TV

סוסייטה ג'נרל מפנה את הזרקור: מכאן תבוא הרעה למשבר

גיא בן סימון | (5)
נושאים בכתבה איטליה

החשש מיציבות המערכת הבנקאית באירופה עולה לכותרות על רקע החששות בשווקים מה-Brexit, כאשר החשיפה של הבנקים באיטליה להלוואות רעילות נמצאת במוקד. מוקדם יותר השבוע ראינו את מניית הבנק השלישי בגודלו באיטליה (Banca Monte dei Paschi di Siena) ירדה לשפל אחרי שה-ECB הציב דד ליין למכירת 20% מהחשיפה של הבנק להלוואות רעילות, וכעת יו"ר הבנק סוסייטה ג'נרל, לורנזו סמאגי, מי שכיהן כבכיר בבנק המרכזי של אירופה, מזהיר כי איטליה יכולה להצית משבר בנקאות ביבשת.

אמש דווח ב"וול סטריט ג'ורנל" כי בעוד במשבר הסאב-פריים (2008-2009) עמד היקף החובות הבעייתיים בתיק האשראי של הבנקים בארה"ב על כ 5% הרי באיטליה עומד היקף החובות הנ"ל על 17% (!!!).

בראיון ל'בלומברג', אמר לורנזו: "שוק הבנקאות כולה נמצאת תחת לחץ. קשה לעשות תחזיות להמשך, אין בסיס להמשך כשהפחד מהאפקט של Brexit דוחף את המשקיעים לנסכים בטוחים. לעומת המשבר של 2007 הפעם הבנקים המרכזיים עומדים מאחורי הכלכלה וצפויים לספק לה נזילות. אנו מגיעים למצב בו כל המערכת הבנקאית נמצאת תחת לחץ".

נזכיר כי הבנק המרכזי באיטליה הכריז על תוכנית תמיכה של 44 מילאירד אירו למערכת הבנקאית בימים שלאחר משאל העם בבריטניה, בעוד הבנקים האיטלקייים חשופים להלוואות רעילות בהיקף של 360 מיליארד אירו. "ממשלת איטליה נמצאת בדיאלוג עם הנציבות האירופית על איך ליישם תמיכה במסגרת לנסיבות הספציפיות האלה", אמר לורנזו. 

בתוך כך, מדד Europe 500 Banks של בלומברג צונח כעת ב-3.8%.

יוסי פריימן, פריקו: "על רקע משבר הסאב-פריים והזרמות ההון שביצעו בנקים מרכזיים למוסדות פיננסיים, החלה השנה לפעול באיחוד האירופי, רגולציה חדשה המחייבת את שיתוף בעלי המניות והאג"ח במימון ההפסדים. בשל מגבלות רגולציה חדשות אלו, ממשלת איטליה מתקשה להזרים הון לבנקים הכושלים ופנתה למוסדות האיחוד האירופי בבקשה לאיתור פתרון ו/או החרגה שאם לא כן איטליה עשויה כבר בעתיד הקרוב ל"צלול" למשבר כלכלי החמור בתולדותיה".

"משבר הבנקאות באיטליה עורר מחדש את שאלת עתיד האיחוד האירופי וגמישות האיחוד בהתמודדות עם כשלים מקומיים.  הבנק האיטלקי  Banca Monte dei Paschi di Siena מסר כי יידרש לסיוע ממשלתי במטרה להחלץ מחובות אבודים בתיק האשראי הגדול שברשותו, שכן היקף החובות הבעייתיים שברשותו נסק לכדי 30% מתיק האשראי של הבנק, וכי הבנק המרכזי האירופי דרש מהבנק למחוק ב 3 השנים הקרובות כ 40% כחובות אלו". 

