עטרה בילר. גולדסטאר
צילום: יח"צ
ניתוח קמפיין

שובניזם לגיטימי: מהלך 'אביתר' ממחיש את גדולת גולדסטאר

עם סאבטקסט מצחיק, גולדסטאר לוקח את 'תהיה גבר תשתה גולדסטאר' לאבסורד קיצוני, שובניסטי, לגיטימי וויראלי
עטרה בילר | (4)

סדרת סרטונים חושפים דרמה קורעת לב. אביתר נחטף. עולה זעקה לשחרר אותו. גם הרחובות מלאים בשלטים. שחררי את אביתר. 

עד לא מזמן הוא היה חלק אינטגרלי מחבורה מלוכדת אבל מאז שהוא בזוגיות - הוא נחשב נעדר או חטוף. החבורה מתחננת מבת זוגו - שחררי אותו. אביתר בעצמו, פונה לציבור בבקשה לחלץ אותו. הסיפור פשוט. הם היו חבורה מאז ימי בית הספר. חוו הכל יחד. קראו לו ג'מוקי. אבל 22 שנה "נמחקו ברגע" והוא חסר להם. הוא בזוגיות, וזוגיות זה לחלשים.

 

הז'אנר תיעודי אותנטי. הנושא המכוסה הוא אבדן של חבר שנטש או נעלם או אולי באמת נחטף בידי כוחות עוינים. הדיבור הוא דיבור מקונן, מתאבל, מתרפק. הנמשל קצת פחות טראגי. הבחור במערכת יחסים עם בחורה. גם הבחורה עצמה, אגב, נלחמת על הצד שלה. מבחינתה - שלב החבורה הסתיים כשנכנסים למערכת יחסים. הצופה נחשף לכל צד כמו בפינג פונג ותוהה צד של מי הוא לוקח.

 

הסאבטקסט מצחיק. מותג גולדסטאר לוקח את 'תהיה גבר תשתה גולדסטאר' לאבסורד קיצוני. גולדסטאר היא בירה שובניסטית. מבחינתה יש רק בחירה אחת נכונה בין רווקות גברית לזוגיות. רווקות גברית. Male bonding בתפארתו. זוגיות, על פי גולדסטאר זה של נשים. אפילו שיש שם גבר. זה לוותר על השייכות לשבט. זה לאבד את הניצוץ. ללכת בעקבות אשה זה לנטוש את המערכה האמיתית.

 

 

האסטרטגיה של המותג גולדסטאר תמיד היתה שובניסטית, בלי להסתתר ובלי להתנצל. גולדסטאר פירושו בונדינג גברי שלא רק שאין בו מקום לנשים, זה בדיוק המקום שמותר ולגיטימי לצחוק על נשים ועל מה שהן מסמלות בחיי הגבר. ככל שההצהרה השובניסטית - ניאנדרטלית קיצונית יותר ובוטה יותר – אפילו נשים יכולות ליהנות ולצחוק ממנה, כי היא כנה ולא צבועה.

בעולמנו שמקפיד על שוויון זכויות ונלחם בכל אפליה וחותר ל- politically correct חייבים לפעמים לקחת הפסקה. אין גבר שלא צריך ולו לרגע להתחבר לצד הבלתי נאור שלו ולהתאחד עם גברים אחרים נגד נשים ונגד מה שנשים הופכות אותם להיות. אין אשה שלא מבינה שגברים זה עם שזקוק לטקסים הללו - לשתות בירה עם החברים, לראות כדורגל ולהתגעגע לתקופת האבן.

אגב, גם נשים זקוקות לאותו דבר. בונדינג נשי. קחו למשל את מסטיק עלמה - שמציג את תמונת הראי הנשית לאותו דבר. קיימת הסכמה בין נשים שגברים הם קופים חסרי עידון, וכי נשים מתלכדות סביב רגישות ואלגנטיות - ובדיוק במקום הזה  גברים חייבים להישאר בחוץ.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

 

אז אם נחזור לגולדסטאר, האסטרטגיה לא חדשה אבל הקמפיין החדש לוקח את הפלקטיות המיתולוגית של גולדסטאר למקום פחות ציני ויותר דקומנטארי - מתבונן. המפגש אמיתי, משתתפי הקליפ אמיתיים והדרמה מייצגת אינספור חבורות גבריות, וחוקר אותן מקרוב ומבפנים.

חדירת הזוגיות לקבוצה הגברית היא נושא מעניין שמי, אם לא גולדסטאר, תיקח על עצמה לחקור. אפשר לחזור אחורה לימי החיפושיות והאבנים המתגלגלות ולהיזכר במיתוס האשה שמפרידה בין הגבר לחבורה ומפרקת את הלהקה. גולדסטאר לוקחת את המיתוס הזה ומתענגת עליו.

