חן מלמד מנכל אלקטרה פאוור
צילום: דור סבג
ראיון

אחרי נפילה של 75% - האם לאלקטרה פאוור יש בשורה למשקיעים?

אלקטרה פאוור הייתה מהשחקניות הראשונות שנכנסו לתחום הספקת החשמל למגזר הפרטי, קצב ההכנסות מתרומם במהירות, מתי יגיעו הרווחים ועד כמה התחום ההז משמעותי לחברה? ראיון עם חן מלמד, מנכ"ל אלקטרה פאוור
רוי שיינמן | (3)

אלקטרה פאוור  אלקטרה פאוורהיא בנקודת זמן הזו אכזבה גדולה. אבל הכניסה שלה לתחום הספקת החשמל מתחילה להניב פירות. חן מלמד, מנכ"ל החברה משדר בשיחה עם ביזפורטל אופטימיות לגבי ההמשך. הוא סבור שקצב הצמיחה ימשיך להיות גבוה ושמדובר בבשורה חשובה לאלקטרה פאוור ולמשקיעים. הוא צופה גידול של ללפחות פי 2 במספר המנויים מסוף הרבעון הראשון ועד סוף השנה - "אולי אילו פי 3". הבשורה הזו עדיין לא מתבטאת בשורה התחתונה ייקח זמן, אבל יש כאן פעילות שיכולה להיות משמעותית ויש יתרון לראשוניות, ומלמד קפץ בין ההראשונים על התחום הצומח. 

אז העתיד והציפיות נמצאות בתחום הזה , נתחיל מההיסטוריה. האחים זלקינד רכשו את אלקטרה פאוור דרך אלקו והנפיקו אותה בבורסה אחרי זמן קצר ברווח של 50%. אלא שמאז ההנפקה המניה קרסה ב-75% והשווי כעת כ-360 מיליון שקל הוא מתחת למחצית מההון העצמי. הירידה הזו עשויה להיות הזדמנות, אבל יש גם סיכונים. 

החברה שמספקת גז לבתים ועוסקת גם באנרגיה סולארית מממשת את הפעילות בחו"ל בתחום הסולארי ונשענת על הפוטנציאל בתחום החדש - אספקת חשמל לבתים. 

ברבעון הראשון של השנה ההכנסות הסתכמו ב-209 מיליון שקל, ירידה קלה לעומת הרבעון המקביל, כשהתחומים המסורתיים בירידה בהיקף הפעילות, אבל התחום של הספקת החשמל צומח בקצבים מרשימים. ההכנסות במגזר זה ברבעון הסתכמו ב-23.7 מיליון שקל, זינוק גדול לעומת 2.6 מיליון שקל ברבעון המקביל, אבל זה הגיוני, התחום תופס תאוצה ויותר ויותר לקוחות מבינים שאפשר לעבור לספקי חשמל פרטי ולא להמשיך לשלם מחירים גבוהים לחברת החשמל. ההנחות אצל הספקיות החדשות וגם לבזק וג'נריישן יש פעילות כזו וגם למשק אנרגיה וסלקום וגם לאו.פי.סי הן באזור של עד 10%. החברות החדשות מדברות גם על שירות מאוד נוח לעומת השירות של חברת החשמל, בכל מקרה זו בשורה צרכנית. 

מסלולי ההנחה שאלקטרה פאוור מציעה ללקוחות הם כאלה - המסלול הראשון מציע הנחה של עד 10% בין השעות 11 בלילה עד 5 אחה"צ למחרת לכל ימי השבוע, כאשר בשנה הראשונה ההנחה תעמוד על 8%, בשנה השנייה על 9% ורק בשנה השלישית תגיע ההנחה ל-10%. המסלול השני מציע הנחה של 7% בכל ימי השבוע, כאשר גם כאן ההנחה תעלה הדרגתית: בשנה הראשונה הנחה של 5%, בשנייה של 6% ובשלישית תגיע ל-7%. המסלול השלישי מציע הנחה של 20% החל מהשנה הראשונה בין השעות 11 בלילה ועד ל-7 בבוקר למחרת במשך כל ימות השבוע.

