כדי להשלים מהפכה לשחרור האשה - הגיע הזמן לצאת מתפקיד הקרבן
ביום האשה, 5.3.14, נערך כנס ויצו בסינמטק תל אביב. הנושא דן ביצוג סקסיסטי של נשים בתקשורת עם דגש על פרסומות. בפתח הכנס דיברה חברת הכנסת ד"ר עליזה לביא על הפרסומת של דואר ישראל בה נשדדת אשה בידי שודד שמגלה לאכזבתו כי אין באמתחתה מזומנים אלא כרטיס ויזה נטען שאי אפשר לשדוד אותו.
חברת הכנסת שמחה לבשר לציבור הנשי כי היא מנהלת מזה זמן מהלכים כנגד הפרסומת בה מבקשת הנשדדת מהשודד למשש אותה, בתואנה כי מדובר בייצוג סקסיסקי של האשה כחפץ מין, מה גם שמדובר במוסד ציבורי כגון דואר ישראל ולא בחברת אופנה פרטית שיכולה להרשות לעצמה להתבטא כרצונה. ד"ר לביא שיבחה את השר גלעד ארדן על המוכנות שלו לפתוח את נושא הפרסומת לברור בידי ועדה אותה הקים.
מלבד הפרסומת לדואר צוינו לרעה פרסומות נוספות שהשתתפו בתחרות 'אות הקלון', גם הן - בגין הצגת האשה בזווית סקסיסטית פורנוגראפית. בין הזוכות באות הקלון אפשר היה למצוא גם את הפרסומת לאתר הארץ
והפרסומת עם בר רפאלי לקרולינה למקה ברלין
בדומה לניתוח של חברת הכנסת לביא, גם פרסומות אלו זכו להקראה של טקסט המנתח את האופן בו משפילה הפרסומת את האשה. הפרסומת לאתר הארץ הואשמה ב "החפצה של האשה כאובייקט מיני" בגלל שהגבר מדבר "מעל ראשה" בעת משגל. הדמות של בר רפאלי גונתה בכך שהינה מגלמת "אשה המתחכחת בכסא, והמבקשת לפתות את הגבר בתנוחות סקסיות".
זה לא שלא הבנתי על מה הן מדברות אבל חשתי שנקלעתי לטקס קדמוני של העלאה על המוקד. ולמרות שגם אני חושבת שקיימת אלימות איומה בפורנוגראפיה, ושהאשה עודה סובלת בעולמנו מהפחתה ודיכוי, לא הצלחתי למצוא את הפרסומות המדוברות כלוקות בכך.
אחרי אות הקלון השתתפתי בפאנל שעסק באותו נושא והונחה בידי שרון צ'רקסקי ברגישות רבה, לצד ד"ר רוני הלפרין, ד"ר אורית קמיר, שלומית ליר וניר פרח. רובן ככולם אנשים חכמים ורחבי אופקים. עם זאת, ברגע שביטאתי את דעתי חשתי התנגדות עזה מצד סובבי ואם נדייק - בעיקר סובבותי.
הקול שביקשתי להוסיף לדיון היה קול שלדעתי בולט וצורם בהיעדרו מהשיח על סקסיזם והחפצה של האשה כאובייקט מיני. פרסומות ותקשורת בכלל הם סמלים של החברה. או במלים אחרות, הפרסומת, אם לצטט את דבריו של ניר פרח, הן תבנית נוף החברה, והן משקפות את הלך הדברים ולא יוצרות אותם. לכן השאלה היא שאלת התרבות בה אנו חיים ולא בהכרח הפרסומת שקריאטיבית ככל שתהיה - צמחה מתוכה.
- טאבולה חותמת על הסכם שותפות עם קבוצת הארץ TheMarker ל-5 שנים
- האירוויזיון בראש וחדשות ערוץ 13 במקום האחרון
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- האירוויזיון בראש וחדשות ערוץ 13 במקום האחרון
אז אם לחזור להאשמה כי פרסומת הדואר, ושאר הפרסומות הן פורנוגראפיה, אבקש להביא דברים שלדעתי נשכחו בצידי הדרכים של התנועה לשחרור האשה. אפתח בציטוט שירו של אסי דיין בפיה של עפרה חזה: "בא לי לצעוק אני פריחה".
