אופ"ק שוקלת הגברת התפוקה היומית ל-28.5 מ' חביות

בעקבות הלחץ שנוצר בשווקי הנפט העולמיים. כיום תקרת האספקה של מדינות אופ"ק הינה 28 מיליון חביות. חלק משרי אופ"ק מתנגדים ואומרים כי בפועל אופ"ק גם ככה כבר מספקת 28.5 מיליון חביות והצעד יהיה לא יותר מסמלי
יניב לפן |

שרי הנפט של אופ"ק מתדיינים בימים אלו בנוגע להעלאת תקרת תפוקת הנפט היומית. הדיון מגיע בתגובה לאי היציבות המאפיינת את שוק הנפט בחודשים האחרונים. אי היציבות נוצרה עקב צריכת הדלק הגבוהה בארה"ב בחודשי הקיץ, הצריכה המוגברת של אנרגייה במספר מדינות מתפתחות ועונת ההוריקנים ההרסנית שפקדה את מפרץ מקסיקו.

נשיא אופ"ק, שייח אחמד פאהד אל אחמד אל סבח, שמתפקד גם כשר האנרגייה של כווית הודיעה היום כי השרים שוקלים שתי אופציות. האחת, להגביר את תפוקת הנפט היומית מ-28 מיליון חביות ב-500 אלף חביות נוספות והשנייה לספק 2 מיליון חביות נוספות באופן מיידי לצרכי השוק.

שר הנפט של לוב אמר היום כי אופ"ק כנראה שתבדוק את השוק לפני שתגיע להחלטה סופית. "נאמר למדינות כי ישנם 2 מיליון חביות נוספות למי שצריך" אמר השר "לפי הדרישה נקבל החלטה באם יש צורך ממשי בהגברת התפוקה".

חלק מהשרים טוענים כי העלאת התפוקה תהיה צעד סימבולי בלבד, מאחר ומדינות אופ"ק גם ככה מספקות 28.5 מיליון חביות ביום. שר הנפט של לוב הוסיף כי "רוב המדינות גם ככה עובדות בתפוקה מלאה, העלאת המכסה היומית לא תשנה שום דבר מהותי".

רוב השרים כבר הסכימו להעלאת התפוקה היומית אם כי הדעה הרווחת הינה כי בשוק ישנו מספיק נפט גולמי והבעייה הינה בתפוקת המזקקות. בעקבות ההוריקן בדרום ארה"ב מספר גדול של מזקקות נפט נפגע וכ-700 אסדות פונו. אחת החששות העיקריות בשוק, הינה למחסור בנפט לחימום בחודשי החורף הקרבים.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ההסתדרות
צילום: דוברות ההסתדרות

הישג לגמלאי שירות המדינה: יצורפו לקרנות הרווחה

ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו על הסכם לפיו החל משנת 2026, המדינה תתקצב פעילויות רווחה, תרבות ופנאי גם לגמלאים המבוטחים בפנסיה צוברת, בתנאים זהים לגמלאי הפנסיה התקציבית


הדס ברטל |

ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו היום (ה') על הסכם קיבוצי מיוחד ופורץ דרך, המחיל את שירותי קרנות הרווחה גם על גמלאי שירות המדינה המבוטחים בפנסיה צוברת.

עד היום, נהנו רק גמלאים בפנסיה תקציבית נהנו משירותי הקרן הכוללים סבסוד פעילויות תרבות, נופש, בריאות ופנאי. ההסכם החדש קובע כי החל משנת  2026, המדינה תעביר תקציב ייעודי עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת העומד בתנאי הזכאות, ובכך תשווה את מעמדם למעמד הגמלאים הוותיקים. פנסיה תקציבית היא שיטת הפנסיה המסורתית של עובדי המדינה עד תחילת שנות ה-2000, שבה המדינה (המעסיק) מתחייבת תשלום קצבה קבועה, בהתאם לשכר ולותק, מתקציב המדינה. מאז 2003 עובדי מדינה חדשים כבר אינם נכנסים לפנסיה תקציבית אלא לפנסיה צוברת.

עיקרי ההסכם:

שוויון מלא: קרנות הרווחה יעניקו מעתה את אותם השירותים בדיוק לכלל הגמלאים, הן במסלול התקציבי והן במסלול הצובר. 

תקצוב המדינה: המדינה תקצה סכום שנתי (הצמוד למדד) עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת, בדומה למודל הקיים בפנסיה התקציבית. 

תחולה רחבה: ההסכם חל על גמלאי הדירוגים המיוצגים על ידי ההסתדרות בשירות המדינה. 


אלי גליקמן מנכל צים
צילום: שלומי יוסף

חברות ספנות זרות מתעניינות בצים - אבל הסיכוי לעסקה נמוך מאוד

המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר אבל הדירקטוריון מנסה לקבל הצעות גם מגופים אחרים

מנדי הניג |
נושאים בכתבה צים אלי גליקמן

צים ZIM Integrated Shipping Services -1.81%  , חברת הספנות הוותיקה של ישראל על המדף.  המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר שפועל בתחום הרכב, נדל"ן וספנות. אבל הדירקטוריון גם בשל לחץ מבעלי מניות מצהיר כי הוא מנסה לקבל הצעות מגופים אחרים. התקבלו הצעות - כך הודיעה צים בשבוע שעבר, גם מגופים אסטרטגיים.   

ענקיות ספנות בינלאומיות הביעו עניין ברכישת החברה, אבל ההערכה היא שהסיכוי שהמהלך יתממש נמוך מאוד. הסיבה פשוטה - צים נחשבת לנכס לאומי וביטחוני מהמעלה הראשונה, והמדינה צפויה להפעיל את כל הכלים שברשותה כדי למנוע מכירה לגורמים זרים. היא יכולה להטיל ווטו על המכירה. 

היסטורית, צים הוקמה מתוך צורך אסטרטגי,  להבטיח לישראל עצמאות ימית וסחר בטוח. עד היום, היא נתפסת כעורק חיים לאומי, במיוחד בשעת חירום. מלחמות, מגפות, משברים, כשחברות זרות הפסיקו לפעול, צים נשארה היחידה שהמשיכה להביא לישראל מזון, ציוד חיוני ותחמושת.

כמו אל על, גם צים נהנית ממעמד מיוחד לטוב ולרע, שמאפשר למדינה להטיל וטו על מהלכים אסטרטגיים באמצעות מניית זהב או רגולציה מחמירה. באל על, למשל, הוכנס בעל שליטה - משפחת רוזנברג, תחת תנאים מחייבים שהגדירו את אל על כחברת הדגל הלאומית בתעופה. בצים הסיפור יהיה דומה. מדובר בחברה הלאומית בתחום הספנות, והשליטה בה לא תעבור לידיים שעלולות שלא לשרת את האינטרסים של ישראל בשעת הצורך. צריך לזכור ש-98% מהסחר עם העולם נעשה דרך הים. 

לפי הידוע, חברות ענק הביעו עניין בצים, לרבות הפג לויד הגרמנית, ומארסק הדנית.  בהפג לויד מחזיקים גורמים מקטאר וסעודיה.