גרף

התפוצצות בקרוב? זה הגרף שמדאיג אנליסטים בארה"ב בימים האחרונים

לפי טום מקללן, הגרף הזה נותן למשקיעים תאריך מדויק בו תתחיל הנפילה הגדולה בשוק המניות, אבל לא כולם מסכימים איתו
ידידיה אפק | (9)
נושאים בכתבה ניתוח

המדדים המובילים בוול סטריט נמצאים בעיצומו של ראלי אדיר שנמשך כבר ארבע שנים, ובזמן האחרון יותר ויותר אנליסטים ואסטרטגים למיניהם מחפשים את הפסגה מתי יגמר הראלי ותבוא הנפילה הגדולה? בימים האחרונים מסתובב גרף מסוים, אותו תראו בהמשך הכתבה, שמצביע על כיוון ברור במדד הדאו ג'ונס ועלול להצביע על נפילה כואבת במיוחד שתבוא בקרוב מאוד.

בגרף הבא ניתן לראות את מדד הדאו ג'ונס מתחילת 2012 ועד היום, זינוק של 31% שלווה בכמה מהמורות קטנות בדרך.

בגרף הבא מוצג אותו מדד רק 80 שנה אחורה, משנת 1928 עד סוף 1929, אז עלה הדאו ג'ונס בעשרות אחוזים ואז צנח בתחילת חודש ספטמבר של 1929, במה שהתחיל את השנים הקשות של השפל הגדול, משבר כלכלי חריף שארה"ב יצאה ממנו רק בעקבות מלחמת העולם השניה.

אבל מארק הלברט, פרשן אתר מרקטווץ', מרגיע ואומר שאין צורך "לרוץ אל הגבעות עדיין". הוא מציין שלמרות הדימיון הרבה במגמות אין בכך להעיד על נפילה חזקה שמתקרבת. לעומתו, דאגלס קאס, מנהל קרן הגידור Seabreeze, שלח את ההשוואה ללקוחותיו וכינה את הגרף "חוזה שחורות".

לפי טום מקללן, עורך עיתון השקעות יומי שיוצא בוול סטריט, אפשר לחזות בדיוק מתי תבוא הנפילה ב-14 לינואר הקרוב, רק חמישה שבועות מהיום.

אבל אנליסטים פונדמנטליים פחות מתרגשים מהנבואה השחורה הזו. לפי דיוויד לינוובר, מייסד המרכז לטכנולוגיה פיננסית חדשנית במעבדה הלאומית בארה"ב, ניתן תמיד, עם קצת מאמץ, למצוא שתי תקופות עם גרפים כמעט זהים. יותר מכך אפש למצוא עוד מספר גרפים דומים לאלו שראינו למעלה שלא הסתיימו בקריסה כוללת.

לינוובר מסביר שזוהי דוגמא למנהג מפוקפק שנקרא Data Mining, או חפירת מידע, שבו האנליסט מחפש אחר מגמות חוזרות בכל מחיר. התוצאה של מנהג זה היא "בדיוק כמו למצוא ארנבים בעננים. אם תחפור מספיק בסופו של דבר אתה תמצא איזה ארנב או שניים, אבל הוא לא יהיה יותר אמיתי מכל העננים האחרים בשמיים", כותב ליוובר.

לעומתו, קאס מעריך שיש כאן "חומר למחשבה". מנהל קרן הגידור נודע בדעותיו הדוביות במהלך הראלי האחרון, בו עלו המדדים עד 30% בשנה החולפת, והוא מאמין ששוק המניות יפיק למשקיעים תשואה נמוכה מהממוצע בשנים הקרובות. עם זאת, הוא לא חושב שנראה התרסקות רצינית כמו ב-1929.

