רואה חשבון
צילום: Shutterstock

רואה חשבון חשוד שעזר ללקוחותיו לשלם שכר לעובדיהם ב"שחור"

העלמות המסים הן מכת מדינה שממשיכה להתחרב במהירות; לרוב הן קורות באמצעות חשובניות פיקטיביות אבל כעת מתברר כי גם רואי החשבון חוגגים
דור עצמון | (2)

מוחמד אלגבאריה, רואה חשבון מאום אל פאחם, נעצר היום ושוחרר בתנאים מגבילים בחשד לעבירות מס. על פי החשד, אלגבאריה סייע ללקוחותיו לדווח על תשלומי שכר נמוכים משמעותית ממה ששילמו בפועל.

בחיפוש שנערך במשרדו נתפס מחשב ובו התגלו מערכות שכר כפולות. באחת דווח שכר נמוך משמעותית מזה ששולם בפועל, וממנה הופקו תלושי השכר ובאחרת דווח על השכר המלא, שחלקו הועבר לעובדים במזומן. מהממצאים עולה כי בשנים 2019-2023 שילמו לקוחותיו של אלגאבריה סכום של כ-4 מיליון שקל במזומן לעובדיהם.

החשדות נגד רואה החשבון עלו במסגרת חקירה במתנהלת כנגד אחד מלקוחותיו על ידי פקיד שומה חקירות חיפה והצפון ברשות המסים בשיתוף עם יל"פ מנשה במשטרת ישראל. במהלך היום הובא החשוד בפני שופט בית משפט השלום בחיפה, אשר הורה על שחרורו בתנאים מגבילים.

>> מנכ"ל אלביט מערכות, בצלאל מכליס בשיחה על העבר ועל עתיד החברה; מנכ"ל צים, אלי גליקמן יספר על התקופה המטלטלת ועל העתיד; וגם - המניות הטובות  להשקעה על פי דירוג ביזפורטל - הירשמו לוועידה הכלכלית של ביזפורטל

העלמות מס הן מכת מדינה. אנחנו מציגים כאן את העלמות המס שרשות המסים והמשטרה עולות עליהן. הן מתרבות. אחת השיטות הבולטות להעלמת מסים היא דרך חשבוניות פיקטיביות. מקימים חברה בלי פעילות או ש"מתלבשים" על חברה עם פעילות ומוציאים מחברות אחרות אליה חשבוניות מס - הוצאות שלכאורה אמורות להיות מוכרות לצרכי מס. ככה חוסכים במס של מאות מיליונים ואפילו יותר. יש גורמים מסוימים שעושים את זה ולרוב הם עובדים בשיתוף של ארגוני פשע. 

כזכור היוזמה של רשות המסים לחייב את שיגור החשבוניות לרשות עבור כל עסקה מעל סכום של 5,000 שקל נפלה במסגרת הדיונים על חוק ההסדרים השנה. וכך ממשיכה היחידה המשפטית ברשות המסים להגיש כתבי אישום כנגד עבריים המפיצים חשבוניות פיקטיביות.

אתמול דיווחנו כי היחידה המשפטית במחוז מרכז ברשות המסים הגישה לאחרונה שלושה כתבי אישום המתייחסים לשלושה מקרים נפרדים שבהם מואשמים עוסקים שונים בהתחמקות מתשלום מס. אחד מהם הוא הני עליוי, תושב לוד ובעל עסק לחציבת אבן, שנחשד בהתחמקות מתשלום מס בסכום העומד על כ-2 מיליון שקל. לפי כתב האישום, הנאשם ניכה במהלך שנת 2020 מס תשומות על שם עוסקים שונים, מבלי שהיו לו מסמכים המעידים על ביצוע שירותים עבורם. כתב האישום הוגש בעקבות חקירה של מחלקת חקירות מכס ומע"מ ת"א.

