עובדי אגד נגד שר התחבורה: ישקיעו מאות אלפי ש' בקמפיין נגד הפרטת קווים

הקמפיין, אותו יוביל יועץ האסטרטגיה יוסי ליבוביץ', יכלול בין היתר מודעות בעיתונות, שלטים ומשמרות מחאה נגד המהלך שיוביל לפיטורים רבים
אלה ברייר | (6)

באסיפת עובדים סוערת, שהתקיימה ביום חמישי בבית אגד בחיפה, החליטו חברי הוועד אגד צפון, לקבל את ההמלצות של יו"ר הוועד הצפוני, מאיר אלוק, ולצאת במאבק מיידי נגד כוונת משרד התחבורה להפריט את קווי אגד בצפון.

גורמים באגד צפון מסרו לאייס כי ההחלטה התקבלה לאחר שהעובדים והחברים הבינו כי בכוונת המזכירות הארצית של אגד לקבל בקרוב מאוד החלטה, שמשמעותה פיטורים של כ- 300 מהעובדים השכירים של אגד המתגוררים בצפון הארץ.

פיטורי העובדים יעשו באזורי חיפה, הקריות, נהריה, שפרעם, הישובים הדרוזים והערבים בגליל, עכו, עפולה, כרמיאל והם עשויים להגיע גם לנהגים המתגוררים בקרית שמונה.

באסיפת העובדים אמר היו"ר מאיר אלוק: "כאשר המטרונית החדשה תיכנס לפעולה באזור חיפה והקריות-שוב נאלץ להיפרד מכ-300 מחברים שלנו בחודשים הקרובים. זאת תהיה מכת מוות לאגד בצפון הארץ ואנחנו לא מוכנים להושיט את הצוואר שלנו לגיליוטינה"

בנוסף טען אלוק כי: "משרד התחבורה הונה את אגד, בכך שפיתה את אגד, שלא להתמודד במכרז על הפעלת המטרונית בחיפה והקריות ובתמורה לכך משרד התחבורה התחייב לבכירים באגד, שלא ייפגעו אשכולות הקווים שלנו בצפון הארץ...אנחנו למודי ניסיון כי מי שישלם את מחיר הכישלונות של אחרים אלה תמיד העובדים".

ועד עובדי אגד בצפון החליטו באותו מעמד לשכור את שירותיו של היועץ האסטרטגי, יוסי ליבוביץ ממשרד 'לייבוביץ' אסטרטגיה ותקשורת', על מנת שיכין עבורם קמפיין מיידי לשם יציאה למאבק.

זאת לא הפעם הראשונה בה מלווה ליבוביץ מאבק מסוג זה: בעבר היה ראש מינהל תקשורת בהסתדרות הכללית ורק באחרונה ניהל מאבקים דומים של הוועדים בנמל חיפה ובחברת הספנות צים.

בראיון לאייס, סיפר ליבוביץ', על הצעדים האסטרטגים המתוכננים במסגרת הקמפיין: "על גבי 600 האוטובוסים נתלו ביום שישי שמשוניות מחאה, בצבעים שחור ואדום, הנושאים את הסלוגן: "שר התחבורה, ישראל כץ: 300 עובדי אגד מהצפון בסכנת פיטורים מיידית. רק אתה יכול להציל אותם. על החתום: ועד עובדי אגד צפון. בנוסף יונפו על האוטובוסים שני דגלים שחורים שיתנוססו על הרכבים עד לסוף המאבק".

החל מהיום (יום א'), יתפרסמו מודעות באמצעי התקשורת, זאת באמצעות משרד הפרסום לם מרגלית. "האסטרטגיה בשלב זה כרגע מתמקדת בשר התחבורה ישראל כץ . מצד אחד הממשלה החליטה להקים אוניברסיטה חדשה בגליל בשביל לעודד תעסוקה בצפון ומצד שני ההחלטה על ההפרטה תגרום לפיטוריים המוניים. אסור לשכוח שמדובר בנהגים בכירים בני 40 פלוס שמועסקים בין 10 ל-15 שנים ויתקשו במציאת מקום עבודה חלופי", אומר ליבוביץ ומוסיף : "המאבק שלנו לא מופנה רק נגד שר התחבורה אלא גם כלפי הקואופרטיב של אגד עצמו. זאת משום שמזכירות אגד נותנת את ידה למהלך של משרד התחבורה".

