לאחר 67 שנות מרכז - מה יגרום לישראלים לנטוש את "מדינת ת"א" לכיוון הפריפריה?

מסר חד למקבלי ההחלטות: מכון גיאוקרטוגרפיה בדק מה ישכנע את הציבור לנדוד לעבר ערי הצפון והדרום
לירן סהר | (26)

השבוע אושרה להפקדה תכנית להקמת כמעט 10 אלף דירות באשקלון, ובשכונת כרמי גת בקריית גת רואים גל גדול של רכישות מצד זוגות צעירים ומשקיעים. הקמת עיר הבה"דים דרומית לבאר שבע והעברת קריית התקשוב לבאר שבע ובסיסי חיל המודיעין לצומת שוקת מעוררים את התקווה שאולי סוף כל סוף, לאחר 67 שנות קיום, הנגב יהווה אלטרנטיבה לאזור המרכז.

בנוסף, סלילת כביש 6 קיצרה משמעותית את זמן הנסיעה לישובים רבים בצפון כיום נסיעה מהמרכז ליקנעם, ללא פקקים, אורכת כ-45 דקות, והפיתוח בחדרה וחריש ממחיש שאזור המרכז מתרחב גם צפונה.

אין ספק שניתן להבחין בשיפור בתשתיות התחבורה בשנים האחרונות, אך שיפור זה עדיין אינו מדביק את קצב בניית הישובים, ולכן רבים עדיין נמנעים לרכוש דירה בפריפריה מחמת זמן הנסיעה הארוך שמצפה להם, לא פעם גם שעה וחצי לכל כיוון.

לדברי פרופ' אבי דגני, מנהל מכון גיאוקרטוגרפיה, "יישוב הפריפריה נעוץ אמנם בסיבות שונות, ביניהן העובדה שממשלות ישראל לדורותיהן לא השכילו לשלב מגורים ותעסוקה הולמת למי שעבר להתגורר בפריפריה וכן לא השכילו להעניק דגש למרכזים עירוניים גדולים וחזקים והתפזרו על פני עשרות עיירות פיתוח חלשות, אולם אין ספק שהנושא התחבורתי ונושא היוממות מילא תפקיד מרכזי בכישלון זה".

מחסום ה-50 דקות

בדיקת גיאוקרטוגרפיה מצביעה על כך כי אם הפריפריה "תתקרב" למרחק של עד 40-50 דקות נסיעה לכל כיוון ממרכז הארץ, ניתן יהיה בקלות ליישב בה רבבות ישראלים בחתך סוציו-אקונומי גבוה. לדוגמא מוצא המחקר כי מידי יום נוסעים מדרום מטרופולין תל אביב (חולון-ראשון לציון-בת ים) כ-1,450 עובדים לעבר באר שבע ועוד כ-2,900 לעבר כלל איזור הנגב והערבה, ובסך הכל כ-4,350. נכון להיום משך הנסיעה בכיוון זה עורך בכל מקרה יותר מ-50 דקות, וברוב המקרים אף עולה על שעה-שעה וחצי, יוממות שרוב הישראלים לא יהיו מוכנים לבזבז מידי יום על נסיעה מהבית לעבודה וחזרה.

על פי הבדיקה, במידה ומשך הנסיעה לבאר שבע, יקוצר לפחות מ-50 דקות, ולדימונה או ירוחם לכשעה פלוס מינוס, ובמידה ויוצעו לאותם צעירים ומשכילים בחתך סוציו-אקונומי גבוה בתים צמודי קרקע במחירים שווי ערך לדירה ממוצעת בגוש דן, אזי כ-35% מאוכלוסיית היוממים, כלומר כ-1,550 נפש, יהיו בהחלט מוכנים לעקור מגוש דן, להתגורר בבית צמוד קרקע בבאר שבע, ולהמשיך ולעבוד במרכז הארץ.

