רכבת (רכבת ישראל)רכבת (רכבת ישראל)

500 אלף שקל בשנה - השכר של עובדי הרכבת מדור א'; הצעירים מקבלים חצי מזה

דור א' במגזר הציבורי לוקח את הכסף שמגיע לצעירים - ככה פוגעים במגזר הציבורי והחברות הממשלתיות וכן גם בצבא; תקציבים שהולכים לעובדים הוותיקים לא הולכים לצעירים ולמקומות נדרשים; וגם מי זה יורי מורוזוב מקבל השכר הגבוה ביותר ברכבת?

אבישי עובדיה | (38)

בארה"ב מתכננים קיצוץ ענק במגזר הציבורי על כל שלוחותיו. בישראל, גם בתקופת קורונה וגם בתקופת מלחמה, שרי האוצר לא העזו לפגוע במגזר הציבורי הכולל גם את החברות הממשלתיות. הם שמרו אותם שמנים ומרוצים. אנחנו לא ארה"ב לטוב ולרע, שם החוב ביחס לתוצר עולה על שלנו, אבל אין סיבה אמיתית שלא ליישם תוכנית להפחתת השומנים במגזר הציבורי בשעה שכולם נפגעים מהגזרות של האוצר. גזרות אומנם מוצדקות בהינתן המלחמה, אבל למה להעלות לכולם (גם לחלשים) את המע"מ ב-1% ולהעלות מסים שיפגעו במשפחה ממוצעת בכ-800 שקלים בחודש ולא להוריד שומנים רבים שיש במגזר הציבורי? 

זאת שאלה כלכלית עם תשובה פוליטית - כבוד השר לא רוצה עימותים עם הסתדרות וועדי עובדים, הקואליציה לא רוצה עימותים כאלו. הם רואים וחושבים על הבחירות הקרובות, הצרכים הכלכליים והאמת הכלכלית לא מעניינים אותם. 

וכך נוצר מצב שפוגע בכולנו - זה הרי הכסף שלנו, אנחנו משלמים מסים שמסבסדים את השכר במגזר הציבורי. העלויות הכוללות שם מנופחות ואם היה אפשר לחסוך שם, היינו משלמים פחות מס. אלא שכשיורדים ברזולוציה עמוקה יותר מקבלים בעיות קשות במיוחד שמבטאים לא רק שומנים, אלא בינוניות, אפליה והרחקת צעירים איכותיים  מהגופים האלו.  במגזר הציבורי יש כמה דרגות של עובדים - יש את דור א' השמן והוותיק שברוב המקומות הוא גם הכי פחות יעיל. הדור הזה מרוויח הרבה יותר מהעובדים הצעירים והוא בעצם חי על חשבון הדור הצעיר. הצעירים מוגבלים בשכר בהמשך לרפורמה שהיתה לפני כעשרים שנה, אבל הוותיקים לא ויתרו בשבילם והם נמצאים ברמת שכר גבוה אפילו פי 2 מהצעירים

עובד דור א' ברכבת מקבל (לפי עלות מעביד)  כחצי מיליון שקל בשנה. עובדים אחרים מקבלים 325 אלף שקל בשנה והם כוללים עובדים כנראה עד גיל 45. כלומר וותיקים מדור א' מקבלים 50% יותר מהממוצע של עובדים דור ב'. אבל בתוך דור ב' יש צעירים והם, העובדים חדשים מקבלים פחות מהממוצע של דור ב' - כנראה סביב 250 אלף שקל של עלות מעביד (וסביר שפחות). מה מקבלים כתוצאה מהתגמול הזה? העובדים הוותיקים שלרוב גם פחות יעילים מקבלים פי 2 מהעובדים הצעירים שלרוב יעילים ועובדים טוב. אל תחפשו צדק, זה עניין של כוח. הם השיגו את התנאים הטובים כי יש להם כוח ואפשר להבין אותם - אם הייתם בכובע שלהם הייתם מתנהלים כך. אלא שיש כאן בעיה מאוד עמוקה.