השיר חכם ומבטא צד מסויים החבוי בכל אשה. אז נכון שחלקן מחצינות אותו יותר וחלקן פחות אבל לאשה יש פנטזיות מיניות בדיוק כפי שיש לגברים, והפנטזיה, כשמה כן היא, חורגת מהמציאות ולעיתים בוטה ומוזרה ממנה. לזה קרא המשורר "בא לי לצעוק אני פריחה", ונשים שאינן מזדהות לחלוטין עם השורה - מפסידות. מילא מפסידות - הן פוגמות בשלמות החוויה של להיות אשה. והלא חלק גדול מתנועת שחרור האשה דן בכך. בשלמותה של אשה וחווית הנשיות.
בפאנל הבאתי את פרסומת הדואר עם אלי ומריאנו כדוגמא חיה לביסוס טענתי זו. פרסומת זו לא רק שאינה סקסיסטית אלא ההיפך הגמור מכך. יש פה אשה משוחררת שיודעת מה היא רוצה ובוחרת כיצד להשיג את זה.
איך שתמיד ראיתי את פרסומת הדואר זה ההיפך הגמור מאיך שתנועת הנשים רואה אותה. וזו גם הסיבה שאהבתי אותה וצחקתי ממנה. אנו עדים להיפוך ערמומי של תפקידים המונהג בידי אשה: במקום ששודד ישדוד אותה - הוא מוצא עצמו ממלא פקודות שלה. בא לה שימזמזו אותה, השודד מזוהה בעיניה הערמומיות כהזדמנות לכך, היא משנה את כללי המשחק.
אמנם יש פה סטראוטיפ של גיל ומוצא, אבל זהו דיון אחר שאינו קשור לנושא וגם הוא, אגב, נעשה בהומור עמצי משובח. מה שהצחיק אותי זה האופורטוניזם של אותה אשה וההחלטה שלה לנצל את המצב ולשנות את הכללים לטובתה.
באותה רוח אפשר להעלות מהאוב את הפרסומת לקסטרו משנת 1993 בה, כדי להבהיר שהאשה מכתיבה את כללי המשחק היה צורך לעמת אותה עם סוטה מין שחושף את ערוותו בציבור.
בפרסומת לקסטרו היה לכולנו ברור שהגיבורה שלנו לא הסכימה ולו לרגע להרגיש קורבן של הטרדה מינית בכך שהיא לקחה את ההובלה על הסיטואציה והחזירה לסוטה באותו מטבע. היא פתחה את המעיל והפתיעה את ה"פלשר" באקט זה.
הנרטיב של אשה שלא רוצה להשאר חייבת ולא מוכנה להיכנס לתפקיד הקורבן מצריך אותנו לעמת אותה עם האפשרות כן להיות קורבן. ללא סיכון - איך נדע שהיא התמודדה?
במקרה של קסטרו מדובר בסוטה ובמקרה של הדואר מדובר בשודד שאפילו, אגב, לא חשב על סקס. בשני המקרים הגבר מתומרן בידי האשה וצריך להיות מאד עיוור ומתוסכל כדי לא לראות את זה וכדי לראות בנרטיבים הללו שימוש באשה כקרבן פורנו. בפרסומת של הדואר אפילו, אם מאד רוצים, אפשר לחשוב שגברים אמורים להתרעם על תפקידם כאוביקט מיני....
