לאחר 67 שנות מרכז - מה יגרום לישראלים לנטוש את "מדינת ת"א" לכיוון הפריפריה?
השבוע אושרה להפקדה תכנית להקמת כמעט 10 אלף דירות באשקלון, ובשכונת כרמי גת בקריית גת רואים גל גדול של רכישות מצד זוגות צעירים ומשקיעים. הקמת עיר הבה"דים דרומית לבאר שבע והעברת קריית התקשוב לבאר שבע ובסיסי חיל המודיעין לצומת שוקת מעוררים את התקווה שאולי סוף כל סוף, לאחר 67 שנות קיום, הנגב יהווה אלטרנטיבה לאזור המרכז.
בנוסף, סלילת כביש 6 קיצרה משמעותית את זמן הנסיעה לישובים רבים בצפון כיום נסיעה מהמרכז ליקנעם, ללא פקקים, אורכת כ-45 דקות, והפיתוח בחדרה וחריש ממחיש שאזור המרכז מתרחב גם צפונה.
אין ספק שניתן להבחין בשיפור בתשתיות התחבורה בשנים האחרונות, אך שיפור זה עדיין אינו מדביק את קצב בניית הישובים, ולכן רבים עדיין נמנעים לרכוש דירה בפריפריה מחמת זמן הנסיעה הארוך שמצפה להם, לא פעם גם שעה וחצי לכל כיוון.
לדברי פרופ' אבי דגני, מנהל מכון גיאוקרטוגרפיה, "יישוב הפריפריה נעוץ אמנם בסיבות שונות, ביניהן העובדה שממשלות ישראל לדורותיהן לא השכילו לשלב מגורים ותעסוקה הולמת למי שעבר להתגורר בפריפריה וכן לא השכילו להעניק דגש למרכזים עירוניים גדולים וחזקים והתפזרו על פני עשרות עיירות פיתוח חלשות, אולם אין ספק שהנושא התחבורתי ונושא היוממות מילא תפקיד מרכזי בכישלון זה".
מחסום ה-50 דקות
בדיקת גיאוקרטוגרפיה מצביעה על כך כי אם הפריפריה "תתקרב" למרחק של עד 40-50 דקות נסיעה לכל כיוון ממרכז הארץ, ניתן יהיה בקלות ליישב בה רבבות ישראלים בחתך סוציו-אקונומי גבוה. לדוגמא מוצא המחקר כי מידי יום נוסעים מדרום מטרופולין תל אביב (חולון-ראשון לציון-בת ים) כ-1,450 עובדים לעבר באר שבע ועוד כ-2,900 לעבר כלל איזור הנגב והערבה, ובסך הכל כ-4,350. נכון להיום משך הנסיעה בכיוון זה עורך בכל מקרה יותר מ-50 דקות, וברוב המקרים אף עולה על שעה-שעה וחצי, יוממות שרוב הישראלים לא יהיו מוכנים לבזבז מידי יום על נסיעה מהבית לעבודה וחזרה.
על פי הבדיקה, במידה ומשך הנסיעה לבאר שבע, יקוצר לפחות מ-50 דקות, ולדימונה או ירוחם לכשעה פלוס מינוס, ובמידה ויוצעו לאותם צעירים ומשכילים בחתך סוציו-אקונומי גבוה בתים צמודי קרקע במחירים שווי ערך לדירה ממוצעת בגוש דן, אזי כ-35% מאוכלוסיית היוממים, כלומר כ-1,550 נפש, יהיו בהחלט מוכנים לעקור מגוש דן, להתגורר בבית צמוד קרקע בבאר שבע, ולהמשיך ולעבוד במרכז הארץ.
לדברי דגני מדובר במספר משמעותי ביותר, זאת משום שאם ניקח בחשבון גם ישראלים שאינם "יוממים", ונניח גרים בשכירות או בדירה צנועה בגוש דן, שיוצע להם בית צמוד קרקע בבאר שבע ובד בבד הנסיעה לא תארך יותר מ-50 דקות, אזי מספר המוכנים לעבור לבאר שבע וערי הנגב הקרובות, יגדל פי כמה וכמה. בהערכה זהירה, על פי אחוזי היוממים המוכנים לשקול מעבר לנגב ולגליל, אם כלל רוכשי הדירות בישראל יעמדו לפני אופציה של קיצור זמן הנסיעה לגליל ולנגב לעד כ-50 דקות בלבד ממרכז הארץ, כ- 15-20 אחוזים מאוכלוסיית הזוגות הצעירים ומשפרי הדיור, כלומר כ-8-10 אלף בתי אב לשנה (כ-25-30 אלף נפשות) שאינם שוקלים כיום מעבר לנגב ולגליל, ישקלו באופן בהחלט ריאלי את אופציית המעבר מהמרכז לנגב ולגליל.
