הקמפיין של דוריטוס
צילום: צילום מסך

קריאות לביטול הכשרות: מה תעשה שטראוס עם קמפיין דוריטוס?

לצד ביקורת ברשתות החברתיות, בד"צ בית יוסף ובד"צ העדה החרדית - מגופי הכשרות החשובים, קיבלו פניה לביטול הכשרות למותג דוריטוס בשל הקמפיין שכלל משפחות להט"ביות. עד כמה איום כזה עשוי לשנות את החלטת שטראוס או לקצר את הקמפיין?
אלכסנדר כץ |
קמפיין דוריטוס שעלה בימים האחרונים לאוויר, ממשיך לעורר הדים אצל הדתיים והחרדים. היום נשלחה בקשה לבד"צ העדה החרדית ובד"צ בית יוסף, שתי כשרויות חשובות עבור ציבורי שומרי הכשרות, בקריאה להסיר את תעודת הכשרות מהמותג. הסערה החלה משום שבקמפיין לקראת יום המשפחה שיצוין בשלישי הקרוב, שולבו משפחות מקהילת הלהט"ב לצד משפחות מסוגים שונים. "יש משפחות שדווקא כן בוחרות להיות משפחות", אומר הקריין על רקע המשפחה עם האמהות, ועל רקע המשפחה עם האבות, אומר - "יש משפחות שנוסעות לצד השני של העולם בדרך למשפחה".  
גורמים בציונות הדתית ובמגזר החרדי קראו להחרים את המותג דוריטוס ואף את קבוצת שטראוס 2.18% . בנוסף, שלח היום אלעד צדיקוב, חברת מועצת עיריית הרצליה ומנכ"ל ארגון אופק ישראל, מכתב ליו"ר ועד הכשרות של העדה החרדית (בד"צ העדה החרדית), הרב גבריאל פופנהיים ולמנכ"ל בד"צ בית יוסף הרב אברהם בן נעים, בבקשה להסיר את הכשרות מדוריטוס. באתר אופק ישראל נכתב שתפקיד הארגון "לתת מענה מפני השתלטות ארגוני הפרוגרס על התודעה הציבורית, וניסיונם לפרק את מעגלי הזהות היהודית לאומית". במכתב לגופי הכשרות, נכתב כי דוריטוס יצאה "בקמפיין שיווק חדש בו היא מתריסה במופגן כנגד ערכי המשפחה היהודית", כמו גם "שהקמפיין אף נותן לגיטימציה וקורא להנעה לפעולה, לבחור בחיי משפחה אשר אינה עולה בקנה אחד עם ערכי המשפחה המסורתית על פי תורת ישראל".   צדיקוב כתב עוד כי "בפועל כשרות בד"צ שניתנת כיום, למוצרי המותג דוריטוס מעודדת את צריכת המותג על ידי קהילת שומרי הכשרות. בתקבולים הללו, בזכות כשרות הבד"צ, משתמשת החברה כדי לפגוע עמוקות בזהות היהודית של עם ישראל, לרמוס את ערכי תורת ישראל וכדי לפגוע ברגשות הציבור המסורתי, הדתי והחרדי. בימים האחרונים החלה מחאת צרכנים ברשתות כנגד צריכת המותג דוריטוס. לא ייתכן כי 'העם שבשדות' יכאב את כאבה של תורת ישראל, ומנגד כשרות הבד"צ תמשיך לעטר ולפאר מותג שפוגע ורומס את קדושת המחנה. אשר על כן, הננו מבקשים כי כשרות הבד"צ תחדל באופן ברור ונוקב לספק את כשרותה למותג שמזלזל בתורת ישראל. מרכיבי המזון הכשרותיים אינם האלמנט היחיד שצריך לעמוד תחת עין הבד"צ, כי אם שלל המאפיינים - ביניהם הובלת קו שיווקי אגרסיבי המחרים את תורת ישראל וקורא לצרכנים לנקוט בגישה לחיי המשפחה שעוקרת את ערכי הליבה היהודיים... קדושת המשפחה היהודית ומצוות תורת ישראל, אינן נופלות מערך קדושת הארץ. בידיכם הדבר". משרד הפרסום מיי סושיאל בבעלותו של מעין יחבס. הריף לקמפיין לא כלל הנחיות ממה להימנע, וגם גורמים בשטראוס הצהירו בשיחה עם "ביז מדיה" כי הקמפיין צפוי להמשיך. עם קצת ביקורת ברשתות החברתיות על חרם אפשרי, יכולה שטראוס לחיות, ואולם לא מן הנמנע לביטול אפשרי של תעודת כשרות כזו או אחרת, עשוי לשנות אסטרטגיה ולהוביל לקיצור ימי המדף של הקמפיין, שגם כך אמור להסתיים ביום שלישי – יום המשפחה אליו הוא מכוון. ביטול כשרות למותג עשויה לפגוע בביקוש אליו בצורה משמעותית, וחברה מסחרית תעשה הכל כדי לא להגיע למצב כזה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13

מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?

הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר. 

מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית. 

מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13

מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?

הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר. 

מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.