אותו הדין לגבי פרסומת אתר הארץ. כדי להגיד שהאתר יותר מרגש ממה שכולנו חושבים על מותג הארץ האליתסטי והאצילי, היה חשוב לטלטל ולזרוק את אבן המיצוב של אתר הארץ הרחק הרחק מזירת הדעה הרווחת. כדי לעשות זאת אמרו דבר פשוט: "יותר מרגש מסקס" או יותר נכון "הופך סקס שנראה טוב לדבר שגרתי". הנשים שלא אהבו את העובדה שהגבר הוא זה שמשתעמם מהסקס עם האשה צריכות היו לראות את התמונה המלאה של הקמפיין הווה אומר את הסרטון המקביל לסרטון הסקס, הלא הוא סרט שבו אמא טוענת שהתינוק שלה, דוד, לא מספיק מרגש - לא בממשק ולא בתכנים. שוב הגזמה לצורך ביסוס המסר: יותר מרגש מתינוק חמוד
מדוע פה לא התרעמו הפמיניסטיות? יש פה אמא שלא כל כך לוקחת את התפקיד הקלאסי של האמא שמאמינה שהילד שלה זה כל העולם? ואיפה הן היו כאשר התגלגלנו כולנו מצחוק כשהפרסומת למסטיק עלמה הפכה את הגבר לקוף חסר רגישות?
לסיכום, אנחנו, הנשים, חייבות להבין שכדי להשלים את המהפיכה לשחרור האשה, עלינו לצאת לחלוטין מתפקיד הקרבן - לא רק קרבן של הגברים אלא גם של עצמינו. נכון. יש נשים שהן קרבן של נשים. אנחנו קצת מתעקשות להישאר בתפקיד הזה כי למרות שהוא נשמע צועק, הוא גם קצת נוח.
התכחשות לחלק המאד naughty שלנו כנשים שרוצות לפתות גברים לא כי החברה והתרבות דוחקות אותנו לידי כך אלא כי אנחנו בוחרות להיענות ליצריות שבנו, היא התכחשות נינוחה. המחיקה של החלק הכאילו מטונף בלהיות שרמוטה היא מחיקה פשטנית ובטוחה מכדי שהיא תעזור לנשים לעמוד באמת על רגליהן ולקחת את השליטה על חיהן.
אנחנו, הנשים, כדי לצאת מעמדת האוביקט, צריכות לא רק לחפש את המקומות שבו אנחנו מסומנות כ"מושא" של גברים, אלא למצוא את המקומות בהם אנחנו "הנושא". המקום שבו אנחנו אוחזות במושכות, לא רק של הניהול וההשכלה והמשכורות והתפקידים במשפחה - אלא של המיניות. כנראה שזה גם יפתח את הדלת של השכר והסמכויות קצת יותר לרווחה ולא, אני לא מתכוונת לקבלת ג'וב "דרך המיטה". אני כן מתכוונת להגיד "אל תפחדי לחשוב שהם כולם רוצים להשכיב אותך. תתמודדי עם זה בגבורה".
וזה גם אומר שאנחנו לא קדושות, ושמיניות זה לא בהכרח 'מקום בטוח' בו הגבר שואל אותנו כל שתי שניות 'אם אנחנו רוצות את זה ככה'. כי חלק ממשחק המינים, מה לעשות, זה לפעמים לקחת סיכונים אפילו במיטה, כי רק כך נכיר את עצמינו ונגלה את המיניות שלנו. ככה, כאשר נראה גבר שמשתעמם בעת משגל לא ניעלב מזה כי זה היה יכול לקרות באותה מידה גם לנו. והיי - תראו כמה פרסומות כן מציגות את ההיפך הגמור ולא שמנו לב לכך.
נשיות איננה התגוננות מפני גברים אלא התמודדות יומיומית איתם, עם הראש הכחול שלהם והראש הכחול שלנו - ראשים שלא תמיד מסתנכרנים באותו רגע, אבל זה בסדר כי אלה החיים ואם נישיר אליהם מבט ולא נתכופף - נזרז את המהפיכה כי באמת שיש הרבה עבודה. יש הרבה מאד פינות שאנחנו צריכות להיחלץ מהן אבל אין מה לחכות שהגברים יזוזו הצידה בלי שאנחנו נתפוס מקום ולתפוס מקום זה לא תמיד בנימוס ובחביבות.