- מיי טאון ממשיכה לבנות בתל אביב - אבל אולי הישועה תגיע דווקא מהפריפריה
- בלב פ"ת: ההתחדשות העירונית של שיכון ובינוי מתקדמת
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- המדינה הכריזה על 25 מתחמים חדשים: כ-15 אלף דירות בדרך
גם בצפון ניתן לשנות
בדיקה דומה ערכה גיאוקרטוגרפיה לגבי היוממות ממטרופולין חיפה לעבר הגליל והגולן. לדברי דגני מידי יום נוסעים מחיפה לעבר אצבע הגליל (חצור הגלילית, קריית שמונה) כ-3,445 נפשות. מדובר בנסיעה ממוצעת ברכב של 80-90 דקות לכל כיוון (כולל הפקקים בכניסות והיציאות למטרופולין חיפה). גם כאן, הוא מדגיש, קיצור זמן הנסיעה לכ-50 דקות, זאת באמצעות רכבת מהירה חיפה-כרמיאל-קריית שמונה, היה עשוי להעביר עשרות אחוזים מהם מחיפה לאצבע הגליל והגולן, קל וחומר אם ויצע להם בית פרטי במחיר אטרקטיבי.
- 21.חני 29/04/2015 17:36הגב לתגובה זומקומות עבודה טובים ומתגמלים ימשכו צעירים לגור מחוץ לתל אביב.
- 20.ת"א =זהום אויר ורקוב 26/04/2015 05:23הגב לתגובה זוישן ומכוער במחיר מופקע ולא שפוי
- 19.ת"א =זהום אויר ורקוב 26/04/2015 05:23הגב לתגובה זוישן ומכוער במחיר מופקע ולא שפוי
- 18.להעביר משרדי ממשלה ל 26/04/2015 05:20הגב לתגובה זוהפחתת מעמ 4%לפריפריה וגם הנהלות בנקים ובורסה ובנק ישראל לפריפרייה
- 17.להעביר משרדי ממשלה ל 26/04/2015 05:20הגב לתגובה זוהפחתת מעמ 4%לפריפריה וגם הנהלות בנקים ובורסה ובנק ישראל לפריפרייה
- 16.ניר 25/04/2015 09:33הגב לתגובה זוכתבה מטעה המחסור בתעסוקה מתבטא בכך שאם פוטרת או נסגר מקום העבודה אין לך אופציות לצערי הפריפריה מיועדת לחלשים מאוד או לחזקים מאוד שאינם תלויים בפרנסה באיזור לשמחתי אני משתייך לקבוצה השניה
- 15.נדלניסט 24/04/2015 23:32הגב לתגובה זוהעיר חדרה והאיזור זה הדבר הגדול הבא יש ים קירבה למרכז רכבת בקיצר הכול
- 14.יחזקאל 24/04/2015 16:41הגב לתגובה זומה להתחיל את תל אביב באילת ולסיים בקרית שמונה
- 13.כל מה שיש לי לאמר זה בוקר טוב אליהו (ל"ת)tr 24/04/2015 16:04הגב לתגובה זו
- 12.רכבת גוש דן - זמן נסיעה זה גם בתוך גוש דן ולא רק לשם (ל"ת)ישראל 24/04/2015 14:49הגב לתגובה זו
- 11.תחבורה ציבורית שתואמת את המילניום הנוכחי. (ל"ת)ארץ 24/04/2015 13:34הגב לתגובה זו
- 10.שיגעתם אותנו עם היוממות שלכם...פלצנים דברו עברית! (ל"ת)יממות עלק 24/04/2015 12:28הגב לתגובה זו
- 9.מהנדס 24/04/2015 12:12הגב לתגובה זוכיום מגזר ההייטק גדל מיום ליום, עוד ועוד אנשים מקבלים משכורות גבוהות והם מפנים את הביקושים שלהם למגורים בתל אביב ובשרון, ורמת המחירים שם עולה. ברגע שיותר ויותר משרות יפתחו בבאר שבע ובדרום, פחות עובדים עשירים כאלה ירצו לגור במרכז, ורמת הביקוש תרד ואיתה המחירים. רכבת התחתית תאפשר להגיע מפתח תקוה או חולון למרכז תל אביב תוך עשר דקות, בכל שעות היום, וללא צורך בתשלום אדיר על החזקת רכב. כמות האנשים שתרגיש שהיא חייבת לגור בתוך תל אביב תרד משמעותית, והמחירים בתל אביב ירדו (ומסביב לה - יעלו)
