רכבים תחבורה מכוניות
צילום: תמר מצפי

האם משתלם לקנות רכב אפס קילומטר?

רכישת רכב היא לא רכישה של מה בכך, היא כוללת השוואות, בדיקת ההיסטוריה של הרכב ועוד; מה היתרונות והחסרונות של רכב חדש והאם מבצעי הנחות על רכב אפס קילומטר משתלמים?
דור עצמון | (4)
נושאים בכתבה רכב

שוק המכוניות בישראל רותח - לא פחות מ-3,556,116 כלי רכב פרטיים נסעו על כבישי הארץ ב-2023 - גידול של 3.6%, בדומה לגידול משנת 2021 ל-2022. מדובר ב-383,655 כלי רכב שנוספו ו-255,589 שנגרעו ממצבת כלי הרכב הפעילים, כך שמספר כלי הרכב בפועל גדל ב-128,066. רוכשי המכוניות מחפשים את העסקה המשתלמת ביותר בתוך מבול ההיצע של היבואנים ומבול ההיצע של מכוניות היד-שנייה, זאת על מנת למצוא את הרכב הטוב ביותר שעונה לצרכים שלהם ובמחיר הזול ביותר. לכאן נכנס הוותק של הרכב שמשחק תפקיד חשוב - רכב חדש יותר הוא מן הסתם יקר יותר. לרוב, ככל שהרכב עבר יותר "ידיים" הוא יוצע במחיר זול יותר, לאור החוקיות כי ככל שהיו יותר נהגים כך גדל בהתאמה הבלאי של הרכב. עם זאת החוקיות הזו איננה מוחלטת אם כי מה שייקבע בסופו של יום את המחיר הוא הוותק של הרכב לצד בדיקה מכנית שלו. אתם שומעים בשנים האחרונות על רכבים יד שנייה עם אפס קילומטר. כלומר, רכב חדש לחלוטין, אלא שהוא הועבר דרך חברת יבוא הרכבים לחברת ליסינג שלא השתמשה בו והעמידה אותו למכירה. מדובר ברכב שאתם יכןלים לקנות בהנחה לרוב בין 10% ל-15% לעומת רכב חדש. זה יכול להיות משתלם, אבל תזכרו שיש עוד יד בדרך ולרוב היא יד של חברת ליסינג, כלומר כשתבואו למכור את הרכב זה יעלה לכם "בקנס". הרוכש ידרוש הנחה כי יש עוד יד ועוד חברת ליסינג, השכרה.  

  מה היתרונות של רכב חדש? היתרון הראשון כאשר ניגשים לקנות מכונית חדשה הוא הביטחון שיש לכם בו - היעדר תאונות, בלאי או תקלות כאלו ואחרות, להבדיל ממכונית יד-שנייה שצריכים לברר את ההיסטוריה שלה. מעבר לכך, מכונית חדשה נושאת לרוב גם טכנולוגיות מעודכנות בין השאר בתחום הבטיחות. גם האביזרים ברכב חדשים מהניילון ונותנים לכם ראש שקט בבחירה. במקביל, צריך לזכור שרכב חדש מזכה אתכם באפשרות לבצע טרייד-אין לאחר מספר שנים קצר, כ-3-4 שנים לרוב, מה שמגדיל עבורכם את הסיכוי לקבל תמורה נאה בעבורו. בדרך כלל מי שמבצעים עסקאות טרייד-אין מקבלים הנחות עבור רכישת רכב חדש אחר, ולמעשה מדובר בנוהג שחוזר על עצמו מדי מספר שנים. בנוסף, מרחיקי לכת יעדיפו לרכוש רכב חדש בשל היכולת לעצב אותו כמשאלת ליבם, בין אם זה בחירת סוג המנוע, הגימורים, מערכת המדיה, צבע המכונית וכדומה. 