לעבוד לצידו של גבר מרייר ולשים לו גבולות ולסמוך על עצמך שתדעי לעשות את זה - זה יותר קשה מלרחם על עצמי ולהתענג על האופציה להתלונן. התלונה היא אופציה חשובה וקריטית כאשר מתקיימת הטרדה ממשית אבל מעמד האשה ייבנה מהאשה עצמה ברגע האמת. הוא תלוי גם באופציה של האשה להתמודד פנים אל פנים מול גבר שמשתוקק לחצות גבול. פה קבור הכלב, ואם בר רפאלי חוגגת בפרסומת לקרולינה למקה את הנשיות של עצמה, במקום להבין שמדובר במתיחת גבולות של אשה ש-owns her sexuality - הפמיניסטיות מתעקשות אפילו פה להאשים גבר בלתי נראה.
לסיום אצטט את שרון סטון בראיון שנתנה לג'יימס ליפטון בתכנית שלו "הסטודיו למשחק" כאשר אחת הנשים בקהל שאלה אותה איך זה מרגיש להיות אובייקט מיני. התשובה של סטון היתה כי כל אחד ואחת בקהל הוא אובייקט מיני של מישהו ויתר על כן - לכל אחד ואחת קיימים במוחו אנשים אותם הוא או היא הופכים לאובייקט מיני. סקס, אומרת סטון, אינו "חושניות חביבה" אלא "סקס!" שצריך לקחת עליו בעלות ולא לשדוד את עצמינו ממנו או לפחד ממנו. הקרבנות האמיתית על פי סטון הוא תחושת האשמה על בוטות מיניותנו. מה שעלינו לחשוב, היא אומרת, זה "מי גרם לי לחוש בושה" ולא "למה בא לי סקס בוטה".
השחרור יגיע מהתעמתות עם אמת כזו, חקירתה ביצירה, בפרסומת, בקולנוע, בכתיבה ובהתנסות אמיתית - ולא מצנזורה.
עטרה בילר היא מנכ"לית משותפת ב'זיגוטה' - חברה לבניה והטמעה של מיתוג
- 4.א.ש. 23/03/2014 15:37הגב לתגובה זופרסומות גם מבטאות מציאות, אבל גם יוצרות אותה. וגם אם זה רק תיאור מציאות - זו לא סיבה לקבל זאת. פעם לא היתה לנו זכות בחירה והיינו קניינו של גבר - אז פעלנו לשנות זאת. היום אנחנו צריכים לשנות את השרידים של התפיסה הזו, שמחפיצה אותנו. פרסומות סקסיסטיות-שובניסטיות-עדתיות וכיו"ב - פונות למכנה המשותף הנמוך ביותר, שמגחיך את הזר, השונה, המבוגר, האישה, הזקנה (בפרסומת של הדואר, מגחיך את הגברת המבוגרת, שכביכול רק באמצעות תמרון השודד הוא תוכל לזכות למזמוז מענג. אני לא יכטולה לספור כמה העלבות יש בפרסומת אחת קצרה, צחיקה ככל שתהיה. לנשים מבוגרות יכטול להיות סקס, ואפילו סקס נהדר, והן לא צריכות שוד או אונס בשביל זה - כן, יש גם בדיחה כזו). אז ככה - אני חילונית, בעלת מקצוע חופשי, מרוויחה הרבה יותר מהשכר הממוצע במשק, רוצה להיות סקסית ונחשקת (אבל לא רוצה להיות פרחה, וזהממש לא אותו דבר) - בקיצור - חלומו ש המשווק, ומודיעה: הפרסומות הללו מפספסות אותי בגדול. הן דוחות ומגעילות, ואין סיכוי שימכרו לי משהו. את הכסף שלי אני אבזבז על חברות שמכבדות אותי. אני לא אקנה בושם של חברה שמוכרת לי אותו באמצעות דימוי של אישה סקסית שאפילו לא מסוגלת לעמוד על רגליה או שמלה שלא ניתן להבין מה גזרתה בשל ההעמדה הסטייליסטית המטופשת שכוללת רגליים עקומות וגב כפוף (מישהו חושב שזה סקסי, ורואים אתזה בהרבה כתבות אופנה), ואני אעדיף דוגמנית בשלה שמקרינה כח כמו איילת זורר לגולברי על פני שפנפנה מטופשת שמנסה לשכנע אותי לרכוש משקפיים עם ריח של חו"ל שמיוצרת בראש העין. ולשמחתי, בן זוגי עדיין הרבה יותר מעניין אותי במיטה מאשר גדעון לוי או כל אחד מהכותבים האחרים של עמוס שוקן, למרות גילנו "המתקדם" (לא שמעתם שחמישים זה הארבעים החדש?)