- רכבת תחתית בתל אביב תקפיץ את מחיר בנדל"ן בעיר (ל"ת)אלי 24/04/2015 16:33הגב לתגובה זו
- 8.דירה להשקעה עם שותף 24/04/2015 11:49הגב לתגובה זוזו הדרך להתחיל את הכניסה לשוק הנדל"ן למי שאין הון גדול
- דירה להשקעה עם שותף, זה משהו שפותר מגבלות הון (ל"ת)בני דודי קנו יחד 24/04/2015 16:56הגב לתגובה זו
- 7.קליפ 24/04/2015 11:17הגב לתגובה זו20% מהמגזר היהודי ועוד 20% מהמגזר הישראלי ערבי!!! האם בביטוי "ישראלי" הכוונה למגזר היהודי בלבד???? ולמה האמירה הלגיטימית "ערבים נוסעים באוטובוסים.." נחשבת גזענות?? די לצביעות המצמררת של השמאל ההזוי
- 6.צפוני 24/04/2015 10:48הגב לתגובה זוכמי שגר במרכז, אני מעדיף את החיים בצפון \ דרום עם האוויר הנקי, היעדר פקקים, דיור זול יותר - ואני כותב זאת לאחר שגרתי שנים במרכז. איך הגעתי לצפון? ראיון עבודה בהיטק, הצעת שכר, תפקיד מאתגר בשכר הוגן ביחס. יש חסרות לצפון מזרח של ישראל - אין ים - יתרון מאוד משמעותי של מדינת גדרה חדרה. מצד שני הכל ירוק. אז מה הממשלה צריכה לעשות? לדאוג שתהיה פרנסה טובה בעיירות וערי הצפון. העברת אוכלוסיה חזקה שבתורה תדרוש עליה באיכות החינות בישובים לטובת כולם. אני מתגורר בשכירות (המחירים הזויים כיום) בדירה של פנסיונרים שקנו את הנכס ב- 50,000$ בעבר בעיירה קטנה בצפון וכיום הדירה הזו משמשת להם כפנסיה. ללא תעסוקה, הם לא היו מצליחים להשכיר בטח לא במחירים שלא רחוקים ממחירי המרכז. כשישוב שלם חי על משכורת של 3,000 ש"ח בחודש אי אפשר לפתח כי המשכורת כולה הולכת למכולת. ואם בני המקום יפתחו עסקים מי בדיוק יקנה וממה? אז התשובה לשאלה שלכם: תעסוקה וחינוך לילדים כל השאר יקרה מעצמו.
- ניר 25/04/2015 09:38הגב לתגובה זוהשכר בצפון למי ש"מצליח" 10000 ש"ח כשיהיה כאן אופציות רבות לשכר כפול משולש ומרובע תמליץ לאנשים לעבור המדינה לא תדאג להם
- בקיצור..בפנסיה. וגם אז הילדים יהיו רחוקים. (ל"ת)סבבא 25/04/2015 03:40הגב לתגובה זו
- 5.צריך להודות לישראל כץ על שתרם רבות לפיתוח התחבורה (ל"ת)משה ראשל"צ 24/04/2015 10:41הגב לתגובה זו
- 4.קליפ 24/04/2015 10:05הגב לתגובה זוהשקיעו מאות מיליארדים בתשתית מסילות,תחנות רכבת......אבל אין רכבת שנוסעת. שחכו לרכוש רכבות. מטומטמים 120 ח"כ אהבלים צמודי רכב שרד לא מבינים שלא ייתכן רכבת פעם ביום!!!
- 3.בר מוח 24/04/2015 09:37הגב לתגובה זוהפקידים שכותבים את ההצעות לשרים שמאשרים אותן פשוט לא מתעניינים בלוותר על יתרונם הנוכחי כמי שכבר מחזיקים בנדל״ן במרכזי הערים ונהנים כך מיתרון יחסי.
