אילון מאסק טסלה
צילום: צ'ארלי דיטס, unsplash, יוטיוב
לקראת הדוחות

טסלה תדווח הלילה, הרווח צפוי לרדת - בעקבות מלחמת המחירים

המניה יורדת לקראת הדוחות. למרות זינוק של 67% מתחילת השנה, עדיין במינוס 76% בשנה האחרונה
אדיר בן עמי |

הלילה אחרי המסחר תדווח טסלה TESLA INC של אילון מאסק, חברת הרכבים החשמליים בעלת שווי השוק הגדול בעולם שעומד כעת על 566 מיליארד שקל, אחרי שזינקה מתחילת השנה ב-67%, כשבמהלך 12 החודשים האחרונים היא עדיין במינוס 76%.

הצפי בוול סטריט עומד על רווח למניה של 85 סנט על מכירות של 23.7 מיליארד דולר, בשנה שעברה דיווחה החברה על רווח למניה של 1.07 דולר על מכירות של 18.8 מיליארד דולר. החברה נמצאת ברצף הורדת מחירים כשהיום הורידה שוב את המחירים של רכבי דגם Y מגרסת "long range" ו"performance" ב-3,000 דולר כל אחד ואת דגם 3 מגרסת "rear-wheel drive" ב-2,000 דולר ל-39,990 דולר.

החברה גם הורידה לאחרונה מחירים באירופה, ישראל וסינגפור, כמו גם ביפן, אוסטרליה ודרום קוריאה, והרחיבה מבצע הנחות שהחל בסין בינואר כדי לעודד את הביקוש. ​עם זאת, טסלה דיווחה מוקדם יותר החודש על עלייה רציפה של 4% במשלוחים ברבעון הראשון, הרבה פחות מהעלייה של 17.8% ברבעון הרביעי. לצד זאת, הפחתות המחירים האגרסיביות עוררו גם חששות לגבי שולי הרווח בתעשייה של החברה.

צפי האנליסטים הוא לשולי רווח גולמי בשיעור של 20%, מה שמבטא ירידה מהשיעור של 25% ברבעון הרביעי של 2022 ו-30% ברבעון הזהה בשנה שעברה. בשיחת המשקיעים של החברה לרבעון הרביעי, סמנכ"ל הכספים, זכרי קירקהורן, הצביע על כך שטסלה תוכל לשמור על שולי הרווח הגולמי של הרכב מעל 20% ב-2023. כשהתייחס לתחזית לשנה כולה ולא לכל רבעון. 

עוד הוסיף המנכ"ל אילון מאסק בשיחת המשקיעים כי  החברה מקבלת הזמנות בסדר גודל של פי שניים מכושר הייצור שלה. ביקוש שעדיין עולה על ההיצע הוא דבר שכנראה נרצה לראות היום בדוחות, כשביקוש גבוה יכול קצת לרכך את מכת הירידה ברווחים. הורדות המחירים של טסלה השפיעו על כל תעשיית הרכב, כשגם ג'נרל מוטורס  GENERAL MOTORS וגם פורד  FORD MOTOR צפויות לדווח על רווחים נמוכים יותר משנה שעברה. למרות ששתי החברות עדיין עושות את רוב הרווחים שלהן ממכירות של רכבים לא חשמליים.

"אל תטעו, הורדת המחירים מייצגים את הצורך של טסלה לתמרץ ביקוש והן מהוות ויתור על שיעורי רווח בתמורה לנפח מכירה יותר גבוה" אמר לא מזמן טוני סקונגי, אנליסט בברנשטיין. סקונגי לא הופתע מהורדות המחירים של החברה ולפי דעתו הורדות נוספות צפויות באזורים גיאוגרפיים נוספים.  סקונגי מדרג את מניית טסלה כ"מכירה" כרגע כשהוא נותן לה מחיר יעד של 150 דולר. לעומת סקונגי, רוד לאצ' מ-Wolfe Research ואיתי מיכאלי מסיטי בנק יותר חיוביים ומדרגים את טסלה בתור "החזקה" - מחיר היעד של לאצ' עומד על 185 דולר וזה של מיכאלי על 192 דולר למניה.

