חודש קשה לישראליות בוול סטריט: צורן התרסקה 43%

המניות הישראליות הנסחרות בוול סטריט הניבו תשואת יתר מינורית על מדד הנאסד"ק, אך התיסוף בשקל עשה את שאר העבודה השחורה. במיטב סיכמו את ינואר וסיפקו הסברים
אריאל אטיאס |

לאחר ששוק ההון האמריקאי חתם את שנת 2007 באקורד צורם, נפתחה גם 2008 בסערה, כשבורסות העולם רוחשות וגועשות. החשש הגובר מפני מיתון במעצמה הכלכלית המובילה בעולם, החל להיראות ממשי מתמיד והעלה את מפלס הדאגה בקרב הכלכלנים והמשקיעים, כאחד.

המשקיעים, שהתאכזבו מהראלי המסורתי, שבושש להגיע השנה, הבינו ש"אפקט ינואר", כנראה, לא יופיע, אך לא תיארו לעצמם שהחודש החולף יהיה הקשה ביותר בין חודשי ינואר ב-40 השנה האחרונות.

"ינואר השחור" לא פסח על המניות הישראליות בוול סטריט

מסיכומי חברת מיטב לגבי ביצועי המניות הישראליות הנסחרות בארה"ב עולה, כי מדד מיטב ניו יורק 40 Online ירד ב- 8.6% בינואר 2008, לעומת ירידה של 9.0% במדד הנאסד"ק, כאשר 8 מניות בלבד מתוך 40 מניות מדד הישראליות השיגו תשואה חיובית.

חשוב לזכור, כי מכיוון שההשקעות במניות הישראליות בנאסד"ק נעשות באמצעות דולרים, הרי שלנוכח התיסוף החד של השקל מול הדולר, התשואה במונחי שקלים היא גרועה אף הרבה יותר.

בלטו בעלייה: ביגבנד: 20.8%, סינרון: 15.0% ואלרון: 14.3%

הראשונה, הפתיעה והגיעה לראש טבלת המניות הטובות, לאחר שבדצמבר כיכבה דוקא בטבלת הגרועות. ביג בנד הודיעה, כי תפרסם את דוחותיה הכספיים לרבעון האחרון של 2007, לקראת סוף השבוע הקרוב, ונראה, כי בעת שהמשקיעים ממתינים בציפיה לתוצאותיה של החברה, מנייתה טיפסה ופילסה דרכה בביטחה למקומה בטבלה.

השנייה, סינרון, סבלה בשנת 2007 מסנטימנט שלילי, אך עם פתיחת 2008 החלה מניית סינרון לטפס בעקשנות, כשהיא מתעלמת מהורדת המלצתו של קולינס סטיוארט מ"קנייה" ל"החזק" ומהציפייה, כי המיתון בארה"ב ישפיע גם על תוצאותיה הכספיות של החברה.

מניית אלרון, נסחרה במהלך רוב ימי החודש בטריטוריה השלילית, אך בשבוע האחרון התהפכה המגמה, וזינוק חד של כ- 18% שרשמה אלרון תוך יומיים בלבד, ללא סיבה נגלית לעין, הוביל אותה היישר למקומה בטבלת המניות הטובות.

בלטו בירידה: צורן: 43.6%-, אומריקס: 41.2%- וסיוה: 32.4%-

הראשונה, החלה את דרכה דרומה כבר בחודש שעבר, אך בינואר התחזקו הירידות ושלחו אותה למקום הראשון בטבלת המניות הגרועות. הורדות המלצה על ידי דויטשה בנק ו- RBC, תחזיות מאכזבות לרבעון הראשון של שנת 2008 והחולשה המסתמנת בשוק השבבים, בו פועלת צורן, הרתיעו את המשקיעים.

השנייה, אומריקס, קיבלה אישור מה- FDA לשימוש באוויסל - דבק ביולוגי המופק מן הפלאזמה האנושית, ומשמש כחומר קרישה לעצירת דימומים בניתוחים. אולם נראה, כי המשקיעים בחרו להתרכז דווקא בפתרון המקביל של מתחרתה, זימוג'נטיקס, שקיבל גם הוא אישור FDA.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)

לקראת מימוש חוק הרווחים הכלואים - המוקש הגדול שטמון בהעברת נכסים מחברה לידיים פרטיות

חוק הרווחים הכלואים מייצר אי וודאות ובלבול רב. מדובר בחוק שמתמרץ בעצם במקרים רבים סגירת חברות והעברת הנכסים לבעלי המניות - לפעמים זה מוביל לנזק גדול; על החוק ועל הסיכונים

נושאים בכתבה רווחים כלואים

במסגרת חוק הרווחים הכלואים (או בשמו הרשמי: חוק ההתייעלות הכלכלית), אישרה הכנסת הוראת שעה שמקנה הקלות במס לחברות ולבעלי המניות שלהן. סעיף 6 לחוק מאפשר העברת נכסים מחברה לבעל מניות בשני דרכים: הליך פירוק החברה או העברת נכסים מהחברה לבעל מניות פרטי, וזאת בפטור ממס רכישה וממס שבח.