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    Sassi6 08/07/2016 04:37
    הגב לתגובה זו
    חברים, כחלון רוצה מיסוי מיוחד על דירה שלישית ומעלה, זה יקטין את היצע הדירות להשכרה, זה יפגע בסטודנטים, זה יפגע בשוכרי דירות שאין להם סכום התחלתי לקבלת המשכנתא, אם זה יקרה אז צריך לחדש את המחאה החברתית בצמתים ובככרות, לא?
  • 3.
    ranr 07/07/2016 09:28
    הגב לתגובה זו
    המגמה הכללית היא של התלכדות לגופים גדולים במטרה לזכות בייתרונות הנובעים מניהול אחיד, קרי, חתירה משותפת למטרות מוגדרות. פעם היו ממלכות בגודל של עיר והכפרים סביבה, שהתלכדו למדינות שמתלכדות לאיחודים, עם יוצאים מהכלל כמו המדינות שהתפרקו מהחברות בברית המועצות ויוגוסלביה. מגמה דומה רואים בתחום העסקי, חברות מתלכדות לקונצרנים רבי עוצמה. ההפרדות של בריטניה מהשוק האירופי, עלולה לגרום לפיצול בממלכה, לפחות של סקוטלנד. בריטניה נראית כעת כיאוטית לגמרי. לדעתי יש מצב שהם יחזרו בהם.
  • 2.
    אנגליה חכמה, יצאה מהברוך הזה. גרמניה אכלה אותה (ל"ת)
    נאד 06/07/2016 16:28
    הגב לתגובה זו
  • Sassi6 08/07/2016 04:12
    הגב לתגובה זו
    גורל היצוא מאנגליה נמצא בידיים של אנגלה מרקל, היא אמרה, "לא נעניש את אנגליה", ובכל זאת, הפחד והאימה מהתפרקות גוש היורו יאלץ אותה להסכים עם הפקידים בבריסל, ז"א שלא יהיו הטבות ליצואני אנגליה, אח"כ מישהו ידבר בבריסל על הפרדוקס שזה לא יתכן שישראל עדיפה על אנגליה, או אז הם יבטלו את הטבות היצוא מישראל, אם זה יקרה אז הם יפסיקו לסמן את מוצרי היבוא מהתנחלויות, לא?
  • 1.
    בא 06/07/2016 16:06
    הגב לתגובה זו
    שצריך , למה הגויים תמיד כול כך טיפשים , תראו איך עשו את זה באמריקה היהודים שלנו , הרימו טלפון למפעל שמדפיס דולרים ו........הדפיסו , כמה זה קשה דבילים ?
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

טראמפ בבית הלבן (הבית הלבן)טראמפ בבית הלבן (הבית הלבן)

החוזים על וול סטריט עולים עד 1.2% - מתקרבים לסיום השביתה הגדולה במגזר הציבורי

החוזה על הנאסד"ק מוביל את העליות; אחרי 40 יום של השבתה, מתגבש פתרון; מה זה בכלל השבתת הממשל בארה"ב ומדוע היא מתרחשת? 

מנדי הניג |
נושאים בכתבה דונלד טראמפ

החוזים עולים עם תקווה לסיום השבתת הממשל - הסנאט שוקל הצעת מימון זמני לפעילות הממשל. 

שוקי ההון פותחים את השבוע באופטימיות זהירה, כשברקע יוזמה חדשה לסיום ההשבתה הפדרלית שנמשכת כבר 40 ימים ומונעת פרסום נתונים כלכליים חשובים. חוזי דאו ג'ונס עולים ב-0.6%, החוזים על S&P 500 מתחזקים ב-0.7% והחוזים על הנאסד"ק עולים ב-1.2%.

ההצעה שנידונה בסנאט כוללת מימון זמני עד ינואר, לצד שלוש הצעות תקציב נפרדות למימון בנייה צבאית, ענייני ותיקי צבא, פעילות הקונגרס, מינהל המזון והתרופות (FDA) ומשרד החקלאות. ייתכן שבמידה ותאושר, חברי בית הנבחרים, שנמצאים בפגרה עד 16 בנובמבר, יידרשו לחזור מוקדם כדי להצביע.

מהי השבתת ממשל, ולמה זה קורה?

השבתת ממשל (Government Shutdown) מתרחשת כאשר הקונגרס האמריקאי לא מצליח לאשר את תקציב המדינה או חוקי ההוצאה הנדרשים להפעלת סוכנויות הממשל. ברגע שאין אישור למימון, סוכנויות רבות מושבתות באופן חלקי או מלא עד להשגת הסכמה. עובדים פדרליים נשלחים לחופשה כפויה ללא שכר, תוכניות ממשלתיות מתעכבות, ובין היתר מוקפאים גם פרסומי נתוני מאקרו חשובים.

השבתות כאלה הן לא נדירות בפוליטיקה האמריקאית, והן לרוב נובעות ממחלוקות פוליטיות חריפות בין המפלגות, בעיקר סביב סוגיות תקציביות, מדיניות רווחה, הגירה, חינוך ובריאות. במקרים רבים הן משמשות כלי לחץ פוליטי, שבו צד אחד מסרב לאשר את התקציב אלא אם יתקבלו תנאיו בנושאים שנויים במחלוקת.

במקרה הנוכחי, השבתת הממשל נמשכת כבר 40 ימים, אחת הארוכות ביותר בעשור האחרון. מדובר בהשלכה ישירה של כישלון בהעברת הצעת התקציב הפדרלי, מה שהביא להשבתת שירותים לא חיוניים. מלבד הפגיעה הישירה בעובדי המדינה, יש גם השפעות עקיפות על שוקי ההון, מאחר שנתונים כלכליים לא מתפרסמים והשקעות מתעכבות.