גידול משמעותי בהוצאות בכרטיסי אשראי - הישראלים מוציאים יותר על מזון, בתי קפה ודלק
אחרי מגמת ההיחלשות בחודשיים הראשונים למלחמה, הציבור הישראלי חוזר לגהץ את האשראי ובמימדים גדולים יותר גם ביחס לתקופה שלפני המלחמה: היקף ההוצאות ביוני 2024 עמד על 41.972 מיליארד שקל - עליה בשיעור של 5.3% (עוד 2.133 מיליארד שקל) לעומת יוני 2023 (39.839 מיליארד). יחד עם זאת, ממוצע ההוצאות היומי עומד על 1.399 מיליארד שקל, 20 מיליון שקל פחות ממאי (הגיע לשיא של 1.418 מיליארד).
למרות המצב - מגהצים יותר בכרטיס אשראי
חשוב להזכיר בתחילת המלחמה הרכישות בכרטיסי אשראי הצטמצמו משמעותית, ובחלק מהערים הם לא היו קיימות, בשל המפונים הרבים בדרום.
אפשר לראות מהנתונים שהישראלים מוציאים יותר כסף כמעט בכל קטגוריה, גם בהשוואה לתקופה שלפני המלחמה. הם מוציאים יותר על מזון, בתי קפה, טיסות ודלק - בין ההוצאות המרכזיות בכרטיסי אשראי.
טבלה מסכמת - הוצאות כרטיסי אשראי (נתונים: שב"א)
שבא (שרותי בנק אוטומטיים), היא מפתחת ומנהלת מערכת התשלומים הלאומית בכרטיסי אשראי ולכן הנתונים שהיא מוציאה מדויקים. הם מצביעים על כך שבחודש יוני האחרון, החודש ה-9 בו מתנהלת מלחמת "חרבות ברזל", הפעילות העסקית במשק המשיכה במגמת הצמיחה.
- היזמית התעכבה שנתיים - וזה מה שנגזר עליה
- חמישה חודשים אחרי המלחמה: קבלנים מסרבים לשפץ בתים שנפגעו
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ומה קורה בתחום האונליין? ביוני נרשמה עליה של 5.7% בהיקף ההוצאות בעסקאות אונליין לעומת אשתקד. סך ההוצאות בעסקאות אונליין הגיעו בחודש החולף לסכום של 23.948 מיליארד שקל שזו עלייה של 1.29 מיליארד שקל לעומת 22.654 מיליארד שקל שנרשם ביוני אשתקד. ממוצע ההוצאות היומי ברכישות אונליין היה קרוב לרף ה-800 מיליון שקל ועמד על 798.267 מיליון שקל. מדובר על ירידה קלה של 2.4% לעומת מאי 2024, שבמהלכו הגיע ממוצע ההוצאות היומי בעסקאות אונליין לשיא.
על מה אנחנו מוציאים כספים?
מה לגבי היקף הרכישות בעסקאות פיזיות? הוא עלה בשיעור של 4.9% לעומת אשתקד. כעת נרשם היקף הוצאות של 18.024 מיליארד שקל בעסקאות פיזיות המתבצעות בבתי העסק עצמם - עלייה של 4.9% לעומת סכום של 17.185 מיליארד שקל אשתקד. ממוצע ההוצאות היומי בעסקאות פיזיות בחודש החולף רשם עליה מזערית של 0.2% - 600.811 מיליון שקל לעומת 600.653 מיליון שקל במאי.
- הממשלה מקדמת שינוי בחוק שיפתח את הטבת המכס גם ליבואנים מקבילים
- סבב מינויים בלאומי: איל אפרת מונה לראש החטיבה הבנקאית
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- התרגיל של פטריק דרהי - טייקון בישראל, פושט רגל בצרפת
הוצאות לפי ענפים מרכזיים (נתונים: שב"א)
תחום נוסף שבו הייתה עליה הוא תחום התעופה (טיסות). הישראלים רכשו ב-12.05 מיליארד שקל, לעומת 7.03 מיליארד אשתקד.
הישראלים אוהבים למשוך מזומן, אבל ביוני הם משכו פחות. היקף משיכות המזומן מהכספומטים הבנקאיים רשם ירידה בשיעור של 7.3% בהשוואה לאשתקד. הם משכו 5.426 מיליארד שקל. הממוצע היומי עמד על 180.859 מיליון שקל, גבוה ב-3.8% מהממוצע היומי במאי האחרון. לשם השוואה, באוגוסט 2023 ממוצע משיכות המזומן היומי מהכספומטים הבנקאיים רשם שיא שקל 194.942 מיליון שקל.
- 3.דון 08/07/2024 16:38הגב לתגובה זוהכל יתפוצץ בקרוב בפנים של כולם הלוואי שאני טועה אבל מצב הכלכלה לא טוב
- 2.עם ישראל מכור להלוואות זה יגמר באסון חייבים להעלות ריבית (ל"ת)רועי 08/07/2024 12:32הגב לתגובה זו
- 1.ק.כ 08/07/2024 12:19הגב לתגובה זושם המפתח: הפדרל ריזרב :)
טראמפ בישראל CHATGPTארה״ב סירבה להפחתת המכסים: שיעור המכס על יבוא סחורות מישראל יהיה 15%
לאחר מו"מ של מספר חודשים של משרד הכלכלה מול משרד הסחר האמריקאי, במטרה להוריד את המכס מרמה של 17% לשיעור של 10%, הושגה הפחתה מוגבלת בלבד; ארה״ב הודיעה כי תעמיד את שיעור המכס על יבוא סחורות מישראל על 15%; גורמים מוסרים כי טראמפ מחזיק בקלף של 10% והפחתה מלאה של המכסים, כמנוף במו"מ להסכמים אזוריים
ממשל טראמפ הודיע כי שיעור המכס הכללי שיוטל על יצוא סחורות מישראל לארה״ב יעמוד על 15%, נמוך מהרמה של 17% שנקבעה בתחילה אך גבוה מהיעד המרכזי שאליו כיוונה ישראל, מכס מינימלי של 10%. ההחלטה התקבלה לאחר חודשים של מגעים אינטנסיביים בין נציגי משרד הכלכלה והתעשייה
לבין משרד הסחר האמריקאי, ונחשבת בירושלים לפשרה חלקית בלבד, שאמנם כוללת הקלות משמעותיות ברמת המוצרים, אך אינה מספקת מענה מלא לחשש מפגיעה מתמשכת ביצוא הישראלי.