ההנחות קצת שונות מההנחות שמציעות החברות האחרות בתחום, כמו למשל הוט, בזק ופרטנר אבל הן דומות בגדול, כאשר כל החברות מציעות למשל הנחה של 20% בשעות הלילה.

תחום אספקת החשמל למגזר הפרטי הוא עצום והוא נשלט עד היום בבלעדיות על ידי חברת החשמל. בוועידת ההשקעות באנרגיה דיברו בכירים בתעשייה, כולל נציג הרגולטור יונתן פלורסהיים, רכז אנרגיה באגף התקציבים באוצר: "לתחרות בשוק החשמל חשיבות מאוד גדולה", אמר בועדיה. "אנו כמשרד אוצר או כאגף תקציבים צריכים שייצור החשמל יהיה במחירים תחרותיים ובסוף זה ישתקף בעלויות חשמל לעסקים ומשקי בית ולכן יש חשיבות מאוד גדולה לתעריף ולתחרות. אנו פועלים כדי לנסות להתמודד עם כשלי שוק ולשכלל את השוק כמה שניתן".

אלקטרה פאוור בונה על התחום הזה. היא כאמור מאכזבת בבורסה ומאכזבת גם בפעילות העסקית ובדוחות הכספיים. באוקטובר האחרון החברה השלימה הנפקת מניות, אבל במחיר נמוך, כשההנפקה הצליחה בזכות הנחה על מחיר השוק ובזכות השקעה של בעלי החברה (אלקו והאחים זלקינד).

קיראו עוד ב"שוק ההון"

מניית אלקטרה פאוור ב-12 החודשים האחרונים

מניית אלקטרה פאוור ב-12 החודשים האחרונים

הפעילות של אלקטרה פאוור בתחום החשמל היא בשיתוף עם אנלייט שמחזיקה ב-35% מהתאגיד המשותף. המיזם היה מהראשונים שנכנסו לתחום אספקת החשמל למגזר הפרטי כאשר באוגוסט המנכ"ל חן מלמד אמר בשיחה עם ביזפורטל כי הם צופים להגיע ל-300-400 אלף לקוחות כבר באזור שנת 2025-2026. החברה לא מפרסמת את המידע לגבי מספר הלקוחות שלה, אבל לפי קצב הגידול הצפוי במגזר, שתוצאותיו כבר נהיות משמעותיות, הגיוני שהיא בקצב הזה. שוחחנו עם מלמד בשביל לקבל תמונה מלאה יותר על הפעילות במגזר ועל הצפי להמשך.

ברבעון הראשון מגזר הספקת החשמל הכניס 23.7 מיליון שקל. בהתחשב בצמיחה שעוד צפויה במגזר אפשר להניח שהוא יכניס 150-180 מיליון שקל בכל השנה?

"אם תיקח את הרבעון הראשון תכפיל בארבע אז כבר מגיעים קרוב ל-100 מיליון, אבל יש עוד צמיחה שצפויה בתחום הזה כי אנחנו רק בהתחלה ובנוסף הרבעונים של עונת הקיץ הם שונים. אני לא יודע אם זה יגיע לאזור של 150-180 מיליון שקל, אבל, על בסיס הלקוחות הקיימים, אם רק היינו משכפלים את הרבעון הזה, פלוס הפקטור של העונתיות, אנחנו במספרים גדולים".

מן הסתם בגלל שאתם בהתחלה יש הרבה הוצאות כמו גיוס לקוחות חדשים. אפשר לצפות שתהיו רווחיים כבר השנה? או משנה הבאה?

"לא השנה. שנה הבאה ואולי אפילו עוד שנה. תלוי בקצב הגידול. רוב העלויות עכשיו הן עלויות שדרושות בשביל המשך הגידול".

כמה לקוחות יש לכם שם עכשיו?

"יש פה כל מיני דרכים להעריך, אבל אני יכול להגיד שכמה עשרות אלפים".

לכמה המספר הזה יעלה בסוף השנה?