הקליפ "שחררי את אביתר" שמככב ברשת יכול לקחת את הזמן בלי למהר ולתעד רגשות ומחשבות סביב האבדן הכבד של אביתר - ובאותה נשימה - את הזווית דרכה רואה את זה בת הזוג של אביתר. דינה, חברתו של אביתר היא בחורה יפה ואמיתית ולא קריקטורה. היא באמת מאמינה שכדי לבחור בזוגיות צריך להקריב את החבורה ולהשאיר את גינוניה מאחור, והיא משכנעת. היא מישירה מבט למצלמה וגורסת שצריך לוותר אפילו על שמות חיבה קודמים, וליצור חדשים, וכי כדי לפתוח דף חדש צריך לקלף מאביתר את החבר'ה ואת כל מה שהם היו עבורו עד שפגש בה.

המהלך ויראלי ומאפשר למאות חבורות הגברים "בסיכון" להפוך לקהילה ולהתעורר לפני שיהיה מאוחר מדי ואחד מהם יסרח. המהלך ערוך ומוכן עם סטיקרים ואביזרים שהופכים חבורות סתמיות למגה - קבוצה מלוכדת סביב מטרה. לשמור על חבריה.

הצופה עשוי למצוא את עצמו נכנס באמת לקונפליקט. מצד אחד להזדהות עם החבורה שרוצה את אביתר בחזרה ומהצד האחר - הנוחות והנינוחות שבזוגיות, במעבר לאוכל בריא, בהתמסדות, בהתבגרות והתמסרות לשם חיבה כמו בובל'ה ולא ג'מוקי... הקונפליקט מעמיק את המעורבות בקליפ והופך אותו רלוונטי. כמובן שגולדסטאר נוקט צד ברור. כמו כל גבר, הוא פשוט וחד מימדי. גבריות היא חד גונית ונעדרת ניואנסים. גבריות זה דבר אחד.

זוהי גדולתו של המותג - הוא לא מתפלסף ולא מתחנף לקהלים שונים. מבחינתו - שנשים ונשואים לא ישתו אותו. זהו קסמו. Take it or leave it. זוהי הסיבה, אגב, שכולנו אוהבים אותו גם אם אנחנו נשואים או נשים.

זה הרגע להזכיר את הקמפיין האלמותי של בירה Castlemain XXXX האוסטרלית הסקסיסטית בצורה בוטה ללא חרטה או נקיפות מצפון:

 

 

וכמובן:

 

 

המהלך מזמין עוד ועוד "מקרים אמיתיים" של חבורות הגולדסטאר, לטובת אבהות, למשל, ועוד אירועי חיים שמרחיקים את הגבר הצעיר מחבורת נעוריו. דווקא ה'זמניות' של גולדסטאר כתלויה, לכאורה, בשלב ומצב בחיים -  הופכת אותה לנצחית ורלוונטית לכולנו. כי ככל שמותג יותר ספציפי, כך הוא מבטיח לעצמו להיות רלוונטי לכולם.

 

 

 

 

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    נו 26/07/2016 12:21
    הגב לתגובה זו
    זו הבעייה, אין אף אחד כמעט בפרסום שהוא מחוץ לשיטה... כולם מכירים ולא נעים. היחידים שעוד קצת בועטים במשרדי פרסום זה המצעד של אייס.
  • מואיז הקטן 26/07/2016 20:16
    הגב לתגובה זו
    עדיף להיות בשיטה, מאשר להתנהג כמו שיט.
  • עטרה 26/07/2016 18:33
    הגב לתגובה זו
    תמיד כשאני מעבירה ביקורת חיובית יש תגובה שמאשימה אותי בחנופה. התרגלתי לתגובות.
  • שלומי 26/07/2016 20:18
    ותתעלמי. המדובר אנשים קטנים עם *#% קטן
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.
רייטינג

המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים

בערב רווי חדשות, עם כמעט מיליון צופים בכל המהדורות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 הצליחה לשבור שיא והיא בדרך להדביק את הפער מהמובילה הנצחית, חדשות 12

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג
בערב דרמטי עם חדשות מרעישות, שהשתנו והתפתחו במהלך הערב, כמות הצופים התקרבה למיליון צופים, עם 922 אלף צופים שצפו בכל מהדורות החדשות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 שברה שיא של כל הזמנים, עם כמות צופים שהתקרבה למדורת השבט המסורתית, חדשות 12. 

