עטרה בילר. גולדסטאר
צילום: יח"צ
ניתוח קמפיין

שובניזם לגיטימי: מהלך 'אביתר' ממחיש את גדולת גולדסטאר

עם סאבטקסט מצחיק, גולדסטאר לוקח את 'תהיה גבר תשתה גולדסטאר' לאבסורד קיצוני, שובניסטי, לגיטימי וויראלי
עטרה בילר | (4)

סדרת סרטונים חושפים דרמה קורעת לב. אביתר נחטף. עולה זעקה לשחרר אותו. גם הרחובות מלאים בשלטים. שחררי את אביתר. 

עד לא מזמן הוא היה חלק אינטגרלי מחבורה מלוכדת אבל מאז שהוא בזוגיות - הוא נחשב נעדר או חטוף. החבורה מתחננת מבת זוגו - שחררי אותו. אביתר בעצמו, פונה לציבור בבקשה לחלץ אותו. הסיפור פשוט. הם היו חבורה מאז ימי בית הספר. חוו הכל יחד. קראו לו ג'מוקי. אבל 22 שנה "נמחקו ברגע" והוא חסר להם. הוא בזוגיות, וזוגיות זה לחלשים.

 

הז'אנר תיעודי אותנטי. הנושא המכוסה הוא אבדן של חבר שנטש או נעלם או אולי באמת נחטף בידי כוחות עוינים. הדיבור הוא דיבור מקונן, מתאבל, מתרפק. הנמשל קצת פחות טראגי. הבחור במערכת יחסים עם בחורה. גם הבחורה עצמה, אגב, נלחמת על הצד שלה. מבחינתה - שלב החבורה הסתיים כשנכנסים למערכת יחסים. הצופה נחשף לכל צד כמו בפינג פונג ותוהה צד של מי הוא לוקח.

 

הסאבטקסט מצחיק. מותג גולדסטאר לוקח את 'תהיה גבר תשתה גולדסטאר' לאבסורד קיצוני. גולדסטאר היא בירה שובניסטית. מבחינתה יש רק בחירה אחת נכונה בין רווקות גברית לזוגיות. רווקות גברית. Male bonding בתפארתו. זוגיות, על פי גולדסטאר זה של נשים. אפילו שיש שם גבר. זה לוותר על השייכות לשבט. זה לאבד את הניצוץ. ללכת בעקבות אשה זה לנטוש את המערכה האמיתית.

 

 

האסטרטגיה של המותג גולדסטאר תמיד היתה שובניסטית, בלי להסתתר ובלי להתנצל. גולדסטאר פירושו בונדינג גברי שלא רק שאין בו מקום לנשים, זה בדיוק המקום שמותר ולגיטימי לצחוק על נשים ועל מה שהן מסמלות בחיי הגבר. ככל שההצהרה השובניסטית - ניאנדרטלית קיצונית יותר ובוטה יותר – אפילו נשים יכולות ליהנות ולצחוק ממנה, כי היא כנה ולא צבועה.

בעולמנו שמקפיד על שוויון זכויות ונלחם בכל אפליה וחותר ל- politically correct חייבים לפעמים לקחת הפסקה. אין גבר שלא צריך ולו לרגע להתחבר לצד הבלתי נאור שלו ולהתאחד עם גברים אחרים נגד נשים ונגד מה שנשים הופכות אותם להיות. אין אשה שלא מבינה שגברים זה עם שזקוק לטקסים הללו - לשתות בירה עם החברים, לראות כדורגל ולהתגעגע לתקופת האבן.

אגב, גם נשים זקוקות לאותו דבר. בונדינג נשי. קחו למשל את מסטיק עלמה - שמציג את תמונת הראי הנשית לאותו דבר. קיימת הסכמה בין נשים שגברים הם קופים חסרי עידון, וכי נשים מתלכדות סביב רגישות ואלגנטיות - ובדיוק במקום הזה  גברים חייבים להישאר בחוץ.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

 

אז אם נחזור לגולדסטאר, האסטרטגיה לא חדשה אבל הקמפיין החדש לוקח את הפלקטיות המיתולוגית של גולדסטאר למקום פחות ציני ויותר דקומנטארי - מתבונן. המפגש אמיתי, משתתפי הקליפ אמיתיים והדרמה מייצגת אינספור חבורות גבריות, וחוקר אותן מקרוב ומבפנים.

