לאחר 67 שנות מרכז - מה יגרום לישראלים לנטוש את "מדינת ת"א" לכיוון הפריפריה?
השבוע אושרה להפקדה תכנית להקמת כמעט 10 אלף דירות באשקלון, ובשכונת כרמי גת בקריית גת רואים גל גדול של רכישות מצד זוגות צעירים ומשקיעים. הקמת עיר הבה"דים דרומית לבאר שבע והעברת קריית התקשוב לבאר שבע ובסיסי חיל המודיעין לצומת שוקת מעוררים את התקווה שאולי סוף כל סוף, לאחר 67 שנות קיום, הנגב יהווה אלטרנטיבה לאזור המרכז.
בנוסף, סלילת כביש 6 קיצרה משמעותית את זמן הנסיעה לישובים רבים בצפון כיום נסיעה מהמרכז ליקנעם, ללא פקקים, אורכת כ-45 דקות, והפיתוח בחדרה וחריש ממחיש שאזור המרכז מתרחב גם צפונה.
אין ספק שניתן להבחין בשיפור בתשתיות התחבורה בשנים האחרונות, אך שיפור זה עדיין אינו מדביק את קצב בניית הישובים, ולכן רבים עדיין נמנעים לרכוש דירה בפריפריה מחמת זמן הנסיעה הארוך שמצפה להם, לא פעם גם שעה וחצי לכל כיוון.
לדברי פרופ' אבי דגני, מנהל מכון גיאוקרטוגרפיה, "יישוב הפריפריה נעוץ אמנם בסיבות שונות, ביניהן העובדה שממשלות ישראל לדורותיהן לא השכילו לשלב מגורים ותעסוקה הולמת למי שעבר להתגורר בפריפריה וכן לא השכילו להעניק דגש למרכזים עירוניים גדולים וחזקים והתפזרו על פני עשרות עיירות פיתוח חלשות, אולם אין ספק שהנושא התחבורתי ונושא היוממות מילא תפקיד מרכזי בכישלון זה".
- מלאי הדירות שובר שיאים - 83.6 אלף דירות; מה קורה בתל אביב?
- פרשקובסקי במבצע ״מיוחד״ - סימן נוסף ללחץ של הקבלנים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מחסום ה-50 דקות
בדיקת גיאוקרטוגרפיה מצביעה על כך כי אם הפריפריה "תתקרב" למרחק של עד 40-50 דקות נסיעה לכל כיוון ממרכז הארץ, ניתן יהיה בקלות ליישב בה רבבות ישראלים בחתך סוציו-אקונומי גבוה. לדוגמא מוצא המחקר כי מידי יום נוסעים מדרום מטרופולין תל אביב (חולון-ראשון לציון-בת ים) כ-1,450 עובדים לעבר באר שבע ועוד כ-2,900 לעבר כלל איזור הנגב והערבה, ובסך הכל כ-4,350. נכון להיום משך הנסיעה בכיוון זה עורך בכל מקרה יותר מ-50 דקות, וברוב המקרים אף עולה על שעה-שעה וחצי, יוממות שרוב הישראלים לא יהיו מוכנים לבזבז מידי יום על נסיעה מהבית לעבודה וחזרה.
על פי הבדיקה, במידה ומשך הנסיעה לבאר שבע, יקוצר לפחות מ-50 דקות, ולדימונה או ירוחם לכשעה פלוס מינוס, ובמידה ויוצעו לאותם צעירים ומשכילים בחתך סוציו-אקונומי גבוה בתים צמודי קרקע במחירים שווי ערך לדירה ממוצעת בגוש דן, אזי כ-35% מאוכלוסיית היוממים, כלומר כ-1,550 נפש, יהיו בהחלט מוכנים לעקור מגוש דן, להתגורר בבית צמוד קרקע בבאר שבע, ולהמשיך ולעבוד במרכז הארץ.