בסופו של דבר, משקיעים שמפחדים כל כך מהתפוצצות בועה בשוק צריכים פשוט לצמצם החזקות ולהעביר את כספם לאפיקים בטוחים יותר. יש לזכור שתמיד, בלי קשר לגרפים כאלו ואחרים, יש סיכוי שהשוק לא יתנהג כפי שציפינו. דוגמא טובה לכך ראינו השבוע לאחר 8 שבועות רצופים של עליות ירדו המדדים השבוע חמישה ימים ברצף. האם אנחנו בתחילתו של תיקון אגרסיבי? רק בדיעבד נוכל לדעת בוודאות.

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    נוסטרו 25/08/2015 12:40
    הגב לתגובה זו
    עכשיו מבינים שחבל שלא נפל לפני שנה כי אז הנפילה היית כואבת פחות, היום קשה לדעת מתי זה ייעצר ואיזה נזק ואדמה חרוכה ישאירו הנפילות האלה מאחוריהן
  • 8.
    לוג 12/12/2013 19:49
    הגב לתגובה זו
    זה יתפוצץ - מתי לא יודע אבל יהיו סימנים. בעיקר שהחכמים קרנות ואנשי עסקים יצאו ויקטינו אחזקה בבורסה. חצי שנה אחר כך בום.
  • 7.
    משה משוק הכרמל 12/12/2013 06:26
    הגב לתגובה זו
    לפי הגרף המצורף מ 1928 עד 1929 השוק עלה מ 200 ל 350 בערך 75% ואילו עכשיו השוק עלה לפי הגרף המצורף מ 1250 ל 1600 בערך 28% כלומר יש לפחות עוד הרבה פוטנציאל של עליה עד שנוכל לאמר שהמצב דומה. נמתין וניראה מי צודק, המומחה מאמריקה או משה משוק הכרמל.
  • 6.
    הנצ הרומני 08/12/2013 15:28
    הגב לתגובה זו
    דאו ב-6700 דאו ב-10000 דאו ב-13000 ודאו ב16000 מה הם מבלבלים במוח! מחירי הנפט והגז נמוכים חומרי הגלם סבירים הכל בסדר הציבור להסתער לרכוש חברות המחלקות דיבידנד לרכוש סטרקצרים וכל על חשבון אגח קונצרני ויותר מניות ב-18000 מימוש ואז טורבו ל-24000 בהצלחה
  • 5.
    אסטרולוגים תמיד היו ותמיד יהיו (ל"ת)
    קורא בתה עם נענע 08/12/2013 06:44
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    cvc 07/12/2013 21:05
    הגב לתגובה זו
    אחרת מי ימכור סחורה לזה שרוצה לקנות ? יש לזכור גם שאנשים מדברים מהפוזיציה שלהם, כמו כן בורסה שהגיעה לשיא שהיה לפני שנתיים, הגיע הזמן שתגיע לשיא הרבה יותר גבוה ואז תתממש תנוח ותשבור שיא הרבה יותר גבוה. אין מה לעשות כך פועלת בורסה . בורסה לא נופלת בגלל שיאים . בורסה נופלת כאשר יש יותר מדי סימנים המבשרות רעות, אבל הציבור נכנס מתוך תאוות בצע והבורסה עולה ועולה ללא קשר לנתונים מהשטח. אני כרגע לא רואה סימנים המבשרות רעות אלה ההפך... תחשבו על זה...ושלא יעבדו עליכם...
  • 3.
    עידן 07/12/2013 16:22
    הגב לתגובה זו
    מזכיר לי שאפשר למצוא כל דבר בתנ"ך (גם דברים שלא היו באמת).
  • 2.
    ברוך 07/12/2013 11:45
    הגב לתגובה זו
    את מי זה צריך לעניין מה כל אנליסט פלצן אומר כרגיל נוקטים כאן בשיטות ההפחדה וכניראה לא ישנו את השיטה בקרוב
  • 1.
    כמו לקרא בקפה (ל"ת)
    נוסטרדמוס 07/12/2013 11:43
    הגב לתגובה זו
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: