IBI פסימיים בנוגע לכיל: מורידים את מחיר היעד ל-51 שקל למנייה, שומרים על המלצה ניטראלית

זאת בניגוד להמלצת בתי ההשקעות הזרים ששומרים את מחיר היעד ללא שינוי. אולם גם שם רואים הרבה נקודות חיוביות הנובעות מחתימת החוזה
איתי זהוראי |

אתמול, לאחר אינספור שמועות וספקולציות יצאה ההודעה הרשמית של תאגיד BPC אשר אישר את ההנחות בדבר החוזה עם סין במסגרתו סוכם מחיר העומד על 350 דולר לטון (FOB) לכמות של 1 מיליון טון - מחיר הנמוך משמעותית מהצפוי.

מחלקות המחקר של בתי ההשקעות לא חיכו להודעה הרשמית והחלו כבר לתמחר את ההשלכות הצפויות לחברות האשלג ביום שאחרי. אמש הביא Bizportal את התייחסות בתי ההשקעות הזרים RBC, מריל לינץ' וברקליס, שלא שינו את מחיר היעד של חברות האשלג המסוקרות על ידם. מניתוח האנליסטים התקבלה תמונה אופטימית שמייחסת חשיבות רבה יותר לביקושים בענף שצפויים סוף סוף להשתחרר ופחות למחיר הנמוך שנקבע בחוזה.

לידר משאירים על 'קנייה'

גם בבית ההשקעות לידר רואים את חצי הכוס המלאה ומותירים את ההמלצה על המלצת קנייה. יואב בורגן אנליסט לידר מדגיש את המחיר הנמוך כמחיר רצפה למחירי האשלג שצפויים לזרז מכירות כמותיות אצל לקוחות גלובליים שעד היום "ישבו על הגדר" בציפייה לסיום מו"מ האשלג בסין. בעדכון שהוציא ציין בורגן כי: "למרות שקשה להתייחס למחיר של 350 דולר CFR בסין כשלעצמו כאל חדשות מרנינות במיוחד, הרי שאנו סבורים כי האימפקט השלילי של המחיר הנ"ל על סנטימנט השוק עשוי להיות מוגבל בסופו של דבר".

מורידים מחיר יעד

יחד עם זאת ב-IBI כן רואים שינוי מגמה שישפיע בסופו של דבר על שוק האשלג ועל תמחור מניית כיל. בסקירה שהוציא גיל בשן טוען האנליסט כי לאור ההתפתחויות האחרונות ערך בית ההשקעות מודל הערכת שווי מחודש על פיו נגזר מחיר יעד הנמוך ב-9% ממחיר היעד הקודם. במחלקת המחקר של IBI קובעים מחיר יעד של 51ש' למנייה, זאת לעומת מחיר יעד של 56ש' למנייה ומותירים את ההמלצה על 'ניטראלי'.

אולם גם בשן רואה מספר צדדים חיוביים כתוצאה מהשינוי המשמעותי שהביא החוזה עם הסינים, לדוגמה מחירי ההובלה של חברות הדשנים. החוזה עם סין נחתם במונחי CIF (כולל הובלה וביטוח) כאשר באופן מסורתי חתמו הסינים על חוזים מבוססי FOB ללא הובלה. בסין מעריכים כנראה, על פי בשן, כי מחירי ההובלה צפויים לעלות - דבר שמהווה חדשות טובות לכיל שכן הוצאות ההובלה של החברה נמוכים משמעותית מהוצאות מתחרותייה.

בנוסף מדגיש האנליסט כי החוזה צפוי להסיר עננה כבדה של חוסר וודאות שריחפה מעל לשוק הדשנים בשנה האחרונה. שווקים רבים המתינו לחוזה ולירידת מחיר על מנת לחזור לרכישות בקצב נורמלי.ההערכה למעשה היא כי שנת 2010 תציג שיפור ניכר בכמויות המכירה לעומת שנת 2009 החלשה. בשן רואה חשיבות גדולה לכיל המחזיקה מלאי של 3 מיליון טון בים המלח.

