תחום הלידארים מתקרר? אינוויז כבר ירדה 35% מהשיא
תחום הלידארים, שהם בסופו של דבר העיניים של הרכבים האוטונומים, נראה עד לאחרונה כאחד התחומים החמים בבורסה האמריקאית. בגיבוי הבאזז שנוצר סביב טסלה וטירוף הספאקים - נכנסו חברות רבות מהתחום לבורסה דרך הספאקים; אחת מהחברות שנכנסו היא חברה בשם אינוויז INNOVIZ TECHNOLOGIES . חברה ישראלית שהוקמה בידי יוצאי יחידת הטכנולוגיה המיוחדת בצה"ל - יחידה 81 ובראשם המנכ"ל עומר כילף.
אבל לאחרונה, נראה כי שוק ההון מתחיל לאבד עניין בתחום ובהתאמה מחירי המניות יורדים. אינוויז הישראלית ירדה כ-35% משיא של 16 דולר למניה בדצמבר למחיר של 10.4 דולר למניה כיום, מרחק של כפסע מהמחיר שעליו שילמו משקיעי הספאק עבור מניותיהם (10 דולר, כנהוג) והיא נסחרת כיום לפי שווי שוק של 1.6 מיליארד דולר. גם מובילת התחום, חברת LUMINAR TECHNOLOGIES INC. ירדה כבר 53% ממחיר שיא של 37.7 דולר למחיר של 17.9 דולר ושווי השוק עומד כיום על 6.1 מיליארד דולר.
אף על פי שאותן חברות "רכבו" על כנפי הטרנד שנוצר במנייתה של טסלה בפרט ושל מניות הרכבים האוטונומים בכלל, טסלה הודיעה כי היא אינה מתכוונת להשתמש בלידארים ברכבים שלה. לעומתה, חברות רכב אחרות כדוגמת חברת BMW חולקת על דעתה של טסלה, או לפחות מעוניינות לתת ללידארים צ'אנס ועל כן חותמות על שיתופי פעולה להתקנת לידארים על כלי הרכב שלהם. יהיה מעניין לעקוב ולראות האם טסלה "תישבר" ותחליט שעדיף לנסות ולשים לידארים על הרכבים שלה. יהיה גם מעניין לראות האם התוצאות של שילוב הלידארים עם הרכבים של החברות שכן חתמו על הסכמי שיתוף פעולה יהיו חיוביות או שלא. אין ספק שלתוצאות תהיה משמעות מכרעת לעתיד הענף.
כמו כן, התחזקותה של מובילאיי שמפתחת גם היא לידארים מעיבה על הענף.
- 5.דניאל 16/04/2021 15:30הגב לתגובה זוחברה שמפסידה כסף ,כל השוק האמריקאי הוא בועתי ברמות,יום אחד שיעשו מחקרים על המפולת הבאה אני בטוח שתופעת הספאק תככב שם.
- 4.מוטי 16/04/2021 15:12הגב לתגובה זורק מאסק ושעשוע יודעים מה צריך?העתיד יוכיח שממש לא!מאחורי חברות הלידאר יש מוסדיים שהשקיעו מליוני דולרים כדי לקבל תמורה בסוף. מבינים שלידאר זו הדרך הבטוחה ביותר לנהיגה אוטונומית.
- 3.רק מזומן 15/04/2021 21:56הגב לתגובה זוכשלסבתא...המכונית באמת תראה ותחשוב אוטונומיה.פראיירים תברחו.
- 2.הרבה באזז מסביב, תחום למי שלא מבין. יש טכנולוגיות 15/04/2021 21:53הגב לתגובה זוהרבה באזז מסביב, תחום למי שלא מבין. יש טכנולוגיות חדשות בפיתוחשאסלה שותפה להם. לא יהיה לידר במכונית נקודה.
- 1.אברהם 15/04/2021 21:22הגב לתגובה זומסכים עם מחבר הכתבה אודות התהייה על תחום הלידארים. מצד אחד, כמו שנכתב: "העיניים של הרכב האוטונומי", מצד שני שווה להיזכר בהרצאה האחרונה מה- CES של פרופ' אמנון שעשוע (שהוא ללא ספק המומחה הטכנולוגי המוביל בתחום בעולם) שדיבר על נושא היתירות ברכב האוטונמי בכך שישלבו מצלמות עם רדארים, ולא לידארים (וסקר את חסרונות השימוש בהם!!!). דרך אגב, היחידה נקראת 81, ולא 82 / 8200.

הפלאג אין הייבריד הזול בישראל BYD Sealion 5 DM-i
ברוך בורא פרי התחרות, 'שלמה מוטורס' יבואנית דגמי BYD לישראל החלה בשיווק ה BYD Sealion 5 DM-i - קרוסאובר משפחתי בסגמנט C, עם הנעת פלאג אין הייבריד.
המחירים 167,000 ש"ח לדגם הכניסה קומפורט ו- 172,000 ש"ח לדגם דיזיין המאובזר. ההבדלים בין הדגמים אינם רק באבזור אלא גם בטווח החשמלי.
דגם הקומפורט הוא הפלאג אין הייבריד הזול ביותר בישראל כרגע.
