המטוס המגיח בין הבניינים מזכיר לכם משהו?
צילום: יח"צ
TV

מזכיר לכם משהו? האם מקאן העתיקו את הפרסומת של אל-על מטורקיש אירליינס

לא קשה למצוא דמיון בין פרסומת של טורקיש מ-2007 לזו של אל-על הנוכחית. מקאן: "השימוש בעבודת פוסט מורכבות אינו נדיר בעולם הפרסום ונעשה מעת לעת"
משה בנימין | (8)

לפני כחודשיים עלתה לאוויר פרסומת חדשה של אל-על המבשרת על קו ישיר מישראל לבוסטון, באמצעות משרד הפרסום מקאן תל אביב. בפרסומת המושקעת והמופקת לעילא ולעילא נראה מטוס אל על מגיח מבעד לבנינים, רחובות ואייקונים מקומיים בניו יורק, מפלי הניאגרה, לוס אנג'לס ובוסטון, כשהוא מלווה את הנוסעים שאותם הסיע לאתרים אלו ועתיד להשיב הביתה.

אכן רגע מרגש שנבנה בקפידה כדי לחדד את הקשר בין חברת התעופה הישראלית ללקוחותיה, אך האם הרגע המרגש הזה הוא בעצם שחזור מועתק של רגע מרגש אחר בין חברת התעופה הטורקית טורקיש אירליינס ללקוחותיה? כך זה נראה על פי פרסומת שהועברה לידינו ונראית כמו המקור משנת 2007 לפרסומת של מקאן עבור אל-על.

הפרסומת של טורקיש אירליינס מ-2007

 

הפרסומת של מקאן עבור אל-על 2015

 

מאחורי הסרט של אל-על עומדים במקאן תל אביב סמנכ"ל הקריאייטיב טל רביב, מנהל הקריאייטיב קורן וייס, הקופי דייב כהן, הארט נתנאל חג'אג' וסמנכ"ל הלקוחות בן מוסקל. 

המקרה של אל על ומקאן הוא לא הראשון, אלא עוד נדבך לרשימה ארוכה של העתקות/השראות/חיקויים שלא לומר גניבות ברורות של חומרים קודמים. המקרה האחרון היה של אדלר חומסקי בקמפיין פולנטה שהסתבר כשחזור כמעט מדויק של מערכון ישן מהתוכנית זהו-זה. במקרים רבים - זה קורה גם בכיוון הפוך כאשר פרסומות ישראליות משמשות כ'אור לגוים'. מקאן עצמו גילה לפני 4 חודשים שפרסומת שלו ל-HONDA שהשתתפה גם בתחרות הפרסום EPICA הפכה לפרסומת להסרת שיער באיראן. ב-2011 היה זה משרד הפרסום אברהם בעין הסערה לאחר שנמצא דמיון יתר בין פרסומת שלו למותג האופנה רנואר ופרסומת זוכת פרסים של AXE מ-2004.

מדובר כמובן ברשימה חלקית בלבד, משרדים נוספים שגילו העתקות לפרסומות שלהם הם יהושע TBWA בפרסומת ל-WINNER ורק לאחרונה משרד הפרסום באומן בר ריבנאי שגילה גרסה מאוד דומה ליונים של ביטוח ישיר באנגליה. 

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

ממקאן תל אביב נמסר בתגובה: "מקאן תל אביב וחברת אל על עבדו על קמפיין הקו החדש לבוסטון בשנה האחרונה. הרעיון הקריאטיבי לסרטון גובש בהשראת התחושה המיוחדת של כל ישראלי, בעת המפגש עם דגל ישראל על זנב המטוס בנמל תעופה זר. תחושות אלה שמועברות בסרטון מהוות חלק מהשפה הפרסומית של "הכי בבית בעולם" המלווה את אל על לאורך שנים. הסרטון ממחיש את אותה תחושה של המפגש המוכר והמרגיע בסרט מרגש ומפתיע שהקהל בבית ייהנה לצפות בו. השימוש בעבודת פוסט מורכבות אינו נדיר בעולם הפרסום ונעשה מעת לעת בפרסומות של חברות תעופה ובפרסומות אחרות, במטרה ליצור אלמנט הפתעה שיגביר את הקשב של הצופים ואת זכירות הפרסומת. הקמפיין של אל-על צולם בחלקו בארץ, וחלקו במספר לוקיישנים ברחבי ארה"ב וקנדה בעבודת פוסט מורכבת שנעשתה בשיתוף חברת ראבל, גרוויטי ואלי סברדלוב, הגענו לתוצר סופי מעולה ואפקטיבי שאנחנו מאוד גאים בו".

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    אבי 24/06/2015 06:02
    הגב לתגובה זו
    לא יודע מה מביך יותר, ההעתקה הבוטה (לא, זאת לא השראה...) או התגובה המביכה.
  • 6.
    פרפר 23/06/2015 12:37
    הגב לתגובה זו
    לפחות תודו..גם זה יעבור
  • 5.
    OFERDESADE 23/06/2015 09:05
    הגב לתגובה זו
    TURKISH משתמשים באיירבס, אלעל ב.BOEING. TURKISH באנגלית, אלעל בעברית. המוסיקה שונה. TURKISH מצולם יותר בלילה, אלעל ביום. ואני בטוח שהצוותות לקוחים ממשרדי ליהוק אחרים לגמרי!!
  • 4.
    כן משועמם 22/06/2015 21:47
    הגב לתגובה זו
    לזכות מקנקן שהגרסה שלהם הרבה יותר מוצלחת מהפרסומת היבשה משהו שיצאה לטורקיש.
  • היובש הוא עניין של לוקליזציה. בהחלט מתאים לקהל היעד. (ל"ת)
    oferdsesade 23/06/2015 09:02
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    קטנוניים, פרסומת מדהימה (ל"ת)
    גיא 22/06/2015 20:12
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    לא משועמם 22/06/2015 19:10
    הגב לתגובה זו
    אין לכם משהו מקצועי לכתוב עליו אז התחלתם להתעסק בשטויות?
  • 1.
    הקפטן 22/06/2015 18:16
    הגב לתגובה זו
    זה רק נראה אותו דבר, ואני בטוח שרק טוב יצא מהדבר הזה. זה win win קלאסי. החבר'ה שם נותנים עבודה וזה בא לידי ביטוי בהישגים האחרונים, באלו שעוד נשמע עליהם ובתוצרים שילוו את הכל בהמשך הדרך. כיף לראות שהשקעה ועבודה נכונה מניבים פירות בסופו של דבר.
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13

מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?

הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר. 

מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית. 

מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13

מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?

הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר. 

מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.