הצעירים הטובים לא מגיעים או מגיעים פחות למגזר הציבורי והחברות הממשלתיות. הוותיקים לקחו את הכסף, אין משכורות טובות לצעירים ויש שוק תחרותי - המגזר הפרטי נמצא במחסור של כוח עבודה איכותי והשכר שם עולה. ככה מורידים את האיכות של החברות הממשלתיות והמגזר הציבורי בכלל, לצערנו זה גם במוסדות הכי חשובים לנו לרבות בצבא. מה עושים? הממשלה לא עושה כלום, היא מתקדמת מיום ליום, מחודש לחודש עם הצרה הזאת שהולכת וגדלה. אף אחד לא מטפל, כנראה גם אף אחד לא חושב על מה לעשות עם הירידה באיכות החומר האנושי. בתיאוריה הפתרון פשוט - קחו מהוותיקים ותנו לצעירים, אבל בפועל צריך בשביל זה אומץ גדול וזה לא באמת ישים. אז מחכים - מחכים שהדור א' יפחת בהדרגה, ומקוום שבינתיים לא יהיו קטסטרופות. 

צריך גם להגיד את האמת - בסוף משברים רבים הם תוצאה של מחסור בתקציבים. מחסור בתקציבים לעובדים צעירים עלול להביא משבר ו-7/10 הוא משבר שהגיע גם (כמובן שלא רק) מהדממה, העברת סד"כ לגזרות אחרות ומתן חופשות - בסוף זה אילוץ תקציבי. יותר חיילים זה יותר תקציב. אם לצבא היה יותר תקציב, אולי חלק מאירועי ה-7/10 היו נמנעים. וכן - גם בצבא יש דור א' ודור ב'. 


כתבת קשורות:  שכר חודשי ממוצע של 32 אלף שקל - החברות שהכי טוב לעבוד בהן;   התעשייה האווירית - שכר ממוצע של 44 אלף שקל

קיראו עוד ב"קריירה"

עדכון: התפרסמו נתוני השכר של עובדי מקורות: עובד במקורות מול עובד בחברת החשמל - מי מרוויח יותר? 

השכר ברכבת - חצי מיליון שקל בשנה לעובד דור א'; חצי מזה לעובדים צעירים

נתחיל בכמות העובדים. הרכבת גייסה בשנה האחרונה, שנת מלחמה, 270 עובדים. כל החטיבות גדלו והיא העסיקה בסוף 2024 4,931 עובדים. 

נמשיך עם השכר לעובד. השכר עלב ב-2024 בממוצע ב-2% אחרי עלייה של 15% בשכר בשנה קודמת. השכר עלה בשנתיים ב-17%. זה באמת מרשים, זה ב-9% יותר מהמדד. ברכבת יש עובדים לפי חוזה אישי, עובדי דור א' ועובדי דור ב'. עובדי דור א' הם מיעוט - 856 עובדים והם בעלות מעביד של 500 אלף שקל, ועובדי ב' שכוללים 3,251 עובדים בעלות של 325 אלף שקל לעובד. וכמה מילים על עלות מעביד מול שכר ברוטו. נניח שאתם מקבלים שכר של 20 אלף שקל, על השכר הזה המעסיק מפריש ביטוח לאומי, פנסיה, סוציאליות אולי השתלמות ועוד. זה יכול להגיע לעלות כוללת של 25-27 אלף שקל, במגזר הציבורי אפילו יותר. מה שחשוב בסוף למעסיק וגם לעובד זו עלות המעביד כי ההפרשות הנוספות מגיעות אליו בסוף - בפנסיה, בחסכונות ועוד. אבל כשאומרים שעלות המעביד היא 500 אלף שקל ומכאן נגזר כ-42 אלף שקל בחודש, זה אומר שהשכר ברוטו הוא בהערכה גסה סביב 33 אלף שקל.   



עוד עולה מהנתונים שהרכבת מפנקת את הבכירים שלה (שאגב לא משתכרים בשכר מאוד גבוה - יש הגבלה על שכר בכירים בחברות ממשלתיות). הפינוקים בהטבות הם מאוד משמעותיים ומגיעים לקרוב מהשכר. הנה הנתונים:

24 עובדים מקבלים 21.1 מיליון שקל - 880 אלף שקל לעובד. זה לא נשמע הגיוני, אבל המספרים מצוינים שחור על גבי לבן בדוחות הכספיים של החברה. ואז המשכנו לטבלה של שכר הבכירים. הם מקבלים שכר של 978 אלף שקל עד 1.4 מיליון שקל בשנה. המשתכר ביותר ברכבת הוא יורי מורוזוב, סמנכ"ל מטענים שזכה לשכר של 1.4 מיליון שקל, אחריו נטלי כץ, משנה למנכ"ל שקיבלה שכר של 1.1 מיליון שקל.  


תגובות לכתבה(38):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 29.
    שוב צרות העין של הציבור ובסוף הוא זה שישלם יותר .. תראו את חחי ותבינו (ל"ת)
    לוחם 23/03/2025 18:56
    הגב לתגובה זו
  • 28.
    ץאייל 23/03/2025 06:11
    הגב לתגובה זו
    יש לי שכן מרוקאי גם נראה לי לוקח קופהבפנסיה.בנה בריכה
  • 27.
    אנונימי 23/03/2025 00:32
    הגב לתגובה זו
    תוריד מיסים כמה נטו נשאר מה 500 אלף עלות שכר אנשים שעובדים משמרות וחיים בתור העבודה כל השבוע...מה הבעיה בדיוק כנראה שרוצים שכל המדינה תהיה בעשירון התחתנון והשכר יזרום לכמה עשירים..
  • 26.
    צפוניבוני 22/03/2025 19:17
    הגב לתגובה זו
    כתבה רדודה מאוד.
  • 25.
    אנונימי 22/03/2025 17:12
    הגב לתגובה זו
    רכבת ישראל חברה ממשלתית. גוף רווחי כמו גם חברת חשמל ועוד.התנאים של העובדים שם לא קשורים ולא דומים למגזר הציבורי ובטוח שלא לאנשי צבא.לקחת בליל של עבדותזרקת הכל עם שופל ביחד ועשית מזה כתבה..כפיים!!
  • 24.
    שוקי 21/03/2025 12:14
    הגב לתגובה זו
    הכי קל להתלונן איפוא האחריות להסיע רכבת ובשעות שכולם רוצים לחזור הביתה .יש מקום לשיפור אבל מגיע לעובדים
  • 23.
    עופר1 21/03/2025 10:27
    הגב לתגובה זו
    רוב עובדי רכבת ישראל לא מסוגלים לכתוב אפילו את שמם בלי שגיאות.
  • עובד רכבת 21/03/2025 16:50
    הגב לתגובה זו
    מבין שאתה אכול קנאהרוב עובדי הרכבת הם אנשים מלומדים שעובדים קשה מאוד 247בשונה ממך רובם עובדים במשמרות סביב השעון כולל שישי שבת ערבי חג וחגלא מכיר עובד רכבת עשיררק כאלה שעובדים קשנ ומתפרנסים בכבוד
  • 22.
    ככה אנחנו נראים 21/03/2025 10:04
    הגב לתגובה זו