לדברי דגני מדובר במספר משמעותי ביותר, זאת משום שאם ניקח בחשבון גם ישראלים שאינם "יוממים", ונניח גרים בשכירות או בדירה צנועה בגוש דן, שיוצע להם בית צמוד קרקע בבאר שבע ובד בבד הנסיעה לא תארך יותר מ-50 דקות, אזי מספר המוכנים לעבור לבאר שבע וערי הנגב הקרובות, יגדל פי כמה וכמה. בהערכה זהירה, על פי אחוזי היוממים המוכנים לשקול מעבר לנגב ולגליל, אם כלל רוכשי הדירות בישראל יעמדו לפני אופציה של קיצור זמן הנסיעה לגליל ולנגב לעד כ-50 דקות בלבד ממרכז הארץ, כ- 15-20 אחוזים מאוכלוסיית הזוגות הצעירים ומשפרי הדיור, כלומר כ-8-10 אלף בתי אב לשנה (כ-25-30 אלף נפשות) שאינם שוקלים כיום מעבר לנגב ולגליל, ישקלו באופן בהחלט ריאלי את אופציית המעבר מהמרכז לנגב ולגליל.

קיראו עוד ב"נדל"ן"

גם בצפון ניתן לשנות

בדיקה דומה ערכה גיאוקרטוגרפיה לגבי היוממות ממטרופולין חיפה לעבר הגליל והגולן. לדברי דגני מידי יום נוסעים מחיפה לעבר אצבע הגליל (חצור הגלילית, קריית שמונה) כ-3,445 נפשות. מדובר בנסיעה ממוצעת ברכב של 80-90 דקות לכל כיוון (כולל הפקקים בכניסות והיציאות למטרופולין חיפה). גם כאן, הוא מדגיש, קיצור זמן הנסיעה לכ-50 דקות, זאת באמצעות רכבת מהירה חיפה-כרמיאל-קריית שמונה, היה עשוי להעביר עשרות אחוזים מהם מחיפה לאצבע הגליל והגולן, קל וחומר אם ויצע להם בית פרטי במחיר אטרקטיבי.

