נעילה באירופה: הבורסה באתונה ממשיכה לדמם - צללה 4.7%
התגברות מפלס הלחץ סביב הסאגה היוונית גררה ירידות בשוקי אירופה לאחר שגרמניה שיגרה אזהרה חמורה ליוון לפיה דרכה החוצה מגוש האירו נראית קרובה יותר מתמיד. המדדים המובילים באירופה ננעלו בירידות חדות אבל צריך לשים לב לבורסות במדינות החלשות יותר, שם היו ממש נפילות. כך לדוגמה, הבורסה באיטליה צללה 2.4% והבורסה בפורטוגל נפלה ב-2.3%. החשש הוא כמובן מסוג של אפקט דומינו, לפיו אם יוון יוצאת מגוש האירו, אז אולי פורטוגל היא הבאה בתור, ואולי אפילו ספרד.
דאקס
CAC 40
פוטסי
לפי דיווחים בתקשורת המקומית ביוון, שר האוצר היווני כינס את הממשלה לישיבת חירום. עם זאת, הממשל לא אישר את הידיעה. בתגובה לאירועים הבורסה באתונה נעלה בירידות שערים חדות וצנחה 4.7%.
בשוק האג"ח הכסף זורם לגרמני - שם התשואה ירדה עד ל-0.82%. נציין כי גם בישראל נרשמו עליות נאות בשוק האג"ח - כאשר התל בונד 60 טיפס 0.5%.
ביום שישי האחרון נרשמה משיכת כספים מהבנקים ביוון ע"י תושבים בהיקף של 600 מיליון אירו, זאת על רקע החשש הגובר מאפשרות של יציאה מגוש האירו - וחזרה למטבע הדראכמה. לכתבה המלאה - לחץ כאן.
הלווים כינו את התכנית שהוצגה ע"י יוון כ"מטושטשת וחוזרת על עצמה". פיצוץ השיחות הביא את שר האוצר הגרמני להחריף את הטון הלילה - "יציאת יוון מהגוש - מוחשית יותר מתמיד"
- אירופה בעליות, החוזים בוול סטריט בירוק בוהק
- החוזים מצביעים על פתיחה שלילית, ומה קורה בקריפטו?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אלדד תמיר מנכ"ל תמיר פישמן אמר על המשבר ביוון: "אני לא רואה את יוון מאפשרת לעצמה להתאבד כאן. זו אולי תהיה התאבדות כלכלית הרואית אבל תביא עמה נזק בלתי נתפס אשר יוביל את יוון לפשיטת רגל קשה. צריך לזכור שיש עד סוף החודש להגיע להסכם. לאף צד אין ענין לתת לפצצה הזו להתפוצץ. הכל יכול להיות אבל לדעתי זה חלק מהדרמה שכל צד חייב לייצר כרגע על מנת לאפשר לעצמו וויתורים וקצת הישגים לקראת הסוף".
התגברות הלחץ באירופה החלה כבר ביום חמישי בערב כאשר נציגי קרן המטבע (IMF) הודיעו כי הם נוטשים את השיחות מול יוון בבריסל וזאת בשל חוסר היכולת להגיע להסכמות. לדברי דובר הקרן - "הפערים משמעותיים מאוד". באותו היום נציגי של האיחוד האירופי קיימו דיון ראשון באפשרות שיוון תצא בסופו של דבר מהאיחוד (הכנת "PLAN B" כפי שהדבר נתפס באירופה), והבורסה באתונה הגיבה לדברים ביום שישי בנפילה של כמעט 6%.
נזכיר כי יוון חייבת לבצע עד סוף החודש החזר חובות בהיקף של 1.6 מיליארד אירו לקרן המטבע. זה כסף שאין לה, ולכן ללא הגעה להסכמות מול הלווים ושחרור חבילת סיוע - יוון תיכנס למצב של חדלות פירעון ופשיטת רגל.
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
התאריכים החשובים כעת: התאריך הבא לסאגה היוונית הוא כרגע ה-18 ביוני, יום חמישי הקרוב - אז יפגשו בבריסל שרי האוצר של מרחב האירו לסבב דיונים קריטי, למרות שנראה שהתאריך האחרון הוא אולי ה-25 ביוני, אז יפגשו מנהיגי אירופה לפגישת פסגה - ככל הנראה תיפול הכרעה.
