חודש קשה לישראליות בוול סטריט: צורן התרסקה 43%

המניות הישראליות הנסחרות בוול סטריט הניבו תשואת יתר מינורית על מדד הנאסד"ק, אך התיסוף בשקל עשה את שאר העבודה השחורה. במיטב סיכמו את ינואר וסיפקו הסברים
אריאל אטיאס |

לאחר ששוק ההון האמריקאי חתם את שנת 2007 באקורד צורם, נפתחה גם 2008 בסערה, כשבורסות העולם רוחשות וגועשות. החשש הגובר מפני מיתון במעצמה הכלכלית המובילה בעולם, החל להיראות ממשי מתמיד והעלה את מפלס הדאגה בקרב הכלכלנים והמשקיעים, כאחד.

המשקיעים, שהתאכזבו מהראלי המסורתי, שבושש להגיע השנה, הבינו ש"אפקט ינואר", כנראה, לא יופיע, אך לא תיארו לעצמם שהחודש החולף יהיה הקשה ביותר בין חודשי ינואר ב-40 השנה האחרונות.

"ינואר השחור" לא פסח על המניות הישראליות בוול סטריט

מסיכומי חברת מיטב לגבי ביצועי המניות הישראליות הנסחרות בארה"ב עולה, כי מדד מיטב ניו יורק 40 Online ירד ב- 8.6% בינואר 2008, לעומת ירידה של 9.0% במדד הנאסד"ק, כאשר 8 מניות בלבד מתוך 40 מניות מדד הישראליות השיגו תשואה חיובית.

חשוב לזכור, כי מכיוון שההשקעות במניות הישראליות בנאסד"ק נעשות באמצעות דולרים, הרי שלנוכח התיסוף החד של השקל מול הדולר, התשואה במונחי שקלים היא גרועה אף הרבה יותר.

בלטו בעלייה: ביגבנד: 20.8%, סינרון: 15.0% ואלרון: 14.3%

הראשונה, הפתיעה והגיעה לראש טבלת המניות הטובות, לאחר שבדצמבר כיכבה דוקא בטבלת הגרועות. ביג בנד הודיעה, כי תפרסם את דוחותיה הכספיים לרבעון האחרון של 2007, לקראת סוף השבוע הקרוב, ונראה, כי בעת שהמשקיעים ממתינים בציפיה לתוצאותיה של החברה, מנייתה טיפסה ופילסה דרכה בביטחה למקומה בטבלה.

השנייה, סינרון, סבלה בשנת 2007 מסנטימנט שלילי, אך עם פתיחת 2008 החלה מניית סינרון לטפס בעקשנות, כשהיא מתעלמת מהורדת המלצתו של קולינס סטיוארט מ"קנייה" ל"החזק" ומהציפייה, כי המיתון בארה"ב ישפיע גם על תוצאותיה הכספיות של החברה.

מניית אלרון, נסחרה במהלך רוב ימי החודש בטריטוריה השלילית, אך בשבוע האחרון התהפכה המגמה, וזינוק חד של כ- 18% שרשמה אלרון תוך יומיים בלבד, ללא סיבה נגלית לעין, הוביל אותה היישר למקומה בטבלת המניות הטובות.

בלטו בירידה: צורן: 43.6%-, אומריקס: 41.2%- וסיוה: 32.4%-

הראשונה, החלה את דרכה דרומה כבר בחודש שעבר, אך בינואר התחזקו הירידות ושלחו אותה למקום הראשון בטבלת המניות הגרועות. הורדות המלצה על ידי דויטשה בנק ו- RBC, תחזיות מאכזבות לרבעון הראשון של שנת 2008 והחולשה המסתמנת בשוק השבבים, בו פועלת צורן, הרתיעו את המשקיעים.

השנייה, אומריקס, קיבלה אישור מה- FDA לשימוש באוויסל - דבק ביולוגי המופק מן הפלאזמה האנושית, ומשמש כחומר קרישה לעצירת דימומים בניתוחים. אולם נראה, כי המשקיעים בחרו להתרכז דווקא בפתרון המקביל של מתחרתה, זימוג'נטיקס, שקיבל גם הוא אישור FDA.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מטוס אתיחאד (אתיחאד)מטוס אתיחאד (אתיחאד)

טיסה לארה"ב ב-700 דולר: התעופה הבינלאומית חוזרת ומחירי הכרטיסים בנפילה

אחרי חודשים ארוכים מאוד של מונופול ישראלי ומחירי טיסות בשמיים, 60 חברות זרות חוזרות לפעול לנתב"ג והתחרות מתפוצצת; שיקגו ב-720 דולר, הוואנה ב-875, אתונה ב-124 • יונייטד מוסיפה קווים, אתיחאד משלשת טיסות, והאירופאיות נוחתות בהמוניהן

רן קידר |

אחרי חודשים ארוכים של בידוד תעופתי כמעט מוחלט, השמיים נפתחים מחדש. הפסקת האש מביאה עמה מהפך דרמטי בענף התעופה הישראלי: עשרות חברות תעופה זרות מכריזות על חזרה מהירה לנתב"ג, התחרות מתעוררת לתחייה, והמחירים שזינקו לגבהים בלתי נתפסים במהלך הלחימה יורדים ואפילו נופלים. 

השוק הישראלי, שהפך במהלך השנתיים האחרונות לחצר האחורית הפרטית של אל על, ישראייר וארקיע (בעיקר אל על) עומד בפני מהפכה של ממש. עד סוף אוקטובר צפויות לפעול בישראל 60 חברות תעופה, כמעט פי שניים מהמצב לפני חודשיים בלבד. המשמעות המיידית והמוחשית עבור הצרכן הישראלי: ירידה חדה במחירי הכרטיסים, הרחבה משמעותית של היצע הקווים והיעדים.

מלחמת המחירים: הצרכן הישראלי מנצח בגדול

טיסות עם חניית ביניים, שבמהלך המלחמה נחשבו לאופציה בלתי אפשרית בגלל החשש הביטחוני, חוזרות להיות הבחירה החכמה למטייל החסכן. טיסה לשיקגו דרך קופנהגן עם SAS הסקנדינבית מתחילה ב-720 דולר בלבד - מחיר שלא נראה כאן כבר שנתיים. רוצים לממש את החלום האמריקאי ולבלות בלאס וגאס? בריטיש איירווייז מציעה כרטיסים החל מ-715 דולר, כולל מעבר בלונדון. חולמים על הוואנה? איבריה הספרדית תיקח אתכם לשם ב-875 דולר עם חניה קצרה במדריד.

גם ביעדים האירופיים הקרובים המחירים נופלים בצורה דרמטית ומזכירים את התקופה שלפני המשבר: לרנקה בקפריסין מ-170 דולר בלבד, לאתונה העתיקה מ-124 דולר ולפריז עיר האורות החל מ-256 דולר.

יונייטד איירליינס, הראשונה מבין ענקיות התעופה האמריקאיות שחזרה לפעילות מלאה בישראל, לא מסתפקת במה שיש ומרחיבה פעילות. החברה הודיעה על תוספת של ארבע טיסות שבועיות בקו הפופולרי והמבוקש לניו יורק כבר בקיץ הקרוב, מה שיביא את התדירות לשיא של 14 טיסות שבועיות. אבל הבשורה האמיתית והמשמעותית תגיע בנובמבר: חידוש הקווים הישירים לשיקגו ולוושינגטון די.סי, מה שיהפוך את יונייטד לחברה האמריקאית היחידה עם טיסות ישירות לשלושה מרכזים עירוניים מרכזיים בארצות הברית.