ההחלטה צפויה לקבל תוקף רשמי עם פרסום הודעת משרד הסחר האמריקאי עד סוף החודש, כחלק מהשלמת
מערך הסכמי המכסים המעודכנים של ארה״ב עם שותפות סחר נוספות. מדובר במהלך רחב יותר שמוביל ממשל טראמפ, שמטרתו לעדכן את מדיניות הסחר האמריקאית ולצמצם גירעונות מסחריים, גם מול מדינות ידידותיות.
מו״מ ממושך והישג חלקי בלבד
במהלך המגעים ביקשה
ישראל להוריד את תקרת המכס הכללית מ-17% ל-10%, רמה שנקבעה על ידי ארה״ב עבור מספר מדינות אחרות. המשלחת הישראלית, שכללה בכירים ממשרד הכלכלה והנספחים המסחריים בארה״ב, הדגישה את מעמדה הייחודי של ישראל כמדינה בעלת הסכם סחר חופשי מלא עם ארה״ב מזה עשרות שנים, ואת
תרומתה של התעשייה הישראלית לשרשראות אספקה אסטרטגיות עבור המשק האמריקאי.
למרות זאת, וושינגטון עמדה על כך ששיעור של 15% יהיה הרף התחתון במסגרת מדיניות המכסים החדשה, החלה על מדינות בעלות מאזן סחר שלילי מול ארה״ב. גורמים כלכליים בישראל ציינו כי הנשיא
טראמפ אינו מוכן בשלב זה לרדת מתחת לרמה זו, מתוך רצון לשמור על אחידות מדיניות ולהותיר לעצמו מרחב תמרון להסכמים עתידיים.
- הכטב"מים הכי טובים: ארה"ב מאבדת גובה וסין סוגרת פערים
- מי שולט בשוק הגז העולמי - קטאר פותחת פער מול ארה"ב
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פטורים רחבים ומאות מוצרים ללא מכס
לצד האכזבה מהשיעור הכללי, ההסכם המתגבש כולל שורה ארוכה של פטורים והקלות סקטוריאליות. לפי גורמים המעורים בפרטים, מאות מוצרים ישראליים צפויים ליהנות מפטור מלא ממכס, בהם רכיבים לתעשיות התעופה והרכב, שבבים, תרופות גנריות, וקטגוריות נרחבות בתחומי הכימיה, המתכות, המזון והתוספים הרפואיים.
משה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסףהממשלה מקדמת שינוי בחוק שיפתח את הטבת המכס גם ליבואנים מקבילים
התיקון מסיר חסם ביבוא הרכב, מרחיב את היבוא האישי והמקביל ומוסיף דרישות מחייבות בהגנת סייבר לענף
הממשלה מאשרת תיקון לחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, שמקודם על ידי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים. התיקון עבר אישור בוועדת השרים לענייני חקיקה ומקודם בהליך מואץ.
בליבת התיקון עומד שינוי בדרך שבה מוחלת העדפת מכס על יבוא רכב, כך שהטבה שניתנה בפועל בעיקר ליבואנים ישירים, תוכל לחול גם על יבואנים שאינם ישירים. התיקון מסיר חסם שמנע עד עכשיו מיבואנים עקיפים, זעירים וביבוא אישי ליהנות מהעדפת מכס בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל. במשרד התחבורה ובשיתוף רשות המיסים מציגים את המהלך כניסיון להרחיב תחרות בענף דרך הגדלת היבוא המקביל והיבוא האישי.
הטבת המכס עוברת גם ליבואנים שאינם ישירים
עד היום, המנגנון הקיים אפשר ליבואנים ישירים לממש פטור ממכס בשיעור 7%, בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל, בעוד שיבואנים עקיפים, זעירים ויבוא אישי לא נהנו מההעדפה באותה צורה. בפועל נוצר יתרון מובנה לערוץ יבוא אחד על פני אחרים, ותחרות מצומצמת יותר על אותו קהל לקוחות.
התיקון מאפשר לרשות המסים להחיל את ההטבה גם על יבואנים שאינם ישירים. המשמעות היא הרחבת ההטבה לערוצי יבוא נוספים, מה שמצמצם את היתרון שהיה עד היום ליבואנים הישירים.
- שיא- 361,255 נוסעים ברכבת ביום חמישי האחרון
- בעלות של 35 מיליון שקלים: מסוף אוטובוסים חדש יחובר לכביש 412
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך נשען על מודל שפעל כהוראת שעה בשנים 2023-2025. בתקופה הזו נרשם גידול בהיקף יבוא הרכב וניצול רחב יותר של העדפת המכס, וכעת הממשלה מבקשת לעגן את ההסדר כהסדר קבוע בחוק.
