למה צריך פרויקט ERP עצמאי

הדיון שייערך בשבוע הבא במשרד האוצר לגבי פרויקט ה-ERP שדורש משרד הבריאות, יצטרך, בין היתר, לתת את התשובה לשאלה המתבקשת: מדוע דווקא משרד הבריאות צריך פרויקט משלו, בעוד שמרבית משרדי הממשלה האחרים כבר נמצאים בשיאו של תהליך יישום והטמעה של פרויקט המרכבה, שדוהר קדימה עם תקציב מאושר מראש של 600 מיליון שקלים עד 2010
יהודה קונפורטס |

הדיון שייערך בשבוע הבא במשרד האוצר לגבי פרויקט ה-ERP שדורש משרד הבריאות, יצטרך, בין היתר, לתת את התשובה לשאלה המתבקשת: מדוע דווקא משרד הבריאות צריך פרויקט משלו, בעוד שמרבית משרדי הממשלה האחרים כבר נמצאים בשיאו של תהליך יישום והטמעה של פרויקט המרכבה, שדוהר קדימה עם תקציב מאושר מראש של 600 מיליון שקלים עד 2010.

למה אם כן צריך האוצר לאשר תקציב נוסף של 160 מיליון שקלים לפרויקט ERP עצמאי, שאומנם יהיה מבוסס על המתודולוגיה של מרכבה ועל הניסיון הרב של אלו העומדים בראשו, אבל עדיין מדובר כאן בפרויקט עצמאי, חדש, עם מנהלת משלו, כוח אדם ומדיניות עצמאית. אין ספק כי אם וכאשר האוצר יאשר את הסעיף הזה בתקציב משרד הבריאות, יצטרכו ראשי המשרד להסביר היטב את הסיבות לכך. אם הם יכינו שיעורי בית כמו שצריך - יש סיכוי סביר שיבינו אותם.

משרד הבריאות הוא אחד המשרדים הגדולים במדינת ישראל, בעיקר בגלל מערכת האישפוז שלו, הכוללת 22 בתי חולים ברחבי הארץ. מערכת הבריאות בישראל נמצאת בשנים האחרונות באחת התקופות הקשות ביותר שלה והמשבר ניכר בעיקר בבתי החולים, שאינם מסוגלים לתת מענה לכל דרישות האישפוז. מעבר למחסור במיטות אישפוז, שמספרן לא רק שאינו עולה אלא יורד בכל שנה, בהשוואה לגידול באוכלוסיה, סובל מערך בתי החולים מהעדר השקעות בתחום מערכות המידע, שבא לידי ביטוי בערב רב של כלים, תוכנות, מערכות ניהול וכדומה.

22 בתי החולים הממשלתיים, נוהלו במשך שנים כאיים עצמאיים, הן מבחינה מיחשובית והן מבחינת ניהול אדמינסטרטיבי. הצורך באיחוד מערכות, חיבור בין איי מידע שונים וייעול המודולים המרכזיים עלה לפני חמש שנים. כך נולד פרויקט נמ"ר, בו זכתה חברת HP. פרויקט נמ"ר יושם בכל בתי החולים הממשלתיים. הנמ"ר הוא למעשה מיני מהדורה של מודל המרכבה, אבל עם התמחויות ספציפיות לעבודת בתי החולים. במשך חמש השנים האחרונות נמשכו המאמצים לשלב בין נמ"ר למרכבה, כי היה ברור שהמרכבה היא המיינסטרים, היא התשתית המרכזית של מערכות המידע הממשלתיות. אבל כבר אז היה ברור כי יישום המרכבה בבתי החולים לא יתן בריאות יתר למנהליו ולאחראים.

שוני בכל מערכי החשבות

בראייה כלל מערכתית, מערכת בתי החולים מאופיינת בשלושה מודולים מרכזיים: המודול הקליני רפואי, שאינו שייך לעניין כרגע, המודול החשבונאי-חיובי (בילינג) וכל הבק אופיס. פרויקט נמ"ר, על פי הגדרות משימותיו מראש, הצליח לעשות מעט מאוד סדר במגדל בבל של מערכת בתי החולים, המגלגלת תקציב של שישה מיליארד שקלים בשנה (לא כולו ממומן כמובן על ידי משרד הבריאות). עיקר בעיית ההתממשקות בין המרכבה למערכות בתי החולים היא בחלק של הבילינג - מערכת החשבות והכספים.