ליבוביץ הוסיף כי ועד העובדים קיבל בשלב זה אישור טלפוני מההסתדרות על הכרזת סכסוך עבודה והיום בבוקר התארגנה משמרת מחאה מול ביתו של שר התחבורה. המשמרת כללה כ-50 נהגים בכירים שאף העניקו לכץ מכתב אישי. ברגעים אלו מתארגנת משמרת נוספת של עובדים מפגינים מול קריית הממשלה בירושלים.

"מחר כבר נכין תכנית חדשה שאני מנוע כרגע מלפרט אותה אולם אין ספק שגם הציבור וגם מקבלי ההחלטות ירגישו את השלכותיה היטב", מבטיח ליבוביץ'.

בנוגע להשקעה הכספית שכרוכה בקמפיין, אומר ליבוביץ' כי: "מאות אלפי שקלים הושקעו בקמפיין הזה וחשוב לי לציין כי מדובר בכספים של העובדים נטו. העובדים הבכירים וגם החברים באגד צפון, גייסו את הכסף הפרטי שלהם ושמו את זה בקופה לטובת המאבק".

באגד צפון עובדים 814 חברים ועוד כ-800 עובדים שכירים. בכל אגד מועסקים כ-2,100 חברים ועוד כ-4,000 שכירים.

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "משרד התחבורה מאשר את הפרטת הקווים בהיבטים התחבורתיים בלבד. החלטות על החלפת אשכולות בין הקווים הדרומיים לקווים הצפוניים לצורכי הפרטה הינה החלטה פנימית של אגד בלבד ומשרדנו אינו מתערב בנושא זה".

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    ריבקה 06/02/2011 15:49
    הגב לתגובה זו
    יוסי ליבוביץ הוא לא יועץ של ועד צים
  • 5.
    מסכנים הנהגים! 06/02/2011 14:45
    הגב לתגובה זו
    מסכנים הנהגים אם יוסי ליבוביץ משמש היועץ האסטרטגי והתקשורתי שלהם. מדובר באיש לא אמין שלא יודע לנהל מאבקים, וזאת יודעים כבר הרבה ועדי עובדים. כתבי העבודה מבינים שאי אפשר להסתמך על מילה של ליבוביץ. מאבק ראוי עם יועץ בלתי ראוי!
  • 4.
    מסכנים הנהגים! 06/02/2011 14:38
    הגב לתגובה זו
    מסכנים הנהגים אם נדרשים להסתמך על היעוץ האסטרטגי והתקשורתי של יוסי ליבוביץ. האיש הזה לא יודע תקשורת מהי, ורק נזק הוא גןרם לכל ועד עובדים אותו הוא מייצג. יודעים זאת כל כתבי העבודה בתקשורת שעל דיווחיו של יוסי ליבוביץ אסור להסתמך. מאבק ראוי עם יועץ לא ראוי!
  • 3.
    גב - י 06/02/2011 13:30
    הגב לתגובה זו
    אחרי שיפריטו (ויפריטו - חבל על הזמן והכסף), הנהגים ישארו רק עם החולצה..
  • 2.
    ריקי 06/02/2011 13:01
    הגב לתגובה זו
    ואם הנהגים התרגלו לסטנדרט מסוים ולא נאה להם לעבוד במשהו אחר, זאת כבר בעיה אחרת.
  • 1.
    בהצלחה לעובדים! עוד מעט יפריטו פה את האוויר (ל"ת)
    נהג בוס 06/02/2011 12:56
    הגב לתגובה זו
אמיר ירון בנק ישראל
צילום: World economic forum
מאקרו כלכלה

בנק ישראל מדבר על ירידה משמעותית בריבית, אבל יש נתון שעשוי לקלקל את התחזית

ריבית, אינפלציה וצמיחה - כל הפרמטרים האלו קשורים אחד לשני ומשפיעים אחד על השני. התחזית של בנק ישראל להורדת ריבית ועלייה בצמיחה, לצד ירידה באינפלציה - היא אתגר גדול. בצמיחה גבוהה לא מורידים ריבית. שאלות ותשובות 

מנדי הניג |

בנק ישראל פרסם תחזיות לפיהן תהיה אינפלציה מתונה יחסית, ריבית בירידה וצמיחה גבוהה. הבורסה מתמחרת אופטימיות וציפייה לסיום המלחמה ולתקופת שגשוג. אלא שצמיחה גבוהה ומהירה לא משתלבת עם ריבית נמוכה ולרוב גם לא עם ירידה באינפלציה. האם התחזיות של בנק ישראל להורדת ריבית ולצמיחה מוגזמות?   