- 2.איש המרכז לשעבר 24/04/2015 09:27הגב לתגובה זובהחלט, כתבה מצוינת שממחישה כי הדבר הבא זה ישובי הפריפריה, איכות חיים, רוגע ועולם "ירוק" יותר.... תחשבו על זה !
- 1.ניצן 24/04/2015 09:27הגב לתגובה זו1. זמן הנסיעה מהפריפריה אם יוצאים בשעה 5 בבוקר הוא אולי 45 דקות, אחרי זה עולה ועולה ויכול להגיע גם לשעתיים.2. רוב האוכלוסיה פה היא גזענית ולא מוכנה לגור בערים שבפריפריה בשכנות לעולים מאתיופיה ומרוסיה, לא נעים לעודות אבל לצערי זאת עובדה ! מוכנים לעבור רק לישובים קטנים ללא עולים חדשים...
- ד"ר מרכוס 25/04/2015 03:33הגב לתגובה זולגור ולגדל ילדים במקום ששס שולט בבית והליכוד ברחוב. עם כל המשאבים שמוזרמים אליהם. השבט לא יצא מהבערות. כי גם המורים באים מאותו הסיר. בעבר את המקרים הקשים שלחו לקיבוצים כמה עילויים יצאו משם. אבל במקום להגיד תודה לאנשים שפתחו את ביתם, התושבים בעזרת הקשת יורקים לבאר. בקיצור...לא למדנו כלום.

המדינה הכריזה על 25 מתחמים חדשים: כ-15 אלף דירות בדרך
במסגרת הצו החדש ייבנו 14.9 אלף דירות חדשות במקום כ-4.45 אלף דירות ישנות, עם דגש על אזור ירושלים וגם על טירה, שדרות, פתח-תקווה, רמת גן וקריית גת; המהלך מעניק הטבות מס ומסלול תכנון מואץ לפרויקטים
הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית ומשרד הבינוי והשיכון מרחיבים את היקף ההתחדשות ברחבי הארץ: מנכ״ל המשרד ומ״מ ראש הרשות, יהודה מורגנשטרן, חתם על צו הכרזה ל-25 מתחמי פינוי-בינוי חדשים, שבמסגרתם ייהרסו כ-4.5 אלף דירות ישנות ובמקומן ייבנו 14,897 דירות חדשות, תוספת רחבה של דירות לשוק. ההכרזות פזורות במגוון מוקדים, החל מירושלים ויישובי המרכז ועד טירה, שדרות וקריית גת, ומבטאות שילוב בין אזורי ביקוש לבין יישובי פריפריה ויישובים ערביים שנכנסים לראשונה למפת ההתחדשות המוסדרת.
מהלך ההכרזה מאפשר קידום תכנוני במסלולים ייעודיים לצד הענקת הטבות מס, והוא בעצם שלב מרכזי בהפיכת יוזמות רעיוניות לפרויקטים שעשויים לצאת לפועל בשנים הקרובות. בנוסף, במקרים שבהם ייווצרו מחלוקות מול דיירים סרבנים, החוק מאפשר פרוצדורה מוסדרת לאחר ההכרזה, מה שמצמצם את הסיכוי לפרויקטים תקועים ומעלה את סיכויי הביצוע.
אילו ערים נמצאות ברשימה?
ירושלים מובילה את רשימת היישובים, עם חלק ניכר מההכרזות. בין המתחמים בבירה נכללים אזורים לאורך דרך חברון, מתחם “הצוף”, מתחם קטמונים 11, רחוב קדושי בבל, ומתחם קוסטה ריקה. כולם במיקומים ותיקים שבהם קיימת תשתית עירונית אך עם בניינים ישנים ואחוזי בנייה נמוכים. ההכרזה נועדה לאפשר חידוש בנייני שיכון ישנים, תוספת זכויות, והחלפת תשתיות עירוניות מיושנות, תוך הגדלת הצפיפות במקומות שבהם קיימת נגישות לתחבורה ציבורית ותעסוקה.
לצד ירושלים נכללה גם פתח-תקוה עם אחד המתחמים הגדולים בסבב: “מטרו ארלוזורוב”. במתחם זה מתוכננת הריסה של 1,271 דירות ובניית 4,355 דירות חדשות, כחלק מהיערכות ארוכת טווח לקראת פרויקט המטרו וההתפתחות העירונית סביבו. מדובר במהלך משמעותי עבור האזור, שמקודם בשיתוף עם העירייה במסגרת מסלול רשויות, וצפוי לשלב מגורים לצד שטחי ציבור ותשתיות תומכות.