קיראו עוד ב"בארץ"

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    בן 30/08/2023 17:02
    הגב לתגובה זו
    במקרה או סתם צרוף מקרים ?
  • המגיב 30/08/2023 21:02
    הגב לתגובה זו
    ומנסה למנוע מהם לפעול על פי הוראות הקוראן. שאומר שמוסלמי לעולם לא יקבל את מרותו של מי שאינו מוסלמי, ובטח ובטח לא ישלם מיסים לכאלו שאינם מוסלמים.
חדוה בר
צילום: גלית סברו
ניתוח

תן וקח - שחיתות מובנית בקשר בין בנק ישראל לבנקים

בצלאל סמוטריץ דורש מס יתר של 15% על רווחי הבנקים העודפים. זה לא פתרון טוב, אבל קודם צריך להבין את הבעיה - הבנקים עושקים אותנו כי הבכירים בבנק ישראל חברים של מנהלי הבנקים ומוצאים אצלם עבודה בהמשך - תראו את חדוה בר שמרוויחה היום מיליונים בבנק מזרחי טפחות ואיטורו והיתה המפקחת על הבנקים

מנדי הניג |

לפני כחודש דיברנו עם פרופ' אמיר ירון, נגיד בנק ישראל. שאלנו אותו על רווחי הבנקים הגבוהים. הוא הסביר שהוא והבנק המרכזי פועלים כדי לייצר תחרות. אמרנו שאם 7 שנים זה לא צלח, אז אולי סמוטריץ' צודק וצריך להעלות את המס. הוא אמר שבשום פנים ואופן כי זו התערבות פוליטית בבנקים וזה יפגע באמון המשקיעים והציבור. אז אמרנו לו שהוא יכול בקלות לדאוג ובצורה יעילה יותר לשינוי צודק ונכון דרך הקטנת הרווחים המופרזים של הבנקים ושיפור הרווחה של הציבור. מספיק להעלות במעט את הריבית בעו"ש. שהבנקים ישלמו ריבית על העו"ש בדיוק כפי שהם גובים על חובה בעו"ש. 

 "לא, זה לא קיים במדינות מערביות, זה גם התערבות בבנקים". אגב, זה קיים לתקופות מסוימות במקומות שונים בעולם, אם כי זה נדיר, אבל גם מערכת כל כך ריכוזית ומוגנת כמו הבנקים המקומיים לא קיימת בשום מקום. היא מוגנת על יד בנק ישראל, לוביסטים, משקיעים, מומחים מטעם, אנשים שחושבים שרווחים של בנק חוזרים לציבור כי הציבור מחזיק בבנקים (ממתי הבנקים הפכו למדינה שמקבל מסים מהעם ודואגת לרווחתו, בריאותו, ביטחונו, ומה הקשר בין גב כהן מחדשרה שעושקים אותה בעו"ש ואין לה פנסיה שמחזיקה במניות בנקים). וחייבים להוסיף - גם התקשורת מגנה על הבנקים, מסיבות כלכליות, מסיבות של פחד מהוראות מלמעלה ומסיבות של קשרים עסקיים וקשרי בעלות.

וכך יצא שגופים שחייבים את כל הרווחים שלהם למודל העסקי הפשוט של עולם הבנקאות - קבל כסף, תן ריבית נמוכה למלווים ותגבה ריבית גבוהה מהלווים, והאם עושים את זה במינוף של 1 ל-10 כי המדינה מאפשרת ומגבה - מרוויחים תשואה של 17% על ההון ו-15% על ההון. אף אחד לא מרוויח ככה, וכל זה כשהציבור מקבל אפס על העו"ש. 

פרופ' ירון אמר בסוף השיחה שהנה מגיעה תחרות עם הרפורמה של המיני בנקים. אחרי שניתקנו הבנו שאולי הוא באמת מאמין בזה, או שהוא מערבב אותנו או שהוא תמים. אבל תמים ככל שיהיה הוא יודע טוב מאוד שלו עצמו ובעיקר לכפופים לו יש סיכוי טוב מאוד להיכנס למערכת הבנקאית. זה לא סתם להיכנס למערכת הבנקאית, זה להרוויח מיליונים. חדוה בר היתה מפקחת 5 שנים עד 2020. לפני שבוע היא נכנסה להיות דירקטורית בבנק מזרחי טפחות. היא מרוויחה מיליון שקל, יש לה סיכוי טוב להיות גם היו"רית בהמשך. לפני זה ובעצם במקביל היא גם יועצת, משנה למנכ"ל איטורו ועוד תפקידים. מיליונים זרמו לחשבון הבנק שלה, וזה בסדר, אבל אם היא היתה סליחה על הביטוי - "ביצ'ית" שעושה את העבודה למען הציבור ונכנסת בבנקים לטובת הציבור, האם היא היתה מוצאת עבודה?