  החסרונות ברכישת רכב חדש החסרון הגדול ביותר של מכוניות חדשה הוא בראש ובראשונה המחיר, וזה מתחלק לשניים - המחיר עצמו וירידת הערך של הרכב בשנים הראשונות. הירידה במחיר בין היד הראשונה לשנייה היא חדה יותר מאשר הירידה במחיר מהיד השנייה והלאה. הירידה בשווי בין רכב בשנתו הראשונה לרכב בשנים הבאות היא גם חדה יותר. כלומר, ברגע שרכשתם רכב חדש, הפסדתם מיד עשרות אלפי שקלים. אם רכב חדש בממוצע עולה 130 אלף שקל, אזי יש ירידת ערך מקובלת של 15% תוך שנה - כ-20 אלף שקל. בהמשך זה הולך ופוחת.  זה אולי כיף גדול שיש רכב חדש, להוריד את הניילונים, אבל זה לא הכי כלכלי. נתונים מצביעים על שחיקה של 30%-40% במחיר הרכב בשלוש השנים הראשונות לחייו. לזאת יש להוסיף כי ככל שהרכב חדש יותר, כך גם מחירי הביטוח גבוהים יותר. יש כאלו שמסתכלים על העלות הגבוהה יותר של רכב חדש ככזו שתתקזז עם עלויות הטיפולי והביטוחים של רכב קצת ישן יותר. בחלק מהמקרים ההוצאות על מוסך וכו' צפויות לעלות ככל שהרכב מתיישן, אם כי צריך להדגיש שרכבים בני כמה שנים, עדיין לא "רואים" מוסך בתדירות גבוהה. בסופו של יום, אם מתייחסים לרכב רק ככלי תחבורה, אין הגיון כלכלי בלקנות רכב חדש. אבל לרוכשים שונים יש דרישות שונות כאשר הם מחפשים לרכוש רכב ולכן ההחלטה היא אינדיבידואלית ויש מי שעבורם התוספת שווה את זה.  

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    גל 26/04/2024 13:54
    הגב לתגובה זו
    ירידת ערך של 15 אחוזים אחרי 6-7 שנים, מתבטאת בסכום נמוך מאוד ביחס להנחה בסכום הרכישה
  • 3.
    בנימין 26/04/2024 11:21
    הגב לתגובה זו
    טוב שאתה קורה לזה בישראל כי פה הכל לא שפוי לא מחירי הרכבים ולא מחירי הדירות ולא מקום חיים נורמלי אבל מה זה עובד אין באף מדינה בעולם שזה כך אולי כי פה זאת לא מדינה מוגדרת שאף אחד לא יודע גם מה הגבולות שלה אבל ניזרום עם זה
  • 2.
    אלמוני 26/04/2024 11:12
    הגב לתגובה זו
    בכתבה לא מוזכר עלויות המימון. צריך לזכור שאנחנו כבר לא בריבית 0. וכל שקל שמושקע במכונית לא מורווח בבנק או בהשקעה.
  • 1.
    לרון 26/04/2024 11:05
    הגב לתגובה זו
    רק יצאת מהסוכנות כבר איבדת 15%
הביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולסהביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולס

ניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות

208,810 מכוניות חשמליות נמכרו בישראל מאז שנת 2011. עד שנת 2019 ההנעה החשמלית היתה קוריוז זניח. שנת 2020 בישרה ש'קורה משהו בשוק', ובשנת 2021 נפרץ הסכר. BYD, טסלה, ג'ילי, MG ויונדאי מובילות במספרים המוחלטים. מרצדס מובילה בפרימיום. 

יואב פולס |

ענף הרכב המקומי התנהל על מי מנוחות לאורך שנים רבות עם מנועי בנזין ודיזל, ואי שם גם היברידיות. בתחילת העשור השני של שנות ה – 2000 הגיחו לשוק המקומי מכוניות מוזרות ללא מנוע בעירה פנימית ונפתח עידן החשמליות בשוק המקומי.

מאז ועד עתה למעלה מ 200,000 כלי רכב חשמליים עלו על כבישי ישראל. המספר אמנם לא מרשים מול כ 4.0 מיליון כלי רכב בישראל, אולם בשנים האחרונות כלי הרכב החשמליים הלכו ותפסו נפח משמעותי מכלל מכירות כלי הרכב החדשים, אירוע שגרם לנו לפנות לידיד המדור מר צבי תמרי ולבקש ממנו נתונים מתוך מאגרי המידע של משרד התחבורה.

את ההיסטוריה המודרנית של כלי הרכב החשמליים בישראל ניתן לחלק לשלוש תקופות עיקריות.

