מזכיר לכם משהו? האם מקאן העתיקו את הפרסומת של אל-על מטורקיש אירליינס
לפני כחודשיים עלתה לאוויר פרסומת חדשה של אל-על המבשרת על קו ישיר מישראל לבוסטון, באמצעות משרד הפרסום מקאן תל אביב. בפרסומת המושקעת והמופקת לעילא ולעילא נראה מטוס אל על מגיח מבעד לבנינים, רחובות ואייקונים מקומיים בניו יורק, מפלי הניאגרה, לוס אנג'לס ובוסטון, כשהוא מלווה את הנוסעים שאותם הסיע לאתרים אלו ועתיד להשיב הביתה.
אכן רגע מרגש שנבנה בקפידה כדי לחדד את הקשר בין חברת התעופה הישראלית ללקוחותיה, אך האם הרגע המרגש הזה הוא בעצם שחזור מועתק של רגע מרגש אחר בין חברת התעופה הטורקית טורקיש אירליינס ללקוחותיה? כך זה נראה על פי פרסומת שהועברה לידינו ונראית כמו המקור משנת 2007 לפרסומת של מקאן עבור אל-על.
הפרסומת של טורקיש אירליינס מ-2007
הפרסומת של מקאן עבור אל-על 2015
- השמיים נפתחים: דלתא חוזרת לישראל יחד עם עוד גל של חברות זרות - כל הפרטים
- המלחמה נגסה ברווח של אל על כ-70 מיליון דולר; הדוחות סבירים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מאחורי הסרט של אל-על עומדים במקאן תל אביב סמנכ"ל הקריאייטיב טל רביב, מנהל הקריאייטיב קורן וייס, הקופי דייב כהן, הארט נתנאל חג'אג' וסמנכ"ל הלקוחות בן מוסקל.
המקרה של אל על ומקאן הוא לא הראשון, אלא עוד נדבך לרשימה ארוכה של העתקות/השראות/חיקויים שלא לומר גניבות ברורות של חומרים קודמים. המקרה האחרון היה של אדלר חומסקי בקמפיין פולנטה שהסתבר כשחזור כמעט מדויק של מערכון ישן מהתוכנית זהו-זה. במקרים רבים - זה קורה גם בכיוון הפוך כאשר פרסומות ישראליות משמשות כ'אור לגוים'. מקאן עצמו גילה לפני 4 חודשים שפרסומת שלו ל-HONDA שהשתתפה גם בתחרות הפרסום EPICA הפכה לפרסומת להסרת שיער באיראן. ב-2011 היה זה משרד הפרסום אברהם בעין הסערה לאחר שנמצא דמיון יתר בין פרסומת שלו למותג האופנה רנואר ופרסומת זוכת פרסים של AXE מ-2004.
מדובר כמובן ברשימה חלקית בלבד, משרדים נוספים שגילו העתקות לפרסומות שלהם הם יהושע TBWA בפרסומת ל-WINNER ורק לאחרונה משרד הפרסום באומן בר ריבנאי שגילה גרסה מאוד דומה ליונים של ביטוח ישיר באנגליה.
- המהדורה המרכזית של 14 הגיעה ל-60% מצופי חדשות 12
- השידור הציבורי בבעיית רייטינג: חדשות כאן11 עם פחות מ-60 אלף צופים
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- המהדורה המרכזית של 14 הגיעה ל-60% מצופי חדשות 12
ממקאן תל אביב נמסר בתגובה: "מקאן תל אביב וחברת אל על עבדו על קמפיין הקו החדש לבוסטון בשנה האחרונה. הרעיון הקריאטיבי לסרטון גובש בהשראת התחושה המיוחדת של כל ישראלי, בעת המפגש עם דגל ישראל על זנב המטוס בנמל תעופה זר. תחושות אלה שמועברות בסרטון מהוות חלק מהשפה הפרסומית של "הכי בבית בעולם" המלווה את אל על לאורך שנים. הסרטון ממחיש את אותה תחושה של המפגש המוכר והמרגיע בסרט מרגש ומפתיע שהקהל בבית ייהנה לצפות בו. השימוש בעבודת פוסט מורכבות אינו נדיר בעולם הפרסום ונעשה מעת לעת בפרסומות של חברות תעופה ובפרסומות אחרות, במטרה ליצור אלמנט הפתעה שיגביר את הקשב של הצופים ואת זכירות הפרסומת. הקמפיין של אל-על צולם בחלקו בארץ, וחלקו במספר לוקיישנים ברחבי ארה"ב וקנדה בעבודת פוסט מורכבת שנעשתה בשיתוף חברת ראבל, גרוויטי ואלי סברדלוב, הגענו לתוצר סופי מעולה ואפקטיבי שאנחנו מאוד גאים בו".
