רשות המסים
צילום: רשות המסים

לראשונה: אישום נגד אדם שניסה לפתוח תיק במע"מ עם מסמכים מזויפים

על פי כתב האישום, האיש הקים ביוני 2024 חברה. כחלק מהליך פתיחת החברה, הוא הגיש בקשה לפתיחת תיק עוסק מורשה במשרד מע"מ רמלה. לצורך הבקשה, הוא צירף שני חוזי התקשרות שלכאורה נחתמו עם לקוחות - שהתבררו כפיקטיביים

עוזי גרסטמן | (2)

כתב אישום תקדימי הוגש נגד תושב לוד, אלטורי ארקן, בגין ניסיון לפתוח תיק עוסק מורשה במע"מ תוך שימוש במסמכים פיקטיביים, כך הודיעה היום רשות המסים. כתב האישום, שהגיע לאחר חקירה של היחידה המשפטית מחוז מרכז ומשרד מע"מ רמלה, הוא הראשון מסוגו על עבירה מסוג זה, שנועדה למנוע הפצת חשבוניות מס פיקטיביות ופגיעה בקופת המדינה.

על פי כתב האישום, שהוגש על ידי עו"ד טליה ביטן, ארקן הקים ביוני 2024 חברה בשם ארקנזס שיפוץ ויזמות. כחלק מהליך פתיחת החברה, באוגוסט באותה השנה, הוא הגיש בקשה לפתיחת תיק עוסק מורשה במשרד מע"מ רמלה. לצורך הבקשה, צירף ארקן שני חוזי התקשרות שלכאורה נחתמו עם לקוחות לצורך ביצוע עבודות שיפוצים.

החוזים שצורפו לבקשה זויפו צילום: רשות המסים

מבדיקת משרד המע"מ האזורי ברמלה, בראשות מנהל המשרד רונן אלעד, התברר כי ארקן כלל לא הכיר את אותם לקוחות שהופיעו בחוזים, ולא התקיימו ביניהם יחסים עסקיים כלשהם. כמו כן, התברר כי החוזים שצורפו לבקשה זויפו לחלוטין, וכי העבודות שהוגדרו בהם כלל לא בוצעו.

ארקן מואשם בעבירה על סעיף 117 (א) (3) לחוק מע"מ, בגין מסירת מידע שקרי או לא מדויק במסמכים רשמיים ללא הסבר סביר. בכתב האישום נטען כי מטרת המסמכים הכוזבים היתה ליצור מצג שווא של פעילות עסקית אמיתית, במטרה לקבל תיק עוסק מורשה שבאמצעותו ניתן יהיה להנפיק חשבוניות מס פיקטיביות ולהונות את רשויות המס.

מדובר, כאמור, בפעם הראשונה שבה רשות המסים מגישה כתב אישום מסוג זה. בהודעת הרשות נכתב כי מדובר בצעד משמעותי במאבק כנגד הפצת חשבוניות פיקטיביות, שמטרתן היא לגרוע מקופת המדינה ולפגוע בהכנסות הציבוריות.

לדברי אלעד, "הגשת כתב האישום משקפת את המחויבות שלנו למנוע הונאות מס ולשמור על מערכת מיסוי הוגנת ושקופה. המסר ברור: כל ניסיון להשתמש במסמכים כוזבים ייענה באפס סובלנות ובתגובה נחרצת".

קיראו עוד ב"בארץ"

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    בת אל 23/12/2024 19:30
    הגב לתגובה זו
    כשכל הכסף זורם לחרדים ולהתנחלויות
  • 1.
    דפוס פעולה שחוזר על עצמו עשרות פעמים באותו מקום (ל"ת)
    עושה חשבון 23/12/2024 16:41
    הגב לתגובה זו
ביטוח לאומי
צילום: Shutterstock

ביטוח לאומי מסרב להיות אחראי על בדיקות תגי הנכים

המוסד לביטוח לאומי - "העומסים חריגים, הוועדות מטפלות ב-600 אלף תיקים בשנה"

רן קידר |

הצעה שמופיעה בטיוטות חוק ההסדרים לשנת 2026 מבקשת לבצע שינוי דרמטי בתהליך הנפקת תגי חניה לנכים: ביטול הבדיקות הרפואיות הישירות ברשות הרישוי של משרד התחבורה, והעברת הסמכות להחליט על הזכאות לגופים אחרים, בעיקר הביטוח הלאומי, משרד הביטחון ומשרד העבודה והרווחה. במקום בדיקה חדשה בכל בקשה, המערכת תסתמך על אישורים רפואיים קיימים שכבר ניתנו לאותם אנשים במסגרת קצבאות נכות או שיקום.

הביטוח הלאומי מתנגד נחרצות. המוסד טוען שהוועדות הרפואיות שלו מטפלות כיום בכ-600 אלף תיקים בשנה, מספר שיא שנובע בעיקר מהשלכות מלחמת “חרבות ברזל”, תביעות מילואימניקים, נפגעי פעולות איבה ומשפחות חטופים ונעדרים. הוספת מאות אלפי בקשות לתגי חניה תגרום לעיכובים של חודשים ארוכים, ודווקא האנשים שהתג נועד לסייע להם,  נכים קשים, חולים כרוניים וילדים עם מוגבלות – יישארו ללא פתרון ניידות מיידי.