חדירת הזוגיות לקבוצה הגברית היא נושא מעניין שמי, אם לא גולדסטאר, תיקח על עצמה לחקור. אפשר לחזור אחורה לימי החיפושיות והאבנים המתגלגלות ולהיזכר במיתוס האשה שמפרידה בין הגבר לחבורה ומפרקת את הלהקה. גולדסטאר לוקחת את המיתוס הזה ומתענגת עליו.

הקליפ "שחררי את אביתר" שמככב ברשת יכול לקחת את הזמן בלי למהר ולתעד רגשות ומחשבות סביב האבדן הכבד של אביתר - ובאותה נשימה - את הזווית דרכה רואה את זה בת הזוג של אביתר. דינה, חברתו של אביתר היא בחורה יפה ואמיתית ולא קריקטורה. היא באמת מאמינה שכדי לבחור בזוגיות צריך להקריב את החבורה ולהשאיר את גינוניה מאחור, והיא משכנעת. היא מישירה מבט למצלמה וגורסת שצריך לוותר אפילו על שמות חיבה קודמים, וליצור חדשים, וכי כדי לפתוח דף חדש צריך לקלף מאביתר את החבר'ה ואת כל מה שהם היו עבורו עד שפגש בה.

המהלך ויראלי ומאפשר למאות חבורות הגברים "בסיכון" להפוך לקהילה ולהתעורר לפני שיהיה מאוחר מדי ואחד מהם יסרח. המהלך ערוך ומוכן עם סטיקרים ואביזרים שהופכים חבורות סתמיות למגה - קבוצה מלוכדת סביב מטרה. לשמור על חבריה.

הצופה עשוי למצוא את עצמו נכנס באמת לקונפליקט. מצד אחד להזדהות עם החבורה שרוצה את אביתר בחזרה ומהצד האחר - הנוחות והנינוחות שבזוגיות, במעבר לאוכל בריא, בהתמסדות, בהתבגרות והתמסרות לשם חיבה כמו בובל'ה ולא ג'מוקי... הקונפליקט מעמיק את המעורבות בקליפ והופך אותו רלוונטי. כמובן שגולדסטאר נוקט צד ברור. כמו כל גבר, הוא פשוט וחד מימדי. גבריות היא חד גונית ונעדרת ניואנסים. גבריות זה דבר אחד.

זוהי גדולתו של המותג - הוא לא מתפלסף ולא מתחנף לקהלים שונים. מבחינתו - שנשים ונשואים לא ישתו אותו. זהו קסמו. Take it or leave it. זוהי הסיבה, אגב, שכולנו אוהבים אותו גם אם אנחנו נשואים או נשים.

זה הרגע להזכיר את הקמפיין האלמותי של בירה Castlemain XXXX האוסטרלית הסקסיסטית בצורה בוטה ללא חרטה או נקיפות מצפון:

 

 

וכמובן:

 

 

המהלך מזמין עוד ועוד "מקרים אמיתיים" של חבורות הגולדסטאר, לטובת אבהות, למשל, ועוד אירועי חיים שמרחיקים את הגבר הצעיר מחבורת נעוריו. דווקא ה'זמניות' של גולדסטאר כתלויה, לכאורה, בשלב ומצב בחיים -  הופכת אותה לנצחית ורלוונטית לכולנו. כי ככל שמותג יותר ספציפי, כך הוא מבטיח לעצמו להיות רלוונטי לכולם.