אם בר היתה דואגת לתחרות, מסתכסכת עם הנהלות הבנקים, אבל מייצרת תחרות, מספקת ריבית טובה לציבור ועדיין שומרת על יציבות הבנקים (בנקים יכולים להיות יציבים גם ב-9% תשואה, לא רק ב-15%), האם היא היתה הופכת לחלק מהמערכת הבנקאית? יציבות הבנקים אבל זה לא אומר שהם צריכים להרוויח רווחים עודפים וזה לא אומר שזה צריך לבוא על חשבון הציבור, אבל בפיקוח על הבנקים נמצאים אנשים שרוצים להרוויח בהמשך. במקום לקבל 2 מיליון שקל בשנה בעבודה מפנקת, היא היתה מרצה בשני קורסים במכללה או באוניברסיטה (בלי לזלזל כמובן). 

בינה מלאכותית גנרי AI generic בינה מלאכותית גנרי AI generic

סוף עידן כללי האצבע: הדוח שמכניס סדר בבינה מלאכותית בפיננסים

הרגולטורים ממקדים את הפיקוח במערכות מסוכנות, מחייבים שקיפות ומשאירים את האחריות אצל הגוף הפיננסי. סיווג לפי רמת סיכון, דרישת הסבר כללית, ואחריות גם כשיש צד שלישי

ליאור דנקנר |

הדוח הסופי של הצוות הבין משרדי לבחינת שימושי בינה מלאכותית בסקטור הפיננסי מתפרסם ביום רביעי ומציב כיוון רגולטורי די חד. אסדרה שמתרכזת קודם כל במערכות שמוגדרות כבעלות סיכון גבוה, ולא בניסיון להדק ברגים על כל שימוש טכנולוגי באשר הוא. נקודת המוצא היא שהבינה המלאכותית כבר בתוך המערכת, ולכן השאלה היא איפה היא עלולה לייצר פגיעה צרכנית, בעיות תחרות, או השפעה על יציבות.

הדוח מציף את נקודות החיכוך המוכרות, כמו פרטיות והטיה, אבל נכנס גם לעולמות של ניהול סיכונים ותפעול בפועל. בתוך זה הוא מתייחס גם לזירה שהולכת ותופסת נפח ככל שהכלים משתכללים, הונאות ודיסאינפורמציה שנכנסות דרך ערוצים דיגיטליים ונוגעות ישירות לפעילות פיננסית יומיומית.

לא כל מערכת באותו משקל, משקל הבינה המלאכותית יורד לקרקע

בבסיס ההמלצות נמצאת חלוקה לפי רמת סיכון. הדוח מפרט איך מעריכים סיכונים ביחס למערכות בינה מלאכותית שיכולות להשתלב בשירות לקוחות, בקבלת החלטות, בניטור חריגות, בחיתום, באשראי ובניהול סיכונים. ההבחנה הזאת מכוונת את הפיקוח למקומות שבהם יש השפעה מהותית על לקוח או על השוק, ולא רק שימוש טכני פנימי. בדוח גם יש עדכון לחלוקה עצמה, עם מעבר לשתי קטגוריות עבודה, סיכון נמוך-בינוני מול סיכון גבוה, כדי להקל על היישום.

כדי שזה לא יישאר ברמת עקרונות, הדוח מציג ארגז כלים שמדבר על תהליך קבלת החלטות, ניהול סיכונים, בקרה ופיקוח על מערכות בינה מלאכותית. הכיוון הוא להשאיר לגופים הפיננסיים גמישות יישום לפי אופי השירות ומהותיותו, אבל עם דרישות עבודה מסודרות של אחריות, תיעוד ושליטה.

הדוח מדגיש שהסיפור לא נגמר במדיניות על הנייר. הוא נשען גם על כללי ממשל תאגידי קיימים שמגדירים תפקידים לדירקטוריון ולהנהלה הבכירה כשמכניסים טכנולוגיות חדשות ומפתחים מערכות ומודלים, ומציף אפשרות להשלים את המעטפת בכלים ייעודיים לממשל בינה מלאכותית לפי הצורך.