לוד, הדמיה
צילום: ניר צבי

תכנית בנייה רחבת היקף בלוד: תוספת של 11,300 דירות מתוכן 3,390 לשכירות ארוכת טווח

ענת דניאלי | (7)

דירה להשכיר החברה הממשלתית לדיור ולהשכרה, הפקידה היום את אחת התכניות הגדולות שיקודמו בותמ"ל (מתחמים מועדפים לדיור). מדובר בתכנית למתחם חדש בעיר לוד בהיקף אדיר של 11,300 יח"ד, מרבית הדירות ימכרו בשוק, כאשר 3,390 (30%) מהדירות ייעודו לפרויקט שכירות ארוכת טווח. 

חברה דירה להשכיר מסבירים כי התכנית תבוצע על ידי בניית רובע מגורים חדש במערב העיר לוד. התכנית משתרעת על כ-1,600 דונם ובשטח זה יבנו כ-11,300 יחידות דיור בתמהיל מגורים מגוון ובצפיפות של כ-23.4 יח"ד מגורים נטו. כמו כן כוללת התכנית בנייתם של מבני ציבור לאוכלוסיית האזור ומבנים העונים על צרכים משלימים של  העיר, כיכרות עירוניות ובהן שטחי מסחר תעסוקה ומגורים,  שטחים פתוחים לרווחת הציבור והרחבת תחנת הרכבת הקיימת.

מהחברה הממשלתית דירה להשכיר הוסיפו כי מיקום הרובע, בצמידות לתחנת רכבת גני אביב הצפויה לשדרוג בעקבות התכנית ובסמוך לכביש 200, ציר ראשי חדש, כחלק מתכנית החומש של משרד התחבורה,  העוקף את רמלה מצפון ויחבר את כביש 44 לכביש 431. נציין כי התכנית הנה מתכוננת בד בבד עם כביש 200 ועל כן יש קשר בין התקדמות התכניות וביצוען. כמו כן, באזור מתוכננים רחובות ומוקדים שיצרו עירוב שימושים (מגורים, מבני ציבור, מסחר ותעסוקה) ויתנו מענה לפעילות האורבנית של הולכי רגל במרחב הציבורי.

נציין כי לאחר הפקדת התכנית  לרובע הדרומי בלוד בוותמ"ל, תוך 60 ימים התכנית תקבל תוקף ולאחר מכן יהיו עוד 60 ימים להתנגדויות מצד הציבור. ברגע שיחלפו 120 ימים ובמידה ולא יהיו התנגדויות מהותיות, תאושר התכנית עם השינויים והתוספות במידה ויהיו כאלה. לאחר מכן יוכלו לגשת להליכי מכר לבחירת קבלני הביצוע וכלל מרכיבי הפרויקט. כך שקשה לשער כמה זמן ייקח יישום התכנית וכאמור התקדמותה הנה בד בבד עם הקמתו של כביש 200 הצפוי לאפשר גישה לרובע המגורים החדש. 

עוד נציין כי אזור המגורים החדש בלוד הוא חלק מתכנית אסטרטגית לעיר, המקודמת גם כן על ידי חברת דירה להשכיר ועיריית לוד. את התכנון מקדם צוות של החברה, עורך התכנית הוא אדריכל, יאיר אביגדור, מחברת מנעד. 

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    עע 06/02/2017 01:25
    הגב לתגובה זו
    המשקיעים גם ככה יוצרים נדלן לשכירות, הממשלה סתם ביזיון. יוצרים רק נזק ארוך טווח.
  • 5.
    לתת מיליונים לערבים המפונים (ל"ת)
    HAKY1 01/02/2017 13:02
    הגב לתגובה זו
  • קודם שהבנייה שלהם תהיה חוקית ... (ל"ת)
    דני 02/02/2017 15:51
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    לודאי 01/02/2017 12:34
    הגב לתגובה זו
    היא הבאה בתור
  • 3.
    אזרח מרוצה רק כולנו או יש עתיד אחלה פרוגרסיבים (ל"ת)
    שימי 01/02/2017 12:18
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    תודה לכחלון התותח ככה צריך (ל"ת)
    דיל לצרכן 01/02/2017 12:18
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    כל הכבוד לממשלה!!! (ל"ת)
    אזרח מרוצה. 01/02/2017 10:56
    הגב לתגובה זו
ארוחת בוקר (X)ארוחת בוקר (X)

גם בישראל: בני 30+ חוזרים לגור עם ההורים

יוקר מחיה, שכר שעומד במקום ושוק שכירות תקוע מביא לישראל תופעה שכבר הייתה רווחת במדינות עם כלכלה הרבה יותר חלשה משלנו, בני 30 שחוזרים לגור עם ההורים



הדס ברטל |

אחרי ספרד, איטליה ויוון, גם בישראל מתחילים לראות תופעה שמתעצמת: בני 30 פלוס שחוזרים לגור עם ההורים. ניתן להסביר זאת על ידי הפער המתרחב בין עלויות דיור להכנסות משכר. על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס) העדכניים, כ-25% מבני 30-34 מתגוררים עם ההורים, עלייה של כ-2% משנת 2024. בקבוצת הגיל 35-39, השיעור יורד לכ-15% (שגרים עם ההורים), אך זהו עדיין נתון משמעותי בהשוואה למדינות OECD אחרות. משרד האוצר מעריך כי גיל היציאה הממוצע מהבית עלה לכ-29 שנים, כ-2.5 שנים יותר מאשר בתחילת שנות ה-2010. כיום, כאשר אוכלוסיית המדינה עומדת על 10.094 מיליון תושבים, התופעה משפיעה על כ-150 אלף צעירים בגילאי 30+, רובם רווקים או בזוגיות ללא ילדים.