 

 

 

 

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    נו 26/07/2016 12:21
    הגב לתגובה זו
    זו הבעייה, אין אף אחד כמעט בפרסום שהוא מחוץ לשיטה... כולם מכירים ולא נעים. היחידים שעוד קצת בועטים במשרדי פרסום זה המצעד של אייס.
  • מואיז הקטן 26/07/2016 20:16
    הגב לתגובה זו
    עדיף להיות בשיטה, מאשר להתנהג כמו שיט.
  • עטרה 26/07/2016 18:33
    הגב לתגובה זו
    תמיד כשאני מעבירה ביקורת חיובית יש תגובה שמאשימה אותי בחנופה. התרגלתי לתגובות.
  • שלומי 26/07/2016 20:18
    ותתעלמי. המדובר אנשים קטנים עם *#% קטן
דני קושמרו חדשות 12
צילום: צילום מסך חדשות 12
רייטינג

העסקה ממשיכה להעלות את הרייטינג בכל מהדורות החדשות

עלייה של כ-10% בצופי מהדורות החדשות המרכזיות של כל הערוצים; חדשות 12 עדיין בראש כל המהדורות וכמו בכל מוצ"ש, רשת מטפסת למקום השני בעקבות כך שערוץ 14 אינו משדר בשבת
רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

ככל שמתקרב מועד העסקה (וכן ככל שהזמן המצטבר של השבתות והחגים הולך ומצטבר), כך אנחנו רואים עלייה בצפייה במהדורות החדשות והנתונים גבוהים מאשר בתקופתו הקודמות,   כשסך כל הצופים עדיין עומד על כ-850 אלף, עלייה של כ-10% לעומת מהדורות מוצאי שבת "רגילות", שהממוצע שלהן הוא כ-770 אלף צופים. 

חדשות 12 עדיין מובילה את הרייטינג במובהק, כל פעם במרווחים גדולים יותר, במהדורת החדשות המרכזית ובשאר מהדורות החדשות. המהדורה המרכזית של חדשות 12 של קשת עמדה אמש על 18.1% רייטינג עם 463 אלף צופים. וכמו בכל מוצאי שבת, חדשות 13 מנצלת את היעדרותו של ערוץ 14 מלוח השידורים עד צאת השבת ונמצאת במקום השני עם 5.6% רייטינג ו-152 אלף צופים. חדשות 14 היו עם 4.8% רייטינג עם 129 אלף צופים ואילו חדשות כאן11 עדיין תפסו את המקום האחרון, עם 4.6% רייטינג ו-108 אלף צופים בלבד.


פריים טיים ושאר מהדורות החדשות 

בפריים טיים, המשך המהדורות הראה את קשת ממשיכה עם 16.9% רייטינג ו-434 אלף צופים ואילו רשת עם 6.3% ו-169 אלף צופים. לאחר מכן, בפריים טיים, "אור ראשון" לא שיחזרה את הרייטינג של הפרק הראשון, אך עדיין הובילה עם 15.4% ו-387 אלף צופים, ואילו הפטריוטים היציבה והמוצלחת הצליחה לגבור על שעשועון של רשת, כשעמדה על 9.2% רייטינג ו-264 אלף צופים, בעוד "כלוב הזהב" עמד על 8.8% רייטינג ו-234 אלף צופים. "שיר אחד" של כאן11 זכה ל-3.5% רייטינג בלבד ופחות ממאה אלף צופים, עם 79 אלף צופים בלבד. 


גם במהלך השבת רוב לוח השידורים היה בסימן החדשות, והמשדר המוקדם של חדשות 12 עם אלמז עמד על 6% ו-134 אלף צופים בעוד החדשות של רשת בהגשת לוסי עמדו על 3% רייטינג ו-68 אלף צופים בלבד. לאחר מכן, ב-17:00, "שבת בחמש" עם גדעון של חדשות 12 היה על 7.9% ו-189 אלף צופים בעוד משדר החדשות של לוסי עלה ל-4.6% רייטינג ו-108 אלף צופים. 

פגוש את העיתונות היתה מול מוריה וברקו, ובשתי הרצועוה, המוקדמת והרגילה, היתה במקום הראשון עם 9.4% רייטינג ו-252 אלף צופים במוקדמת ו-10.7% רייטינג ו-292 אלף צופים במהדירה הרגילה, בעוד מוריה וברקו היו על 4.7% ו-107 אלף צופים במוקדמת ו-4.2% רייטינג ו-103 אלף צופים במהדורה הרגילה. 

