האם עובד שהמציא פטנט במהלך העבודה זכאי לגמול כספי בניגוד לחוזה העבודה שלו?
לאחרונה יצאו העיתונים בכותרות גדולות שמהן עולה כי יצאה מידי בית המשפט העליון החלטה תקדימית ולפיה עובד שהמציא פטנט במהלך עבודתו זכאי לגמול כספי גם אם בהסכם בין הצדדים נשללה זכותו לגמול כזה. פרסומים אלו זכו לתשומת לב רבה בקרב חברות הייטק בארץ בשל החשש מגל של תביעות עובדים, אך קריאה קפדנית של פסק הדין מגלה שהחשש מוקדם והתמונה האמיתית שונה למדי.
ההחלטה המדוברת ניתנה ביום 1.8.2012 בעניין ערעור שהגיש ד"ר נמרוד בייר כנגד חברת פלוראיטי בע"מ, שנמצאת בהליכי פירוק (רע"א 3564/12). בניגוד לכותרות העיתונים, בית המשפט העליון לא דן בפסק הדין לגופו של עניין - האם יש לעובד זכאות לתמורה עבור המצאה, אם נשללה בהסכם מפורש. בית המשפט העליון דן בשאלה טכנית בעיקרה והיא למי סמכות הדיון בשאלה והאם יש לוועדת הפיצויים והתמלוגים לפי חוק הפטנטים התשכ"ז-1967 (להלן: "חוק הפטנטים") או לבית המשפט המחוזי סמכות דיון בשאלה, גם כאשר יש הסכם בין העובד למעביד בסוגיית התמורה עבור ההמצאה, או ויתור על התמורה. על שאלה זו ועליה בלבד ענה בית המשפט העליון בחיוב.
לגופו של עניין, סביר כי דיון מעמיק בסוגיית התמורה עבור המצאת עובד יביא למסקנה הפוכה מזו שהגיעו אליה כותרות העיתונים וכי הסכם מפורש בין עובד למעבידו על פי סעיף 134 לחוק הפטנטים השולל מעובד תמורה עבור ההמצאה יכובד על ידי ועדת הפיצויים והתמלוגים לפי חוק הפטנטים ועל ידי בתי המשפט.
סעיף 134 לחוק הפטנטים שונה מחוקי עבודה העוסקים בזכויות יסוד של העובד כמו הזכות לשכר מינימום, לפיצויי פיטורים, לדמי מחלה ולשעות נוספות ואשר לגביהם לא איפשר המחוקק קיומו של הסכם אחר בין העובד ובין המעביד השולל את הזכות או מפחית ממנה, או התנה חוזה כזה באישור שר העבודה (כמו בחוק פיצויי פיטורים). בסעיף 134 אין דבר השולל קיומו של הסכם בין העובד למעביד בסוגיית הזכאות לתמורה עבור פטנט ובשלילתה. להפך, הסעיף מאפשר הסכם אחר.
כמו כל הסכם שיש לגביו ויכוח, גם הסכם השולל מעובד תמורה עבור המצאה יכול וצריך להגיע לדיון בפני גוף שיפוטי שידון בו, בנסיבות חתימתו ובהיקפו. אבל מכאן ועד לשלילת תקפותו והענקת זכות קוגנטית לתמורה בעד פטנט גם מקום שנשללה הזכות בהסכם מפורש לפי החוק הפטנטים, יש עדיין מרחק רב שטרם נחצה, ואם תישמע דעתנו גם לא יחצה.
לדעתנו, לא בכדי מנוסח סעיף 134 לחוק הפטנטים באופן שונה מחוקי העבודה שנועדו להגן על זכויות בסיסיות של העובד. עובד המוותר על זכותו לגמול על המצאה מקבל לרוב תמורה המביאה בחשבון את האפשרות שימציא המצאה. זאת ועוד, יכולתו של עובד (בדרך כלל מהנדס או מדען) להמציא המצאה נובעת בין היתר מכך שמשכורתו החודשית (שבדרך כלל היא גבוהה בהרבה מממוצע השכר במשק) מובטחת בין אם המציא את ההמצאה ובין אם לאו.
המעביד משקיע כסף רב בהעסקת "הממציא בפוטנציה" גם כאשר כלל לא מובטח שהמצאה כלשהי תצא תחת ידיו של אותו עובד. ישנן תעשיות, כמו תעשיית התרופות, שמחזיקות צוותים שלמים של עובדים במחקרים שונים במשך שנים מתוך תקווה שאולי תצא בעתיד תחת ידיהם המצאה כלשהי.
מעבר להשקעה הנדרשת בהעסקת הממציאים בפוטנציה, כדי שעובד ימציא המצאה צריך בדרך כלל להשקיע בתשתיות, במעבדות, ובגיוס כוח אדם תומך שיאפשרו לאותו עובד להגיע להמצאה. לפיכך, במרבית המקרים המצאות נובעות מעבודת צוות.