- 3.יעל 10/03/2014 09:34הגב לתגובה זולצטט, להפיץ ולהביא לידיעתן של אקדמאיות שעושות שימוש מוגזם במילה החפצה
- 2.מאמר אמיץ ומעורר מחשבה (ל"ת)אסתי 10/03/2014 01:48הגב לתגובה זו
- 1.אייל 10/03/2014 01:13הגב לתגובה זוולא לשכוח שאף אחת גם לא צעקה על פרסומת בזק שמחפיצה א הטכנאי המסכן... אם היה ההיפך אני לא רוצה לדמיין אפילו

טאבולה חותמת על הסכם שותפות עם קבוצת הארץ TheMarker ל-5 שנים
ההסכם החדש מיועד לשפר את חוויית התוכן למאות אלפי גולשים בישראל ולהגדיל באופן משמעותי את הכנסות הקבוצה
טאבולה Taboola -0.99% מרחיבה את חדירתה לשוק הישראלי וחותמת עם קבוצת הארץ על הסכם שותפות ארוך טווח ל-5 שנים, הכולל את אתר הארץ בעברית, אתר הארץ באנגלית, אתר TheMarker
הטכנולוגיה מבוססת ה-AI של טאבולה תפעל להגדלת הטראפיק והסירקולציה האורגנית, תעלה את רמת המעורבות של הגולשים, ותספק המלצות וחוויית תוכן איכותית לקוראים באתרים ובאפליקציות של הקבוצה. טאבולה עובדת עם אלפי חברות המפרסמות ישירות ב-Realize, פלטפורמת הפרסום העוצמתית של החברה, על מנת להגיע ל-600 מיליון משתמשים יומיים אצל רבים מהפאבלישרים המובילים בעולם. טאבולה עובדת עם אתרי תוכן מובילים בארץ ובעולם כדוגמת גלובס, ynet, כלכליסט, NBC News, Yahoo. כמו כן יצרניות מכשירים כמו סמסונג, שיומי ואחרים, משתמשות בטכנולוגיה של טאבולה ליצירת הכנסות ו-engagement. שותפויות אלו מאפשרות ל-Realize להציע דאטה ייחודי, אלגוריתמים מומחים וסקייל רחב.
גלי ארנון, מנכ"לית קבוצת הארץ: "להארץ ו-TheMarker קהילה גדולה של מנויים נאמנים בארץ ובעולם. אנו פועלים לספק להם תוכן איכותי, אמין וייחודי, לשפר את חוויית הקריאה ואת החוויה הדיגיטלית שלהם. הקבוצה עובדת עם מפרסמים ושותפים עסקיים רבים, ומציעה פתרונות חדשניים של פרסום ותוכן השיווקי. שיתוף הפעולה עם טאבולה יאפשר לנו להציע המלצות תוכן מדויקות ורלוונטיות יותר, ולחזק את יכולות ההפצה של התכנים שלנו, תוך שמירה על חווית המשתמש."