תגובות לכתבה(26):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 21.
    חני 29/04/2015 17:36
    הגב לתגובה זו
    מקומות עבודה טובים ומתגמלים ימשכו צעירים לגור מחוץ לתל אביב.
  • 20.
    ת"א =זהום אויר ורקוב 26/04/2015 05:23
    הגב לתגובה זו
    ישן ומכוער במחיר מופקע ולא שפוי
  • 19.
    ת"א =זהום אויר ורקוב 26/04/2015 05:23
    הגב לתגובה זו
    ישן ומכוער במחיר מופקע ולא שפוי
  • 18.
    להעביר משרדי ממשלה ל 26/04/2015 05:20
    הגב לתגובה זו
    הפחתת מעמ 4%לפריפריה וגם הנהלות בנקים ובורסה ובנק ישראל לפריפרייה
  • 17.
    להעביר משרדי ממשלה ל 26/04/2015 05:20
    הגב לתגובה זו
    הפחתת מעמ 4%לפריפריה וגם הנהלות בנקים ובורסה ובנק ישראל לפריפרייה
  • 16.
    ניר 25/04/2015 09:33
    הגב לתגובה זו
    כתבה מטעה המחסור בתעסוקה מתבטא בכך שאם פוטרת או נסגר מקום העבודה אין לך אופציות לצערי הפריפריה מיועדת לחלשים מאוד או לחזקים מאוד שאינם תלויים בפרנסה באיזור לשמחתי אני משתייך לקבוצה השניה
  • 15.
    נדלניסט 24/04/2015 23:32
    הגב לתגובה זו
    העיר חדרה והאיזור זה הדבר הגדול הבא יש ים קירבה למרכז רכבת בקיצר הכול
  • 14.
    יחזקאל 24/04/2015 16:41
    הגב לתגובה זו
    מה להתחיל את תל אביב באילת ולסיים בקרית שמונה
  • 13.
    כל מה שיש לי לאמר זה בוקר טוב אליהו (ל"ת)
    tr 24/04/2015 16:04
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    רכבת גוש דן - זמן נסיעה זה גם בתוך גוש דן ולא רק לשם (ל"ת)
    ישראל 24/04/2015 14:49
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    תחבורה ציבורית שתואמת את המילניום הנוכחי. (ל"ת)
    ארץ 24/04/2015 13:34
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    שיגעתם אותנו עם היוממות שלכם...פלצנים דברו עברית! (ל"ת)
    יממות עלק 24/04/2015 12:28
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    מהנדס 24/04/2015 12:12
    הגב לתגובה זו
    כיום מגזר ההייטק גדל מיום ליום, עוד ועוד אנשים מקבלים משכורות גבוהות והם מפנים את הביקושים שלהם למגורים בתל אביב ובשרון, ורמת המחירים שם עולה. ברגע שיותר ויותר משרות יפתחו בבאר שבע ובדרום, פחות עובדים עשירים כאלה ירצו לגור במרכז, ורמת הביקוש תרד ואיתה המחירים. רכבת התחתית תאפשר להגיע מפתח תקוה או חולון למרכז תל אביב תוך עשר דקות, בכל שעות היום, וללא צורך בתשלום אדיר על החזקת רכב. כמות האנשים שתרגיש שהיא חייבת לגור בתוך תל אביב תרד משמעותית, והמחירים בתל אביב ירדו (ומסביב לה - יעלו)
  • רכבת תחתית בתל אביב תקפיץ את מחיר בנדל"ן בעיר (ל"ת)
    אלי 24/04/2015 16:33
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    דירה להשקעה עם שותף 24/04/2015 11:49
    הגב לתגובה זו
    זו הדרך להתחיל את הכניסה לשוק הנדל"ן למי שאין הון גדול
  • דירה להשקעה עם שותף, זה משהו שפותר מגבלות הון (ל"ת)
    בני דודי קנו יחד 24/04/2015 16:56
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    קליפ 24/04/2015 11:17
    הגב לתגובה זו