"זה יהיה בסוף השנה כפול 2 או כפול 3 אני מקווה. החל מאוגוסט יהיה אפשר לחבר לקוחות עם מונה ישן ולא רק מונה חכם, זה משנה את המשחק. יש לנו המון לקוחות חתומים אבל אי אפשר להעביר אותם כי כרגע צריך מונה חכם ולוקח המון זמן להחליף אליו. מה שהולך לקרות מאוגוסט הוא שהתהליכים יהיו הרבה יותר מהירים, כל אחד שירצה להצטרף יוכל בלי עיכובים. זה אומר שברבעונים האחרונים של השנה יהיה גידול יותר משמעותי".

כזכור, באוגוסט האחרון מלמד אמר שהיו לחברה 30 אלף מנויים וכי בסוף שנת 2023 צפויים להיות 50 אלף מנויים. לפי הקצב הזה והגידול במכירות ניתן להניח שכיום לחברה יש באזור ה-60-75 אלף מנויים, מה שאומר שבסוף השנה לחברה צפויים להיות בהסתכלות שמרנית 120-130 אלף שקל. 

לא מספרים קטנים וזה מבטיח המשך צמיחה מואצת ברבעונים הבאים ובשנה הבאה. קצב מכירות של 250-300 מיליון שקל הוא אפשרי בעוד שנה, אבל הרווחים לא יגיעו מהר. השוק גם יהפוך לתחרותי מאוד, והחברות יאלצו להוריד מחירים. לחברה יש את יתרון הראשוניות, אבל מדובר עדיין במספרים קטנים. מנגד, לבזק יש יתרון תשתיתי ושיווקי ענק וזו יכולה להיות זרוע חדשה ומשמעותית בשבילה בשנים הבאות. 

מספר חברות אחרות השיקו לאחרונה את שירות הספקת החשמל שלהן. אתם רואים איזושהי השפעה עליכם?

"לא, האוקיינוס מאוד גדול ויש מקום לכולם. על פי הנתונים של נוגה יש משהו בין 2.5 ל-3 מיליון משקי בית. עד היום נוידו מספרים של עשרות אלפים". 

כמה משמעותית תהיה הפעילות הזו מסך ההכנסות של החברה בעוד 5 שנים? 

"לא. היא תשתווה לפעילויות האחרות ותעלה עליהן. יש פה בשורה גדולה למשקי הבית ואני חושב שזה המסר. הרפורמה כבר קיימת המון שנים ומי שנהנה ממנה עד היום היו מפעלים ולקוחות גדולים. אנחנו על סף מהפכה של אספקת חשמל למגזר הפרטי בישראל, זה בערך שליש מהצריכה של החשמל. אנחנו רואים רק את הניצנים הראשונים".

בינתיים תחומי הפעילות האחרים של החברה מאטים - ב-2023 ההכנסות במגזר הגפ"מ בסתכמו ב-419 מיליון שקל בהשוואה ל-457 מיליון שקל שנה לפני כן. השינויים במחירי הנפט הביאו לשינויים במחירי הגפ"מ מאחר והוא תוצר לוואי של זיקוק נפט. מחיר רכישת הגפ"מ מבתי הזיקוק נקבע בהתאם למחיר הייבוא הממוצע של גפ"מ בחודש קודם שמושפע ממחירי מוצרי נפט באגן הים התיכון ושערי המרה של מט"ח. ממוצע מחירי הגפ"מ בשנת 2023 עמד על 2,730 שקל לטון לעומת סך של 3,100 שקל לטון ב-2022. מגמת הירידה המשיכה גם ברבעון הראשון כאשר הכנסות מגפ"מ הסתכמו לכ-132.1 מיליון שקל, לעומת כ-145.5 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    מנתח דוחות 08/06/2024 13:22
    הגב לתגובה זו
    לחברה יש תחרות ענק בתחום משחקניות מפחידות ועם יכולות גבוהות יותר כמו סלקום שכבר מוכר לצרכן הסופי, בכתבה לא הוזכר כי החברה מממשת נכסים..אחרי 75% מטה כנראה שיבוא עוד 75% עד שהחברה תתחיל להרוויח סכומים מהותיים שיצדיקו את השווי..שומר נפשו יירחק!
  • 1.
    מישהו יודע למה מניית אאורה נשחתת ויורדת? למכור? 06/06/2024 14:55
    הגב לתגובה זו
    מישהו יודע למה מניית אאורה נשחתת ויורדת? למכור?
  • אברהם 06/06/2024 21:01
    הגב לתגובה זו
    זו צמניה שטסה בשעיעור מטורף. אגב כל זאת כאשר כל הסקטור במומנטום שלילי. אינני מבין מדוע זה מפתיע. אם אתה לא מופסד משמעותית כדאי לצאת
מוטי גוטמן
צילום: עידן גרוס