בתי החולים עובדים בצורה שונה לחלוטין מיתר משרדי הממשלה. בפרויקט המרכבה, אחד המודולים הראשונים שעלה לאוויר היה מודול החשבות והכספים. הצלחתו של מודול זה נתנה אור ירוק להמשך הטמעת הפרויקט. בדיונים אינסופיים שנערכו בין הצוותים של משרדי הבריאות והאוצר עלתה כל הזמן השאיפה של המשרד לעצמאות בכל הקשור לפרויקט ה-ERP שלו.

בדיון שנערך בלשכתו של החשב הכללי, ד"ר ירון זליכה, לפני כמה חודשים סוכם, כי משרד הבריאות יצא לפרויקט עצמאי, תחת השם מזור. במשרד הבריאות מסבירים, בין היתר, כי לבית חולים יש מאפיינים של קו ייצור. ליבת הייצור שלו הם החולים הבאים לקבל טיפול. סביבם יש מערכות מינהליות תומכות שמדברות עם המערכות הרפואיות, וכל שיטת החיוב והחישוב לא דומה בכלל למה שמקובל במשרדי ממשלה אחרים.

מערכת מזור החדשה, כך אומרים אלו המעורים בנעשה, תיתן את התמונה הכוללת של המרכיבים בתוך בית החולים, תוך ראייה ארגונית אחת, החל ממטה הקבלה ועד ל"רצפת הייצור" עצמה, כלומר אולמות האישפוז. כל אלו אמורים לספק יעילות, חיסכון תקציבי, שיפור שירות לחולים, וגם לסייע לממשלה להכין את התשתית להפרטת בתי החולים, אם וכאשר תתקבל החלטה כזו.

למזור יש מנהלת עצמאית אותה מנהל רביב רז, חתנו של מוני יניב ז"ל, ממעצבי תפיסת החזון של פרויקט המרכבה ששימש גם כיועצו האישי של איציק כהן. גם רז נחשב לאיש צוות בכיר בפרויקט המרכבה, והוא עסק, בין היתר, בנושא פרויקט הרשומה הרפואית הלאומית, שעדיין לא הגיע לכלל בשלות ומתקדם בקצב איטי.

היישום של התוכנית, לאחר אישור האוצר, יקח לפחות 8 שנים. הסיבה היא כנראה תקציבית, והתקווה היא שבמהלך השנים הללו יצליחו בתי החולים להמשיך לתפקד, ולספק את השירותים שמצפים מהם מבלי לקרוס, למרות ההזנחה המתמשכת בכל הקשור במערכות מידע.

שלבי הפרויקט

השלב הראשון יהיה שלב של הקמה ויישום בבית חולים גדול, שיהיה מודל ועליו יעשו את כל הניסיונות. אחר כך מתוכנן תיקוף המודל לבית חולים שני, בינוני, ואז תתבצע הטמעה בשאר בתי החולים. בסך הכל, תכלול מערכת מזור חמישה רכיבים: ניהול הכספים, תמחיר ובקרה, ניהול לוגיסטי ואחזקה, ניהול משאבי אנוש ואינטגרציה למערכת נמ"ר.

ההערכה היא שלמערכת מזור יהיו 15 אלף משתמשים, הפזורים בכל בתי החולים, החל מהעובדים, העוסקים ישירות בביצוע תהליכים בסיסיים, דרך הלקוחות של מערכים אלו בכל מגזרי בית החולים ועד לדרגי ההנהלה השונים. בנוסף, תשרת המערכת כ-200 משתמשים במשרד הבריאות, האוצר ונציבות שירות המדינה.