מה שכן יהיה וודאי הוא התנודתיות במניה, כשהאופציות מראות תנודתיות צפויה של 8% לכיוון עם פרסום הדוחות. מניית טסלה זזה בממוצע 8% בארבעת הרבעונים האחרונים בתגובה לדוחות, כשהמניה הגיבה בעליות ב-3 מתוך ארבעת הפעמים ונפלה בפעם הרביעית.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מונית
צילום: ביזפורטל

פיצוי לנהגי מוניות בגלל כניסת אובר - כמה והאם הוא סביר?

כמה מוניות יש בארץ, מה הפיצוי שבמשרד התחבורה שוקלים לתת לנהגי המוניות, והאם אובר באמת תיכנס לשוק המקומי?

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מונית אובר

משרד התחבורה פרסם דוח ייעוץ חיצוני שמגבש לוח זמנים לכניסת אובר לשוק ההסעות הישראלי. התקנות צפויות לעבור עד יוני 2026, והשירות יושק שלושה חודשים לאחר מכן, בספטמבר 2026. שרת התחבורה מירי רגב מקדמת את המהלך בחודשים האחרונים, למרות התנגדות נהגי המוניות והיעדר מעורבות רשמית של אובר עצמה. אולי זה תרגיל בחירות ואולי כוונה אמיתית, רק שהפיצוי למוניות שמוצע כעת מלמד שאין כוונה אמיתית להכניס את אובר לישראל. זה פיצוי ענק שלא יעבור באוצר ובוועדת הכספים וכנראה יקבור בסוף הדרך את הכניסה של אובר. בינתיים השרה ואנשי המשרד מדברים, אבל כל עוד הפיצוי לא יירד דרמטית - אין לכניסת אובר היתכנות כלכלית.     

שוק המוניות כולל כ-27 אלף רישיונות "מספרים ירוקים", שמחירם נע סביב 220-250 אלף שקל. רבים מבעליהם אינם נהגים פעילים ומשכירים אותם תמורת 1,400-1,500 שקל לחודש. דוח מבקר המדינה מ-2023 הדגיש היעדר פיקוח על השכרות אלה, מה שמאפשר עקיפת דרישות בטיחות והכשרה. במקביל, פועלים 30-35 אלף נהגים לא חוקיים.

המתווה המוצע מציע שתי אפשרויות: החזרת הרישיון תוך שנה תמורת 200 אלף שקל, או תמריץ של 50 אלף שקל לשמירה עליו. העלות הכוללת מוערכת ב-4 מיליארד שקל מכספי ציבור, בהנחה שרוב בעלי הרישיונות יבחרו באופציה הראשונה.

בעולם, כניסת אובר לרוב לא לוותה בפיצויים. בארה"ב לא היה דולר אחד של פיצוי. באנגליה לא היה פיצוי, אך כעת מתנהלת תביעה בעניין. הכנסת אובר לארץ תוזיל את מחיר הנסיעה בלפחות 30% ותגדיל את האפשרויות של הציבור. נהגי המוניות נלחמו בעבר בהצלחה נגד אובר, הלובי שלהם מאוד חזק ולא נראה שהפעם מירי רגב תלך על כל הקופה. ההיפך דוח שמורה על תשלום פיצויי ענק הוא בעצם דוח למגירה. מעבר לפיצוי שדורשים נהגי המוניות הם מסבירים שהביטחון של הנוסעים לא קיים באובר לעומת נסיעה במונית. 


אובר בישראל, והפיצוי לנהגי המוניות - שאלות ותשובות

מהי העלות הכוללת של הפיצוי המוצע לנהגי מוניות?

כ-4 מיליארד שקל, כולל 200 אלף שקל למי שמחזיר רישיון ו-50 אלף שקל למי ששומר עליו.

