בן עמי |

בית משפט לערעורים בניו יורק ביטל את הקנס של 464 מיליון דולר שהוטל על דונלד טראמפ וחברתו. השופטים קבעו כי טראמפ אכן הפר את החוק כשהגדיל את הערכת שווי נכסיו – בהם מאר־א־לאגו והפנטהאוז בבניין טראמפ טאואר – אך קנס בסדר גודל כזה הוגדר על ידם כ“מופרז באופן בלתי חוקתי”. כך בוטל אחד החיובים הכספיים הגדולים ביותר שטראמפ התמודד איתם.


העיתוי אינו מקרי: הפסיקה ניתנה בדיוק כאשר משרד המשפטים הפדרלי פתח בחקירה נגד התובעת הכללית של ניו יורק, לטיטיה ג’יימס. השאלה הנבדקת היא האם הפרה את זכויותיו החוקתיות של טראמפ כשהגישה נגדו תביעה. חמשת השופטים בהרכב הערעורים נחלקו בדעותיהם והוציאו שלוש חוות דעת שונות – דבר המדגיש עד כמה התיק הזה מורכב משפטית. בסופו של דבר נקבע כי טראמפ עבר על החוק, אך הקנס העצום שבוטל נחשב בלתי מידתי.


בעיותיו המשפטיות של טראמפ דעכו כמעט לחלוטין לאחר זכייתו בבחירות. משרד המשפטים ביטל שני תיקים פליליים פדרליים נגדו, בהתאם למדיניות ותיקה שלא להעמיד נשיא מכהן לדין. גם בתיק שבו הורשע בניו יורק נגזר עליו עונש מאסר על תנאי בלבד, ללא ישיבה בכלא.


ג’יימס הגישה את התביעה בספטמבר 2022, כשנתיים לפני בחירתו של טראמפ. היא זכתה במשפט שנמשך 11 שבועות. כעת נותר לראות אם תבחר לערער לבית המשפט העליון של מדינת ניו יורק באלבני. טראמפ טען להגנתו כי שיטת הערכת הנדל״ן שלו הייתה מקובלת בתעשייה, וכי הדוחות הפיננסיים שלו כללו אזהרות שקראו לבנקים לבצע הערכות עצמאיות. הטיעון החזק ביותר שלו היה שאף בנק לא הפסיד כסף מההלוואות שלו – נקודה שגם המדינה לא חלקה עליה.


עורך דינה של ג’יימס, אבה לואל, טען כי מדובר ב“מסע נקמה פוליטי בוטה ונואש של הנשיא”. טראמפ מצדו חזר ואמר שג’יימס והשופט ארתור אנגורון מוטים נגדו משום שהוא רפובליקן.