התשתית הטכנולוגית תהיה של סאפ, כחלק מפרויקט נמ"ר, תוך הרחבה מתבקשת של תשתיות החומרה, השלמת פריסת התשתיות לאתרים שבהם נמ"ר לא נמצאת עדיין, וכן שידרוג מערכת נמ"ר לגרסת סאפ עדכנית, שיעשה במהלך 2008. גם במזור, כמו במרכבה, שולבו ועדות היגוי המשותפות להנהלות בתי החולים, נציגי האוצר, צווותי פרויקטים, שיורכבו מעיסוקים והתמחויות שונות, וכמובן נציגות לכלל משתמשי המערכת. נציגי מרכב"ה נמצאים כל הזמן ברקע, על מנת להעביר ידע רלוונטי ולעבוד עם הספקים השונים בתחומי החומרה, האפליקציות והתשתיות לסאפ.

כמובן שהעלות הישירה של הפרויקט לא כוללת את עלות ימי ההדרכה וההטמעה, שעל פי הערכה ראשונית מסתכמים בכ-30 אלף ימי הדרכה למשתמשים - 200 ימי הדרכה מרוכזים בקבוצות של 15 מודרכים בכל כיתה.

אין ספק כי מדובר כאן בעוד מגה פרויקט לשיפור תהליכי הניהול והמידע בבתי החולים. התשובה המלאה והנכונה לגבי הכדאיות של פרויקט זה כפרויקט עצמאי תימדד לאורך השנים. העיקר שנהיה בריאים.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מילואימניקים. קרדיט: Xמילואימניקים. קרדיט: X

הרוויח במילואים מעל 40 אלף שקל בחודש והוא פושט רגל; האם תגמולי המילואים יעברו לנושים?

רן קידר |
נושאים בכתבה מילואימניקים

יש בסיפור הזה כמה תובנות מעניינות - כולנו עם המילואימניקים, מגיע להם הרבה על השמירה, הגנה ועל הניצחונות. אין לאף אחד ספק בכך. הם ראויים לכל תשלום שיקבלו. חלק מהם גם בזכות כל המענקים מסביב הגיעו למספרים מאוד גבוהים. ההכנסות שלהם היו מעל השכר באזרחות, ושוב - זה מוצדק. אבל מה קורה אם באזרחות הם חייבים הרבה כסף - האם השכר במילואים יכסה את החוב כפי שלכאורה צריך להיות? אחרי הכל, דמיינו שמילואימניק הקים עסק ונפל ובדרך אנשים שילמו ולא קיבלו את השירות, האם בזכות העובדה שהוא מילואימניק הוא יקבל הקלה בהחזרת החוב לאזרחים התמימים האלו? זו שאלה קשה. התשובה היא כן.

בית המשפט הכריע והקל על מילואימניק שהעסק שלו נפל חודשים לפני המלחמה כי הוא מילואימניק בית המשפט השלום בירושלים, בשבתו כבית משפט לענייני חדלות פירעון, קבע בימים אלה כי תגמולי ימי מילואים המשולמים לחייבים המשרתים שירות מילואים ממושך, מוגנים, ולא יועברו לקופת הנשייה. ההחלטה ניתנה בימים אלה על ידי השופט עופר יובל, בעקבות מחלוקת ממושכת בין מילואימניק לבין הנאמן שמונה לו, שבמהלכה ייחס הנאמן למילואימניק ולבא כוחו חוסר תום לב והסתרת הכנסות.

בעקבות כישלון החופשה, האיצה החשיפה השלילית ברשתות החברתיות את קריסת חברת התיירות וגררה את החייב לחובות כבדים. במסגרת הבקשה לפתיחת הליך חדלות פירעון נאמדו חובותיו לנושיו בכ-3.42 מיליון שקלים. ימים ספורים לאחר שהוגשה הבקשה, פרצה מלחמת "חרבות ברזל". כבר ב-7 באוקטובר גויס החייב בצו 8 לשירות מילואים פעיל, ומאז הוא משרת ברציפות כרס״פ פלוגה בגדוד מילואים, כבר יותר מ-630 ימים ברציפות, לרבות שבתות וחגים. 

