"אובדן אפשרי של מאות מיליוני שקלים לתיירות בארץ בגלל המשבר במצרים"

ד"ר אורנה לביא שטיינר מהמרכז ללימודים אקדמיים, מתריעה מפני ירידה במספר התיירים שמגיעים לארץ ממצרים מה שיוביל לפגיעה בענף התיירות
אלה ברייר | (7)

כ-165 אלף תיירים בשנה מגיעים ממצרים לישראל. הערכת מצב שנעשתה בבית הספר למנהל עסקים במרכז ללימודים אקדמיים, העלתה כי התדרדרות במערכת היחסים עם מצריים במידה והנשיא מובארק יאבד את שלטונו, תפגע קשות בכניסת התיירים ממצרים לישראל.

עפ"י נתונים לסוף שנת 2010, במהלך השנה הגיעו ממצרים לישראל כ- 165 אלף תיירים. במסגרת תיירות יום ממצרים לישראל דרך טאבה עברו כ-27 אלף תיירים כשרובים המכריע הגיע מרוסיה, מפולין ומאוקראינה.

בנוסף נרשם כי 170 אלף תיירים הגיעו לישראל בתיירות שיוט שהחלה במצרים ועגנה גם בנמלי ישראל.

חבילות התיור שבסיסן מתחיל במצרים, פופולאריות במיוחד בקרב מדינות כמו יפן , קוריאה ודרום אמריקה. בקרב תיירים אלה מתקיימות גיחות קצרות לישראל כשחלקן שייכות לתיירות דתית.

מהערכת המצב שנעשתה, עלה כי בשלב זה עוד לא ניתו לכמת את העלות הכספית של תנועת התיירות ממצרים לישראל אולם אם תיווצר בעיה בעקבות נפילת השלטון במצרים, מעריכה ד"ר לביא שטיינר כי אובדן ההכנסות הרוחבי עלול להגיע למאות מיליוני שקלים ולגרום לפגיעה רוחבית בקרב מורי דרך, שירותי הסעות, מזון והסעדה וגם במלונאות. כל זאת בהנחה שהשלטון החדש לא ישתף פעולה עם ישראל בתחום התיירות כפי שעשה מובארק.

לדבריה של לביא שטיינר, עדיין לא ברור האם ניתן יהיה להסב חלק מהתיירים שעברו דרך מצריים לביקור עיקרי בישראל שכן השילוב המצרי ישראלי כלל עניין רב בהיסטוריה ודת.

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    שטיינר צודקת. לא יבואו במיוחד אלינו (ל"ת)
    שושי 02/02/2011 13:10
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    בעסה לנו.... (ל"ת)
    טלי 01/02/2011 16:45
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    טלי 01/02/2011 16:40
    הגב לתגובה זו
    מקווה שלפחות לא בשלב הראשון.
  • 3.
    רפי 01/02/2011 16:29
    הגב לתגובה זו
    צריך לברך על 30 שנות שלום ולהתפלל שימשיכו.ספק גדול אם השלום ימשך.
  • חיים 01/02/2011 19:26
    הגב לתגובה זו
    אם גם עקבה תסגר לתיירים ישראלים אפשר לנסוע לגליל לנוח...
  • 2.
    פנחס 01/02/2011 16:23
    הגב לתגובה זו
    מצריים של העבר לא תהיה זהה לעתיד.רק צרות יגיעו משם.ובשפע.
  • 1.
    שריר עמוס 01/02/2011 16:21
    הגב לתגובה זו
    מעכשיו יהיו שפע של צרות צרורות מכיוון מצריים לא רק לתיירות...
אמיר ירון בנק ישראל
צילום: World economic forum
מאקרו כלכלה

בנק ישראל מדבר על ירידה משמעותית בריבית, אבל יש נתון שעשוי לקלקל את התחזית

ריבית, אינפלציה וצמיחה - כל הפרמטרים האלו קשורים אחד לשני ומשפיעים אחד על השני. התחזית של בנק ישראל להורדת ריבית ועלייה בצמיחה, לצד ירידה באינפלציה - היא אתגר גדול. בצמיחה גבוהה לא מורידים ריבית. שאלות ותשובות 

מנדי הניג |

בנק ישראל פרסם תחזיות לפיהן תהיה אינפלציה מתונה יחסית, ריבית בירידה וצמיחה גבוהה. הבורסה מתמחרת אופטימיות וציפייה לסיום המלחמה ולתקופת שגשוג. אלא שצמיחה גבוהה ומהירה לא משתלבת עם ריבית נמוכה ולרוב גם לא עם ירידה באינפלציה. האם התחזיות של בנק ישראל להורדת ריבית ולצמיחה מוגזמות?   