לסיום מציינים ב-IBI כי חתימת החוזה והסרת אי הוודאות ששררה בשוק צפויה לגרור לעלייה במחירים. עם השתחררות הפקק עולה האפשרות לחזרה לשיטת המחירונים ללקוחות אשר בשוק מצומצם עם כמויות נמוכות תביא לעליות מחירים.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
חיילי צהל חרבות ברזל
צילום: דובר צהל

בנק ישראל פרסם תכנית כוללת להקלות כלכליות לחיילי חובה

האמנה החדשה, שנקראת "אמנת זמינות פיננסית לסיוע לחיילים וחיילות בשירות חובה", תעודד את הבנקים להעניק פתרונות יצירתיים, להקפיא הליכים משפטיים ולשפר את הנגישות הפיננסית של חיילים לאורך השירות ובסיומו

רן קידר |
נושאים בכתבה בנק ישראל חיילים

הפיקוח על הבנקים בבנק ישראל השיק מהלך ראשון מסוגו, שמטרתו להעניק סיוע פיננסי ייעודי לחיילי וחיילות חובה. האמנה החדשה, שאומצה באופן וולונטרי על ידי כלל המערכת הבנקאית, מתיימרת להתמודד עם תופעה שהפכה בשנים האחרונות לנפוצה במיוחד: חיילים בשירות סדיר שמוצאים את עצמם תחת עומס כלכלי מהותי, לעיתים כבר במהלך השירות, ונושאים איתם את נטל החובות גם לאחר השחרור. 

היוזמה, הקרויה "אמנת זמינות פיננסית", נבנתה בשיתוף פעולה של שורת גופים ובהם הבנקים, חברות כרטיסי האשראי, איגוד הבנקים, משרד המשפטים (הסיוע המשפטי), רשות האכיפה והגבייה, ועמותת "נדן". לפי הפיקוח, מטרת האמנה אינה רק הקלה מידית על חיילים הנמצאים בקשיים, אלא גם מניעה, באמצעות כלים לשיפור הידע הפיננסי והנגישות לשירותים. 

מרכיב מרכזי באמנה הוא הטיפול בחוב. על פי המתווה, בנקים שיעמדו בהוראות יקפיאו הליכים משפטיים למשך שנה לחוב של עד 15 אלף שקל, וינסו לגבש עם החייל החייב הסדר תשלומים מקל, בהתאם ליכולותיו. ההקפאה תוארך בעוד חודש אם החייל ריצה עונש מאסר של 30 יום ומעלה. מדובר במהלך שיש בו היבט חברתי מובהק, אם כי המבחן המשמעותי יהיה מידת השימוש בו בפועל, ובעיקר מידת שיתוף הפעולה מצד הבנקים עצמם, שיכולים אמנם להעניק הקלות נוספות, אך אינם מחויבים לכך. 

כחלק מהשינוי, ימנו הבנקים אנשי קשר ייעודיים לחיילים, שיקבלו הכשרה ממוקדת בהובלת הגופים הרלוונטיים, כולל מפגש עם נציגי צה"ל והסיוע המשפטי, ויוכלו להציע פתרונות בהתאמה אישית. כל חייל יוכל לפנות לאיש הקשר בבנק שבו מתנהל חשבונו, ללא תלות במקום השירות או הסניף. במקביל, תוענק גמישות תפעולית, תעודת חוגר תוכר כאמצעי זיהוי רשמי לפעולות בסיסיות בבנק, חיילים יוכלו לפעול בכל סניף הקרוב אליהם ולא רק בסניף האם, ויונפקו כרטיסי חיוב דיגיטליים זמינים עבור חיילים המשרתים הרחק מהבית. 

באשר לאשראי, תצא המלצה להציע מסגרות מותאמות ליכולת הכלכלית של החיילים, תוך הפחתת סיכון להיכנסות למינוס או לחריגות לא מבוקרות. מעניין לראות שהאמנה אינה עוסקת רק בהיבט המיידי אלא גם בתקופות חריגות, כמו מלחמה. ההתייחסות למבצעים כמו "חרבות ברזל" ו-"עם כלביא" מעידה על לקח ברור שלמד הפיקוח: בתקופות לחימה נדרשת רמה גבוהה של גמישות ונכונות מצד המערכת הבנקאית לפעול ברגישות מול חיילים שנפגעו, נפצעו, או נמצאים בזמינות מבצעית אפסית. 