מיכל כהן
צילום: אביגיל פיפרנו באר

מיכל כהן ומלחמתה בקרטל הבנקים

רשות התחרות עשויה להשיג לכם מה שאף אחד לא עשה למענכם בעבר - להתמודד עם הבנקים החזקים ולהכריח אותם לתת לכם ריבית בעו"ש, לספק עמלות סבירות, ופשוט - לעודד את התחרות על אמת, ולא כמו שבנק ישראל מתנהל - כמפקח שדואג דווקא להגדלת רווחי הבנקים

מנדי הניג |

מיכל כהן, הממונה על רשות התחרות יכולה "לקנות את עולמה". היא נתפסת כיבשה, חלשה, אבל המהלך שהיא מניעה עכשיו יכול למחוק לה שנים של בינוניות ולהציב אותה בצמרת הרגולטורים שהשפיעו על הצרכן הישראלי. כולם יודעים שהבנקים עושקים אותנו. כמעט כולם יודעם שזה בחסות בנק ישראל שמדבר על יציבות הבנקים, אך בעצם דואג לרווחים שלהם. הרווחים האלו לא נורמליים וכשבנקים מרוויחים ככה זה על חשבונכם - אתם לא מקבלים ריבית בעו"ש, אתם מקבלים ריבית נמוכה על פיקדונות, אתם משלמים ריבית גבוהה על הלוואות ואתם משלמים עמלות מאוד גבוהות. 

בנק ישראל עוצם עיניים, אבל משקיע המון ביח"צ שמנסה לדברר כמה הוא עוזר לנו - הציבור, מול הבנקים וכמה הוא מצליח לכופף את הבנקים לתת לנו הטבות ומענקים. זה לא נכון, כל תרגילי היח"צ וההשקעה העצומה בהם רק מוכיחה את זה. אם מראש הבנקים היו דואגים פחות לרווחים שלהם ויותר לרווחה של הציבור, הם הרי לא היו צריכים יח"צ. יח"צ צריך בעיקר כדי להשפיע ולסובב את דעת הקהל. בפועל, הבנקים אכן מעבירים לכם עכשיו תשלומים, החזרי עמלות וכו', אבל זה כסף קטן. אם הם היו מספקים לכם את מה שמגיע לכם בעולם הגון והוגן - ריבית על העו"ש, זה היה מיליארדים רבים שנכנסים לחשבון שלכם; אם הם היו לוקחים עמלות סבירות בפעילות בניירות ערך, זה היה מוסיף לכם פי כמה וכמה מכל ההטבות לכאורה שהם נותנים. 

זו נתינה לשם יחסי ציבור, בפועל מדובר בזאב שמנסה להתחפש לכבש. כולם יודעים זאת, גם מיכל כהן, אלא שהיא מנסה ללכת עד הסוף. רשות התחרות לקראת הכרעה דרמטית ראשונה מסוגה במגזר הפיננסי, שתעניק לה סמכויות התערבות בפעילות חמשת הבנקים הגדולים - לצד בנק ישראל. זה לא עניין של מה בכך.

השאלה הגדולה היא האם חמשת הבנקים הגדולים יוגדרו כקבוצת ריכוז? רשות התחרות הזמינה אותם לשימוע נוסף, ומתגבש תרחיש שבו הרגולטור עשוי לקבל סמכויות חדשות להתערב בפעילותם. ההכרזה, אם תתבצע, תייצג צעד חסר תקדים במגזר הפיננסי, ותעניק לממונה על התחרות את היכולת להנחות בפועל את הבנקים,  במקביל לפיקוח הקיים של בנק ישראל.

המהלך מתרחש על רקע מבנה שוק מרוכז במיוחד - חמשת הבנקים מחזיקים כמעט את כל נכסי המערכת הבנקאית הקמעונאית ומשקי הבית מתמודדים עם חסמי מעבר וכניסה. רשות התחרות טוענת כי התחרות בענף נמוכה והחסמים קיימים, וההכרזה עשויה להיות צעד מפתח בהגדלת כושר המיקוח של הצרכנים וחיזוק התחרות הפיננסית. זה יהיה מאבק. לא ברור ולא ידוע עד כמה מיכל כהן נחושה וחזקה. הבנקים יגיעו, יאיימו, יזיזו את בנק ישראל לטובתם, יהיו לוביסטים, פוליטקאיים שיתנגדו. תזכרו שלא משנה מה אומרים ומי אומר, השורה התחתונה שידועה - אין תחרות אמיתית בין הבנקים.  ואם כך - אז בטח שרשות התחרות צריכה להתערב.