רשות המסים
צילום: רשות המסים

לראשונה: אישום נגד אדם שניסה לפתוח תיק במע"מ עם מסמכים מזויפים

על פי כתב האישום, האיש הקים ביוני 2024 חברה. כחלק מהליך פתיחת החברה, הוא הגיש בקשה לפתיחת תיק עוסק מורשה במשרד מע"מ רמלה. לצורך הבקשה, הוא צירף שני חוזי התקשרות שלכאורה נחתמו עם לקוחות - שהתבררו כפיקטיביים

עוזי גרסטמן | (2)

כתב אישום תקדימי הוגש נגד תושב לוד, אלטורי ארקן, בגין ניסיון לפתוח תיק עוסק מורשה במע"מ תוך שימוש במסמכים פיקטיביים, כך הודיעה היום רשות המסים. כתב האישום, שהגיע לאחר חקירה של היחידה המשפטית מחוז מרכז ומשרד מע"מ רמלה, הוא הראשון מסוגו על עבירה מסוג זה, שנועדה למנוע הפצת חשבוניות מס פיקטיביות ופגיעה בקופת המדינה.

על פי כתב האישום, שהוגש על ידי עו"ד טליה ביטן, ארקן הקים ביוני 2024 חברה בשם ארקנזס שיפוץ ויזמות. כחלק מהליך פתיחת החברה, באוגוסט באותה השנה, הוא הגיש בקשה לפתיחת תיק עוסק מורשה במשרד מע"מ רמלה. לצורך הבקשה, צירף ארקן שני חוזי התקשרות שלכאורה נחתמו עם לקוחות לצורך ביצוע עבודות שיפוצים.

החוזים שצורפו לבקשה זויפו צילום: רשות המסים

מבדיקת משרד המע"מ האזורי ברמלה, בראשות מנהל המשרד רונן אלעד, התברר כי ארקן כלל לא הכיר את אותם לקוחות שהופיעו בחוזים, ולא התקיימו ביניהם יחסים עסקיים כלשהם. כמו כן, התברר כי החוזים שצורפו לבקשה זויפו לחלוטין, וכי העבודות שהוגדרו בהם כלל לא בוצעו.

ארקן מואשם בעבירה על סעיף 117 (א) (3) לחוק מע"מ, בגין מסירת מידע שקרי או לא מדויק במסמכים רשמיים ללא הסבר סביר. בכתב האישום נטען כי מטרת המסמכים הכוזבים היתה ליצור מצג שווא של פעילות עסקית אמיתית, במטרה לקבל תיק עוסק מורשה שבאמצעותו ניתן יהיה להנפיק חשבוניות מס פיקטיביות ולהונות את רשויות המס.

מדובר, כאמור, בפעם הראשונה שבה רשות המסים מגישה כתב אישום מסוג זה. בהודעת הרשות נכתב כי מדובר בצעד משמעותי במאבק כנגד הפצת חשבוניות פיקטיביות, שמטרתן היא לגרוע מקופת המדינה ולפגוע בהכנסות הציבוריות.

לדברי אלעד, "הגשת כתב האישום משקפת את המחויבות שלנו למנוע הונאות מס ולשמור על מערכת מיסוי הוגנת ושקופה. המסר ברור: כל ניסיון להשתמש במסמכים כוזבים ייענה באפס סובלנות ובתגובה נחרצת".

קיראו עוד ב"בארץ"

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    בת אל 23/12/2024 19:30
    הגב לתגובה זו
    כשכל הכסף זורם לחרדים ולהתנחלויות
  • 1.
    דפוס פעולה שחוזר על עצמו עשרות פעמים באותו מקום (ל"ת)
    עושה חשבון 23/12/2024 16:41
    הגב לתגובה זו
בנק אש. ניר צוק, שמוליק האוזר יו"ר ויובל אלוני מנכ"ל (קרדיט: גדי סיארה)בנק אש. ניר צוק, שמוליק האוזר יו"ר ויובל אלוני מנכ"ל (קרדיט: גדי סיארה)
פרשנות

בנק אש עומד להיכשל - הנה הסיבות

רעש גדול בהשקה היום, אבל לבנק אש של ניר צוק אין בשורה אמיתית; הלוואי והוא היה מייצר תחרות אמיתית. זה יכול להשתנות בעתיד, בינתיים הוא צל חיוור של ההבטחות 

מנדי הניג |

בנק אש היה אמור להביא בשורה לצרכנים. זה לא קרה. אולי זה יקרה בהמשך. אבל הוא בזבז תחמושת על השקה של מוצר נחות ביחס למוצר של הבנקים הגדולים. הסיכוי שיעברו אליו מסה גדולה של אנשים הוא נמוך מאוד. זה עומד מהבחינה הזו להיות כישלון, אבל הוא בהחלט יכול לייצר ערך לקהלים מסוימים שיפתחו חשבון משני לצד חשבון ראשי בבנק המסורתי שלהם.  