תקופה ראשונה

תקופה ראשונה בין השנים 2011-2016 לה ניתן לקרוא 'בטר פלייס וחברים' שלצד דגמי הרנו פלואנס ZE נרשמו בארץ מכוניות חשמליות בודדות והמספרים היו בספרה אחת או שתי ספרות, ולא קרוב ל 100.


שנהכמות
2011        5
2012        45
2013        60
2014        19
2015        0
2016        5



משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסףמשה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל משרד התחבורה: "נצעיד את ישראל לעשרת המדינות המובילות בבטיחות בדרכים"

משרד התחבורה השיק את התוכנית הלאומית החדשה לבטיחות בדרכים לשנים 2025-2030, עם יעד שאפתני להפחתת מספר ההרוגים בכבישים ב-50% בתוך עשור

רן קידר |

משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, בראשות שרת התחבורה מירי רגב, ובהובלת מנכ"ל המשרד, משה בן זקן, פתח את שבוע הבטיחות בדרכים 2025 בכנס חירום לאומי ראשון מסוגו בישראל. גולת הכותרת של הכנס, שאורגן בשיתוף הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (הרלב"ד), היא התכנית הלאומית החדשה לבטיחות בדרכים לשנים 2025-2030, שנועדה לשנות מן היסוד את מגמת הבטיחות בכבישי ישראל. 

על פי משרד התחבורה, ההישג הנדרש הוא צמצום מספר ההרוגים בכבישים ב-50% בתוך עשור וב-25% כבר בתוך חמש שנים. במשרד התחבורה וברלב"ד משוכנעים כי מדובר ביעד ריאלי, הניתן להשגה באמצעות שילוב בין תשתיות מתקדמות, אכיפה חכמה, חינוך והסברה. מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משה בן זקן, פתח את הכנס ואמר: "היום אנחנו מסמנים שלב חדש של מעבר מדיבור לעשייה. אנחנו כאן לא רק כי לדבר על שינוי אלא כדי להוביל שינוי". בן זקן הדגיש כי מדובר ברגע משמעותי במאבק הלאומי בתאונות הדרכים: "זהו כנס היסטורי שבו לראשונה מתכנסים סביב שולחן אחד כל הגורמים העוסקים בבטיחות בדרכים במטרה אחת משותפת - להציל חיים". 

המנכ"ל הצהיר כי מדינת ישראל מתייחסת לנושא כיעד לאומי מהמעלה הראשונה: "מדינת ישראל רואה בבטיחות בדרכים מטרה לאומית ממדרגה ראשונה", אמר, והוסיף כי "לא מדובר בעוד תחום עבודה אלא במחויבות לחיים עצמם." בכנס השתתפו בכירים ממשרדי הממשלה, משטרת ישראל, הרשויות המקומיות, נציגי האקדמיה, חברות התחבורה הציבורית, גופי טכנולוגיה בתחום התחבורה החכמה וארגוני מתנדבים הפועלים למען בטיחות בדרכים. 

הנחת היסוד של כלל גורמי המקצוע שהשתתפו בכנס הייתה כי טעויות אנוש בכביש הן בלתי נמנעות, אך התוצאה שלהן אינה גזירת גורל, וניתן למנוע אותה באמצעות שילוב של תשתיות בטוחות, אכיפה יעילה, חינוך, הדרכה וטכנולוגיות מתקדמות. המנכ"ל בן זקן סיכם את דבריו באמירה ברורה וחדה: "כל מוות על הכביש הוא מוות מיותר. המשוואה פשוטה: אכיפה פלוס ענישה שווה הרתעה שמצילה חיים". 

בסיום דבריו הציב בן זקן יעד שאפתני במיוחד: "המטרה היא להביא את ישראל להיות בין 10 המדינות המובילות בעולם בבטיחות בדרכים" והדגיש כי מדובר ביעד שהוא בהחלט בר השגה. לדברי גורמים במשרד, התכנית החדשה כוללת השקעה חסרת תקדים בתשתיות בטיחות, שדרוג צירי תחבורה אדומים, הגברת האכיפה המשטרתית נגד עבירות מסכנות חיים, קידום תחבורה ציבורית בטוחה ונגישה, והטמעת טכנולוגיות מתקדמות לזיהוי מוקדם של סיכונים בכבישים.