נתון חלש מאוד - הייצוא הסיני צלל בספטמבר בניגוד לתחזיות
לחץ מסתמן הבוקר בשווקים הפיננסים כאשר באסיה נרשמות ירידות של עד 1.4% ובחוזים בוול סטריט ירידות של סביב 0.7%. הנתון המרכזי שמעיב כעת על הסנטימנט הוא הייצוא הסיני לחודש ספטמבר שהציג נפילה של 10% במונחים דולריים לעומת חודש מקביל אשתקד (הירידה החדה מזה 7 חודשים), זאת לצד ירידה בהיקף הייבוא הסיני. המספרים החלשים מעוררים חששות כי ההתייצבות של הכלכלה הסינית הייתה אולי רק עניין זמני, ומעוררים גם חששות לגבי היקף הסחר העולמי.
צפי הכלכלנים היה לירידה של 3% בלבד בהיקף הייצוא הסיני בהסתכלות שנתית, בפועל הנפילה כאמור הסתכמה ב-10% כאשר החולשה בביקושים לסחורות סיניות הורגשה בכל האזורים הגדולים - דוגמת ארה"ב, גוש האירו, בריטניה ואסיה. היקף היבוא הסיני התכווץ בספטמבר ב-1.9% לעומת תחזיות לגידול של 1%, וזאת לאחר שבאוגוסט רשם נתון היבוא גידול של 1.5% ולמעשה היה זה הגידול החודשי הראשון מזה כמעט שנתיים. בשוק ציפו לראות המשך של המגמה, אבל הנתון הבוקר הוכיח שהנתון של אוגוסט ככל הנראה היה מקרי בלבד.
ההאטה ביצוא וביבוא הסיני היא עקבית עם הירידה בהיקף הסחר העולמי. בחודש שעבר חתכו בארגון הסחר העולמי את תחזית צמיחת הסחר בשיעור חד ל-1.7% בלבד השנה, זאת בשל חולשה בסין ובביקושים מארה"ב.
אלכס זבז'ינסקי, כלכלן ראשי במיטב דש, דווקא נשמע פחות מוטרד: "הירידה המפתיעה ביצוא הסחורות בסין בחודש ספטמבר לא צריכה להטריד את המשקיעים. קודם כל, ראינו לאחרונה דווקא התחזקות בנתוני סחר החוץ, במדד מנהלי הרכש בתעשייה ובנתוני הייצור התעשייתי, כך שבסיכוי גבוה מדובר בסטייה חד פעמית בגלל האופי התנודתי של הנתונים. שנית, המטבע הסיני נחלש בכ-5% מול הדולר בשנה האחרונה, מה שצפוי לתמוך ביצוא מסין. המשקיעים צריכים להיות יותר מוטרדים מבועת הנדל"ן ששוב מתנפחת בסין ומבעיית האשראי העסקי בבנקים הסינים, מאשר מתנודה קצרת טווח בנתוני היצוא."
- טראמפ משגר מסר לסין אך משאיר את טייוואן בערפל אסטרטגי
- רמאקו מצטרפת למירוץ האמריקאי להפחתת התלות בסין במתכות הנדירות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כעת גובר הלחץ לקראת נתון הצמיחה הסיני שיפורסם ב-19 באוקטובר (יום רביעי הבא). הצפי לפי שעה הוא לצמיחה בקצב שנתי של 6.7% ברבעון השלישי אבל אין ספק שהנתון היום מעלה ספקות לגבי הצמיחה העתידית של סין.
- 1.דודו 13/10/2016 10:27הגב לתגובה זואז איך תסבירו את זה שהשוק בסין סגר בעליות???
- מומו המזמר 13/10/2016 11:35הגב לתגובה זולא לקחת בחשבון שהנתון פורסם לאחר סיום המסחר בסין?
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אביגל שורק, קרדיט: החברהרבעון חזק לדלק US, רווח נקי של 178 מיליון דולר
שיפור במרווחי הזיקוק, תוכנית התייעלות ומענקים מהמשרד לאיכות הסביבה האמריקאי דחפו את החברה לרווח שיא; המניה עלתה ב-5.5%
דלק ארה"ב US Delek US Holdings 5.66% , פרסמה את הדוחות הרבעוניים בסוף השבוע האחרון והציגה רבעון יוצא דופן עם רווח נקי של 178 מיליון דולר (2.93 דולר למניה) ו-EBITDA מתואם של כ־760 מיליון דולר. גם ללא ההשפעה החד־פעמית
של המענקים הרגולטוריים, החברה הציגה EBITDA מתואם של 319 מיליון דולר, רמה הגבוהה משמעותית ביחס לשנים קודמות.
החברה, שאין לה גרעין שליטה, מחזיקה בארבעה בתי זיקוק במדינות טקסס, לואיזיאנה וארקנסו, וכן ב-63% מחברת הבת דלק לוגיסטיקה (DKL), הפועלת בתחום
תשתיות האנרגיה והובלת נפט, גז ומים.
מאז נכנס לתפקידו ביוני 2022, מוביל המנכ"ל אביגל שורק, שעובד בקבוצה למעלה מ-13 שנה (עם הפסקה קצרה בה שימש מנכ"ל אל על), תוכנית התייעלות רחבה (EOP) שהובילה לשיפור בתזרים המזומנים בקצב שנתי של כ-180 מיליון דולר.
“ההתייעלות היא כבר לא פרויקט, אלא דרך חיים,” אמר שורק בשיחת המשקיעים. בעקבות הביצועים, עדכנה החברה כלפי מעלה את היעד השנתי של התוכנית ל-180 מיליון דולר לפחות, לעומת 130 מיליון דולר בתחזית הקודמת.
אחת התרומות המרכזיות לתוצאות האחרונות היא קבלת
מענקים מהמשרד לאיכות הסביבה האמריקאי (EPA), במסגרת פטור לבתי זיקוק קטנים. לאחר שנים של דיונים, קיבלה החברה אישור רטרואקטיבי לשנים 2019-2024 בהיקף של 280 מיליון דולר, אשר נרשמו כהפחתה בעלות המכר. שורק ציין כי החברה צפויה לממש מענקים נוספים של כ-400 מיליון דולר
נוספים במהלך חצי השנה הקרובה, ומעריכה שכל בתי הזיקוק שלה יעמדו בקריטריונים גם ב-2025.
- דלק US קופצת בוול סטריט - זוכה להעלאת המלצה מוולס פארגו
- האביר הלבן של ויסמן ובירן: דלק US רוכשת את השליטה באלון USA ב-572 מיליון דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במקביל, דלק לוגיסטיקה העלתה את תחזית ה־EBITDA השנתית שלה לטווח שבין 500-520 מיליון דולר, והיא צפויה לסיים את השנה בטווח העליון. שורק הוסיף כי נרשמת מגמת שיפור גם במגזר הסיטונאי בזכות חוזים חדשים והתייעלות בלוגיסטיקה.