פרופ צבי אקשטיין  (אורן שלו)פרופ צבי אקשטיין (אורן שלו)

"כיבוש עזה אינו רק אתגר ביטחוני אלא איום כלכלי חמור על ישראל"

פרופ' צבי אקשטיין, ראש מכון אהרון למדיניות כלכלית: "הסדרה בשילוב רפורמות כלכליות יכולה להחזיר את המשק למסלול של יציבות וצמיחה"

רן קידר |

מכון אהרן למדיניות כלכלית באוניברסיטת רייכמן מפרסם ניתוח הבוחן את ההשלכות הכלכליות של שלושה תרחישים ביטחוניים־מדיניים אפשריים הנוגעים לחזית עם עזה: סיום הלחימה והסדרה בינלאומית לניהול אזרחי של רצועת עזה; סיום הלחימה בעזה, ללא הסדרה. כיבוש מלא של רצועת עזה הכולל ניהול אזרחי מתמשך בידי ישראל

הניתוח שנבנה בשיתוף מומחי ביטחון מצביע כי כיבוש עזה כרוך בהוצאות ביטחוניות גבוהות, צפוי לגרור סנקציות כלכליות, ימנע יישום רפורמות תומכות צמיחה ויוביל לפגיעה ברמת החיים של האזרחים וביציבות הפיננסית של המשק. תרחיש כזה יוביל ל"עשור אבוד" – שנים רבות של צמיחה איטית - כפי שקרה לאחר מלחמת יום כיפור.  לעומת זאת, בתרחיש הסדרה והעברת הניהול האזרחי של רצועת עזה החל מ-2026 לאחריות בינלאומית תתאפשר חזרת המשק למסלול של צמיחה כלכלית כפי שקרה לאחר האינתיפאדה השנייה.

מכון אהרן מפריד בניתוח הכלכלי בין הטווח הקצר (2027-2025) לטווח הארוך (2035-2028). בכל אחד מהתרחישים הוערכו היקפי המילואים הנדרשים, היקף העובדים שיעדר ממקום העבודה, העלויות הביטחוניות והשפעותיהם על הגרעון, הצמיחה ויחס החוב לתוצר. 

כיבוש מלא של רצועת עזה

בתרחיש זה צה"ל נוקט בפעילות צבאית עצימה מאוד ברבעון האחרון של 2025 וכן ב-2026, לרבות גיוס מילואים רחב של כ-100 אלף אנשי מילואים. ישראל, מתוקף החוק הבינלאומי, מחויבת בחלוקת מזון ובשירותים אזרחיים בסיסיים לתושבי עזה. הפעילות הצבאית, יחד עם  ההוצאות בגין ניהולה האזרחי של עזה, לרבות חלוקת המזון, מגדילות את ההוצאות הצבאיות ב-2025 וב-2026 אל מעל ל-9% תוצר בשנה, ואת הגרעון בשנים אלו ל-7.6% ו-7.9% בהתאמה. החוקרים מדגישים שבכל התרחישים שנבחנו מתקיימת התאמה תקציבית של 2% תוצר (הפחתת הוצאות או העלאות מיסים) בשנים 2027-2026.  צמיחת התוצר בתרחיש זה תיפגע באופן משמעותית:  0.7% ב-2025 ו-1.1% ב-2026. ותוביל לצמיחה שלילית של התוצר לנפש (ירידה של 1.1% ב-2025,  ושל 0.7% ב-2026). תוצאות אלו הן סכנה של ממש ליציבות הפיננסית של ישראל – יחס החוב לתוצר צפוי לעלות ל-75.9% בסוף 2026 ול-78.8% ב-2027. רמות אלו של יחס חוב לתוצר צפויות להוביל להפחתה משמעותית של דירוג החוב של ישראל, לזינוק בפרמיית הסיכון ולעלייה בעלויות מימון ומחזור החוב של הממשלה. החוקרים מניחים כי תחת תרחיש כיבוש עזה לא יהיה ניתן ליישם רפורמות תומכות צמיחה כלכלית כגון השקעה בהון האנושי, בתעסוקה, בתשתיות ובעיקר תשתיות תחבורה ותשתיות דיגיטציה של המשק.

תרחיש זה טומן בחובו סיכונים גדולים לכלכלה הישראלים וליציבות המשק: ראשית, תנאים אלו לא יאפשרו מימון מלא של דרישות מערכת הביטחון  צפויה פגיעה משמעותית בשירותי האזרחיים, בעיקר בריאות, חינוך והשקעות בתחבורה. בנוסף, תרחיש כזה יחריף את מצבה המתדרדר של ישראל בזירה הבינלאומית הצפויה להטיל סנקציות כלכליות שיפגעו בחברות יצוא, בעיקר יצוא הייטק, ובייצור מקומי בשל קושי ביבוא מוצרי גלם וביניים.