אייפון 14
צילום: אפל

אפל בראש: הסמארטפון הנמכר ביותר במחצית הראשונה של השנה - אייפון 14 פרו מקס

על פי נתוני חברת המחקר אומדיה דגמי האייפון 14 של אפל היו לדגמים הנמכרים ביותר מאז תחילת השנה, כאשר צרכנים העדיפו את דגמי הפרמיום על חשבון הדגמים הזולים יותר; 26.5 מיליון יחידות של מכשיר אייפון 14 פרו מקס נמכרו במחצית הראשונה של 2023
איתן גרסטנפלד |

האייפון 14 פרו מקס, היה מכשיר הסמארטפון שנמכר הכי הרבה במחצית הראשונה של שנת 2023 השנה, כך על פי נתוני חברת המחקר אומדיה (Omdia). במה שמשקף שינוי בהרגלי הקנייה של הצרכנים לכיוון המכשירים הפרימיום בשוק והתרחקות מטלפונים בטווח המחירים הנמוך עד הבינוני .

על פי הדו"ח של אומדיה, 26.5 מיליון יחידות של מכשיר האייפון 14 פרו מקס של אפל נמכרו במהלך המחצית הראשונה, יותר מכל דגם אחר, וגבוה מ-21 מיליון מכשירי האיפון 14 Pro שנמכרו באותה תקופה. כמו כן, אפל הייתה אחראית לכל ארבעת הדגמים המובילים במכירות, כאשר האייפון 14 הגיע למקום השלישי עם 16.5 מיליון יחידות, והאייפון 13 נמכר ב-15.5 מיליון יחידות.

הדו"ח גם הצביע על שינוי בהעדפות הצרכנים שהראו נכונות רבה יותר לשלם פרמיה גבוהה עבור המכשירים היקרים ביותר של החברות. כך למשל, בשנה שעברה, האייפון 13 היה המכשיר הנמכר ביותר בשוק, מה שמצביע על כך שהצרכנים עדיין קנו מכשירי דגל אבל ברמתם הנמוכה-בינונית ולא בקצה העליון. מנגד, השנה, האייפון 14 Pro Max, היקר ביותר מבין הדגמים של ענקית הטכנולוגיה, תפס את ההובלה, והראה כי הצרכנים העדיפו את מכשירי הפרימיום על חשבון הדגמים הזולים יותר.

הגלקסי A14 של סמסונג היה הטלפון החמישי הנמכר ביותר במחצית הראשונה, עם מכירות של 12.4 מיליון יחידות. הדגם היקר ביותר של ענקית הטכנולוגיה הדרום קוריאנית ה-Galaxy S23 Ultra, היה לדגם השישי מתוך רשימת המכירות של הסמארטפונים, עם מכירות של 9.6 מיליון יחידות. מכשירים מיצרנים סיניים לא זכו לייצוג ברשימת עשרת הסמארטפונים הנמכרים ביותר במחצית הראשונה של השנה.  ברקע, מחברי הדו"ח מציינים כי משלוחים של סמארטפונים סיניים ראו ירידות דו-ספרתיות משנת 2022 עקב צניחה בשוק הסמארטפונים בטווח המחירים הבינוני-נמוך.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
סם אלטמן. קרדיט: רשתות חברתיותסם אלטמן. קרדיט: רשתות חברתיות

"ל-OpenAI יש חור תזרימי של 207 מיליארד דולר"

ניתוח של HSBC מלמד שלמובילה בתחום ה-AI יש יותר שימושים ממקורות והיא תצטרך לגייס הון, חוב או להקטין את התשלומים שלה בדרכים יצירתיות (כמו הנפקת מניות)

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה OpenAI סם אלטמן HSBC

HSBC פרסם ניתוח כלכלי מקיף, המעריך כי OpenAI עומדת בפני פער מימון עצום של כ־207 מיליארד דולר עד שנת 2030. הפער נובע בעיקר מהוצאות אדירות על תשתיות ענן, חוות שרתים, רכישת קיבולות עיבוד גדולות וחוזי שכירות ארוכי טווח. הניתוח, שפורסם על ידי צוות אנליסטים של הבנק בהובלת ניקולס קוט־קוליסון, מבוסס על חוזים קיימים של OpenAI עם ענקיות טכנולוגיה כמו מיקרוסופט (250 מיליארד דולר) ואמזון (38 מיליארד דולר), וכן עם אורקל (300 מיליארד דולר). עלויות אלה צפויות להגיע ל־1.4 טריליון דולר בחישוב כולל עד 2033, כולל 620 מיליארד דולר על השכרת מרכזי נתונים בלבד.

הדוח מדגיש כי ללא זרימת מזומנים חדשה, OpenAI תיתקל בבעיית מזומנים, אך האנליסטים מסבירים שלחברה יש אפשרויות כמו גיוסים ועסקאות שונות עם לקוחות וספקים. למעשה, ההשקעה הענקית בתשתיות היא הבעיה של חלק גדול מהחברות בתחום. הן משקיעות בידיעה שהתשואה רחוקה. ראינו כאן את הפער הענק בין ההשקעות של כל ענקיות הטק בתשתיות AI ובין התשואה הנמוכה שהן יפיקו בשנים הבאות - מה מאיים על מהפכת ה-AI?


OpenAI, מדווחת על כ־800 מיליון משתמשים חודשיים ועדיין תזרים המזומנים הנוכחי שלילי כשלא מפורסם עד כמה הוא שלילי, אך סיכוי טוב שמדובר על כמה עשרות מיליארדי דולרים. האנליסטים מציינים כי אפילו בתסריטים אופטימיים, כולל כיסוי 10% משוק הפרסום הדיגיטלי, ההכנסות לא יכסו את ההוצאות.