- זיתוני השיגה רוב במתחם בהרצליה; תקדם פרויקט פינוי בינוי עם 60 דירות
- אושרה תוכנית ההתחדשות בבאר שבע: פוטנציאל לכ-17 אלף דירות חדשות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בגוש דן נכללים גם מתחמים בתל אביב ורמת גן, בהם מתחמים בשכונות ותיקות הזקוקות לשדרוג כולל. בתל אביב הוכרז מתחם יפת בדרום העיר, המיועד לשדרוג רחובות ותיקים וליצירת רצף עירוני מודרני יותר. ברמת גן נכלל מתחם נוסף במסגרת מסלול מיסוי, המכוון לקידום יזמות פרטית בשילוב כלי מס שמאפשרים פרויקט כלכלי יותר במגרשים קיימים.מבשרת ציון מצטרפת גם היא עם מתחם “הכלנית”, שמקודם במסגרת מסלול רשויות.

"הרוכשים חוזרים לתל אביב"
רון חן, מנכ"ל אנשי העיר: ״תל אביב נכנסה ראשונה להאטה, והיא תהיה הראשונה לצאת"; חן מדבר על התעניינות של יהודים בחו"ל ומסביר איך זה שבאותו בניין יש דירה ב-75 אלף שקל למ"ר וגם - ב-50 אלף שקל למ"ר
אנשי העיר אנשי העיר 0.22% שפועלת בתחום ההתחדשות העירונית, הנפיקה לפני חודשים ספורים וירדה מאז 20% לשווי של 200 מיליון שקל. מאכזב, אבל מנכ"ל החברה, רון חן לא מודאג - "אני מאמין בחברה ומסתכל לטווח ארוך. לא באתי לעשות סיבוב". חן משדר בראיון לביזפורטל אופטימיות לגבי השנה הקרובה. לדבריו, שוק הנדל״ן בתל אביב, שהוא השוק העיקרי של החברה (30 פרויקטים של התחדשות עירונית בעיר) - חוזר לשגרה, ״אנשים אמרו 'רגע, אנחנו לא סגורים אם לקנות עכשיו, אנחנו רוצים לקנות נכס בישראל, אבל לא עכשיו'. הם חיכו ועכשיו אנחנו רואים אותם חוזרים, גם תושבי חוץ. אנחנו רואים הבשלה שלהם, ומדובר על שינוי משמעותי".
״תל אביב נכנסה ראשונה להאטה, והיא תהיה הראשונה לצאת"
האם הצפי להורדת ריבית משפיע? ״זה ישפיע בהמשך לסיום המלחמה והחזרת החטופים החיים וחזרת הסנטימנט החיובי. יש תנועה משמעותית של אנשים שרוצים להיות בתל אביב, גם ברמה של מגורים וגם ברמה של השקעה״.
אנשי העיר ממשיכה בקצב מהיר של קידום וביצוע פרויקטים, ומחזיקה כיום צבר משמעותי של אלפי דירות בתהליך, בעיקר בפינוי-בינוי באזורי הביקוש בתל אביב, גבעתיים והרצליה. בתוך חמש שנים, מעריך חן, החברה תסיים את רוב הפרויקטים הגדולים בתל אביב ותכוון את משאביה לעבר פרויקטים רחבי היקף של עירוב שימושים ואלפי דירות, בהיקפים של מאות דירות בכל מתחם. ״הפרויקטים של הדור הבא יהיו הרבה יותר גדולים, מורכבים ואורבניים, שם נמצא הערך האמיתי ליזמים שיידעו לבצע״.
"הרוכשים חוזרים לתל אביב", אומר חן ומספק אנקדוטה מעניינת - "באותו בניין יש דירות ב-50 אלף שקל למ״ר וגם 75 אלף״. הסיבות לפער הן קומה גבוהה ששווה יותר, גימור איכותי לעומת גימור בסיסי, וחניה ששווה הרבה כסף.
- אנשי העיר השיגה רוב דרוש בפרויקט ריינס בתל אביב; צפי הכנסות: 370 מיליון שקל
- איך מגייסים 50 ומרוויחים 60? רוטשטיין תרשום רווח נאה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מה אתה רואה בשוק היוקרה?