תגים מזוייפים

בישראל חל זינוק חסר תקדים במספר תגי הנכה. ב-2020 עמד המספר על כ-90 אלף תגים פעילים; כעת הוא הגיע כ-660 אלף גידול של פי 7.5 בחמש שנים בלבד. חקירות משטרה ודוחות מבקר המדינה חשפו כי עשרות עד מאות אלפי תגים הונפקו במרמה, באמצעות מסמכים רפואיים מזויפים או “רופאים מומחים” שחתמו בתשלום. התוצאה בשטח: חניות נכים תפוסות על ידי מי שאינם זכאים, ונכים אמיתיים נאלצים לחפש חניה רחוק או לוותר על יציאה מהבית.

במהלך השנה פרסם משרד התחבורה נוהל חדש וקשוח יותר להנפקת תגים, שכלל דרישה למסמכים עדכניים וביטול חידושים אוטומטיים. אולם יישום הנוהל נדחה שוב ושוב, וההצעה הנוכחית בחוק ההסדרים נתפסת כניסיון לעקוף את הבעיה הבירוקרטית על ידי העברת האחריות לגוף אחר.

הביטוח הלאומי מדגיש שוב ושוב כי “תגי חניה לנכים אינם בסמכותנו ואינם חלק מהמשימות שלנו”. נציגי המוסד אמרו בדיונים בכנסת שהעומסים כבר כיום חריגים, וקליטת הנושא תפגע קודם כל באוכלוסיות המוחלשות ביותר. מנגד, משרד האוצר ומש משרד התחבורה טוענים שהשינוי יחסוך כסף ציבורי, יקטין משמעותית את הזיופים ויאפשר בדיקה מחודשת שיטתית של כל התגים שהונפקו בעשור האחרון. לפי הערכות פנימיות, שלילת התגים הלא-כשרים עשויה להחזיר לשוק מאות אלפי מקומות חניה ייעודיים. בחלק מגרסאות ההצעה נקבע גם שתושבי חוץ ומי שאינם זכאי קצבה מביטוח לאומי או ממשרד הביטחון ימשיכו להיבדק במשרד התחבורה – כדי למנוע ניצול נוסף של הפרצה.

וויז אייר
צילום: רשתות חברתיות

וויז אייר בדרך להקים מרכז פעילות בישראל באפריל 2026

בתום ביקור בארץ של מנכ"ל וויזאייר חברת הלואו קוסט ההונגרית מאשרת כי היא מקדמת תוכנית לפתוח בסיס מקומי, צעד שעשוי להגביר תחרות ולהוזיל את מחירי הטיסה - מניות חברות התעופה הישראליות בירידות

מנדי הניג |

התרחבות שוק הלואו-קוסט בישראל מקבלת היום איתות משמעותי, אחרי שמנכ"ל וויז אייר הודיע בתום פגישה עם שרת התחבורה מירי רגב כי החברה מתכננת לפתוח מרכז פעילות מקומי באפריל 2026. ההכרזה מציבה את הענף לקראת חודשים של דיונים רגולטוריים, מתיחות עם החברות הישראליות, ושאלות פתוחות לגבי מיקום הבסיס החדש - נתב"ג או רמון.

בפגישה שנערכה בירושלים הצהירה וויז אייר כי כבר בחורף הקרוב תתחיל להיערך להקמת המרכז, צעד שמוגדר במשרד התחבורה כמהלך שיוכל לשנות את מבנה השוק. הקמת בסיס בישראל תאפשר לחברה להציב מטוסים וצוותים באופן קבוע בארץ, לנצל סלוטים בשעות העמוסות ולהגדיל את מספר היעדים. לצד ההבטחה להגברת התחרות ולהוזלת מחירי הכרטיסים, הצדדים מודים כי חסמים רגולטוריים עדיין דורשים טיפול, והם יעמדו במוקד סבב דיונים נוסף בינואר.

בענף מציינים כי שאלת מיקום המרכז היא עדיין במחלוקת: וויז אייר מעדיפה לפעול מנתב"ג בשל הביקוש הגבוה והנגישות, בעוד במשרד התחבורה שוקלים את שדה רמון כאופציה שתעניק דחיפה לתעופה הדרומית ותפחית את הלחץ בנתב"ג. החברה אף בוחנת הפעלה של טיסות פנים לאילת וקידום מסלול טיסה מעל עומאן, שיוכל לקצר משמעותית את זמני ההגעה לתאילנד ויעדים נוספים במזרח.

על רקע התוכניות החדשות, חברות התעופה הישראליות לא מסתירות את אי־נוחותן. בימים האחרונים נשמעו איומי השבתה מצד ועדי העובדים, לצד טענות שלפיהן המהלך יוצר אפליה לטובת חברה זרה שתזכה בתנאי בסיס זהים לאלו של חברות ישראליות - אך בלי הרגולציה הביטחונית המחמירה שמוטלת עליהן.

שרת התחבורה הביעה הבנה לחששות, אך הדגישה כי מדיניות המשרד נועדה להגביר תחרות ולהוזיל מחירים, במיוחד בתקופה שבה - לדבריה - מחירי הטיסות הורגשו כמופקעים. במשרד מודעים לרגישות הביטחונית, והנושא יעמוד כחלק מהמשא ומתן מול וויז אייר, במיוחד בכל הנוגע להתחייבות שלא להפסיק פעילות בימי חירום.