    20% מהמגזר היהודי ועוד 20% מהמגזר הישראלי ערבי!!! האם בביטוי "ישראלי" הכוונה למגזר היהודי בלבד???? ולמה האמירה הלגיטימית "ערבים נוסעים באוטובוסים.." נחשבת גזענות?? די לצביעות המצמררת של השמאל ההזוי
  • 6.
    צפוני 24/04/2015 10:48
    הגב לתגובה זו
    כמי שגר במרכז, אני מעדיף את החיים בצפון \ דרום עם האוויר הנקי, היעדר פקקים, דיור זול יותר - ואני כותב זאת לאחר שגרתי שנים במרכז. איך הגעתי לצפון? ראיון עבודה בהיטק, הצעת שכר, תפקיד מאתגר בשכר הוגן ביחס. יש חסרות לצפון מזרח של ישראל - אין ים - יתרון מאוד משמעותי של מדינת גדרה חדרה. מצד שני הכל ירוק. אז מה הממשלה צריכה לעשות? לדאוג שתהיה פרנסה טובה בעיירות וערי הצפון. העברת אוכלוסיה חזקה שבתורה תדרוש עליה באיכות החינות בישובים לטובת כולם. אני מתגורר בשכירות (המחירים הזויים כיום) בדירה של פנסיונרים שקנו את הנכס ב- 50,000$ בעבר בעיירה קטנה בצפון וכיום הדירה הזו משמשת להם כפנסיה. ללא תעסוקה, הם לא היו מצליחים להשכיר בטח לא במחירים שלא רחוקים ממחירי המרכז. כשישוב שלם חי על משכורת של 3,000 ש"ח בחודש אי אפשר לפתח כי המשכורת כולה הולכת למכולת. ואם בני המקום יפתחו עסקים מי בדיוק יקנה וממה? אז התשובה לשאלה שלכם: תעסוקה וחינוך לילדים כל השאר יקרה מעצמו.
  • ניר 25/04/2015 09:38
    הגב לתגובה זו
    השכר בצפון למי ש"מצליח" 10000 ש"ח כשיהיה כאן אופציות רבות לשכר כפול משולש ומרובע תמליץ לאנשים לעבור המדינה לא תדאג להם
  • בקיצור..בפנסיה. וגם אז הילדים יהיו רחוקים. (ל"ת)
    סבבא 25/04/2015 03:40
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    צריך להודות לישראל כץ על שתרם רבות לפיתוח התחבורה (ל"ת)
    משה ראשל"צ 24/04/2015 10:41
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    קליפ 24/04/2015 10:05
    הגב לתגובה זו
    השקיעו מאות מיליארדים בתשתית מסילות,תחנות רכבת......אבל אין רכבת שנוסעת. שחכו לרכוש רכבות. מטומטמים 120 ח"כ אהבלים צמודי רכב שרד לא מבינים שלא ייתכן רכבת פעם ביום!!!
  • 3.
    בר מוח 24/04/2015 09:37
    הגב לתגובה זו
    הפקידים שכותבים את ההצעות לשרים שמאשרים אותן פשוט לא מתעניינים בלוותר על יתרונם הנוכחי כמי שכבר מחזיקים בנדל״ן במרכזי הערים ונהנים כך מיתרון יחסי.
  • 2.
    איש המרכז לשעבר 24/04/2015 09:27
    הגב לתגובה זו
    בהחלט, כתבה מצוינת שממחישה כי הדבר הבא זה ישובי הפריפריה, איכות חיים, רוגע ועולם "ירוק" יותר.... תחשבו על זה !
  • 1.
    ניצן 24/04/2015 09:27
    הגב לתגובה זו
    1. זמן הנסיעה מהפריפריה אם יוצאים בשעה 5 בבוקר הוא אולי 45 דקות, אחרי זה עולה ועולה ויכול להגיע גם לשעתיים.2. רוב האוכלוסיה פה היא גזענית ולא מוכנה לגור בערים שבפריפריה בשכנות לעולים מאתיופיה ומרוסיה, לא נעים לעודות אבל לצערי זאת עובדה ! מוכנים לעבור רק לישובים קטנים ללא עולים חדשים...
  • ד"ר מרכוס 25/04/2015 03:33
    הגב לתגובה זו
    לגור ולגדל ילדים במקום ששס שולט בבית והליכוד ברחוב. עם כל המשאבים שמוזרמים אליהם. השבט לא יצא מהבערות. כי גם המורים באים מאותו הסיר. בעבר את המקרים הקשים שלחו לקיבוצים כמה עילויים יצאו משם. אבל במקום להגיד תודה לאנשים שפתחו את ביתם, התושבים בעזרת הקשת יורקים לבאר. בקיצור...לא למדנו כלום.
דירות חדשות
צילום: איציק יצחקי