 

חצי מהמשכורת הולך על דיור

הגורם הדומיננטי הוא הנטל הדיורי, שמתעצם למרות ירידה במחירי רכישה. שכר דירה עולה והממוצע לדירת 3 חדרים עמד ברבעון השלישי של השנה עמד על כ-5,000 שקל, עלייה של 4.4% משנה קודמת, כאשר במרכז הארץ המחירים מגיעים כבר ל-6,000-7,000 ש"ח. בניגוד לשכירות, המחיר הממוצע לרכישת דירה ירד ב-2.5% ל-2,213,900 שקל, אך שכירות ארוכת טווח נותרת מוגבלת עקב מחסור בהיצע: השנה נוספו על פי ההערכות רק 20 אלף דירות חדשות להשכרה. 

השכר החציוני נטו בקרב שכירים בגיל 30-34 מוערך ב-10,000 ש"ח,  זה מכסה אולי 60%-70% מהוצאות דיור בסיסיות. נתונים דומים נמצאו גם בדוח OECD Economic Surveys: Israel 2025. על פי הדוח יחס מחיר דיור להכנסה בישראל הוא מהגבוהים בעולם, כאשר צעירים  מוציאים 50%-60% מההכנסה שלהם רק על קורת גג, כמעט כפול מהממוצע המערבי של 28%.

הדמיה של הפרויקט בנווה יהושע הדמיה: קבוצת כנעןהדמיה של הפרויקט בנווה יהושע הדמיה: קבוצת כנען

378 דירות חדשות ברמת גן: תוכנית ההתחדשות יוצאת לדרך

הוועדה המחוזית תל אביב החליטה להפקיד תוכנית על שטח של 7 דונמים בשכונת נווה יהושע שברמת גן. התוכנית כוללת הריסה של מבנים ישנים שכוללים 96 דירות ישנות והקמה של מאות דירות חדשות, חלקן במגדלים גבוהים סמוך לרכבת הקלה. לצד הבנייה, נקבעו גם שינויים תשתיתיים ובהם הרחבת הכניסה לשכונה והתאמות למדיניות התחבורה העירונית.



עוזי גרסטמן |

הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה תל אביב החליטה להפקיד תוכנית התחדשות עירונית גדולה בשכונת נווה יהושע שברמת גן, שתוסיף לשכונה 378 יחידות דיור חדשות. מדובר במהלך תכנוני נרחב שנועד לחדש מתחם ותיק, לאחר שתוכנית קודמת שחלה על האזור פקעה בקיץ 2020 ולא יצאה אל הפועל.

התוכנית משתרעת על שטח של כ-7 דונמים בלב השכונה, והיא מבוססת על מיקומה של נווה יהושע בסמיכות למערכת הסעת המונים. על פי ההחלטה, הבנייה החדשה תנצל את הקרבה לרכבת הקלה ותשלב בינוי אינטנסיבי יותר, לצד תוספת של תשתיות ושטחים ציבוריים. אחד המרכיבים המרכזיים בתוכנית הוא הרחבת הכניסה לשכונה, מהלך שנדרש על ידי עיריית רמת גן לנוכח הצמיחה הצפויה במספר התושבים ובהיקף יחידות הדיור.

התכנון מחולק לשני מתחמים עיקריים. המתחם המרכזי ממוקם ברחוב נווה יהושע 51-41, על שטח של כ-4.5 דונמים. כיום קיימים במקום שני מבני מגורים שכוללים 96 דירות, ואלה מיועדים להריסה. במקומם צפויים להיבנות שלושה מגדלי מגורים בגובה של עד 30 קומות, שיכללו יחד 330 יחידות דיור חדשות. בנוסף לבנייה למגורים, התוכנית כוללת הקצאה של כ-1,000 מ"ר לטובת מבני ציבור וכן שטחים פתוחים שישמשו את תושבי השכונה והאזור. את התוכנית יזמה קבוצת כנען, והיא נערכה על ידי האדריכל שלום בר־טל. בשלב זה מדובר בהפקדת התוכנית, כך שהציבור יוכל לעיין בה ולהגיש התנגדויות, לפני קידומה לשלבי האישור הבאים.

המתחם השני מאחד כמה מגרשים ברחובות נווה יהושע 5-1 והירדן 97 ו־99. במתחם הזה קיימים כיום חמישה מבני מגורים קטנים עם 20 דירות בסך הכל, וגם הם מיועדים להריסה. הבנייה החדשה תתבצע במבנה מרקמי של עד עשר קומות, עם חזית מסחרית פעילה בקומת הקרקע. המבנה יכלול 48 דירות קטנות, ששטחן לא יעלה על 55 מ"ר, בהתאם לאופי הבנייה המתוכנן לאורך צירי תחבורה מרכזיים.

בהתאם למדיניות הוועדה המקומית והמחוזית לאורך צירי מערכת תחבורה עתירת נוסעים, ובפרט בסמיכות לקו הסגול של הרכבת הקלה ולדרך אלוף שדה, נקבע כי הפרויקט יוקם ללא חניות לרכב פרטי. לצד זאת, נקבעה כאמור הרחבה של צומת הכניסה לשכונה, על רקע קידום פרויקטים נוספים של התחדשות עירונית באזור והעלייה הצפויה במספר יחידות הדיור.