ההשקעות בתעשיות הון סיכון שמהן צומחות המצאות הן השקעות של מיליוני דולרים, והנכונות של בעלי ההון לסכן את כספם ולהשקיע בתעשיות מסוג זה היא על בסיס ההנחה שבבוא העת אם תומצא המצאה הכנסותיה יגיעו במלואה לידיהם. אם בסיכומו של דבר מצב הדברים יהיה כזה שתהיה אי ודאות לגבי הצורך של בעלי ההון שהשקיעו במשך שנים להתחלק בזכויות בהמצאה עם מי שלא לקח על עצמו כל סיכון כלכלי, קיים חשש חמור כי מספר ההשקעות בתעשיות עתירות סיכון יקטן באופן דרמטי.
מנגד, קיפוחו של העובד ושלילת כל תמורה ראויה בעד רעיונותיו והמצאותיו העתידיות, תביא לידי כך שיבצעם מחוץ לחברה, אצל מעביד אחר, או שייקח בעצמו את הסיכון ויקים חברה משל עצמו.
כוחות השוק יצרו איזון נכון, בעוד שבדרך כלל נשללת זכותו של עובד לתמורה ספציפית בעד המצאתו, תמורה שמקשה על ניצול יעיל של ההמצאה מכירתה חלוקת רישיונות וכד'. במרבית חברות ההייטק עובדים אלו נהנים משותפות בחברה באמצעות אופציות או מניות המוענקות להם כדי להבטיח כי המצאותיהם יומצאו במסגרת החברה ולא מחוצה לה. שלילת האפשרות לוויתור בחוזה על זכותו של עובד בהמצאה תפר את האיזון הטבעי שנוצר בשוק ואשר איפשר את ההתפתחות האדירה של תעשיית ההייטק בישראל ולכן היא גם מסוכנת. היא אולי תניב הכנסות מכובדות לאינדיבידואל אחד או שניים אך תקפח את פרנסתם של רבים אחרים ותפגע אנושות בכלכלת ישראל.
הכותבת - מנהלת מחלקת דיני עבודה ושותפה במשרד פרל כהן צדק לצר
פטריק דרהי (יוטיוב)התרגיל של פטריק דרהי - טייקון בישראל, פושט רגל בצרפת
העברת נכסים, להטוטים פיננסים, הסדר חוב, פשיטת רגל כלכלית וניצול של כספי אג"ח במיליארדים - דרהי שלא הכרתם
זו סוגיה מורכבת והיא תלויה בחוקים בכל מדינה, אבל המצב הזה של גירעון בהון הכלכלי ויכולת לתפקד בזכות חובות לרוב מהציבור הוא כשל שוק שאנשי עסקים יכולים לנצל אותו לטובתם - הם נשארים בעמדת מפתח, הם גם מוכרים סיפור שאם הם לא יהיו החברה תקרוס כי הם מחזיקים בידע. במקרים רבים זה נכון והם באמ מנסים להציל את המצב במקביל לסוג של הסדר חוב. במקרים רבים אחרים הם מגיעים להסכמות עם קרנות גידור שמחזיקות בחוב שנסחר נמוך במטרה להשביח את הפעילות. יש מקרים שזה מצליח, יש מקרים שזה כישלון טוטאלי. אין הרבה מקרים שבתקופת "החסד" הזו, הבעלים זורק כסף.
אלטיס אינטרנשיונל מחזיקה בנכסים בפורטוגל, ישראל, הקריביים ואזורים נוספים, עם חוב נטו של כ-8 מיליארד אירו. ענף התקשורת באירופה סובל מתחרות עזה, רגולציה מחמירה וקיפאון בצמיחה. התזרים החופשי של הקבוצה נשחק ובמקביל ריבית החוב עולה, מה שהוביל את S&P להוריד את דירוג החברה ל-CCC+ בציפייה להסדר חוב עד 2027.
קבוצת אלטיס של פטריק דרהי בצרות - השווי הנכסי שלה מוערך בסכום שלילי. זה אומר שהנכסים שווים פחות מההתחייבויות. גירעון בהון הכלכלי, זו בעצם פשיטת רגל. אבל פשיטת רגל מתרחשת רק כשיש טריגר. כלומר, אם יש גירעון בהון, אבל החוב הוא לתשלום בעוד 3 שנים, אז לכאורה החברה יכולה לתפקד. יש לה עוד זמן להציל את עצמה.
הרי זה לא הכסף שלהם, זה הכסף של מחזיקי החוב, הם הנושים הראשונים של החברה. פטריק דרהי החזיק צעצוע בשם i24news - חברת חדשות שבשנתיים האחרונות גם הרחיבה מאוד את הפעילות בארץ בהשקעה של מאות מיליונים וכל זה על חשבון המשקיעים הצרפתים. דרהי רצה להיות טייקון תקשורת בארץ, אבל הוא פושט רגל בצרפת. זה לא מסתדר. אם אתה רוצה להשקיע כספים שסיכוי מאוד גבוה שהולכים לפח, תעשה את זה בכסף שלך, לא בכסף של מחזיקי אג"ח צרפתים. אם אתה רוצה תדמית נקייה בישראל כי אתה יהודי אוהב המדינה, תעשה זאת בכסף שלך - הצרפתים לא צריכים לשלם על זה.
- פטריק דרהי פושט רגל בצרפת – וטייקון בישראל; איך זה מסתדר?