מגבלת האשראי שתקבור את החלום לדירה של רבבות צעירים

בשעה ששוק השכירות ממשיך לזנק, בבנק ישראל החליטו להקשיח עוד יותר את הקריטריונים לקבלת משכנתא, מבלי להבחין בין לווים אחראיים ומחושבים, ללווים חסרי אחריות שנכנסו למעגל החובות

אלון יוניאן |

בעוד ששוק השכירות ממשיך לשבור שיאים, בבנק ישראל בחרו להקשיח עוד יותר את הקריטריונים לקבלת משכנתא, ולהגביל את יחס ההחזר החודשי של הלוואות לדיור ל-40% מההכנסה הפנויה, במקום 50% שהיה נהוג עד היום. לכאורה מדובר במהלך אחראי שנועד לצמצם סיכונים במערכת הפיננסית; בפועל, זוהי החלטה שעלולה לייצר גל של השלכות לא מכוונות, ולהעמיק עוד יותר את משבר הדיור בישראל.

החלטת בנק ישראל ליישום מגבלת האשראי החדשה, מגלמת רצון להפחתת הסיכון המערכתי למערכת הבנקאית. אשראי פרוץ פירושו פחות סיכוי להתפרצות של בועת נדל״ן בדומה למשבר הסאב פריים ב-2008, שבו מיליוני אזרחים וחברות הגיעו למצב של חדלות פירעון כתוצאה מהפקרות הבנקים שהעניקו מסגרות אשראי מופקרות וללא בדיקות מקדימות מוקפדות על יכולות ההשתכרות וההחזר של הלווים, אותם לווים שבוקר אחד מצאו עצמם חסרי בית ועם חובות שנותרו גם לאחר מכירת הבית. 

ברם, לצד היתרונות, הנזק הציבורי של רפורמת האשראי עלול להאפיל על תועלתו, מאחר והצמצום האוטומטי הגורף במתן האשראי, ללא אבחנה בין לווים אחראיים לבלתי אחראיים כפי שאפשר לבדוק בבדיקה בסיסית בדוחות החשבונאיים של הלווה, יוביל לכך שגם משפחות בעלות הכנסה יציבה והון עצמי מספק או כאלה שאף בחרו להתגורר במשך מספר שנים בבית ההורים כדי לחסוך הון להמשך התשלומים- יסווגו כבעלי סיכון גבוה לפיגור בהחזרי המשכנתא, וייפלטו אף הן ללא צורך לשוק השכירות ההולך ובוער, ומתוך כך לעליית מחירים בשוק הדירות להשכרה.

בנוסף, צמצום ביכולת הרכישה יגרור האטה בביקושים בשוק, מצב שעשוי להוביל יזמים, ובוודאי כאלה שבונים בפריפריה ומסתמכים על שולי רווח צרים ממילא, להקפיא פרויקטים תכנוניים. כך ייווצר מעגל שוטה: פחות בנייה ועסקאות נדל"ן שיובילו להיצעים מוגבלים, ומכאן למיתון ועליית אינפלציה שייאלצו את הבנקים להגדיל מחדש את מסגרות האשראי, ומכאן לעלייה מחודשת במחירי הדירות בשל צוואר הבקבוק שנוצר בעקבות הקפאות הבנייה, וחתימת המעגל עם זוגות צעירים שיתחילו מחדש את המרוץ לדירה מחדש, רק שהפעם ללא הון עצמי מאחר ומיטב כספם הושקע בשכירות. 

תרחיש שני אפשרי הוא גישה דיפרנציאלית שמבחינה בין קבוצות לווים שונות. במקום קו קשיח של 40% אשראי מסך ההכנסה הכוללת של כל משפחה, ניתן להפעיל מנגנון דירוג מבוסס נתונים: מנגנון ראשון: לווים עם היסטוריית אשראי חיובית, הכנסה קבועה וביטחונות יוכלו ליטול משכנתא בגובה של עד 50% מההכנסה המשותפת הכוללת. מנגנון שני: לווים חסרי יציבות תעסוקתית וללא ביטחונות יוכלו ליטול משכנתא בגובה של 35% - 40% מסך ההכנסה המשותפת של בני הזוג. 

עיריית תל אביב תא
צילום: תמר מצפי

עיריות ת"א וי-ם מבקשות דיון חוזר - הטענות על מניע כלכלי מתרבות

לאחר שהעליון קבע פה־אחד כי יש להביא בחשבון את השפעת תמ"א 38 בעת חישוב היטל ההשבחה במצב הקודם, העיריות מבקשות דיון נוסף, אף שהסיכוי לשינוי כמעט אפסי. שמאי המקרקעין יעקב תמם טוען כי מדובר בצעד שנועד לדחות את השבת הכספים שנגבו ביתר ולצבור ריביות על חשבון הציבור. במסמכים שהעביר למשרד המשפטים, הוא מציין כי בעלי דירות ממתינים להחזרים שנים אחרי שאושרו תוכניות הרובעים. לדבריו מדובר בפגיעה באמון הציבור