איך מתומחרת כיום האינפלציה בשוק?
פערי תשואות באג"ח משקפים אינפלציה צפויה של כ־2% לשנים הקרובות, אך בפועל היא נעה כבר זמן רב סביב 3%.

למה בנק ישראל צופה אינפלציה נמוכה יותר?
הבנק מעריך ירידה באינפלציה בזכות התמתנות בצריכה וצמצום גיוסי המילואים, שיפחיתו לחצי שכר. אלא שתחזית כזו מתעלמת מלחצים מבניים כמו מחירי הדיור ושוק עבודה הדוק.

מה מייצר את הלחצים האינפלציוניים?
שוק עבודה חזק עם שיעור אבטלה נמוך, עליות חדות בשכר דירה בעקבות פגיעה בהיצע דירות במרכז הארץ, והצפי לזרימת תקציבי עתק לשיקום ולפיתוח - כולם תורמים לעליית מחירים.

מה המשמעות עבור משקיעים באג"ח?
בתנאים כאלה, אג"ח צמודות קצרות עשויות להעניק תשואה עודפת של עד אחוז וחצי בשנה הקרובה, לעומת אג"ח שקליות, משום שהן מתממשקות טוב יותר עם סביבת אינפלציה גבוהה.

מייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיותמייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ראיינאייר שוקל הפסקת פעילות כוללת בישראל

מייקל אולירי, מנכ"ל החברה אמר כי נגמרה לו הסבלנות להנחיות הבטחון המשתנות בישראל וטוען שהחברה לא תחדש את טיסותיה לפני סוף אוקטובר, וספק אם גם אחריו

רן קידר |
נושאים בכתבה ריאנאייר

למרות שלאחרונה נראה היה כי פעילות הטיסות חוזרת לשיגרה כלשהי, מנכ"ל ראיינאייר, מייקל אולירי, מעיב על האופטימיות וטוען כי כי החברה "לא בטוחה אם תחדש את פעילותה בישראל. לדבריו, אין ודאות שתשוב לפעול בישראל, גם לאחר שתסתיים הלחימה בעזה. מייקל אולירי, התראיין לרשת RTE באירלנד והוסיף האשמה ישירה כלפי הרשויות המקומיות: "משחקים איתנו". 

ריינאייר הודיעה כבר מוקדם יותר הקיץ כי לא תחדש את טיסותיה לישראל לפני ה-25 באוקטובר. אולם דבריו של אולירי מציבים סימן שאלה מהותי לא רק לגבי הטווח הקצר, אלא גם לגבי חורף 2025-2026. הביקורת שהשמיע אינה חדשה. ריינאייר העלתה בעבר טענות נגד אגרות, תיאומים תפעוליים, ותנאים שהציבו הרשויות בישראל, אך אמירות כאלה, כאשר הן נאמרות בפורומים פומביים, מעידות לרוב על ניתוק במגעים בין הצדדים. 

עבור הנוסעים הישראלים הדבר עלול לפגוע בהיצע הטיסות ולהפחית את הסיכוי להורדת מחירים. מצד שני, אלו הן חדשות טובות עבור אלעל, שבכל פעם שיש אירוע בטחוני כלשהו, המנייה שלה מזנקת. מבחינת חברות הלואו קוסט הנוספות, ככל הנראה וויזאייר היא זו שתמלא את החלל. 

במהלך 2022, הפעילה ריינאייר למעלה מ-30 טיסות שבועיות מישראל, במחירים נמוכים. ב-2023 אף הצהירה על כוונה להרחיב את פעילותה בישראל, אולם התחזיות האלה התרסקו עם ההסלמה הביטחונית וקריסת תנועת התיירים הנכנסת. 

אבל אולירי לא התייחס רק לישראל, אלא גם להשפעות העמוקות של הלחימה בין רוסיה לאוקראינה על תעופה אזרחית באירופה. לדבריו, התקיפה האווירית הרוסית על פולין, שכללה חדירה של רחפנים לשטח המדינה, יצרה שיבושים נרחבים ביום רביעי האחרון, ובאותו יום רק 60% מטיסות ריינאייר יצאו בזמן (לעומת 90% ביום רגיל). נמלי תעופה בוורשה, מודלין, ז'שוב ולובלין נסגרו זמנית, ואולירי הזהיר כי "מדובר באירוע שצפוי להימשך לאורך שנים". לדבריו, "אם האיחוד האירופי והבית הלבן לא ינקטו קו תקיף, עם סנקציות עונשיות נגד רוסיה, ההפרעות האלה לא ייפסקו".