אולי זו העובדה שערוץ 14 מזוהה עם פרשת "שדה תימן", ואולי זהו המשך של מגמת ההתחזקות של מהדורות החדשות של הערוץ, אבל כך או כך הנתונים הם נתוני שיא. 

מבחינת הדירוג עצמו, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 15% רייטינג ו-381 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 10.3% רייטינג ו-300 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שבערב כזה הצליחה לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 4.7% רייטינג ו-130 אלף צופים, ואילו גם חדשות 11, היו עם 111 אלף צופים ו-4.2% רייטינג. 


פריים טיים

גם בפריים טיים הנתונים היו מעט חריגים, היות וכמות הצופים התחלקה באופן שווה יותר מאשר בדרך כלל. אמנם בראש היתה "במשמרתי שלי" עם כרמי גילון, ששודרה בקשת עם רייטינג של 10.6% ו-259 אלף צופים, אבל מבחינת רייטינג "הפטריוטים" היתה קצת מאחוריה, עם 10.5% רייטינג אבל מבחינת כמות הצופים הפטריוטים עלתה על קשת, והיתה על 311 אלף צופים. בכך, ערוץ 14 משלים מהלך מרשים ברצועות החדשות המרכזיות והפריים טיים. במקום השלישי הייתה "ווארט" של ערוץ 13, עם נתון מכובד של 7.9% רייטינג ו-213 אלף צופים וגם ריאליטי האוכל של כאן11, "בואו לאכול איתי", עמד על נתונים יפים של 7.5% רייטינג ו-178 אלף צופים. 

רצועות נוספות

מבחינת שאר הרצועות, בבוקר גם נרשמה עלייה בכמות הצופים, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה בפער את הרצועה, עם 4.1% ו-106 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, עם 2.1% רייטינג ו-44 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-29 אלף צופים בלבד.

ברצועה שלאחריה, המגמה המשיכה ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור, שהוביל את הרשימה, היה עם רייטינג של 3.5% ו-80 אלף צופים בלבד, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.6% רייטינג ו-54 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.

מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.
רייטינג

המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים

בערב רווי חדשות, עם כמעט מיליון צופים בכל המהדורות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 הצליחה לשבור שיא והיא בדרך להדביק את הפער מהמובילה הנצחית, חדשות 12

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג
בערב דרמטי עם חדשות מרעישות, שהשתנו והתפתחו במהלך הערב, כמות הצופים התקרבה למיליון צופים, עם 922 אלף צופים שצפו בכל מהדורות החדשות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 שברה שיא של כל הזמנים, עם כמות צופים שהתקרבה למדורת השבט המסורתית, חדשות 12. 

אולי זו העובדה שערוץ 14 מזוהה עם פרשת "שדה תימן", ואולי זהו המשך של מגמת ההתחזקות של מהדורות החדשות של הערוץ, אבל כך או כך הנתונים הם נתוני שיא. 

מבחינת הדירוג עצמו, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 15% רייטינג ו-381 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 10.3% רייטינג ו-300 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שבערב כזה הצליחה לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 4.7% רייטינג ו-130 אלף צופים, ואילו גם חדשות 11, היו עם 111 אלף צופים ו-4.2% רייטינג. 


פריים טיים

גם בפריים טיים הנתונים היו מעט חריגים, היות וכמות הצופים התחלקה באופן שווה יותר מאשר בדרך כלל. אמנם בראש היתה "במשמרתי שלי" עם כרמי גילון, ששודרה בקשת עם רייטינג של 10.6% ו-259 אלף צופים, אבל מבחינת רייטינג "הפטריוטים" היתה קצת מאחוריה, עם 10.5% רייטינג אבל מבחינת כמות הצופים הפטריוטים עלתה על קשת, והיתה על 311 אלף צופים. בכך, ערוץ 14 משלים מהלך מרשים ברצועות החדשות המרכזיות והפריים טיים. במקום השלישי הייתה "ווארט" של ערוץ 13, עם נתון מכובד של 7.9% רייטינג ו-213 אלף צופים וגם ריאליטי האוכל של כאן11, "בואו לאכול איתי", עמד על נתונים יפים של 7.5% רייטינג ו-178 אלף צופים. 

רצועות נוספות

מבחינת שאר הרצועות, בבוקר גם נרשמה עלייה בכמות הצופים, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה בפער את הרצועה, עם 4.1% ו-106 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, עם 2.1% רייטינג ו-44 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-29 אלף צופים בלבד.

ברצועה שלאחריה, המגמה המשיכה ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור, שהוביל את הרשימה, היה עם רייטינג של 3.5% ו-80 אלף צופים בלבד, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.6% רייטינג ו-54 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.