"מטריקס תיכנס לת"א 35 ותהפוך לאחת מעשר חברות ה-IT הגדולות בעולם"

המיזוג הענק בין שתי ענקיות ה-IT עליו הודיעו במרץ כבר הקפיץ את השווי המצרפי של 2 החברות מהמקום ה-10 ל-8 בארה"ב ומהמקום ה-4 ל-3 באירופה; בלידר סוקרים את ההשפעות של המיזוג ההיסטורי, את הסינרגיה וגם אחרי קפיצה של 62% במטריקס מאז ההודעה הפונטציאל עדיין גדול

מנדי הניג |
נושאים בכתבה מטריקס מג'יק

בתחילת נובמבר מטריקס מטריקס 0.91%   ומג'יק מג'יק 1.76%   נכנסו לשלב המכריע של המיזוג כשמסגרת ההבנות שסוכמה במרץ נסגרה בין השתיים. אם הכל יתקדם כמתוכנן, ב-10 לחודש תיערך אסיפת בעלי המניות של שתי החברות כשהשלמת העסקה צפויה במהלך ינואר 2026. 

על פי תנאי העסקה, מג'יק תימחק מהמסחר ותהפוך לחברה פרטית בבעלות מלאה של מטריקס, כשבעלי מניותיה יקבלו 0.5883 מניות מטריקס לכל מניה שזה יחס שמעמיד את בעלי המניות על כ-31% מהחברה המאוחדת. בסקירה שפרסמה דינה קורשונוב, אנליסטית בלידר שוקי הון היא אומרת "להערכתנו, יחס ההחלפה בין המניות אינו צפוי להשתנות עד להשלמת המיזוג לאור המורכבות המשפטית הכרוכה בהשלמת העסקה".

השוק כבר מבין לאן העסק הזה צועד והוא כבר החל לתמחר את המיזוג חודשים לפני החתימה הרשמית אבל עוד ובעיקר מאז פרסום מזכר ההבנות במרץ. מאז ועד היום זינקה מניית מג'יק בכ-79% לשווי של כ-4 מיליארד שקל בעוד מטריקס הוסיפה כ-62% והיא נסחרת בשווי של 9 מיליארד שקל. כמו השוק, גם בלידר סבורים שהמיזוג ייצור גוף משמעותי בהיקף הפעילות שלו. ביחד הקבוצה הממוזגת תגיע לשווי שוק מצרפי של כ-3.3 מיליארד דולר כ-10.5 מיליארד שקל. למטריקס צפויות הכנסות שנתיות של כ-2 מיליארד דולר ומצבת העובדים תסתכם על 15 אלף. הנתונים האלה מציבים את החברה המאוחדת בין עשר חברות ה-IT הציבוריות הגדולות בארה"ב ובאירופה.

סינרגיה בעיקר בתחום הענן

בלידר מתעכבים גם על הסינרגיות שיהיו במיזוג, ומסבירים כי החיבור בין שתי החברות לא מסתכם רק בהיקף פעילות גדול יותר אלא יוצר יתרון תחרותי ממשי בשווקים שבהם הביקוש הולך וגובר, כמו ענן, דיגיטל, סייבר, דאטה ו-ERP. מטריקס מגיעה לתהליך עם פעילות ענן רחבה ומוכרת בישראל ועם התרחבות פעילה באירופה, בעוד מג'יק מוסיפה יכולת משלימה בשוק האמריקאי שבו היא מחזיקה נוכחות משמעותית וכ-1,500 אנשי מקצוע מקומיים. שילוב כזה, לפי לידר, מאפשר לבנות קו עסקים בינלאומי מגובש יותר, כזה שמגדיל את עומק ההיצע של החברה המאוחדת ומספק לה רגל יציבה בכל אחד מהשווקים המרכזיים בעולם.