כמה נהגים לא חוקיים פועלים כיום בשוק ההסעות?

30-35 אלף נהגים, שמגלגלים מיליארדי שקלים ללא תשלום מסים.

מתי צפוי השירות של אובר להתחיל לפעול בישראל?

מונית
צילום: ביזפורטל

פיצוי לנהגי מוניות בגלל כניסת אובר - כמה והאם הוא סביר?

כמה מוניות יש בארץ, מה הפיצוי שבמשרד התחבורה שוקלים לתת לנהגי המוניות, והאם אובר באמת תיכנס לשוק המקומי?

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מונית אובר

משרד התחבורה פרסם דוח ייעוץ חיצוני שמגבש לוח זמנים לכניסת אובר לשוק ההסעות הישראלי. התקנות צפויות לעבור עד יוני 2026, והשירות יושק שלושה חודשים לאחר מכן, בספטמבר 2026. שרת התחבורה מירי רגב מקדמת את המהלך בחודשים האחרונים, למרות התנגדות נהגי המוניות והיעדר מעורבות רשמית של אובר עצמה. אולי זה תרגיל בחירות ואולי כוונה אמיתית, רק שהפיצוי למוניות שמוצע כעת מלמד שאין כוונה אמיתית להכניס את אובר לישראל. זה פיצוי ענק שלא יעבור באוצר ובוועדת הכספים וכנראה יקבור בסוף הדרך את הכניסה של אובר. בינתיים השרה ואנשי המשרד מדברים, אבל כל עוד הפיצוי לא יירד דרמטית - אין לכניסת אובר היתכנות כלכלית.     

שוק המוניות כולל כ-27 אלף רישיונות "מספרים ירוקים", שמחירם נע סביב 220-250 אלף שקל. רבים מבעליהם אינם נהגים פעילים ומשכירים אותם תמורת 1,400-1,500 שקל לחודש. דוח מבקר המדינה מ-2023 הדגיש היעדר פיקוח על השכרות אלה, מה שמאפשר עקיפת דרישות בטיחות והכשרה. במקביל, פועלים 30-35 אלף נהגים לא חוקיים.

המתווה המוצע מציע שתי אפשרויות: החזרת הרישיון תוך שנה תמורת 200 אלף שקל, או תמריץ של 50 אלף שקל לשמירה עליו. העלות הכוללת מוערכת ב-4 מיליארד שקל מכספי ציבור, בהנחה שרוב בעלי הרישיונות יבחרו באופציה הראשונה.

בעולם, כניסת אובר לרוב לא לוותה בפיצויים. בארה"ב לא היה דולר אחד של פיצוי. באנגליה לא היה פיצוי, אך כעת מתנהלת תביעה בעניין. הכנסת אובר לארץ תוזיל את מחיר הנסיעה בלפחות 30% ותגדיל את האפשרויות של הציבור. נהגי המוניות נלחמו בעבר בהצלחה נגד אובר, הלובי שלהם מאוד חזק ולא נראה שהפעם מירי רגב תלך על כל הקופה. ההיפך דוח שמורה על תשלום פיצויי ענק הוא בעצם דוח למגירה. מעבר לפיצוי שדורשים נהגי המוניות הם מסבירים שהביטחון של הנוסעים לא קיים באובר לעומת נסיעה במונית. 


אובר בישראל, והפיצוי לנהגי המוניות - שאלות ותשובות

מהי העלות הכוללת של הפיצוי המוצע לנהגי מוניות?

כ-4 מיליארד שקל, כולל 200 אלף שקל למי שמחזיר רישיון ו-50 אלף שקל למי ששומר עליו.

כמה נהגים לא חוקיים פועלים כיום בשוק ההסעות?

30-35 אלף נהגים, שמגלגלים מיליארדי שקלים ללא תשלום מסים.

מתי צפוי השירות של אובר להתחיל לפעול בישראל?