שלמה מוטורס יבואנית דגמי BYD לישראל השיקה במטה היצרנית בשנזן בסין את ה BYD Sealion 5, קרוסאובר בסגמנט C עם הנעת פלאג אין הייבריד.
טכנולוגיית הפלאג אין הייבריד של BYD החלה עוד בשנת 2008 עם השקה של דגם מקומי בתצורת פלאג אין הייבריד. מאז ייצרה החברה כ- 7,000,000 כלי רכב עם הנעה זו, כשבשנים האחרונות מציידת היצרנית את דגמי הפלאג אין בטכנולוגיית DM-i ( Dual Motor) של החברה.
בישראל משווקות כבר היום עם טכנולוגיה זו ה BYD Seal U והמשפחתית המצוינת ה BYD Seal 5 אותה בחנתי ממש לאחרונה.
המגמות בשוק המקומי עם הצמיחה הגדולה של דגמי הפלאג אין הייבריד המתקדמים, לצד התמתנות קלה של הביקושים לדגמים החשמליים, הביאו את היצרנית יחד עם 'שלמה מוטורס' להקדים את כל העולם ולהביא לשוק הישראלי את ה BYD Sealion 5, קרוסאובר C-Suv עם הנעת פלאג אין הייבריד.
- המכסים באירופה הופכים ליתרון: איך יצרניות הרכב הסיניות עוקפות את החסמים
- שוק הרכב - דגמים, מותגים ויצרנים מובילים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7

הרובוטקסי של אמזון יוצא לדרך בלאס וגאס - האם יצליח להדביק את Waymo וטסלה?
פתיחה חגיגית בעיר הקזינו, עיצוב ייחודי וגב פיננסי חזק מאמזון - האם זה יספיק למיזם הרובוטקסי להתמודד עם המובילות בשוק? וגם - כל המידע על כל השחקניות בתחום
חברת זוקס שבבעלות אמזון השיקה שירות נסיעות ציבוריות חינמיות ברובוטקסי שלה בלאס וגאס. זהו צעד משמעותי ראשון שלה בשוק האמריקאי לרכב אוטונומי ייעודי ללא הגה או דוושות. ההשקה כללה נסיעות חינם בין חמש נקודות מרכזיות על הסטריפ, בהן מלונות ומקומות בילוי דוגמת הקזינו MGM Grand ו-Resorts World, ומסמנת את המעבר משלבי בדיקות פנימיות להפעלה ציבורית ראשונית.
השירות זמין דרך אפליקציה ייעודית, כאשר כחמישים רכבים פעילים משרתים את הציבור בשלב הראשון. התגובה התקשורתית הייתה נרחבת, ומנכ"לית זוקס איצ'ה אוואנס תיארה את ההשקה כרגע היסטורי שמביא את הטכנולוגיה האוטונומית לידי הציבור הרחב. עם זאת, היא הדגישה כי מדובר רק בהתחלה של מסע ארוך.
זוקס מתכננת להתרחב בקרוב לסן פרנסיסקו, שם היא כבר מציעה נסיעות לעובדים בלבד, ומקווה לקבל אישורים רגולטוריים לשירות מסחרי בתשלום עד סוף השנה. התוכניות כוללות הרחבה לכל העיר לאס וגאס במהלך השנה הקרובה. המיזם נוסד ב-2014 ונרכש על ידי אמזון ב-2020 תמורת 1.3 מיליארד דולר, ולמרות שהוא מציע כעת ניסיון ראשון לציבור, הדרך לשוק רחב ומסחרי עודנה ארוכה בשל אתגרים טכנולוגיים, רגולטוריים ותחרותיים עזים.
בעוד זוקס מתחילה להתרחב, שחקניות מבוססות כמו Waymo של אלפבית וטסלה כבר שולטות בשוק עם אלפי רכבים פעילים ומיליוני נסיעות. שוק הרכבים האוטונומיים צפוי לגדול ל-2.3 טריליון דולר עד 2030, אך זוקס צריכה להאיץ את קצב הפיתוח והפריסה כדי לא להישאר מאחור. במאמר זה נסקור את ההשקה של זוקס, ננתח את יתרונותיה וחסרונותיה, ונשווה אותה למתחרות העיקריות תוך התייחסות לנתונים עדכניים משנת 2025, כולל התפתחויות גלובליות, אתגרים טכנולוגיים והשפעות חברתיות רחבות.
- חברת האוטונומיה שגייסה מעל 200 מיליון דולר מאנבידיה ואובר
- מאסק מודיע: הרובוטקסי יגיע לציבור הרחב בספטמבר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
זוקס: עיצוב מהפכני והתחלה צנועה עם תוכניות שאפתניות
הרכב של זוקס שונה באופן מהותי מהסטנדרטים המקובלים בתעשייה. העיצוב המרובע והקומפקטי שלו זכה לכינוי "טוסטר" מצד משקיפים ומבקרים, והוא אכן מזכיר יותר מכשיר חשמלי מאשר מכונית מסורתית. ארבעת המושבים מסודרים פנים אל פנים בצורה המזכירה קרון רכבת, ובהיעדר הגה או דוושות נוצרת חוויה חברתית ייחודית שעשויה להיות לא מוכרת לנוסעים רבים.