״אני מאוד מתרגש לצאת לדרך משותפת עם קבוצת הארץ, מגופי התקשורת המובילים בישראל.״ אמר אדם סינגולדה, מייסד ומנכ״ל טאבולה. ״המחויבות של קבוצת
הארץ לעיתונות איכותית ואמינה היא עליונה, והתפקיד שלנו בטאבולה הוא להעצים אותם עם הטכנולוגיה המתקדמת ביותר. כולנו בטאבולה מחויבים לעתיד הרשת הפתוחה, מ-Realize, שמספקת צמיחה משמעותית בהכנסות חדשות, ועד למוצרי GenAI חדשניים כמו DeeperDive, המגנים על הערך של התוכן
העיתונאי. אני שמח על ההזדמנות להעשיר את חווית הגלישה של קוראי הארץ ו-TheMarker, להנגיש להם תכנים איכותיים ולהעניק להם ערך מוסף.״
- פרסום מודעת אבל בעיתון הארץ
- עדות לפיד הוכיחה: ערוצי החדשות לא מספרים לכם את האמת
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הכוכב הבא לאירוויזיון. קרדיט: מאקוהאירוויזיון בראש וחדשות ערוץ 13 במקום האחרון
בראש הרייטינג עמדה קשת, עם המהדורה המרכזית והכוכב הבא לאירוויזיון, ואילו המהדורה המרכזית של חדשות 13 היתה במקום האחרון בהשוואה למתחרות
המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 14.3% רייטינג ו-399 אלף צופים, במקום הראשון, וכמעט כמו מדי מוצ"ש, בפער עצום מהמתחרים, ובעיקר ערוץ 14, שמתחיל את לוח השידורים מאוחר לאור זמני יציאת השבת. ועדיין, חדשות 14 היו במקום השני עם 5.3% ו-162 אלף צופים.
המהדורה של כאן11, עמדה על 112 אלף צופים ו-4.9% רייטינג ואילו גם במוצאי שבת, כש-14 נמצא בירידה, חדשות 13 לא רק שלא הרוויחה צופים נוספים, אלא אף עמדה במקום האחרון עם 4.1% רייטינג ו-106 אלף צופים.
פריים טיים
השילוב של ריאליטי ואירוויזיון הוא שילוב מנצח, וכך היה אמש, כש-"הכוכב הבא לאירוויזיון" עמדה בראש לוח השידורים, עם רייטינג של 17.1% רייטינג ו-477 אלף צופים. אחריה היתה "משחקי השף" של ערוץ 13, עם 9.8% רייטינג ו-247 אלף צופים, ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 7.6%, עם 222 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 והפרק הראשון של פגישה עם רוני קובן שאירח את ערן זהבי עם רייטינג מכובד של 5.7% ו-148 אלף צופים ואחריו הסרט התיעודי "מלאכי" שהיה עם 3.8% רייטינג ו-108 אלף צופים.
תוכניות אחה"צ וערב מוקדם
בשעות הצהריים המאוחרות, חדשות 12 עמדו בראש, עם מהדורה של ערד ניר שהחלה ב15:00 עם 2.4% רייטינג ו-55 אלף צופים ועלתה ב-16:00 ל-3.1% רייטינג ו-81 אלף צופים. היא שודרה מול שידורים חוזרים של רשת, עם "כלוב הזהב", שעמד על 1.3% רייטינג ו-36 אלף צופים בשעתיים הללו. לאחר מכן, ב-17:00, המספרים עלו דרמטית והמהדורה עם גדעון אוקו, ששודרה ב-17:00 עלתה ל-5.3% רייטינג ו-141 אלף צופים. השידור החוזר של רשת, עם משחקי השף, עמד על 3.1% ו-81 אלף צופים.
בהמשך הערב, ולקראת צאת שבת, המספרים המשיכו לעלות, כש-"פגוש את העיתונות" עמד על 8.8% רייטינג ו-225
במהדורה המוקדמת וברצועה שלאחר מכן עם 10% ו-262 אלף צופים. מולו, המהדורה המוקדמת של "מוריה וברקו" היתה על 3.8% רייטיג ו-109 אלף צופים ועלתה לאחר מכן ל4.5% ו-125 אלף צופים. ברצועה של 19:00 הצטרף ערוץ 14, עם המהדורה המוקדמת עם עידו טאובר, שעמד על 3.8% ו-100 אלף
צופים.
- בידור או חדשות? התשובה של הציבור מפתיעה
- רייטינג: כוכב הבא ומהדורת 12 בטופ, ערוץ 14 רושם עלייה בשעות הערב
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לייט נייט
ברצועת הלייט נייט, שיחה עם עודד הרוש, שעמד על 3.9% רייטינג ו-106 אלף צופים ולאחריו היה שידור חוזר של רשת, עם "שנות ה-90" של עם 2.8% ו-61 אלף צופים.