איך מתומחרת כיום האינפלציה בשוק?
פערי תשואות באג"ח משקפים אינפלציה צפויה של כ־2% לשנים הקרובות, אך בפועל היא נעה כבר זמן רב סביב 3%.

למה בנק ישראל צופה אינפלציה נמוכה יותר?
הבנק מעריך ירידה באינפלציה בזכות התמתנות בצריכה וצמצום גיוסי המילואים, שיפחיתו לחצי שכר. אלא שתחזית כזו מתעלמת מלחצים מבניים כמו מחירי הדיור ושוק עבודה הדוק.

מה מייצר את הלחצים האינפלציוניים?
שוק עבודה חזק עם שיעור אבטלה נמוך, עליות חדות בשכר דירה בעקבות פגיעה בהיצע דירות במרכז הארץ, והצפי לזרימת תקציבי עתק לשיקום ולפיתוח - כולם תורמים לעליית מחירים.

מה המשמעות עבור משקיעים באג"ח?
בתנאים כאלה, אג"ח צמודות קצרות עשויות להעניק תשואה עודפת של עד אחוז וחצי בשנה הקרובה, לעומת אג"ח שקליות, משום שהן מתממשקות טוב יותר עם סביבת אינפלציה גבוהה.

מייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיותמייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ראיינאייר שוקל הפסקת פעילות כוללת בישראל

מייקל אולירי, מנכ"ל החברה אמר כי נגמרה לו הסבלנות להנחיות הבטחון המשתנות בישראל וטוען שהחברה לא תחדש את טיסותיה לפני סוף אוקטובר, וספק אם גם אחריו

רן קידר |
נושאים בכתבה ריאנאייר

למרות שלאחרונה נראה היה כי פעילות הטיסות חוזרת לשיגרה כלשהי, מנכ"ל ראיינאייר, מייקל אולירי, מעיב על האופטימיות וטוען כי כי החברה "לא בטוחה אם תחדש את פעילותה בישראל. לדבריו, אין ודאות שתשוב לפעול בישראל, גם לאחר שתסתיים הלחימה בעזה. מייקל אולירי, התראיין לרשת RTE באירלנד והוסיף האשמה ישירה כלפי הרשויות המקומיות: "משחקים איתנו". 

ריינאייר הודיעה כבר מוקדם יותר הקיץ כי לא תחדש את טיסותיה לישראל לפני ה-25 באוקטובר. אולם דבריו של אולירי מציבים סימן שאלה מהותי לא רק לגבי הטווח הקצר, אלא גם לגבי חורף 2025-2026. הביקורת שהשמיע אינה חדשה. ריינאייר העלתה בעבר טענות נגד אגרות, תיאומים תפעוליים, ותנאים שהציבו הרשויות בישראל, אך אמירות כאלה, כאשר הן נאמרות בפורומים פומביים, מעידות לרוב על ניתוק במגעים בין הצדדים. 

עבור הנוסעים הישראלים הדבר עלול לפגוע בהיצע הטיסות ולהפחית את הסיכוי להורדת מחירים. מצד שני, אלו הן חדשות טובות עבור אלעל, שבכל פעם שיש אירוע בטחוני כלשהו, המנייה שלה מזנקת. מבחינת חברות הלואו קוסט הנוספות, ככל הנראה וויזאייר היא זו שתמלא את החלל. 

במהלך 2022, הפעילה ריינאייר למעלה מ-30 טיסות שבועיות מישראל, במחירים נמוכים. ב-2023 אף הצהירה על כוונה להרחיב את פעילותה בישראל, אולם התחזיות האלה התרסקו עם ההסלמה הביטחונית וקריסת תנועת התיירים הנכנסת. 

אבל אולירי לא התייחס רק לישראל, אלא גם להשפעות העמוקות של הלחימה בין רוסיה לאוקראינה על תעופה אזרחית באירופה. לדבריו, התקיפה האווירית הרוסית על פולין, שכללה חדירה של רחפנים לשטח המדינה, יצרה שיבושים נרחבים ביום רביעי האחרון, ובאותו יום רק 60% מטיסות ריינאייר יצאו בזמן (לעומת 90% ביום רגיל). נמלי תעופה בוורשה, מודלין, ז'שוב ולובלין נסגרו זמנית, ואולירי הזהיר כי "מדובר באירוע שצפוי להימשך לאורך שנים". לדבריו, "אם האיחוד האירופי והבית הלבן לא ינקטו קו תקיף, עם סנקציות עונשיות נגד רוסיה, ההפרעות האלה לא ייפסקו".