- 14.קונילמל 15/06/2015 14:43הגב לתגובה זוקניתי ערמות של קולים ביוון
- בדרן (ל"ת)יופי 15/06/2015 17:11הגב לתגובה זו
- 13.סוףסוף מפולת ריאלית. היכונו לדומינו, אני בורח (ל"ת)מודו 15/06/2015 13:54הגב לתגובה זו
- מודו אתה פחדן (ל"ת)ירון 15/06/2015 17:13הגב לתגובה זו
- 12.לעקב 15/06/2015 13:41הגב לתגובה זוזה מזיז לארה"ב ככה נראה
- 11.עע 15/06/2015 13:34הגב לתגובה זוהיום ומחר עליות חדות
- 10.איזה פאניקה 15/06/2015 13:18הגב לתגובה זואבל זה רק ההתחלה. תהיה מפולת בקנה מידה של עשרים שלושים אחוז לדעתי.גם בכלל בארה"ב בדרך להעלות ריבית
- חיים 15/06/2015 13:38הגב לתגובה זווגם לא יהיה מפולת ואם ארהב תעלה רבית אז זה יהיה בקטנה שזה כבר מגולם
- 9.C300 15/06/2015 12:26הגב לתגובה זויוון היא הנקב הראשון בבלון ההליום
- 8.זה מתחיל 15/06/2015 12:16הגב לתגובה זוהעסק עם יוון גמור סופית. תברחו מהר ככל הניתן ממניות
- 7.בגרמניה ולא בארה'ב! 15/06/2015 12:00הגב לתגובה זוהתסריט היווני יכול לחזור על עצמו גם בישראל, ביחוד אם ינהגו בחוסר אחריות בתקציב ויפזרו כספים לחרדים ולהתנחלויות.
- כמה גדול 15/06/2015 13:50הגב לתגובה זואבל להמשיך להזרים מיליארדים לאנשי "התרבות" הפשיסטים שונאי ישראל ומוציאי דיבתה רעה. הידד לבהמות.
- יוסי 15/06/2015 13:46הגב לתגובה זואני בעד סימון מוצרים ככה יסגרו את כל המפעלים שמעסיקים פלשתינאים בכמויות בעטרות. אירופה מתעסקת עם היהודים הקב"ה פותח את שק המכות.
- 6.שלמה 15/06/2015 11:06הגב לתגובה זוהם עם בטלן לא מייצרים כלום אין להם תעשיה לא מחצבים לא נפט ולא הי טק רק תיירות ומזה אי אפשר להתקדם לשום מקום הגרמנים הם עם ממושמע ואם הקנצלרית שלהם תבקש לא לבקר ביוון אז העם הגרמני יבצע ולא יגיע לנופש ביוון ובלי התיירות אין יותר יוון לא יעזור להם מאומה לכן אין להם בררה אחרת יחזרו לדרכמה וישארו מחוץ לעסק אז אולי כדאי לתת להם לחוות את החוויה כמו במדינות אפריקה או קוראה הצפונית ואז אולי ילמדו שאין הכל בחינם וצריך לצמצם הוצאות בכל תחום פשוט אין בררה ילמדו בדרך הקשה כמו שעמים אחרים לקחו את עצמם ושיפרו ושיפרו והיום עולים על דרך המלך ויש לא מעט מדינות ששיפרו החזירו חובות צמצמו הוצאות העמיקו את גבית המיסים ועוד
- שמטוב 15/06/2015 17:23הגב לתגובה זוהם יסתדרו יפה מאוד. ימכרו שירותי תיירות מכל הסוגים כולל בידורת, קזינו ושירותי מין. יש הרבה מדינות שחיות טוב על שירותי בילוי. לא צריך להיות עבדים של הקפיטליזם - לעבוד 50 שעות בשבוי עבור צעצועים יקרים שהפרסומות מוכרות לנו בלי שאנו זקוקים להם.
- 5.כלכלה לא מועילה עם עצלן להחזיר אותם לדרכמות (ל"ת)יוסי 15/06/2015 10:58הגב לתגובה זו
- 4.אלון 15/06/2015 10:35הגב לתגובה זוזו היא דעתי בלבד. היום יהיו עליות נאות ומעל אחוז הדאקס. לדעתי וללא כל המלצה.
- עליות יהיו רק בדרך הביתה מהעבודה . (ל"ת)בא 15/06/2015 14:18הגב לתגובה זו
- 3.הפכתם לנביאי הפחד? למדתם מביבי? נמאסתם. (ל"ת)פינסקר 15/06/2015 10:28הגב לתגובה זו
- יאללא 15/06/2015 11:01הגב לתגובה זותישאר רחוב ואל תבלבל ת'מוח הקטן שלנו. ותגיד לי באיזה עיר אתה רחוב זה
- 2.יאיר 15/06/2015 09:56הגב לתגובה זומפריזים בחששות. כל פעם שמוזכר הנושא ״יוון״ הבורסות נופלות. כנראה הזדמנות קנייה לקרי הרוח.
- ליאיר במבי הקול 15/06/2015 10:32הגב לתגובה זותקנה מהר וה כל שלא יחסר. ומה אני עושה..כי אני חם רוח..אז תגיד לי מה לעשות.
- 1.בא 15/06/2015 09:45הגב לתגובה זויבהלו ולא יצביעו לקומוניסטים ,הבעיה שהנדסה אנושית זה לא מדע מדוייק .
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