החיבור בין שתי הפעילויות משפיע לא רק על פריסה גיאוגרפית אלא גם על האופן שבו החברה המאוחדת יכולה להציע פתרונות מקצה לקצה. בלידר מציינים כי פעילויות ה-ERP של שתי החברות כולל הפתרונות שמג'יק מביאה עמה, מרחיבות את סל השירותים שמטריקס יכולה להציע ללקוחותיה, מחזקות את נאמנות הלקוחות ומאפשרות להיכנס למכרזים גדולים ומורכבים יותר, במיוחד בארגוני אנטרפרייז גדולים. במקביל, העובדה שגם מטריקס וגם מג'יק מחזיקות בקשר אסטרטגי עם AWS יוצרת יתרון כפול, הן נהנות מגישה טובה יותר לטכנולוגיות ולכלי ענן מתקדמים, והן יכולות לגשת יחד לשיתופי פעולה שדורשים היקף פעילות גדול יותר.

רמי לוי
צילום: תמר מצפי
ראש בראש

לקוחות של שופרסל עזבו לרמי לוי - ניתוח

רמי לוי עולה, שופרסל יורדת - במכירות וגם בבורסה; הנה הסיבה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה רמי לוי שופרסל

חודשיים וחצי עברו מאז השיחה הקודמת שלנו עם רמי לוי. היא נסחרה אז ב-300 שקלים למניה, ונראה היה שהיא במחיר אטרקטיבי וציינו זאת. היום היא ב-339 שקל - תשואה של 13%. זה היה ראיון על האיש ועל החברה, לקראת חגיגות ה-70 של רמי לוי המייסד שהתחיל בקמעונאות, אבל מסתבר שיש לו הון גדול יותר דרך ההחזקה ברמי לוי נדל"ן שאוטוטו תונפק בבורסה (רמי לוי - מהמכולת בשוק מחנה יהודה לטייקון; כל התחנות בדרך ל-7 מיליארד שקל). 

נזכרנו בראיון הזה  בהמשך לדוחות הכספיים שפרסם רמי לוי לחברת הקמעונאות. זה אמור להיות יום חג נוסף לרמי לוי - הוא פרסם דוחות שהיו טובים והמניה עלתה ב-3.5%. היום גם שופרסל של האחים אמיר פרסמה תוצאות - הדוחות חלשים והמניה איבדה 7.5%. אצל שופרסל מאבדים נתח שוק, אצל רמי לוי גדלים בנתח השוק. 

לראיון הקודם (הקליקו וכנסו):



המכירות הקמעונאיות של רשת רמי לוי עלו מ‑1.73 מיליארד שקל ל‑1.81 מיליארד שקל, ובחישוב כולל עם פעילות גודפארם מ‑1.85 מיליארד שקל ל‑1.95 מיליארד שקל. לעומת זאת, שופרסל דיווחה על ירידה במכירות: מ‑4.07 מיליארד שקל ל‑3.69 מיליארד שקל. ירידה כ‑9.3%, בעוד רמי לוי צומחת ב‑5.4%. זה אומר שהסיבה היא לא רק ירידות במכירות בשוק כולו, אלא בעיקר צרכנים שחוזרים להשוות מחירים (אחרי שבמלחמה לא היה להם את הקשב לבדוק ולהשוות וכנראה לגלות ששופרסל יקרה לעומת רמי לוי. אלו חדשות רעות לשופרסל וכמובן טובות לרמי לוי.

השוק הבין שרמי לוי מנצח את שופרסל והמניה עלתה ב-3.5% בשעה ששופרסל ירדה ב-7.5%.  זה חריג מאוד ששתי חברות באותו השוק, המקום הראשון והשני בשוק מתנהגות שונה, זה מעיד על DNA שונה מאוד בעסקים, אלו לא חברות דומות, למרות שהן פועלות באותו השוק. השוני נובע מהאסטרטגיה. רמי לוי - דיסקאונט-דיסקאונט-דיסקאונט. שופרסל פחות מתייחסת למחיר ויותר לכוח, פריסה, עומק של מוצרים. כנראה שיוקר המחייה שהולך ועולה גורם לצרכני שופרסל לעזוב לרמי לוי.