לדברי דגני מדובר במספר משמעותי ביותר, זאת משום שאם ניקח בחשבון גם ישראלים שאינם "יוממים", ונניח גרים בשכירות או בדירה צנועה בגוש דן, שיוצע להם בית צמוד קרקע בבאר שבע ובד בבד הנסיעה לא תארך יותר מ-50 דקות, אזי מספר המוכנים לעבור לבאר שבע וערי הנגב הקרובות, יגדל פי כמה וכמה. בהערכה זהירה, על פי אחוזי היוממים המוכנים לשקול מעבר לנגב ולגליל, אם כלל רוכשי הדירות בישראל יעמדו לפני אופציה של קיצור זמן הנסיעה לגליל ולנגב לעד כ-50 דקות בלבד ממרכז הארץ, כ- 15-20 אחוזים מאוכלוסיית הזוגות הצעירים ומשפרי הדיור, כלומר כ-8-10 אלף בתי אב לשנה (כ-25-30 אלף נפשות) שאינם שוקלים כיום מעבר לנגב ולגליל, ישקלו באופן בהחלט ריאלי את אופציית המעבר מהמרכז לנגב ולגליל.
- מה הסיכוי שלכם לזכות בדירה?
- "תכנית דיור לאומית" - 1.4 מיליארד שקל כדי להחיות את הענף
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- פרשקובסקי במבצע ״מיוחד״ - סימן נוסף ללחץ של הקבלנים
גם בצפון ניתן לשנות
בדיקה דומה ערכה גיאוקרטוגרפיה לגבי היוממות ממטרופולין חיפה לעבר הגליל והגולן. לדברי דגני מידי יום נוסעים מחיפה לעבר אצבע הגליל (חצור הגלילית, קריית שמונה) כ-3,445 נפשות. מדובר בנסיעה ממוצעת ברכב של 80-90 דקות לכל כיוון (כולל הפקקים בכניסות והיציאות למטרופולין חיפה). גם כאן, הוא מדגיש, קיצור זמן הנסיעה לכ-50 דקות, זאת באמצעות רכבת מהירה חיפה-כרמיאל-קריית שמונה, היה עשוי להעביר עשרות אחוזים מהם מחיפה לאצבע הגליל והגולן, קל וחומר אם ויצע להם בית פרטי במחיר אטרקטיבי.
- 21.חני 29/04/2015 17:36הגב לתגובה זומקומות עבודה טובים ומתגמלים ימשכו צעירים לגור מחוץ לתל אביב.
- 20.ת"א =זהום אויר ורקוב 26/04/2015 05:23הגב לתגובה זוישן ומכוער במחיר מופקע ולא שפוי
- 19.ת"א =זהום אויר ורקוב 26/04/2015 05:23הגב לתגובה זוישן ומכוער במחיר מופקע ולא שפוי
- 18.להעביר משרדי ממשלה ל 26/04/2015 05:20הגב לתגובה זוהפחתת מעמ 4%לפריפריה וגם הנהלות בנקים ובורסה ובנק ישראל לפריפרייה
- 17.להעביר משרדי ממשלה ל 26/04/2015 05:20הגב לתגובה זוהפחתת מעמ 4%לפריפריה וגם הנהלות בנקים ובורסה ובנק ישראל לפריפרייה
- 16.ניר 25/04/2015 09:33הגב לתגובה זוכתבה מטעה המחסור בתעסוקה מתבטא בכך שאם פוטרת או נסגר מקום העבודה אין לך אופציות לצערי הפריפריה מיועדת לחלשים מאוד או לחזקים מאוד שאינם תלויים בפרנסה באיזור לשמחתי אני משתייך לקבוצה השניה
- 15.נדלניסט 24/04/2015 23:32הגב לתגובה זוהעיר חדרה והאיזור זה הדבר הגדול הבא יש ים קירבה למרכז רכבת בקיצר הכול
- 14.יחזקאל 24/04/2015 16:41הגב לתגובה זומה להתחיל את תל אביב באילת ולסיים בקרית שמונה
- 13.כל מה שיש לי לאמר זה בוקר טוב אליהו (ל"ת)tr 24/04/2015 16:04הגב לתגובה זו
- 12.רכבת גוש דן - זמן נסיעה זה גם בתוך גוש דן ולא רק לשם (ל"ת)ישראל 24/04/2015 14:49הגב לתגובה זו
- 11.תחבורה ציבורית שתואמת את המילניום הנוכחי. (ל"ת)ארץ 24/04/2015 13:34הגב לתגובה זו