    הבעיה העמוקה של המשק הישראלי היא ההסתדרות שהיא מעין אירגון מאפיה של עובדי דור א שמפוטמים במיליונים מכספי הציבור עם תנאים סוציאליים שאין גם בסקנדינביה שמאיימים להוריד את השאלטר אם ייקחו להם את הסטייקים.
  • 21.
    אנונימי 21/03/2025 09:50
    הגב לתגובה זו
    הכל בגלל ההסתדרות. אלה הנורמות העקומות שהארגון הכי מזיק בתולדות מדינת ישראל כופה על המשק הישראלי. החזקים והוותיקים מקבלים מיליונים הצעירים אוכלים קש
  • מה עם הממשלה 21/03/2025 13:19
    הגב לתגובה זו
    מירי רקב אשמה
  • 20.
    אנונימי 21/03/2025 06:18
    הגב לתגובה זו
    500k עלות מעביד שווה בערך לשכר ברוטו של 30k. היום כל ילד מרוויח יותר מזה. תנו כבוד למבוגרים.
  • האמת 21/03/2025 10:05
    הגב לתגובה זו
    מנוסים יותר בלא לעשות כלום..
  • 19.
    יאיר 20/03/2025 23:01
    הגב לתגובה זו
    במגזר הציבורי יש הגבלה של 82 וחצי משכר מנכל אי אפשר להרוויח יותר דיי
  • 18.
    אחד 20/03/2025 22:11
    הגב לתגובה זו
    אוכלי חינם זה ידוע ממזמן זה בכל מקום ברכבת בנמלים בעריות .. בכל מקום ..
  • 17.
    עצמאי 20/03/2025 19:05
    הגב לתגובה זו
    הייתיי מסתפק גם בצחי מהשכר שלהם. היום הם צןחקים עליי בקשת. שלא לדבר על בפנסיות שלהם...
  • 16.
    אנונימי 20/03/2025 18:58
    הגב לתגובה זו
    זה שסמנכל ותיק משתכר כפליים ואף יותר מעובד צעיר וזוטר יותר ממש לא בעיה.ובכנות גם הסכומים של הותיקים לא בשמיים 500 אלף שח בשנה עלות מעביד מתורגמת ל30 ומשהו אלף שח לחודש ברוטו. עבור בכיר ותיק זו לא משכורת עתק נשמע סביר
  • לך תלמד מתמטיקה במקום לקשקש שטויות (ל"ת)
    אנונימי 21/03/2025 11:43
    הגב לתגובה זו
  • הקנאה כואבת 23/03/2025 00:34
    נשאר בערך 30 ברוטו ..סתם כתבה מסיתה
  • 15.
    אורח פורח 20/03/2025 18:43
    הגב לתגובה זו
    ההסתדרות מגנה על הזקנים ששותים לנו את הכסף והוועדים בעוד הדור הצעיר בורח להייטק בלית ברירה.הסתדרות לפרק להפריט ולגרדום!
  • 14.
    אנונימי 20/03/2025 17:06
    הגב לתגובה זו
    הריי הנמלים וחברת חשמל עם משכורות פי כמה וכמה אני עובד 10 שנים ברכבת ולא מקבל חצי מהשכר של 550 אלף ואם רוצים להראות נתונים תשוו לחברות ממשלתיות אחרות רפאל תעש ח.חשמלנמלים הרכבת מבחינת השכר בסוף של הסוףהדבר שאכן נכון בכתבה שדור ב עם משכורת נמוכה מזמין כל אחד לבוא לעבוד בלחץ ובתנאים שאני מקבל ולהשתכר כמוני כנראה שיעזוב.
  • 13.
    מיכה 20/03/2025 16:05
    הגב לתגובה זו
    שכר עושק
  • 12.
    תודה למירי רקב 20/03/2025 15:37