הפער בין המקורות לשימושים מבוסס על התחייבויות קונקרטיות. HSBC מעריכה כי עלויות החישוב לבדן יגיעו ל־792 מיליארד דולר בין סוף 2025 ל־2030, כאשר OpenAI שואפת ל־36 גיגאוואט של כוח חישוב, כמות חשמל שמספיקה לכ־27 מיליון בתים פרטיים, שווה ערך לצריכת מדינה בגודל טקסס. חוזי השכירות מתפרסים על פני שנים רבות, והם כוללים תשלומים קבועים ללא קשר לביקוש בפועל. במקביל, ההכנסות, מדמי מנוי (כ־20 דולר לחודש למשתמשים בתשלום), API לשירותים עסקיים ושירותים נוספים, צפויות לצמוח ל־213 מיליארד דולר ב־2030, אך זה עדיין משאיר פער מצרפי של 207 מיליארד.


האפשרויות לסגירת הפער הן כאמור גיוס הון דרך סבבי השקעה פרטיים או מוסדיים, כפי שקרה בסבב האחרון של 40 מיליארד דולר בהערכת שווי של 300 מיליארד. אפשרות נוספת - הלוואות מבנקים או אגרות חוב, עם שעבוד על נכסים כמו דאטה סנטרים, אך HSBC מזהיר כי שוק החוב הנוכחי קשה לחברות טכנולוגיה לא רווחיות. שלישית, הגדלת הכנסות: מעבר למודלים כמו פרסום ממוקד AI, ושירותים לארגונים וכלים לעסקים. אפשרות נוספת - משא ומתן מחדש על חוזים, הפחתת קיבולת או מעבר לחישובים פנימיים יעילים יותר. וגם כאמור אפשרות של השקעה בתמורה לסחורה ושירותים - אנבידיה השקיעה בחברה  ותספק לה שבבי AI שחלק מהעסקה. 

דיפסיק AI סיני. קרדיט: רשתות חברתיותדיפסיק AI סיני. קרדיט: רשתות חברתיות

דיפסיק חוזרת - מאתגרת את OpenAI ואת גוגל עם גרסאות חדשות; האם האיום אמיתי?

החברה מציגה מודלים חדשים עם יכולות חשיבה, פתרון בעיות וביצוע משימות, כולל הישגים גבוהים בתחרויות בינלאומיות - האם היא מהווה איום אמיתי לגוגל ו OpenAI?

ליאור דנקנר |

חברת הבינה המלאכותית הסינית דיפסיק (DeepSeek)  חשפה השבוע שתי גרסאות חדשות של מודלים מתקדמים, שמיועדות לחזק את מעמדה מול שחקניות הענק מארה"ב - ובראשן OpenAI וגוגל. מדובר בגרסאות חדשות למודל DeepSeek-V3.2, שמהוות המשך לפלטפורמה הניסיונית שהושקה בספטמבר האחרון.

החברה טוענת כי המודל החדש מציג ביצועים שמשתווים לאלו של GPT-5 של OpenAI במדדים שונים של חשיבה והסקה לוגית. לפי הודעתה, המודל מסוגל לא רק להתמודד עם משימות שדורשות הבנה מעמיקה, אלא גם לעשות שימוש בכלים חיצוניים כמו מנועי חיפוש, מחשבונים ומבצעי קוד - במצב של חשיבה אקטיבית או פאסיבית. דיפסיק לצד חברות סיניות נוספות לרבות עליבאבא ובאידו מצליחות בהדרגה לצמצם את הפער מול הגופים האמריקאיים. הן פועלות מכיוון אחר - בעוד ענקיות ה-AI האמריקאיות משתמשות בכוח עיבודי ענק כדי להשיג את כל המידע שקיים ואת לנתח ולהסיק ממנו, דיפסיק וחלק גדול מהצ'אטים הסינים הנוספים עובדים במודל אחר שלפיו הצ'אט מנתח את התוכן והמידע במקומות מרכזיים מובילים ולא בכל הרשת. הטענה היא שאם מחפשים מידע על מושג מסוים או אירוע מסוים הוא יכול להופיע רבות, מאות אלפים ומיליוני פעמים ברשת ואין טען לנתח את כל המכלול הזה, כי זה ברובו מידע חוזר. לכן, עדיף להסתמך על פחות מקורות אך שיהיו מקורות מיהמנים.


דיפסיק מקבל במבחנים תוצאות טובות וזה בהחלט צריך להדאיג את OpenAI, גוגל ואחרות.  התחרות מתעצמת והסינים מצמצמים את הפער וזה למרות שאין להם את השבבים המתקדמים של אנבידיה בגלל הגבלות הסחר של ממשל טראמפ. 


 

מחשבה ככלי עבודה: אינטגרציה בין בינה לבין פעולה

החידוש המרכזי במודל DeepSeek-V3.2, לפי החברה, הוא שילוב ישיר של יכולת חשיבה עם ביצוע פעולות - דוגמת הפעלת חישובים, הפעלת סקריפטים וקבלת החלטות. המודל, לפי דברי החברה, מסוגל גם לבצע פעולה לאחר תהליך חשיבתי, וגם לפעול מיידית תוך שימוש בכלים מובנים.

במקביל, הושקה גרסה נוספת בשם DeepSeek-V3.2-Speciale, שמכוונת למשימות מורכבות במיוחד בתחומי המתמטיקה והאלגוריתמיקה. מודל זה הראה ביצועים ברמה של מדליית זהב באולימפיאדת המתמטיקה הבינלאומית ובאולימפיאדת המידע (Informatics). החברה טוענת כי הביצועים של Speciale משתווים לאלו של מודל Gemini-3 Pro של גוגל.