 הבנק החדש מציע מודל של חלוקת רווחים ושקיפות עם הלקוחות. אך אין בו משכנתאות, אין בו פעילות של ניירות ערך והוא חסר בשירותים בנקאיים נוספים כמו המרת מט"ח, אפשרות להיות במינוס ועוד. התוצאה: מוצר חלקי שקשה לראותו הופך לחשבון הראשי של הישראלים

הבנק שהוקם על ידי ניר צוק ויובל אלוני, יצא לדרך כמעט שלוש שנים לאחר שקיבל רישיון מבנק ישראל. באירוע ההשקה, הציגו המייסדים מודל של "חלוקה שווה": 50% מהכנסות הריבית על כספי העו"ש יחזרו ישירות ללקוחות, לצד התחייבות מוחלטת שלא לגבות עמלות עו"ש או דמי מנוי.

המרווח הבנקאי עצום, מסבירים מנהלי הבנק וטוענים שהם רוצים לחלוק אותו עם הלקוחות בצורה הוגנת ושקופה. הבנק יהיה כמעט אוטונומי לחלוטין וכמות העובדים בו מעטה - כ-70 לכל היותר. זה אומר שהבנק עשוי להיות עם נקודת איזון סבירה, וכלכלית הוא יצליח, אך מבחינת הצלחה ציבורית - זה לא נראה באופק. 


ומה כן הבנק יציע? שירותי עו"ש בסיסיים, פיקדונות ואשראי בלבד.  הציבור הישראלי אמנם מתלונן לא פעם על עמלות גבוהות ומתסכלות של הבנקים. הציבור גם ממש לא אוהב את הבנקים, אבל הוא בוטח בהם והם נותנים לו יריעה מלאה לצרכים שלו. מה שמחזיק את רוב הלקוחות בבנקים הגדולים הוא תחושת הביטחון העמוקה, המעטפת המלאה והמקיפה של שירותים – החל מהלוואות, משכנתאות, דרך מסחר בניירות ערך מתקדם ועד פתרונות השקעה מגוונים; אשראי גמיש ומט"ח זמין  והנוחות שבקבלת הכל תחת קורת גג אחת, ללא צורך בקפיצות בין פלטפורמות. אחרת, כבר מזמן היתה נהירה לבנק ירושלים שנותן את הריבית הטובה ביותר על פיקדונות. זה לא קורה כי אנשים לא רוצים להעביר לחשבון פיקדון סכום מסוים ולנהל מעין שני חשבונות. הם רוצים את הכל במקום אחד. 

משה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסףמשה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסף
ועידת התשתיות

מנכ״ל משרד התחבורה: "כדי לשחרר תקציבים - לפעמים צריך להיות ערס"

הוא מדבר על תחבורה ציבורית, על הרובוטקסי של טסלה שיגיע לכאן בקרוב, על רכבת מהירה לחיפה ועל זה שחייבים להשקיע בתשתיות אפילו עם הרובוטקסי בדרך לפה כי ״גם טסלות יכולות להיתקע בפקקים״ משה בן זקן מנכ״ל משרד התחבורה משוכנע שישראל בדרך למהפכה תחבורתית אבל מזהיר שלא יקרה שום דבר בלי תקציבים, ביצוע והרבה מרפקים

מנדי הניג |

משרד התחבורה טוען שהוא סוף סוף "שם גז". בוועידת התשתיות של ביזפורטל, מנכ"ל המשרד משה בן זקן נשמע אופטימי, אבל לא מתכחש למציאות הקשה שפוגשת את כולנו כל בוקר על הכביש. לדבריו, תקציבי עתק כבר ממומשים בשטח, פרויקטים של רכבות מהירות מתקדמים, וגם על מהפכת התחבורה האוטונומית הוא אומר "אנחנו שם".

בראיון על הבמה, בן זקן מדבר בגובה העיניים, לא חושש להשתמש בביטויים כמו "צריך להיות ערס מול האוצר" כדי להזרים תקציבים, מצהיר על התנגדות לאגרת גודש "לפני שתהיה אלטרנטיבה אמיתית", ומסמן מטרות ברורות: הקלה בעומסים, מאבק בתאונות, קישוריות לפריפריה וקידום תחבורה ציבורית גם בתקצוב וגם בשירות.

אבל לא רק רכבות כבדות על הפרק אלא גם רכבים קלים ללא נהג. בן זקן מגלה כי משרד התחבורה כבר בשיח מתקדם עם טסלה, כדי לאפשר לישראלים להפעיל את רכבם האוטונומי כשאטל פרטי. "מי שיש לו טסלה יוכל להגדיר בתוכנה שהרכב יצא לעבוד כשאתה לא נוהג בו", הוא אומר. ומה עם Uber? גם כאן, לדבריו, יש חידוש: חידוש הקשרים מול החברה וניסיון למצוא נוסחה שתאפשר את הפעלתה בישראל – בלי לפגוע בנהגי המוניות.


ועידת התשתיות של ביזפורטל שיחה עם משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה

איך הגעת לכאן היום? המשתתפים בפאנלים האחרים נסעו אפילו יותר משלוש שעות כדי להגיע בזמן לועידה

האמת שהגעתי מפגישה כאן בסמוך, הייתי כבר במרכז.

לא נתקעת בפקקים?

לפני שאני מנכ"ל , אני אזרח. אני עומד בפקקים, כמו כולם. יש פקקים, היו פקקים, ואם לא נעבוד קשה, הם גם לא ייעלמו. אנחנו עובדים קשה כדי לפתור את העניין הזה.

הגודש בכבישים הוא בעיה שטיפלו בה כבר שנים , אבל הציבור עדיין מרגיש שאין פתרון. מתי נראה שינוי?