- דרהי מתכוון להיכנס לתקשורת הדתית; שת"פ עם "כיכר השבת" ו"סרוגים"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
למרות המצב, דרהי מלהטט בהעברות נכסים וגיוסים שמעדיפים חוב חדש על פני קיים. המטרה להרוויח זמן, לקבל "שם טוב" בישראל, אבל בדרך החוב רק הולך וגדל. בדרך הוא מקבל "שם רע" בצרפת. רק לאחרונה הוא השלים הסדר של 24 מיליארד אירו לאלטיס צרפת שבו נושים קיבלו 45% מההון תמורת מחיקת חוב, בעוד דרהי שמר על 55% שליטה. באלטיס ארה"ב יש בעיות של מיחזור חוב. כמעט כל נקודה בקונצרן הענק נמצאת בבעיה תזרימית-פיננסית או בהרעה עסקית. לדרהי גם חזית מול קרנות השקעה אמריקאיות גדולות כמו פימקו ואפולו שטוענות שהדירקטוריון פועל בניגוד עניינים.
בצלאל סמוטריץ (דוברות האוצר, מירי שמעונוביץ)"המס על הבנקים הוא מס על הציבור - והוא זה שישלם את המחיר"
בהמשך לכוונת שר האוצר סמוטריץ’ למסות את הבנקים, איגוד הבנקים מגיש את תגובתו לדו"ח עבודת צוות האוצר וטוען כי הדו"ח חסר השוואות לרווחיות בענפים אחרים, לא בחנו את ההשלכות הכלכליות, והמס צפוי לפגוע בציבור הרחב; מנכ"ל איגוד הבנקים, איתן מדמון "שר האוצר מבקש,
באמצעות המהלך הזה, לגבות מס נוסף, בדרך עקיפה ולכאורה מתוחכמת מהציבור"
ברקע הכוונה של שר האוצר בצלאל סמוטריץ’ להטיל מס מיוחד נוסף על הבנקים, איגוד הבנקים מגיש את עמדתו לדו"ח עבודת הצוות שבחן את המהלך. לטענת האיגוד, הדו"ח שאמור היה לשמש בסיס מקצועי להחלטה, לוקה בחוסרים מהותיים, מדלג על בדיקות קריטיות ובעיקר אינו מתמודד עם השאלה מי ישלם בסופו של דבר את מחיר המס.
המסמך מוגש אף שעמדת בנק ישראל, שהוא חלק בלתי נפרד מהצוות, טרם פורסמה, ובאיגוד סבורים כי מדובר בהליך שמתקדם מהר מדי, בלי בחינה כלכלית מלאה של ההשלכות על הציבור והמשק.
לטענת איגוד הבנקים, הדו"ח שפרסם הצוות באוצר לא כולל את שתי הבדיקות המרכזיות שעל הבסיס שלהן אפשר בכלל לדון בהטלת מס על סקטור ספציפי. קודם כל, בדו"ח אין כל השוואה בין הרווחיות של הבנקים לבין הרווחיות של ענפים אחרים במשק. באיגוד מדגישים כי זה בדיוק הבדיקה שנדרשה מהצוות לבצע, כדי לבחון האם מתקיימות נסיבות חריגות שמצדיקות מיסוי מיוחד של ענף אחד בלבד. למרות זאת, הדו"ח, כך נטען, מדלג לחלוטין על השוואה כזאת.
שנית, הדו"ח לא בוחן את ההשלכות הכלכליות של המהלך על המשק הישראלי. אמנם מצויין בדו"ח כי הטלת מס על הבנקים עלולה להוביל לעליית ריבית, לצמצום האשראי, לפגיעה במשקיעים ולנזק לציבור הרחב, אבל בפועל לא ניסו לאמוד את ההשפעות האלה או להעריך את ההיקף שלהן. באיגוד מציינים כי מדובר בתוצאות שכבר התרחשו בפועל במדינות שבהן הוטל מס דומה, ולכן היעדר ניתוח עלות־תועלת מהווה, לדבריהם, כשל מהותי בעבודת הצוות ואף עומד בניגוד לעקרונות חוק האסדרה.
- אושר: בנקים יציעו פקדונות ללא חשבון עו"ש
- איגוד הבנקים במכתב חריף: "המס מעמיד את ישראל בשורה אחת עם הונגריה"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כמו כן, באיגוד טוענים כי הדו"ח מציג נתון שגוי שלפיו הציבור מחזיק בכ-70% ממניות הבנקים, בעוד שבפועל שיעור אחזקות הציבור עומד על כ-90%. לטענתם, מדובר בפער מהותי, שכן הציבור הוא זה שנושא בפועל בעלות של כל מס שיוטל על הבנקים. למרות זאת, בדו"ח אין כל ניסיון לאמוד את הפגיעה הצפויה בחיסכון הציבורי, בדיבידנדים או בשווי אחזקות הציבור. באיגוד מדגישים כי מבנה בעלות כזה אינו קיים באף מדינה אחרת שהטילה מס על הבנקים, ולכן השוואות בינלאומיות מחייבות זהירות מיוחדת.