ברצועה המאוחרת "אברי ושרקי" של קשת היו על 8% רייטינג ו-189 אלף צופים, בעוד לקט של "הצינור" הניב 4.8% רייטינג בלבד עם 120 אלף צופים. 

דני קושמרו חדשות 12
צילום: צילום מסך חדשות 12
רייטינג

העסקה ממשיכה להעלות את הרייטינג בכל מהדורות החדשות

עלייה של כ-10% בצופי מהדורות החדשות המרכזיות של כל הערוצים; חדשות 12 עדיין בראש כל המהדורות וכמו בכל מוצ"ש, רשת מטפסת למקום השני בעקבות כך שערוץ 14 אינו משדר בשבת
רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

ככל שמתקרב מועד העסקה (וכן ככל שהזמן המצטבר של השבתות והחגים הולך ומצטבר), כך אנחנו רואים עלייה בצפייה במהדורות החדשות והנתונים גבוהים מאשר בתקופתו הקודמות,   כשסך כל הצופים עדיין עומד על כ-850 אלף, עלייה של כ-10% לעומת מהדורות מוצאי שבת "רגילות", שהממוצע שלהן הוא כ-770 אלף צופים. 

חדשות 12 עדיין מובילה את הרייטינג במובהק, כל פעם במרווחים גדולים יותר, במהדורת החדשות המרכזית ובשאר מהדורות החדשות. המהדורה המרכזית של חדשות 12 של קשת עמדה אמש על 18.1% רייטינג עם 463 אלף צופים. וכמו בכל מוצאי שבת, חדשות 13 מנצלת את היעדרותו של ערוץ 14 מלוח השידורים עד צאת השבת ונמצאת במקום השני עם 5.6% רייטינג ו-152 אלף צופים. חדשות 14 היו עם 4.8% רייטינג עם 129 אלף צופים ואילו חדשות כאן11 עדיין תפסו את המקום האחרון, עם 4.6% רייטינג ו-108 אלף צופים בלבד.


פריים טיים ושאר מהדורות החדשות 

בפריים טיים, המשך המהדורות הראה את קשת ממשיכה עם 16.9% רייטינג ו-434 אלף צופים ואילו רשת עם 6.3% ו-169 אלף צופים. לאחר מכן, בפריים טיים, "אור ראשון" לא שיחזרה את הרייטינג של הפרק הראשון, אך עדיין הובילה עם 15.4% ו-387 אלף צופים, ואילו הפטריוטים היציבה והמוצלחת הצליחה לגבור על שעשועון של רשת, כשעמדה על 9.2% רייטינג ו-264 אלף צופים, בעוד "כלוב הזהב" עמד על 8.8% רייטינג ו-234 אלף צופים. "שיר אחד" של כאן11 זכה ל-3.5% רייטינג בלבד ופחות ממאה אלף צופים, עם 79 אלף צופים בלבד. 


גם במהלך השבת רוב לוח השידורים היה בסימן החדשות, והמשדר המוקדם של חדשות 12 עם אלמז עמד על 6% ו-134 אלף צופים בעוד החדשות של רשת בהגשת לוסי עמדו על 3% רייטינג ו-68 אלף צופים בלבד. לאחר מכן, ב-17:00, "שבת בחמש" עם גדעון של חדשות 12 היה על 7.9% ו-189 אלף צופים בעוד משדר החדשות של לוסי עלה ל-4.6% רייטינג ו-108 אלף צופים. 

פגוש את העיתונות היתה מול מוריה וברקו, ובשתי הרצועוה, המוקדמת והרגילה, היתה במקום הראשון עם 9.4% רייטינג ו-252 אלף צופים במוקדמת ו-10.7% רייטינג ו-292 אלף צופים במהדירה הרגילה, בעוד מוריה וברקו היו על 4.7% ו-107 אלף צופים במוקדמת ו-4.2% רייטינג ו-103 אלף צופים במהדורה הרגילה. 

ברצועה המאוחרת "אברי ושרקי" של קשת היו על 8% רייטינג ו-189 אלף צופים, בעוד לקט של "הצינור" הניב 4.8% רייטינג בלבד עם 120 אלף צופים.