ואולם, בניגוד לפטור שניתן בעניין מס רכישה ומס שבח, החוק "שותק" בכל הנוגע להיטל השבחה והיטלי פיתוח, ואינו מקנה פטור מהיטלים אלה במסגרת העברת הנכסים.

מדובר במוקש גדול שיכול "לצוף"  בדיעבד, לאחר השלמת המהלך, בדמות של היטל השבחה או היטל פיתוח. אי הוודאות הזו בעת ביצוע ההעברה, עלולה לגרור למיסוי מוניציפלי בו ייתקל בעל המניות המעביר, בשלב מאוחר יותר.

בימים אלה אנו מצויים בישורת האחרונה של יישום וביצוע הוראת השעה, שכאמור כוללת שתי אפשרויות אשר ביצוען צריך להיות עד סוף השנה ואף מוקדם מכך.

מסלול פירוק - פירוק מלא של החברה והעברת כל נכסיה והתחייבויותיה לבעלי המניות. מועד הפירוק חייב להסתיים עד 31 בדצמבר 2025  והמס על רווחים ראויים לחלוקה מחושב במועד זה.  

וויז אייר
צילום: רשתות חברתיות

וויז אייר בדרך להקים מרכז פעילות בישראל באפריל 2026

בתום ביקור בארץ של מנכ"ל וויזאייר חברת הלואו קוסט ההונגרית מאשרת כי היא מקדמת תוכנית לפתוח בסיס מקומי, צעד שעשוי להגביר תחרות ולהוזיל את מחירי הטיסה - מניות חברות התעופה הישראליות בירידות

מנדי הניג |

התרחבות שוק הלואו-קוסט בישראל מקבלת היום איתות משמעותי, אחרי שמנכ"ל וויז אייר הודיע בתום פגישה עם שרת התחבורה מירי רגב כי החברה מתכננת לפתוח מרכז פעילות מקומי באפריל 2026. ההכרזה מציבה את הענף לקראת חודשים של דיונים רגולטוריים, מתיחות עם החברות הישראליות, ושאלות פתוחות לגבי מיקום הבסיס החדש - נתב"ג או רמון.

בפגישה שנערכה בירושלים הצהירה וויז אייר כי כבר בחורף הקרוב תתחיל להיערך להקמת המרכז, צעד שמוגדר במשרד התחבורה כמהלך שיוכל לשנות את מבנה השוק. הקמת בסיס בישראל תאפשר לחברה להציב מטוסים וצוותים באופן קבוע בארץ, לנצל סלוטים בשעות העמוסות ולהגדיל את מספר היעדים. לצד ההבטחה להגברת התחרות ולהוזלת מחירי הכרטיסים, הצדדים מודים כי חסמים רגולטוריים עדיין דורשים טיפול, והם יעמדו במוקד סבב דיונים נוסף בינואר.

בענף מציינים כי שאלת מיקום המרכז היא עדיין במחלוקת: וויז אייר מעדיפה לפעול מנתב"ג בשל הביקוש הגבוה והנגישות, בעוד במשרד התחבורה שוקלים את שדה רמון כאופציה שתעניק דחיפה לתעופה הדרומית ותפחית את הלחץ בנתב"ג. החברה אף בוחנת הפעלה של טיסות פנים לאילת וקידום מסלול טיסה מעל עומאן, שיוכל לקצר משמעותית את זמני ההגעה לתאילנד ויעדים נוספים במזרח.

על רקע התוכניות החדשות, חברות התעופה הישראליות לא מסתירות את אי־נוחותן. בימים האחרונים נשמעו איומי השבתה מצד ועדי העובדים, לצד טענות שלפיהן המהלך יוצר אפליה לטובת חברה זרה שתזכה בתנאי בסיס זהים לאלו של חברות ישראליות - אך בלי הרגולציה הביטחונית המחמירה שמוטלת עליהן.

שרת התחבורה הביעה הבנה לחששות, אך הדגישה כי מדיניות המשרד נועדה להגביר תחרות ולהוזיל מחירים, במיוחד בתקופה שבה - לדבריה - מחירי הטיסות הורגשו כמופקעים. במשרד מודעים לרגישות הביטחונית, והנושא יעמוד כחלק מהמשא ומתן מול וויז אייר, במיוחד בכל הנוגע להתחייבות שלא להפסיק פעילות בימי חירום.