- 10.שיגעתם אותנו עם היוממות שלכם...פלצנים דברו עברית! (ל"ת)יממות עלק 24/04/2015 12:28הגב לתגובה זו
- 9.מהנדס 24/04/2015 12:12הגב לתגובה זוכיום מגזר ההייטק גדל מיום ליום, עוד ועוד אנשים מקבלים משכורות גבוהות והם מפנים את הביקושים שלהם למגורים בתל אביב ובשרון, ורמת המחירים שם עולה. ברגע שיותר ויותר משרות יפתחו בבאר שבע ובדרום, פחות עובדים עשירים כאלה ירצו לגור במרכז, ורמת הביקוש תרד ואיתה המחירים. רכבת התחתית תאפשר להגיע מפתח תקוה או חולון למרכז תל אביב תוך עשר דקות, בכל שעות היום, וללא צורך בתשלום אדיר על החזקת רכב. כמות האנשים שתרגיש שהיא חייבת לגור בתוך תל אביב תרד משמעותית, והמחירים בתל אביב ירדו (ומסביב לה - יעלו)
- רכבת תחתית בתל אביב תקפיץ את מחיר בנדל"ן בעיר (ל"ת)אלי 24/04/2015 16:33הגב לתגובה זו
- 8.דירה להשקעה עם שותף 24/04/2015 11:49הגב לתגובה זוזו הדרך להתחיל את הכניסה לשוק הנדל"ן למי שאין הון גדול
- דירה להשקעה עם שותף, זה משהו שפותר מגבלות הון (ל"ת)בני דודי קנו יחד 24/04/2015 16:56הגב לתגובה זו
- 7.קליפ 24/04/2015 11:17הגב לתגובה זו20% מהמגזר היהודי ועוד 20% מהמגזר הישראלי ערבי!!! האם בביטוי "ישראלי" הכוונה למגזר היהודי בלבד???? ולמה האמירה הלגיטימית "ערבים נוסעים באוטובוסים.." נחשבת גזענות?? די לצביעות המצמררת של השמאל ההזוי
- 6.צפוני 24/04/2015 10:48הגב לתגובה זוכמי שגר במרכז, אני מעדיף את החיים בצפון \ דרום עם האוויר הנקי, היעדר פקקים, דיור זול יותר - ואני כותב זאת לאחר שגרתי שנים במרכז. איך הגעתי לצפון? ראיון עבודה בהיטק, הצעת שכר, תפקיד מאתגר בשכר הוגן ביחס. יש חסרות לצפון מזרח של ישראל - אין ים - יתרון מאוד משמעותי של מדינת גדרה חדרה. מצד שני הכל ירוק. אז מה הממשלה צריכה לעשות? לדאוג שתהיה פרנסה טובה בעיירות וערי הצפון. העברת אוכלוסיה חזקה שבתורה תדרוש עליה באיכות החינות בישובים לטובת כולם. אני מתגורר בשכירות (המחירים הזויים כיום) בדירה של פנסיונרים שקנו את הנכס ב- 50,000$ בעבר בעיירה קטנה בצפון וכיום הדירה הזו משמשת להם כפנסיה. ללא תעסוקה, הם לא היו מצליחים להשכיר בטח לא במחירים שלא רחוקים ממחירי המרכז. כשישוב שלם חי על משכורת של 3,000 ש"ח בחודש אי אפשר לפתח כי המשכורת כולה הולכת למכולת. ואם בני המקום יפתחו עסקים מי בדיוק יקנה וממה? אז התשובה לשאלה שלכם: תעסוקה וחינוך לילדים כל השאר יקרה מעצמו.
- ניר 25/04/2015 09:38הגב לתגובה זוהשכר בצפון למי ש"מצליח" 10000 ש"ח כשיהיה כאן אופציות רבות לשכר כפול משולש ומרובע תמליץ לאנשים לעבור המדינה לא תדאג להם
- בקיצור..בפנסיה. וגם אז הילדים יהיו רחוקים. (ל"ת)סבבא 25/04/2015 03:40הגב לתגובה זו
- 5.צריך להודות לישראל כץ על שתרם רבות לפיתוח התחבורה (ל"ת)משה ראשל"צ 24/04/2015 10:41הגב לתגובה זו
- 4.קליפ 24/04/2015 10:05הגב לתגובה זוהשקיעו מאות מיליארדים בתשתית מסילות,תחנות רכבת......אבל אין רכבת שנוסעת. שחכו לרכוש רכבות. מטומטמים 120 ח"כ אהבלים צמודי רכב שרד לא מבינים שלא ייתכן רכבת פעם ביום!!!