עוזי גרסטמן |

כשבע שנים עברו מאז שאושרו תוכניות הרובעים 3 ו-4 בתל אביב, שהעניקו זכויות בנייה חדשות בשכונות ותיקות בעיר. בתקופה הזו שילמו בעלי דירות שביקשו למכור את נכסיהם היטלי השבחה בהיקפים שהגיעו לעתים למאות אלפי שקלים לדירה, בשל חיוב שנגזר מהזכויות לכאורה שנוספו להם מכוח התוכניות. חלק מהדיירים סברו כי החיובים שנקבעו להם אינם משקפים את המצב התכנוני הנכון, ופנו להגשת שומות נגדיות בפני שמאים מכריעים. חלק מהשמאים קיבל את עמדתם והעמיד את ההיטל על סכומים זניחים, בעוד שאחרים תמכו בעמדת העירייה והותירו את החיוב גבוה - מה שיצר פערים גדולים בין תושבים שגרים באותו אזור ובתנאים דומים.

לפני כשלוש שנים כבר הכריע בית המשפט המחוזי בתל אביב כי יש לחשב את היטל ההשבחה לפי שווי מקרקעין הכולל גם את השפעת תמ"א 38 במצב הקודם, הלכה שנודעה לימים כפסק דין לויתן. העיריות ערערו על פסק הדין, אך גם בבית המשפט העליון, בהרכב של שלושה שופטים, נדחו טענותיהן פה אחד. השופטים קבעו באופן ברור שאין לנטרל את תרומת תמ"א 38 משווי השוק בעת חישוב ההיטל, ואף דחו את נייר העמדה של היועצת המשפטית לממשלה שתמכה בערעור. ההחלטה הזו נחשבה סופית וברורה, והובילה לציפייה שהרשויות המקומיות יחזירו לתושבים את סכומי העתק שנגבו מהן לאורך השנים.

אלא שבאחרונה ביקשו עיריית תל אביב ועיריית ירושלים לקיים דיון נוסף בעליון - הליך נדיר שמותר להשתמש בו רק במקרים חריגים של הלכה חדשה או מחלוקת משפטית עמוקה. במסמך נוקב שהגישו השמאים יעקב תמם ורז אברהם למשרד המשפטים וליועצת המשפטית לממשלה, נטען כי אין כל בסיס להליך שכזה. השניים מזכירים כי ההכרעה התקבלה על סמך פסיקות נמוכות יותר שהלכו בכיוון דומה, ולכן אין כאן הלכה חדשה או מהפכה פרשנית שמצדיקה פתיחה מחדש של הדיון. לדבריהם, עצם הבקשה "לוקה בחוסר תוחלת משפטית משווע", ובפועל אינה אלא ניסיון לעכב את ביצוע פסק הדין ולהמשיך להחזיק כספים ששייכים לציבור.

הוצאה של עשרות אלפי שקלים בכל מכירת דירה פשוטה

תמם מציין כי דחיית יישום פסק הדין מאפשרת לוועדה המקומית להמשיך ולהפיק רווחי ריבית מצטברת על כספים שנגבו ביתר, ולעכב עוד את ההחזר לבעלי הדירות. חלק מהתושבים, הוא מדגיש, ממתינים כבר שנים ארוכות להחזרי ענק שהצטברו מאז אישור תוכניות הרובעים. בנוסף, הוא מזהיר כי המשך הוצאת שומות שאינן תואמות את פסיקת העליון תחייב בעלי נכסים לעבור שוב הליכים שמאיים ומשפטיים, לשכור שמאים, להיעזר בעורכי דין ולהוציא עשרות אלפי שקלים מיותרים בכל מכירת דירה פשוטה.

יעקב תמם
יעקב תמם