    הגב לתגובה זו
    תודה למירי רקב הם חברי מרכז השחיתות סליחה מרכז הליכוד
  • 11.
    למדתי מאוחר מדי שהרבה יותר קל ומשתלם לגנוב כסף מהציבור בדרכים חוקיות מאשר בדרכים לא חוקיות. (ל"ת)
    מאיר לנסקי 20/03/2025 13:04
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    מקווה שהדור הצעיר יתעורר ויקח את מה שמגיע לו (ל"ת)
    אנונימיי 20/03/2025 12:41
    הגב לתגובה זו
  • אנונימי 22/03/2025 22:53
    הגב לתגובה זו
    מה עם העיריות
  • 9.
    אופיר מורן 20/03/2025 12:33
    הגב לתגובה זו
    השירות הציבורי הוא מקום בו השלטון משחד את הבוחרים וקבלני הקולות. הליכוד ושותפיו הם לשכת עבודה לעשרות אם לא מאות אלפי מקורבים
  • 8.
    אנונימי 20/03/2025 11:18
    הגב לתגובה זו
    הכל נכון עובדים מבוגרים מרוויחים יותר מפי 2 ולא עושים כלום
  • 7.
    שכר הוגן ולא צריך לעשות כותרות תבדקו את העושקים של שכר 2 מיליון ומעלה (ל"ת)
    HAKY1 20/03/2025 10:57
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    עלות מעביד היא לא המשכורת. (ל"ת)
    קי ביבי מט 20/03/2025 10:35
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    רואים מול העיניים את השחיתות של מפאי והזרוע שלה ההסתדרות ולזה האנרכיסטים מתגעגעים (ל"ת)
    אנונימי 20/03/2025 10:13
    הגב לתגובה זו
  • אתה נורמאלי 21/03/2025 13:22
    הגב לתגובה זו
    האשמה היא שרת תהתחבורה מירי רקב רוב הועדים למשל תעשיה אווירית משפחת כץ הם חברי מרכז הפשע סליחה מרכז הליכוד
  • אנונימי 20/03/2025 18:13
    הגב לתגובה זו
    הלוואי והיה מפאי היום זו חבורת נוכלים חברי מרכז ליכוד היהלומים של מירי רקב
  • נפוטיסטאן בעמ 21/03/2025 09:53
    מפאי זאת השיטה הרקובה ששולטת במשק הישראלי מאז ומעולם בלי קשר למפלגת השלטון ומתעדפת ותק ונפוטיזם על פני כל דבר אחר
  • 4.
    F.R 20/03/2025 09:54
    הגב לתגובה זו
    מקבל מינימום2 ובלי דאגות.החמדנות היא אם כל המחלות
  • 3.
    ככה בדיוק גם חחי (ל"ת)
    אנונימי 20/03/2025 09:53
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    נחמן 20/03/2025 09:50
    הגב לתגובה זו
    .
  • 1.
    זה בגלל הקונספציה מעניין מאין הגיעו שרי התחבורה (ל"ת)
    אנונימי 20/03/2025 09:48
    הגב לתגובה זו
אסף שוורץ VPHR ב-Cynomi קרדיט: 11elevencreativesאסף שוורץ VPHR ב-Cynomi קרדיט: 11elevencreatives
ה-AI ואני

