הקסאם ומפעלי שדרות: הסיפור של הולנדיה

הסיפור של מפעל הולנדיה. אבי ברססט, המנכ"ל והבעלים: "אולמרט לחש לי באוזן 'שומרים עליכם מלמעלה'. 50 פעם ביום לרוץ למקלט ואם לא אז יש רעש של פגזי צה"ל - ועוד צריך לעבוד". כתבה ראשונה בסדרה
ישראל הס |

תושבי שדרות החליטו בימים האחרונים להרחיב את המאבק שלהם להכרה במצבם אל הערים המרכזיות. הכוונה ברורה ונכונה - כל עוד הפלסטינים משתקים לחלוטין עיר שלמה בישראל, על תושבי הערים האחרות להביע סולידריות אקטיבית (כלומר לעשות משהו מעבר לשיחה בבית הקפה).

לנוכח ההחמרה במצב וזעקתם של תושבי העיר הדרומית, אתר Bizportal מתחיל היום ללוות את בעלי העסקים בשדרות ויוצא בסידרת כתבות. בכדי שנבין את גודל המצוקה, נציין כי הפסד ההכנסה של המפעלים בשדרות בשנת 2007 בלבד, שווה להפסד ההכנסה הכולל של המפעלים משנת 2000 ועד שנת 2006. נתון זה מלמד אותנו כי המצב בשנה האחרונה הוא החמור ביותר בכל 7 השנים האחרונות בעיר.

הסיפור של חברת הולנדיה

אבי ברססט, המנכ"ל והבעלים של חברת הולנדיה המעסיקה כ-120 עובדים בשדרות: "משנת 2007 בלבד יש לנו הפסד הכנסה של 6 מיליון שקל ואם אני מעריך את הפגיעה הכוללת בהכנסות מאז שהקסאם הראשון נפל בעיר בשנת 2000, אני אגיע לסכום של 15 מיליון שקל".

האם לנוכח המצב קיים צורך לפטר עובדים? "על איזה פיטורי עובדים אתה מדבר, לא הייתי צריך לפטר את העובדים הם פשוט עזבו לבד. תחלופת העובדים היא הבעיה הקשה ביותר איתה מתמודד המפעל. רק בשנה האחרונה עזבו 50% מעובדי המפעל. כמובן שהיינו צריכים להחליף אותם בעובדים אחרים אבל עלויות ההכשרה הן גבוהות מאוד ואין מחיר לניסיון שרכשו העובדים שעזבו".

"אני לא רואה את העתיד של המפעל בשדרות ובקרוב אעתיק אותו למרכז הארץ. כרגע אין שום הנחה שהמפעל יכול לקבל מהמדינה. ההנחות הן שטויות וכדי לקבל אותן, או יותר נכון כדי לקחת אותן, אתה צריך להיות נוכל".

ברססט מסכם את הבעיה העיקרית של המפעל: "לפני 10 שנים הגעתי לעיר מקריית מלאכי והגעתי בשביל להפריח את השממה. בתקופה ההיא היו כאן 16% אבטלה. נכון להיום אני רשום בכל לשכות התעסוקה ואף אחד לא רוצה לבוא לכאן. כרגע אנחנו נמצאים במצב בו יש לנו כוח אדם שאנחנו מאוד לא מרוצים ממנו".

"אלי ישי, שר התמ"ת ניסה להוציא צו לרתק את העובדים בשדרות, זאת על רקע המחסור בעובדים. זאת חוצפה שאין כדוגמתה, שהוא יעתיק את הלשכה שלו לשדרות, בוא נראה אותו. את הפעולות הכי פשוטות העובדים כאן מתקשים לבצע, יש ימים שאנחנו רצים 50 פעמים למקלטים ובימים שאין נפילות, יש רעש אדיר של ההפגזות של צה"ל. אנחנו לא אמורים להבין אם זו יציאה של פגז צה"ל או נחיתה של קסאם. הלחץ הוא תמידי".