- 3.בר מוח 24/04/2015 09:37הגב לתגובה זוהפקידים שכותבים את ההצעות לשרים שמאשרים אותן פשוט לא מתעניינים בלוותר על יתרונם הנוכחי כמי שכבר מחזיקים בנדל״ן במרכזי הערים ונהנים כך מיתרון יחסי.
- 2.איש המרכז לשעבר 24/04/2015 09:27הגב לתגובה זובהחלט, כתבה מצוינת שממחישה כי הדבר הבא זה ישובי הפריפריה, איכות חיים, רוגע ועולם "ירוק" יותר.... תחשבו על זה !
- 1.ניצן 24/04/2015 09:27הגב לתגובה זו1. זמן הנסיעה מהפריפריה אם יוצאים בשעה 5 בבוקר הוא אולי 45 דקות, אחרי זה עולה ועולה ויכול להגיע גם לשעתיים.2. רוב האוכלוסיה פה היא גזענית ולא מוכנה לגור בערים שבפריפריה בשכנות לעולים מאתיופיה ומרוסיה, לא נעים לעודות אבל לצערי זאת עובדה ! מוכנים לעבור רק לישובים קטנים ללא עולים חדשים...
- ד"ר מרכוס 25/04/2015 03:33הגב לתגובה זולגור ולגדל ילדים במקום ששס שולט בבית והליכוד ברחוב. עם כל המשאבים שמוזרמים אליהם. השבט לא יצא מהבערות. כי גם המורים באים מאותו הסיר. בעבר את המקרים הקשים שלחו לקיבוצים כמה עילויים יצאו משם. אבל במקום להגיד תודה לאנשים שפתחו את ביתם, התושבים בעזרת הקשת יורקים לבאר. בקיצור...לא למדנו כלום.
צחי אבו. קרדיט: יובל אליאסאבו פמילי ריט רוכשת 35 דירות באשדוד תמורת 46 מיליון שקל
קרן הריט בשליטתו של צחי אבו מתרחבת: הדירות יושכרו ל-5 שנים בתשואה של כ-5.2% צמוד למדד לשנה; העסקה צפויה לתרום לשיפור תזרים המזומנים ולחזק את ה-NOI של החברה
קרן אבו פמילי ריט , שבשליטת היזם צחי אבו, ממשיכה להתרחב ומדווחת על רכישה משמעותית נוספת בתחום המגורים להשכרה. דירקטוריון הקרן אישר את רכישתן של 35 דירות במתחם מגורים באשדוד, בתמורה כוללת של 46 מיליון שקל (כולל מע"מ). נראה כי מדובר במהלך נוסף במסגרת האסטרטגיה של הקרן להגדיל את פורטפוליו הנכסים המניבים שלה ולבסס את פעילותה בשוק השכירות לטווח ארוך.
התמורה תשולם בשני שלבים: 15 מיליון שקל במועד החתימה ו-31 מיליון שקל נוספים בתוך 90 יום ממועד כניסת ההסכם לתוקף, בכפוף להשלמת התנאים המתלים, מסירת החזקה והמצאת האישורים הנדרשים.
את העסקה מתכננת הקרן לממן באמצעות הנפקת אג"ח או מימון בנקאי, בהתאם לתנאי השוק ולמדיניות המימון שלה.במסגרת התנאים שסוכמו, כל 35 הדירות יושכרו לתקופה של חמש שנים, בהסכמי שכירות שיניבו תשואה שנתית של כ-5.2% צמודה למדד, נתון הנחשב לגבוה יחסית בשוק השכירות המקומי. בקרן מציינים כי השלמת העסקה צפויה לתרום לשיפור תזרים המזומנים מפעילות שוטפת, ולחזק את ה-NOI (רווח תפעולי נקי מנכסיה של החברה) כבר בטווח הקרוב.
נכון להיום כולל הפורטפוליו של הקרן כ-1,074 דירות בפריסה ארצית, מתוכן 368 דירות מניבות ב-5 פרויקטים פעילים, 324 דירות בשלבי בנייה שונים ו־381 דירות בשלבי תכנון. הנכסים פרוסים בערים חיפה, רחובות, בית שמש, אילת ואשדוד. מה שככל הנראה מעניק לקרן פיזור גיאוגרפי רחב ויציבות תזרימית.