- 7.אבי 24/06/2015 06:02הגב לתגובה זולא יודע מה מביך יותר, ההעתקה הבוטה (לא, זאת לא השראה...) או התגובה המביכה.
- 6.פרפר 23/06/2015 12:37הגב לתגובה זולפחות תודו..גם זה יעבור
- 5.OFERDESADE 23/06/2015 09:05הגב לתגובה זוTURKISH משתמשים באיירבס, אלעל ב.BOEING. TURKISH באנגלית, אלעל בעברית. המוסיקה שונה. TURKISH מצולם יותר בלילה, אלעל ביום. ואני בטוח שהצוותות לקוחים ממשרדי ליהוק אחרים לגמרי!!
- 4.כן משועמם 22/06/2015 21:47הגב לתגובה זולזכות מקנקן שהגרסה שלהם הרבה יותר מוצלחת מהפרסומת היבשה משהו שיצאה לטורקיש.
- היובש הוא עניין של לוקליזציה. בהחלט מתאים לקהל היעד. (ל"ת)oferdsesade 23/06/2015 09:02הגב לתגובה זו
- 3.קטנוניים, פרסומת מדהימה (ל"ת)גיא 22/06/2015 20:12הגב לתגובה זו
- 2.לא משועמם 22/06/2015 19:10הגב לתגובה זואין לכם משהו מקצועי לכתוב עליו אז התחלתם להתעסק בשטויות?
- 1.הקפטן 22/06/2015 18:16הגב לתגובה זוזה רק נראה אותו דבר, ואני בטוח שרק טוב יצא מהדבר הזה. זה win win קלאסי. החבר'ה שם נותנים עבודה וזה בא לידי ביטוי בהישגים האחרונים, באלו שעוד נשמע עליהם ובתוצרים שילוו את הכל בהמשך הדרך. כיף לראות שהשקעה ועבודה נכונה מניבים פירות בסופו של דבר.

המהדורה המרכזית של 14 הגיעה ל-60% מצופי חדשות 12
מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 14 מתבססת במקום השני עם כמעט שני שליש מהמובילה הנצחית, חדשות 12, חדשות 13 באורח קבע במקום השלישי ואילו המהדורה המרכזית של התאגיד הציבורי מצליחה לטפס ל-80 אלף צופים, ועדיין רק אחד מתוך עשרה צופים צופה בה
באורח קבע, טבלת הרייטינג של מהדורות החדשות היא שחדשות 12 במקום הראשון, אחריה לרוב 14 ואז 13 ואת הרשימה סוגרת כאן11. גם הרייטינג הנוכחי זהה, אלא במספר הצופים של חדשות 14 הולך ומתקבע על כמות מכובדת של כמעט שני שליש מצופי חדשות 12. וכך, באחוזים של כלל צופי מהדורות החדשות המרכזיות, חדשות 12 עומדות על כ-42%, חדשות 14 עם 26%, חדשות 13 עם 20% ואילו כאן11 עם כ-12%. ועם זאת, הציפייה היא ששיטת המדידה תשתנה ותאפשר לנו לראות אומדן מדויק יותר של הצופים.
ולנתונים עצמם: חדשות 12 של קשת עמדה על 12.1% רייטינג עם 294 אלף צופים, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 עם 184 אלף צופים ו-6.4% רייטינג. חדשות 13 עומדת על 5.9% ו-144 אלף צופים וכאן11 עם רייטינג של 2.6% ו-82 אלף צופים.
פריים טיים ועוד
בפריים טיים, כרגיל, "האח הגדול" של רשת בראש, עם רייטינג של 15.2% ו-411 אלף צופים, ואחריו "חתונה ממבט שני", עם 11.6% רייטינג ו-338 אלף צופים. הפטריוטים ממשיכה להפגין יציבות עם 7.5% רייטינג ו-230 אלף צופים. הדרמה של כאן11, "התנתקות", השתפרה עם 2.2% רייטינג ו-45 אלף צופים.
חדשות קשת ממשיכות להוביל במהלך היום כולו, אבל גם במהלך היום חדשות 14 מתחילות להדביק פערים. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.9% ו-83 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 2.1% רייטינג ו-52 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים.
- השידור הציבורי בבעיית רייטינג: חדשות כאן11 עם פחות מ-60 אלף צופים
- אפילו מאסטר שף לא עוצרת את האח הגדול; חדשות התאגיד עם 50 אלף צופים בלבד
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2% ו-43 אלף צופים, אחריו במקום השני "פותחים יום" של רשת, עם 1.6% רייטינג ו-32 אלף צופים ואת הרשימה סגר ערוץ 14, "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 1.2% בלבד ו-26 אלף צופים.