"בשנים הקודמות היינו מלוכדים והצלחנו לעבור תקופות לא קלות אבל השנה האחרונה זה משהו אחר. אתה רואה אנשים עצובים וחסי שמחת חיים. המפעל רווחי ויצירתי ותאמין לי שאני לא יודע איך, זה ממש פלא"

"תבין, אנחנו לא ששים אלי קרב וההחלטה לעבור התקבלה בכאב לב אדיר. ביום שהקסאם הראשון נפל אצלנו במפעל, היה זה הקש ששבר את גב הגמל. הציונות נגמרה, קיבלנו הצהרה חד משמעית מהמדינה כי היא לא רואה אותנו ממטר. אני אגיד לך גם יותר מכך, אהוד אולמרט בכבודו ובעצמו לחש באוזני 'שומרים עליכם מלמעלה' את הרמז תבין לבד".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
כטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיותכטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיות

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי

במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור

רן קידר |

מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות הממושך בעזה.

מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94%  , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור,  בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.

זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.

אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים. 

למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת

עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה. 

מייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיותמייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ראיינאייר שוקל הפסקת פעילות כוללת בישראל

מייקל אולירי, מנכ"ל החברה אמר כי נגמרה לו הסבלנות להנחיות הבטחון המשתנות בישראל וטוען שהחברה לא תחדש את טיסותיה לפני סוף אוקטובר, וספק אם גם אחריו

רן קידר |
נושאים בכתבה ריאנאייר

למרות שלאחרונה נראה היה כי פעילות הטיסות חוזרת לשיגרה כלשהי, מנכ"ל ראיינאייר, מייקל אולירי, מעיב על האופטימיות וטוען כי כי החברה "לא בטוחה אם תחדש את פעילותה בישראל. לדבריו, אין ודאות שתשוב לפעול בישראל, גם לאחר שתסתיים הלחימה בעזה. מייקל אולירי, התראיין לרשת RTE באירלנד והוסיף האשמה ישירה כלפי הרשויות המקומיות: "משחקים איתנו". 

ריינאייר הודיעה כבר מוקדם יותר הקיץ כי לא תחדש את טיסותיה לישראל לפני ה-25 באוקטובר. אולם דבריו של אולירי מציבים סימן שאלה מהותי לא רק לגבי הטווח הקצר, אלא גם לגבי חורף 2025-2026. הביקורת שהשמיע אינה חדשה. ריינאייר העלתה בעבר טענות נגד אגרות, תיאומים תפעוליים, ותנאים שהציבו הרשויות בישראל, אך אמירות כאלה, כאשר הן נאמרות בפורומים פומביים, מעידות לרוב על ניתוק במגעים בין הצדדים. 

עבור הנוסעים הישראלים הדבר עלול לפגוע בהיצע הטיסות ולהפחית את הסיכוי להורדת מחירים. מצד שני, אלו הן חדשות טובות עבור אלעל, שבכל פעם שיש אירוע בטחוני כלשהו, המנייה שלה מזנקת. מבחינת חברות הלואו קוסט הנוספות, ככל הנראה וויזאייר היא זו שתמלא את החלל. 

במהלך 2022, הפעילה ריינאייר למעלה מ-30 טיסות שבועיות מישראל, במחירים נמוכים. ב-2023 אף הצהירה על כוונה להרחיב את פעילותה בישראל, אולם התחזיות האלה התרסקו עם ההסלמה הביטחונית וקריסת תנועת התיירים הנכנסת. 

אבל אולירי לא התייחס רק לישראל, אלא גם להשפעות העמוקות של הלחימה בין רוסיה לאוקראינה על תעופה אזרחית באירופה. לדבריו, התקיפה האווירית הרוסית על פולין, שכללה חדירה של רחפנים לשטח המדינה, יצרה שיבושים נרחבים ביום רביעי האחרון, ובאותו יום רק 60% מטיסות ריינאייר יצאו בזמן (לעומת 90% ביום רגיל). נמלי תעופה בוורשה, מודלין, ז'שוב ולובלין נסגרו זמנית, ואולירי הזהיר כי "מדובר באירוע שצפוי להימשך לאורך שנים". לדבריו, "אם האיחוד האירופי והבית הלבן לא ינקטו קו תקיף, עם סנקציות עונשיות נגד רוסיה, ההפרעות האלה לא ייפסקו".