- צחי אבו: "תחנת הכוח במנשה יכולה להפוך השקעה של 70 מיליון שקל למיליארד וחצי"
- ארי נדל"ן: ה-NOI גדל ב-4%; התקדמות בפרויקטים באשדוד אילת וקפריסין
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בנוסף, הקרן נמצאת בימים אלו בהליך מיזוג מתקדם עם החברה הציבורית "הודיית הארץ". לפי מתווה העסקה, בעלי המניות של אבו פמילי ריט יקבלו כ-88% ממניות החברה הממוזגת, לצד תמורה כספית נוספת. המיזוג צפוי להעניק לקרן יתרון משמעותי בנגישות לשוק ההון ולמקורות מימון עתידיים, ולחזק את מעמדה כאחת מהשחקניות המרכזיות בתחום הנדל"ן להשכרה לטווח ארוך בישראל.
דירה בהנחה (שלומי יוסף)מה הסיכוי שלכם לזכות בדירה?
132,361 אלף משקי בית נרשמו - סיכוי של 5.6% לזכות, אבל באזורי הביקוש - באר יעקב ורעננה, הסיכוי קרוב לאפס - גם למילואימניקים
ההרשמה להגרלה העשירית של "דירה בהנחה" הסתיימה: 132,361 אלף משקי בית נרשמו - שיא כל הזמנים. במסגרת ההגרלה הוצעו כ-7,500 יחידות דיור ב־21 יישובים ברחבי הארץ. לראשונה, במסגרת ההגרלה הנוכחית, עד 50% מהדירות יוגרלו עבור משרתי מילואים פעילים, מתוכן 25% למערך הלוחם "במטרה לבטא הערכה והוקרה לחיילי המילואים על תרומתם לביטחון המדינה".
כל זכאי רשאי להירשם לעד שלושה יישובים ולכל ההגרלות המתקיימות בהם (מצורפת הרשימה המפורטת). בין המקומות שהוגרלו בהם דירות: קריית עקרון, נתניה, רעננה, קריית גת, קריית ביאליק, עכו, עפולה, נוף הגליל, מצפה רמון, מעלות תרשיחא, כפר ורדים, ירושלים, יהוד, יבנה ועוד.
הנה מפת הנרשמים-ההצעות והדירות המוצעות. כדי לדעת את הסיכוי יש לחלק את מספר יחידות הדיור בכמות משקי הבית שהציעו לרכוש דירה. אז מקבלים את הסיכוי הממוצע. אלא שלמילואימניקים ולתושבי המקום יש סיכוי גדול שמוערך בערך פי 6 עד פי 10 מאשר אחרים.
הערים המבוקשות ביותר היו - באר יעקב, רעננה, יבנה ונתניה. בבאר יעקב קרוב ל-53 אלף משפחות מתמודדות על 844 דירות. חישבנו כאן את הסיכויים של מתמודדים זכאים (רגילים) לעומת תשובי המקום ומילואימניקים - דירה בהנחה בבאר יעקב - הטבה של כ-800 אלף שקל לזוכים; חצי מהדירות למילואימניקים; באר יעקב: 50 אלף זכאים על 844 דירות - הסיכוי האמיתי של מילואימניק לזכות? שואף לאפס
- ההרשמה להגרלת "דירה בהנחה" הוארכה עד 22 באוקטובר
- הסיבה שבגללה מחירי הדירות יכולים לחזור לעלות ואף אחד לא לקח אותה בחשבון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בני המקום הם עם הסיכויים הגבוהים ביותר. מדובר בעיוולת ובעיוות כי המצב הזה מחזק את פערי השוויון - צעירים שגרים במקומות כמו הרצליה זוכים בכרטיס הגרלה לדירה בהרצליה, התוחלת רווח שלהם ועם הם זוכים אז הרווח שלהם גבוה מאשר צעיר מדימונה. צעירים מהרצליה, רמת גן, נתניה, רעננה, תל אביב ועוד זכו במתנה של 1-2 מיליון שקל. צעירים מהפריפרייה מקבלים הטבה של 200-300 אלף שקל. מדובר בהגדלת פערי האי שוויון ומעבר לכך - האם זוג הייטקיסטים מהמרכז צריך לקבל דירה בהנחה?