"אני מייעץ לכל איש HR לשים לכם בסיסטם ללמוד כלי AI חדש פעם בחודש" קריירה בעידן ה-AI

שיחה עם אסף שוורץ, VPHR ב-Cynomi

הדס ברטל |
נושאים בכתבה AI משאבי אנוש

ספר קצת על עצמך, מה אתה עושה ביומיום?

אני VPHR ב-cynomi, המספקת מערכות סייבר לספקי שירות , חברה עם 80 איש ראונד בי, לפני כן כן 6 שנים ב-Appsflyer בתפקידי HR ולפני כן באיירונסורס במכירות.

 

איך ה-AI השפיע על המקצוע או על הענף?

הוא יודע לטפל טוב במשימות רפטטיביות, אופרטיביות בסיסיות. והתחלנו להשתמש בו בכמה נקודות בתחום שלי, אנחנו בנינו כלי AI של GPT שמסכם ראיונות שאנחנו עורכים למועמדים. כולם שונאים לכתוב את הסיכום ראיון אחרי ראיון וצריך לרדוף אחרי אנשים וזה זמן עבודה של מפתח שצריך לכתוב סיכום ראיון, אז אנחנו בנינו את הכלי הזה, אנחנו מזינים אליו הקלטה של הראיון והוא בונה את הסיכום לפי הדברים שרצינו לבחון בראיון. בנוסף אנחנו גם בהליך של להכניס את כל ה-Policies שלנו לצ'אט בוט ככה שהוא יוכל להגיד לעובדים כמה ימי חופש מגיעים להם, כמה מקבלים מתנה לחגים איך מדווחים הוצאות נסיעה, כבר לא יצטרכו לרוץ ל-HR שיספר לכל עובד מה צריך לעשות. פשוט פונים לצ'אט בוט עם השאלות הללו ואנחנו מאמנים את הבוט לא להמציא כי יש לו נטייה להמציא כדי לרצות, להגיד לעובד "כן קח חופש מתי שאתה רק רוצה".  

בנינו גם כלי שמייצר engagement survey, זה כמו סקרי שביעות רצון עובדים פעם בחצי שנה-שנה, בדרך כלל לוקח שבועיים רק לעבד את התוצאות ולבנות מצגות וכל אחד שואל את מה שרלוונטי לו- כמה הצוות שלי עשה ומה קורה במחלקה אחרת. אז במקום לקחנו את כל הדאטה של הסקר והעלינו אותו לג' פי טי והפעלנו בוט וההנהלה שלנו שחשופה לכל המידע ונתנו להם את הבוט והם יכולים לשאול אותו מה שהם רוצים. כמו מה המוטיבציה במחלקה כזו או אחרת. או למשל מה התגובות הכי שכיחות והבוט עובר על ה-350 תגובות שאנשים רשמו ומוציא תובנה כלשהי. כל זה תחת כותרת של בניית כלים שאנחנו עושים בעצמנו כשעושים מנוי על GPT לדוגמה ובונים עליו את הכלים האלה.

המקום השני זה איזה כלים יש בחוץ יש 70 אלף יזמים שמנסים לעשות את הכלי הבא שעושה משהו עם AI. אבל אתן טיפ: אני אוהב לבקש דמואים אם מישהו בנה כלי אני מבקש דמו וקובע עם איש מכירות שלהם שמציגים לי ואז אני לומד המון, אם להשתמש בכלי ולשלם עליו או לא זה החלטה אחרת, אבל אני מייעץ לכל איש HR לשים לכם בסיסטם ללמוד כלי AI חדש פעם בחודש.

זה כן מרגיש אבל שיש קצת אובר הייפ על ה-AI וזה קטע שכולם חייבים לדבר על AI. כשהמון יזמים בעולם משנים את המצגות שלהם כדי לדבר על AI אז יש תוצר לוואי שכולם דוחפים את ה-AI ליותר ממה שהוא כרגע. וצריך לקחת את כל ההבטחות בעירבון מוגבל. כי בסוף בחוויה שלי כשאני הולך לדמו או מנסה כלים זה שאין עדיין הרגשה של "וואו אפשר לפטר חצי מהצוות." כולם דוחפים לשם אבל אנחנו לא לגמרי שם מהפריזמה של HR, אבל ברור לחלוטין שאנחנו במהפכה ולשם אנחנו נגיע. כשמדברים על גיוס, מגייסים יותר משתמשים בכלי AI שיעזור להם גם למצוא מועמדים וגם לקבל החלטה ויחד עם זאת ומעומדים שמשתמשים יותר ב-AI כדי לכתוב את הקורות חיים שלהם ולהתכונן לראיונות ותוך כדי ראיונות מועמדים יכולים שהבוט יעזור להם עם התשובות אז מגיעים למקום מוזר, שאם החברה יודעת כבר לגייס לבד והמועמד יודע להתקבל לבד אז מי צריך בני אדם ואז יצא שבוט ראיין בוט וזה מייצר את הפחד שאופף את כולנו.